Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, August 18, 2008

Sumpah ke Sesumpah

Assalamualaikum.

Rukun Islam
1. Mengucap 2 kalimah syahadah
(Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah)
2. Menunaikan Solat
3. Berpuasa di Bulan Ramadhan
4. Mengeluarkan Zakat
5. Menunaikan Haji Jika Berkemampuan

Rukun Iman
1. Percaya kepada Allah s.w.t
2. Percaya kepada Rasul
3. Percaya kepada Malaikat
4. Percaya kepada Al-Quran
5. Percaya kepada Hari Kiamat
6. Percaya kepada Qada' dan Qadar

Bagi umat Islam keseluruhannya tiada kompromi, wajib faham dan mempercayai serta mengamalkan setiap perkara yang terdapat di dalam Rukun Islam dan Rukun Iman. Kehidupan kita mestilah berlandaskan prinsip yang terdapat di dalam Rukun Islam dan Rukun Iman.

Untuk saudara Saiful yang BERANI bersumpah, Allah s.w.t. Maha Mendengar dan semestinya jika dia berdusta maka nantikanlah Azab dari Allah s.w.t selaras dengan prinsip Rukun Iman yang pertama iaitu percaya kepada Allah s.w.t.

Untuk Brader Anwar Bin Ibrahim, satu nasihat ikhlas yakni percayalah kepada prinsip Rukun Iman. Jika Saiful berdusta, maka biarkanlah dia nantikan balasan daripada-Nya. Jika Brader Anwar Bin Ibrahim tidak mahu bersumpah tak mengapa, tapi jangan mempersendakan sumpah orang lain. Nampak macam Brader Anwar Bin Ibrahim tidak mempercayai Rukun Iman pula.

Allah Maha Adil dan Maha Bijaksana. Jangan dipermainkan hukum-hukum Islam. Akibat daripada sengketa kita sesama Islam inilah yang menjadikan orang bukan Islam naik tocang. Berpolitiklah berlandaskan prinsip Rukun Islam dan Rukun Iman, nescaya selamat dunia akhirat.

Wallahualam....!

13 comments:

  1. kaki putar alam macam Anwar sodomi ni memang tak boleh pakai punya orang...dah kalau penipu sampai sudha tak akan mengaku punya...

    ReplyDelete
  2. Baik putar alam dari dok berputar otak macam ko tu....kalau dah berputar otak...bangang la jadiknya :-)

    ReplyDelete
  3. Tapi yang herannya sumpah Bala Anwar percaya dan sumpah Dr Myanmar tu pun dia terima bulat-bulat. Ini sumpah beradab bukan saja tak terima tapi di persendakan.

    ReplyDelete
  4. itu la gua cakap...mamat ni kaki putar...tapi malangnya ade pulak yang sayang kat kaki putar ni...memang budus la sape yang kaki putar tu baik...

    ReplyDelete
  5. Pikirkan balik, Anwar tidak pernah menafikan tuntutan Saiful walaupun dengan cara tidak bersumpah... Ada doubt sikit dengan tindakan penasihat Keadilan sorang ni. Cuma penyokong kuat Anwar belum tentu nampak perkara ni.

    ReplyDelete
  6. aku rasa penyokong anwar ni bukan tak nampak...tapi buat2 tak nampak...benda pahit memangf la susah untuk diterima...nak2 lagi kalau benda tu boleh memalukan mereka...jadi walau apa jua keadaan mereka akan cuba untuk menegakkan benang yang basah walaupun tahu benang tu tak akan tegak..

    p/s: teringat pesannabi: "berkata lah benar walau pada diri sendiri dan berkata lah benar walau ianya pahit"...nescaya hidup mu akan selamat!!!

    p/s: aku hairan dan kagum pun ader gak pada wan azizah, macam mana dia boleh sanggup hidup dalam penipuan yang sebegitu nyata...sesungguhnya cinta itu buta...

    ReplyDelete
  7. satu lagi, anwar takde kote kot..penakut

    ReplyDelete
  8. burukknya bahasa kau sojuk..nantikan dapat laknat jugak

    ReplyDelete
  9. ini dah melampau...ano yang kat atas ni, ko jangan la nak main kotor, nak bagi komen lucah lepas tu nak guna nama aku plak..pastu guna nama ano kutuk aku....siot tak habis2 perangai ko ni kan...
    ni da kali kedua nampaknya ko buat dajal macam ni...ko tak puas hati ngan aku ko cakap je la...tak payah la nak psiko kat sini plak!!!weng punya manusia...hai....kesian....kesian...

    ReplyDelete
  10. salam perpaduan..
    alhamdulillah sekarang ini tempoh membuang undi makin dekat. Rakyat makin mendapat hidayah sebenar dan menjadi hakim terhadap perlakuan anwar kini melainkan manusia seperti ano yang dikategorikan sebagai "taksub".Taksub ini adalah 1 ikutan yang susah.kerana apabila ia songsang maka pengikut taksub ini akan menyokong walaupun ianya salah. Anwar ini seperti ayah pin jugak.ada pengikut taksub.Apapun pilihanraya kecil P44 menjadi pentas pembuktian kepada rakyat terhadap temberang anwar. anwar adalah seorang manusia yang bijak berhelah untuk lari daripada kesilapan.sejauh mana lari dia lupa bahawa rakyat tetap menjadi hakim segalanya.Isu yang kini dibawa anwar tedak relevan dan masuk akal.Sejak debat tempoh hari, saya dah gelak tengok cara anwar yang diumpama 'membogelkan' seluar sendiri.Isu yang dibawa anwar sekarang adalah perkara yang dibuat oleh beliau dahulu. Contohnya rasuah.Anwar adalah pemangkin rasuah negara bersama Tun M. Sekarang nak salahkan paklah pulak tangkap exco PKR kerana rasuah.Memang pening kepala.Apapun anwar hanya layak dilayan sebagai 'perogol bangsa' sahaja. Kerana anak muda melayu ketika di permatang pauh jelas dilayan seperti kambing oleh orang cina yang menjadi kordinator.Apa dah jadi? adakah ano2 seperti ini sanggup melihat anak kita nak masuk Univ pun kena sujud pada cina? Saya tertarik dengan rungkaian sdr baharom dalam utusan hari ini.Anwar tak ubah caranya seperti Ibrahim Yaakob iaitu pengasas KMM.Kononnya bawak masuk gus dur untuk bantu kempen anwar.Siapa gusdur? rakyat Indonesia bencikannya mengapa anwar perlu julangkannya? kerana gusdur juga adalah orang yang suka pada rasuah tetapi bertopengkan ulama.Inilah anwar.Nafsu sex nya pulak seperti barat. Kalau saiful dilayan lebih baik..silap haribulan saiful jadi madu wan azizah.Ini realiti.Ini kenyataan. Saya malu dan sedih apabila melihat anak melayu diperlakukan demikian oleh orang cina.Hari ini khalid ibrahim nak cabar uitm. Ini seorang lagi penzina bangsa.Dah kaya.Tak cukup mengodek sime darby dulu.sekarang Uitm nak dirabanya. Manusia ini semua patut dibuang taraf kerakyatan sahaja.Biar dia duduk kat negara luar.Sedarlah wahai anak bangsa kita.Jangan sampai kita jadi seperti Thailand,Afghanistan serta sudan.Kerana ada dikalangan rakyat mereka menjadi petualang agama, bangsa dan negara.Isu sodomi jelas bahawa anwar pandai 'menjolok' tapi takut dan menjadi gentlemen. Saya berharap agar rakyat sedar bahawa anwar ada agenda sendiri.Buat nizar, sedarlah bahawa awak hanya menjadi mulut kepada pengaruh DAP. Nizar hanya patung dalam kerajaan perak kerana tidak punya apa2 kuasa melainkan menjadi fasilitator.
    Buat pengundi permatang pauh, jangan terpengaruh dengan wang keahlian PKR.Walaupun sekarang di permatang pauh ada promosi, siapa masuk PKR dapat RM300 itu hanya sementara. Ingatlah bahawa maruah agama,bangsa dan diri kita lebih dari harta dunia.Jangan takut keluar mengundi kerana itu hak kita dan amanah buat kita.
    Salam muhibbah.

    ReplyDelete
  11. anak hangtuah,
    saya rasa, kita patut report pada bpr tentang isu "kalau masuk PKR dapat 300"...ini sudah jelas terang lagi bersuluh menunjukkan amalan rasuah diguna pakai untuk meraih undi..gilo ko apo???sapa yang makan duit tu, memang jawabnya makan rasuah....fikir2 kanlah....

    -sepupu jebat-

    ReplyDelete
  12. anwar xder kote xder la die liwat saiful tu....ada otak fikir la cam ahli fikir...

    ReplyDelete
  13. BABI...lu ah babi!!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive