Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, August 30, 2008

Sekadar Rekod

MUBAHALAH MOHD SAIFUL BUKHARI AZLAN
Jumaat 15 Ogos 2008

“A’uzubillahi minas syaitanirrajim. Bismillahirrahmanirrahim. Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam dubur saya. Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada Allah S.W.T. sehingga kiamat. Wallahualam”.

Komentar:-

“Sumpah tersebut ada pemberatnya atau taghliz alyamin kerana ia dibuat pada waktu Asar di hari Jumaat di sebelah mimbar masjid dengan nama Allah yang merupakan pemberatnya”. – Zainul Rijal Abu Bakar, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia.

“Sumpah itu sah kerana untuk melakukan mubahalah dalam Islam cukup dengan hanya melafazkan Wallahi, Wabillahi, Watallahi”. – Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

“Cara lafaz mubahalah itu betul”. – Prof Madya Dr. Mohd Radzi Othman, Pensyarah Jabatan Pengajian Islam USM merangkap Ahli Majlis Fatwa Perlis dan Penasihat Syariah Bank Rakyat.

Reaksi Brader Anwar Bin Ibrahim:-

“Ini nak suruh saya bersumpah sangat ini, saya nak bagitau, suruh dia perelokkan dulu baca Al-Fatihah. Dia sendiri baca tak betul, nak dok suruh orang bersumpah”. – Ceramah Anwar Ibrahim di Kubang Semang.

“Saya bimbang sumpah saya itu akan dimanipulasikan oleh pihak tertentu”. – Ceramah Anwar Ibrahim di Kubang Semang.

“Sumpahlah sampai 50 kali pun saya tidak peduli”. – Ceramah Anwar Ibrahim di Guar Perahu.

“Dok heboh pasal sumpah. Cabar saya nak sumpah itu, sumpah ini. Nak sumpah apa? Saya sudah kata pada mereka saya boleh bersumpah dengan bimbingan para ulama’. Tapi rakan-rakan nasihatkan supaya saya tidak berbuat demikian. Ulama’ dari luar negara hantar surat berjela-jela menasihatkan saya, “Anwar jangan sesekali lakukannya, jangan persendakan agama”. – Ceramah Anwar Ibrahim di Yayasan Aman.

Nota: Anwar mesti faham akan akibat jika dia membuat mubahalah. Maka mungkin kerana itulah dia enggan bermubahalah kerana percaya laknat Allah S.W.T. itu benar, seksa kubur itu benar dan neraka itu benar. Wallahualam.

23 comments:

  1. Brader tue tgh cuak sebenarnya, die tau seksa kubur tue wujud , neraka tue wujud tue yang die x berani nak bersumpah. Dr reaksi anuar kite dah tau memang die liwat saiful, lagi die x berani terus terang lagi nampak kelemahan die, sape sokong aku cakap tau?? Anuar tue mesti d hapus kan sebelum merdeka yang ke 52 tau. pastikan die kat dalam jail sebelum tiba tarikh tue. Bunuh anuar tanpa belas kasihan..

    ReplyDelete
  2. Aku sokong, penyangak tue mmg sepatutnya di bunuh. Tarak telur betul , penakut, kalau die tue ader rakan2 luar negara yang alim sangat g la buat mubahalah dgn kawan2 die tue. x pun ader lg satu cara , kita bawa die g tanah haram mekah, lepas tue tanya die waktu dalam kawasan tanah haram yang ada x die liwat saiful, aku rase kalau die menipu mesti time2 tue jugak Allah bagi cash punya balasan kat . Mati anuar, mati anuar , mati Brader Anuar Bin Ibrahim.. BUNUH ANUAR TANPA BELAS KASIHAN.. Dan untuk pengetahuan aku dgr , anuar x kan hidup lame .. hehehe. Pengkhianat bangsa.

    ReplyDelete
  3. Salam Reformasi..
    REALITINYA ADALAH DATUK SERI ANWAR IBRAHIM telah "BERSUMPAH" DI PARLIMEN..
    keNYATAannya ialah Pengundi Permatang Pauh telah menolak Be END.. bn will BE END soon..
    Salam PEMBAHARUAN..

    ReplyDelete
  4. org2 BN ni dah desperate, tak dapat terima hakikat.

    pasal seksa kubur, aku rasa pemimpin UMNO lagi x takut siksa kubur, contoh cam najib sumpah tak pernah kenal altantuya.

    (menurut sumber yg boleh dipercayai, gambar najib bersama altantuya, memang benar2 ada, hanya tunggu masa dan ketika uth dibukti dalam mahkamah)
    Nak bunuh2 bunuhla anwar, tapi masalah takkan selesai. Rakyat tetap akan bangkit utk lawan parti kembar golkar yg korup dan hipokrit.

    Saiful tu bersumpah kerana duit, tanya la ustaz ramlang kenapa dia tak confident dgn sumpah saiful. haron din, nik aziz pon sama,jiran aku org kuat UMNO pon percaya kes ini perlu diadili dimahkamah syariah, hanya mufti wilayah(ahli umno) yg percaya.

    Bro nuar ada tentu ada sebab dan strategi taknak layan sumpah tu...keke (tahniah sebab dah angkat sumpah yg lebih realistik) dari layan kutu malaun haprak UMNO hehe.

    Si sepol bahlul pon satu. (aku takyah cerita la pasal skrip liwat yg kantol dan bosoh) dia patot sumpah lepas kes mahkamah selesai takder bukti baru la logik...


    satu lagi korang semua kena ingat takder benda yg kekal didunia, termasuk UMNO. even PKR dan pas kalau dia korup dan buat fitnah jahat macam UMNO tetap akan jatuh. lagi pon UMNO dah terlalu lama dah kawan,50% melayu dah tolak UMNO)

    UMNO jatuh dised\babkan pemimpin yg tamak, hipokrit dan sial (macam najib, KJ .

    Insyaallah PAS, PKR akan tetap menjaga melayu dan islam.

    terimalah hakikat, salam ramadhan hehe.

    ReplyDelete
  5. wahai ano 10.50pm 31 ogos,

    siapalah kau nak pertikai sumpah yang telah dibuat atas nama Allah. bukankah terang2 dalam quran sebut berkenaan mubahalah nih. baca balik surah al-imran. sapalah pulak ustaz ramlang tu nak pertikai atau nak kata dia buat sebab arahan? kalo dah pengarah majlis agama Islam mintak dia bantu, mestilah dia kena buat. kalo tak jgn keje situ. itu etika antara bos dgn pekerja. akai ada pikirlah. lagipun entah2 dia termasuk golongan ulamak yang memandang dunia.

    ko kata nik aziz tak yakin dengan sumpah tu? baca balik artikel kat atas ni ano. byk kenyataan nik aziz keluarkan bahawa cara sumpah itu betul cuma tak perlu pegang quran je. kalo nik aziz dah sahkan sumpah tu betul, ko sapa nak pertikai? kalo sumpah najib atas nama Allah pun ko bole pertikai, apalah tahap iman ko ni. cuba ko plak buat mubahalah mengatakan najib bohong. ada brani?

    bab pas dan pkr nak jaga Melayu? pas skrg terang2 ikut telunjuk dap nun kat perak ngan selangor. nak tegak hukum Islam kat dua negeri tu pun terkincit, nak jaga Melayu konon. cuba ko check statistik jumlah rumah ibadat bukan Melayu sblm pru12 dgn lepas pru12 di selangor? mintak kerajaan selangor keluarkan data tu. ada brani? Melayu kena jajah 446 tahun, pastu si nizar plak nak bagi lagi tanah pd bukan Melayu 999 tahun. Nak cipta rekod penjajahan baru di Malaysia ke? itu yang dikata menegakkan Islam dan perjuangkan Melayu?

    dalam perlembagaan Singapura ada dinyatakan jelas hak istimewa Melayu. Tapi cuba tgk Melayu kat sana skrg apa dah jadi? taukah anda jumlah ahli berdaftar pkr lebih ramai bukan melayu drpd melayu? sbb tu jawatankuasa tertingginya lebih ramai bukan Melayu. cakap mesti dgn fakta bro. pemimpin yg silap dalam umno mmg wajar ditentang. tapi umno tetap relevan dengan perjuangan Melayu dan mendaulatkan Islam.

    ReplyDelete
  6. Aku yakin satu perkara bagi umat Islam, satu perkara yang sangat takut untuk dilaksanakan sekiranya dia bersalah ialah 'Bersumpah' dan menyatakan dirinya dan keluarganya untuk dilaknat dengan azab oleh Allah SWT sekiranya dia menipu dan Anwar pada pendapat aku adalah manusia itu.

    Ia betul2 mengubah persepsi aku pada tuduhan pertama tahun 1998 yang aku samasekali tidak percaya pada masa itu.

    Aku terbaca satu komen didalam blog tersohor yang aku yakin pemberi komen tersebut (selepas ini dirujuk sebagai 'BABI')bukan orang Islam dan penyokong Anwar, sibabi tu umpamakan mubahalah saiful di masjid dan memegang Al Quran seperti "masjid itu tandas dan Al Quran itu tisu tandas!"

    Nampaknya hujahan saudara seagama kita anon 10.50 pm selari dan sependapat dengan kenyataan tersebut.

    Aku yakin si anon 10.50 pm penyokong PKR dan untuk melibatkan PAS bersama PKR untuk membela orang melayu dan Islam umpama "tidur sebantal, mimpi lain2".

    Hampir semua sahabat-sahabat professional yang aku kenal dan yang menyokong PAS juga mempunyai kecenderungan untuk mempercayai tuduhan tersebut. Cuma mereka hanya tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  7. aba fahim,

    Tapi ramai jugak sahabat UMNO saya percaya kebarangkalian saiful berbohong terlalu tinggi. Mereka juga bersikap tunggu dan lihat dan malu dengan perangai pemimpin UMNO. Mereka percaya saiful diperalatkan oleh golongan tertentu utk mempergunakan Alquran.

    http://www.youtube.com/watch?v=uEMcKYo52VM

    ReplyDelete
  8. http://www.youtube.com/watch?v=uEMcKYo52VM

    dgr dgn telinga dan hati yg beriman....jgn jadi munafik!!

    ReplyDelete
  9. Minta tuhan jauhkan aku dr sifat2 org munafik, jauhkan juga dr syak & was2 kpd kekuasaanMu, azab seksaMu di hari akhirat kelak... amin

    Bg mereka yg mempertikaikan sumpah Saiful, aku harap cuma prosedur, ie isu pegang Al-Qur'an. Bab tersilap cakap tu, apa gunanya Ramlang Porigi sbg saksi kalau bukan utk memperbaiki apa kesilapan si pembuat sumpah? Seperti saksi nikah kawin, wajib bg dia membetulkan apa yg salah w'pun wujud syak dlm hati beliau.

    Cuma aku harap jgn terlebih2 dlm membuat hukuman atas sumpah tersebut. Takut ada yg tersalah hukum, atau terlebih emosional dgn parti atau idola masing2 sehingga menidakkan kekuasaan Tuhan, wujudnya Tuhan yg Satu dan Maha Kuasa... Tuhan Maha Mendengar Lg Maha Mengetahui. Kalaulah Saiful menggunakan agama utk kepentingan peribadi beliau termasuk sumpah laknat tsbut, apakah kamu menyangka Tuhan takkan tahu? Sesungguhnya Tuhan Maha Mengetahui di dalam hati setiap insan, termasuklah Saiful mahupun Anwar Ibrahim.

    Selamat Menjaga Ibadah Puasa masing2...

    ReplyDelete
  10. http://www.youtube.com/watch?v=79ccLShJW6I&feature=related

    ReplyDelete
  11. nama yang tak tersebutSeptember 1, 2008 at 2:04 PM

    beria2 promote youtube yg dah di edit. lebih besar fitnah mcm tu pun boleh percaya. edit utk kepentingan diri. masyaAllah.

    ReplyDelete
  12. Melayu hancur kerana MAHATHIR!!!Melayu hancur kerana MAHATHIR!!!Melayu hancur kerana MAHATHIR!!!Melayu hancur kerana MAHATHIR!!!

    MAHATHIR buang ANWAR dari UMNO!
    MAHATHIR buang ANWAR dari UMNO!
    MAHATHIR buang ANWAR dari UMNO!
    MAHATHIR buang ANWAR dari UMNO!

    Sekarang UMNO semakin HANCUR!

    Siapa yang salah? MAHATHIR

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum..
    ana rasa xpyh la kte membincangkan soal yang kita tidak tahu akan kebenarannya.cuma mohon kepada Allah supaya di jauhkan dari malapetaka akibat daripada perbuatan orang lain.soal dosa pahala,Allah shj yg taw.jgn kte sibuk mencampuri urusannya.moga2 mendapat petunjuk.

    ReplyDelete
  14. alahai bro paneh. Tunggu kes mahkamah selesai baru le ulas.

    Tak lama lagi kat Malaysia, beribu2 perogol, peliwat, pembunuh buat sumpah laknat utk elak kemahkamah dan swlamatkan diri.

    ReplyDelete
  15. Wa ingat zaman sekarang kan Bro semua orang berani buat apa saja untuk duit. Dari curi duit masjid, curi pintu grill masjid dan lain-lain harta masjid. Tak takut ke mereka dengan sembahyang"hajat" orang-orang alim??? Bukan setakat itu sahaja, rumah orang alim pun depa sanggup masuk rompak, wang baitulmal, wang zakat semua mereka songlap...tak takut ker...

    Malah melampau daripada itu, atas masjid pun ada yang bermukah...kat tangga masjid pun dibuang bayi...

    Ramai orang dah tak takut pada balasan Tuhan dah sekarang ni bro...mereka bukan sahaja tidak sembahayng, tidak puasa, tidak keluar zakat...malah mereka puak-puak yg inginkan keseronokan dan kemewahan dunia ini sanggup buat apa sahaja.....dari sekecil-kecil dosa kepada sebsar-besar dosa, ..merompak, merogol, menyamun, mengebom, membunuh, menipu, rasuah, komisen, memfitnah...bla..bla...dan TERKINI...BERSUMPAH LAKNAT....

    ReplyDelete
  16. betul kata2 bro ano ateh ni. org skrg dah tak takut dah. tapi den tak concern sgt dgn kbykn org tu sbb diorg tu bukan nak jadi pemimpin kek mesia ni. tapi si nuar ni yg berio2 nak jadi pm. kok bala kek kito kalo dibiarkan kok segala tuduhan tu mmg nuar buek. kok tak satu mesia kena laknat sok sobab angkek pemimpin songsang. sok jadi kaum nabi lut.

    ReplyDelete
  17. Fatwa Qardawi Terhadap Isu Anwar Ibrahim

    Seperti mana diketahui bahawa Prof Dr Yusuf Qaradawi adalah salah seorang ulama semasa yang berkemampuan mengeluarkan pendapat syarak dengan berani dan bebas tanpa rasa takut kepada seseorang pemerintah ataupun negara. Beliau adalah anggota dalam beberapa lembaga dan institusi ilmiah dan dakwah, antaranya ialah Lembaga Fiqh Rabitah Alam Islam di Makkatul Mukarramah dan Lembaga Diraja bagi Kajian Tamadun Islam di Jordan dan juga Markaz Pusat Kajian Islam di Oxford dan begitu juga Majlis Amanah di Universiti Islam Islamabad dan Organisasi Dakwah Islamih di Khartoum, Ketua Jaw atan kuasa Perunding Syar'ie di beberapa bank Islam, Ketua Pusat Kajian Sunnah dan Sirah di Qatar dan Pengerusi Majlis Fatawa dan Penyelidikan di Eropah.

    Ada permintaan Fatawa mengenai pendapat syarak tentang tuduhan-tuduhan yang ditujukan oleh MAHAFIRAUN terhadap Sdr Anwar

    Ibrahim. Dr. Yusuf Qaradawi telah menjawab persoalan ini.

    BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

    Soalan Pertama: Jika seseorang yang dikenali oleh khalayak ramai sebagai orang yang istiqamah, berkeperibadian bersih dan salih sepanjang hidupnya, tiba-tiba dituduh dengan tohmahan-tohmahan yang keji seperti berzina, melakukan perbu atan kaum luth, membunub dan lain-lain. Apakah hukum shariah berkenaan dengan orang yang menuduh dan yang menuduh dan yang orang yang di tuduh? Adakah orang yang di tuduh wajib membela diri? Dan apakah kewajipan masyarakat Muslim berkenaan perkara ini?

    Jawapan: Menuduh orang-orang yang bersih dengan tohmahan-tohmahan, terutame tohmahan-tohmahan yang besar seperti berzina, liwat dan membunuh merupakan satu perbu atan yang diharamkan secara tegas oleh Islam. Bahkan ia termasuk dalam dosa-dosa besar yang boleh mend atan gkan kemurkaan Allah dan azab-Nya.

    Sebab tohmahan-tohmahan seperti itu berupaya untuk menyerang kemuliaan diri orang-orang yang beriman sama ada lelaki atau perempuan. Ianya juga boleh menyebabkan orang ramai berburuk sangka terhadapnya, manakala orang-orang yang tidak diinginkan terhadapnya. Perkara sedemikian juga menyebabkan tersebamya ke jah atan di kalangan orang-orang yang beriman. Oleh iru, al-Quran mengacam keras perilaku seperti ini dan mengancam para pendusta yang melakukannya dengan seksaan di dunia dan di akhirat. Firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang mukmin dan mukminah tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata. (Surah al-Ahzab 33:58)

    Firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik yang lengah (tidak pemah terlintas untuk melakukan perbu atan yang keji) lagi beriman (dengan tuduhan zina), mereka terkena laknat di dunia dan di akhirat dan bagi mereka azab yang besar. Pada hari (ketika) lidah, tangan dan kaki mereka minjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. Di hari itu, Allah akan memberi mereka balasan yang setimpal menurur semestinya dan tahulah mereka bahawa Allah lah yang Benar, lagi yang menjelaskan (segala sesuaru menurut bakikat yang sebenarnya). (Surah an-Nur 24: 23-25)

    Para ulama telah sepakat (Ijma') mengatakan bahawa dosa dan hukuman terhadap orang yang melemparkan tuduhan ke atas lelaki mukmin adalah serupa dengan dosa dan hukuman terhadap mereka yang melemparkannya ke atas wanita mukminah.

    Ayat di atas turun dalam bentuk seperti ini (menggunakan perkataan mukminat) karana ayat tersebut diturunkan khas sebagai pembelaan terhadap Ummul Mukminin Aishah As-Siddiqah Binti Abu Bakar As-Siddiq Beliau merupakan salah seorang isteri yang paling dicintai oleh Rasulullah s.a.w. selepas khadi jah , Peribadi yang suci ini terpaksa berhadapan dengan tuduhan yang keji.

    Orang-orang munafik menyebarkan khabar angin tentangnya dan meleparkan tohmahan bahawa beliau telah melakukan skandal dengan salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w. yang tidak pernah diragui kebersihan peribadinya. Orang-orang munafik benar-benar telah menggunakan peluang ini dengan mengobarkan api fitnah.

    Demikianlah kisah 'Hadith al-Ifki' yang telah mempermalukan dan meresahkan rumah nabi s.a.w., rumah Abu Bakar as-Siddiq serta seluruh bandar Madinah. Akhirnya turunlah ayat al-Quran daripada petala langit yang tujuh, bagi menerangkan perkara tersebut judg secara jelas dan tegas dan mengembalikan keadaan seperti sedikala. Ayat tersebut juga telah membiskan lidah-lidah para pendusta dan membersihkan kembali nama Aishah yang jujur dan suci daripada segala tuduhan jah at. Selepas turunnya ayat-ayat tursebut, kaum Muslimin pun merasa lega kerana telah terkeluar daripada fitnah yang keras dan pahit itu.

    Bacalah firman Allah s.w.t. pada surah an-Nur: Terjemahan: Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga. Janganlah kamu mengira babawa berita bohong itu buruk bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar. Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak berbaik sangka terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: "Ini adalah suatu berita bohong yang nyata." Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mend atan gkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Oleh kerana mereka tidak mend atan gkan saksi-saksi maka mereka itulah pada sisi Allah orang-orang yang dusta. (Surah an-Nur 24:11-13)

    Inilah hukum Allah yang tegas: sesiapa yang menuduh orang lain telah melakukan perbu atan keji seperti berzina maka dia mesti mengukuhkan tuduhannya itu dengan mend atan gkan empat orang saksi yang adil cacat kepetibadinnya. Kesemua saksi itu mestilah telah melihat yang tertuduh sedang melakukan perbuaran zina dengan perempuan secara jelas dengan mata kepala mereka sendiri. Demikianlah sebagaimana yang telah di terangkan secara kiasan dalam undang-undang shariah: seperti: besi celak dimasukkan ke dalam bekasnya atau seperti pena dimasukkan ke dalam ootol dakwat. Jika orang yang menuduh tidak berjaya mend atan gkan empat saksi sebagaimana yang ditrangkan di atas, maka dia dianggap sebagai seorang pendusta di sisi Allah s.w.t. Allah menegaskan bahawa si pendusta ini mesti dikenakan hukuman shariah, bahkan dia terkena tiga jenis hukuman yang tertera al-Quran al-Karim, iaitu pada firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (Berbuat zina) mereka tidak mend atan gkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (yang menuduh itu) 80 kali seb atan , dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik. (Surah an-Nur 24:4, 5)

    Ayat-ayat yang mulia di atas menyebutkan tiga jenis hukuman terhadap jenayah yang keji itu: Pertama: Hukuman fizikal, iaitu disebat sebanyak lapan puluh seb atan . Seb atan yang menyakitkan tubuh badannya itu merupakan balasan terhadap perbu atan nya menyakiti peribadi orang-orang yang baik. Tuduhan yang telah disebarkannya itu juga boleh memusnahkan kehidupan orang-orang yang dituduh beserta kaum keluarganya.

    Kedua: Hukuman moral dan sosial, iaitu dengan menggugurkan segala pertimbangan moral dan sosial orang yang menuduh. Kesaksiannya dalam urusan kewangan, civil, sosial, politik tidak boleh diterima pakai. Perkataan 'kesaksian' dalam ayat di atas diturunkan dalam bentuk nakirah (am) dan berbentuk penafian. Oleh itu, ia mencakupi seluruh jenis kesaksian. Berdasarkan hal ini, orang itu wajib digugurkan haknya untuk mengundi dalam pilihan raya, terlebih lagi hak untuk diundi.

    Ketiga: Hukuman agama, iaitu dengan menggelarinya sebagai orang yang fasik dan memasukkannya ke dalam golongan 'Fasiqun'. Al-Quran menyebutkan kefasikan sebagai lawan daripada keimanan. Firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Maka adakah orang-orang yang beriman serupa dengan orang yang fasik? Mereka tidak sama. Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih, maka bagi mereka syurga-syurga tempat kediaman, sebagai pahala terhadap apa yang mereka kerjakan. Adapun orang-orang yang fasik, maka tempat mereka ialah neraka. (as-Sajdah 32: 18-20)


    Al-Quran juga telah melekatkan gelaran fasiq ini kepada Iblis, makhluk paling durjana. Firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Dia adalah daripada golongan jin, maka dia berlaku fasik (derhaka) terhadap perintah Tuhannya. (Surah al-Kahfi 18:50)

    Walau bagaimana pun, dengan rahmat dan kasihnya Allah masih lagi membuka pintu taubat bagi mereka yang ingin mensucikan dan membersihkan diri. Firman-Nya: Terjemahan: Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah an-Nur 24: 5)

    Imam Abu Hanifah berpendapat bahawa taubat hanya diperkenankan bagi memansuhkan hukuman terakhir, iaitu penggelaran dirinya sebagai fasik. Taubat tidak akan memansuhkan hukum gugurnya kesaksian dari pihaknya. Sebab perkara 'gugurnya kesaksian' dalam ayat di atas disifatkan Allah sebagai kekal. "Dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya"

    Jenayah melemparkan tohmahan itu boleh menjadi lebih besar jika orang yang dituduh dikenali oleh khalayak ramai sebagai orang yang istiqamah dan salih. Mereka mengenalnya sebagai orang yang baik dan tidak pernah menyaksikan sebarang ke jah atan dilakukannya. Sesungguhnya suara orang ramai merupakan pena-pena kebenaran. Kesaksian yang boleh dipertimbangkan hanyalah kesaksian orang-orang yang salih dan baik. Sebab mereka merupakan saksi-saksi Allah di atas muka bumi, sepertimana yang digambarkan oleh salah satu hadith Rasulullah s.a.w.

    Pandangan dan sikap Islam dalam menjaga maruah, kemuliaan dan kehorm atan diri seseorang amat tegas dan keras. Islam tidak membenarkan seorang Muslim menyakiti perasaan seorang saudaranya sesama Muslim dengan perkataan menghina, sama ada di hadapannya atau di belakangnya. Firman Allah: Terjemahan: Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari syak wasangka, sesungguhnya sebahagian daripada syak wasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha penerima taubat lagi Maha Penyayang. (Surah al-Hujurat 48: 12)

    Dalam satu hadith sahih, Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: Setiap Muslim diharamkan untuk mencerobohi darah, harta dan maruah saudaranya sesama Muslim.

    Jika Islam tidak menentukan sikap yang tegas seperti ini tentu akan terjadi perbalahan di antara selurah manusia, manakala kemuliaan serta maruah diri mereka akan ditindas. Akhirnya musnahlah seluruh hak dan kebebasan.

    Bertolak atas kesedaran ini pula Islam memerintahkan kita untuk tidak menceritakan aib orang lain demi menjaga maruah dan peribadinya. Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepada seseorang yang menggesa Ma'iz untuk mengaku berzina sehingga dijatuhkan hukuman rejam: "Jika engkau tutupinya dengan bajumu tentu lebih baik untukmu". Rasulullah juga bersabda: "Seluruh umatku akan memperolehi pengampunan, kecuali orang-orang yang suka meyebarkan aib orang lain." Dan baginda bersabda: "Sesiapa yang menutupi kesalahan seorang Muslim nescaya Allah akan menutupi (kesalahannya) di dunia dan akhirat."

    Allah s.w.t. berfirman dalam al-Quran al-Karim: Terjemahan: Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbu atan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. (Surah an-Nur 24: 19)



    Soalan Kedua: Adakan orang yang dituduh berhak untuk membela diri? Bolehkan ia dicegah dari melakukan hal itu? Apakah kewajipan masyarakat Muslim di sekelilingnya? Bolehkah mereka berdiam diri dan membiarkan perkara tersebut berlalu begitu sahaja?

    Jawapan: Hak seseorang yang dituduh dengan tuduhan melibatkan agama, maruah serta moral ialah: Membela diri dari tuduhan orang yang telah menzaliminya dan meninggikan suaranya dalam menyuarakan kebenaran. Bahkan dalam satu ayat al-Quran Allah telah memberinya satu hak istimewa untuk melindungi kchorm atan dan maruah dirinya. Firman Allah: Terjemahan: Allah tidak menyukai ucapan-ucapan buruk yang (diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang-orang yang dianiaya. Allah adalah Maha mendengar lagi Maha mengetahui. (Surah an-Nisa' 4: 148)

    Tidak boleh sesiapapun mencegah atau melarang orang yang dituduh daripada membela dirinya. Ia merupakan hak yang biasa dan sah di sisi hukuman shariah. Allah telah memberikan peluang kepada Iblis yang dilaknat untuk berdebar mempertahankan dirinya di hadapan Tuhan scluruh alam. Iblis dengan petahnya mempertahankan kesombongannya dengan mengatkan, "Saya lebih baik daripada Adam." Bahkan pada hari kiamat. Allah juga memberi peluang kepada setiap diri untuk mengetengahkan pembelaan terhadap dirinya.

    Oleh itu masyarakat Muslim mesti memberikan peluang kepada orang yang dituduh dan melinaungi hak dan kebebasannya seluas-luasnya dalam proses pembelaan itu. Dia mesti dibenarkan membela dirinya secara lisan, menulis di surat-surat kabar dan berucap di radio dan televisyen. Terutama jika pandangan umum akan memberi kesan yang cukup beras dalam kes tersebut.

    Secara shariah, dia tidak boleh diserahkan kepada taring-taring para lawannya yang mencarik-carik kredibilitinya siang dan malam dan membiarkan masyarakat awam hanya menjadi penonton tanpa mampu berbuat apa-apa. Akibatnya, pintu pun tertutup rapat di hadapan orang yang dituduh. Dia tidak mampu melawan sebab tidak memiliki sebarang kelengkapan sedangkan para musuhnya memiliki seluruh jenis senjata. Mereka telah melucuti dirinya daripada sebarang kekuasaan, bahkan lebih dari itu, mereka juga telah mengajak orang ramai untuk ikut serta dalam 'angk atan dusta' dengan menyebarkan perkataan-perkataan jah at yang tidak pernah diingkari. Firman Allah: Terjemahan: Kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit pun, dan kamu menganggapnya sebagai sesuatu yang ringan sahaja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar. (Surah an-Nur 24: 15)

    Masyarakat Muslim merupakan satu masyarakat yang saling bertimbang rasa dan penuh tanggung jawab antara satu sama lain. Ia tidak akan membiarkan seorang yang baik dan tidak bersalah menjadi korban satu kezaliman yang kuat, konspirasi dan makar (tipu daya) yang memusnahkan. Masyarakat Muslim tidak akan berdiam diri menyaksikan perkara itu semua, sebab seseorang yang berdiam diri terhadap kebenaran serupa dengan syaitan bisu. Allah s.w.t. berfirman: Terjemahan: Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak berbaik sangka terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: "Ini adalah satu berita bohong yang nyata." (Surah an-Nur 24: 12)

    Inilah sepatutnya sikap masyarakat mukmin yang mengambil berat antara satu sama lain. Allah berfirman: Terjemahan: Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. (Surah at-Taubah 9: 71)

    Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: Seorang Muslim itu merupakan saudara kepada Muslim yang lain. (Oleh itu) dia tidak boleh menzalimi atau membiarkannya terlantar. (Muttafaqun 'alaihi)

    Pengertian 'tidak membiarkannya' dalam hadith di atas ialah tidak melepaskannya atau meninggalkannya begitu sahaja dalam menghadapi kesukaran. Rasulullah s.a.w. juga bersabda:

    Maksudnya: Tolonglah saudaramu sama ada dia zalim atau dizalimi. Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, tentu kami akan menolongnya jika dia dizalimi. Tetapi bagaimanakah kami menolongnya jika dia sendiri berlaku zalim? Rasulullah bersabda: "Dengan mencegahnya dari melakukan kezaliman. Begitulah menolongnya." (Muttafaqun 'alaihi)

    Islam mewajibkan masyarakat Muslim untuk menolong orang yang dizalimi dari terus dianiaya oleh orang yang zalim tanpa mengira berapa tinggi darjat atau pangkat penzalim itu. Hadith nabi menjelaskan:

    Maksudnya: Jika kamu melihat umatku telah takut untuk mengatakan kepada si zalim wahai zalim, mereka telah ditinggalkan (Allah) Setiap Muslim yang mengenal kebaikan peribadi saudaranya wajib membelanya jika ia mendengar saudaranya itu dibertakan secara buruk. Satu hadith menyebutkan: Maksudnya: Sesiapa yang membantah untu(melind) maruah saudaranya, nescaya Allah akan menolak api neraka daripada wa jah nya pada hari kiamat. (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)

    Soalan Ketiga: Bagaimana caranya mewujudkan satu perbicaraan yang jujur, berkecuali dan adil. Tidak dipengaruhi oleh kuasa pemerintah dan hanya menggunakan shariah sebagai landasan hukum yang sah. Juga direstui oleh orang ramai sebagai hakim dalam memutuskan perselisihan dan pertelingkahan?

    Jawapan: Orang yang dituduh melakukan perbu atan zina (al-Maqzuf), liwat atau sepertinya tidak perlu dibicarakan. Sebaliknya yang perlu dibicarakan ialah orang yang menuduh. Sebab dia telah melemparkan tuduhan 'qazaf' (melemparkan tuduhan zina) maka dia wajib mengemukakan bukti-bukti yang kukuh. Kaedah shariah berkenaan hal ini ialah: Orang yang menuduh wajib mengemukakan bukti dan orang yang dituduh wajib mengucapkan sumpah.

    Walau bagaimana pun, dalam kes seperti ini, orang yang dituduh tidak dituntut untuk bersumpah. Sebab pada dasarnya setiap manusia itu bersih daripada sebarang tuduhan, seperti mana secara hukum asalnya setiap Muslim meati berbaik sangka dan memandang dengan pandangan yang baik sesama mereka.

    Adalah hak setiap orang yang dituduh dengan tohmahan keji ini untuk menuntut orang yang menuduhnya dalam satu perbicaraan mahkamah shariah yang adil. Manakala kewajipan seorang Qadhi Muslim yang menangani kes ini dengan cara yang diredhai Allah dan hukum shariah-Nya ialah: menuntut penuduh untuk mengemukakan bukti berkenaan dakwaannya, iaitu empat orang saksi sepertimana yang diterangkan oleh al-Quran. Jika dia tidak berbuat demikian maka gugurlah dakwaannya. Qadhi wajib menegakkan hukuman Allah ke atas dirinya iaitu dengan menyebatnya sebanyak 80 seb atan , menghilangkan haknya dalam memberi kesaksian, dan mengecapnya sebagai faslk melainkan jika ia bertaubat.

    Pengecualian untuk hukum tersebut hanya pada satu kes sahaja sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran, iaitu jika seorang suami menuduh isterinya sendiri melakukan perbu atan zina. Inilah ketentuan fardhu Allah terhadap mereka berdua yang dikenali dengan istilah "al-Li'an". Dalam hal ini, suami tidak dituntut untuk mengemukakan empat orang saksi terhadap perbu atan zina yang dilakukan oleh isterinya sendiri dan dilihatnya dengan mata kepalanya sendiri. Dia juga tidak diwajibkan untukterus bersekedudukan bersama isterinya yang didakwa atau diyakini berkelakuan buruk itu. Itulah sebabnya Allah menentukan satu prosedur hukum yang berakhir dengan perceraian abadi antara kedua-duanya. Firman Allah s.w.t.: Terjemahan: Dan orang-orang yang menuduh isterinya (berzina), sedangkan mereka tidak ada mempunyai saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka kesaksian orang itu ialah empat kali bersumpah dengan nama Allah, sesungguhnya dia adalah termasuk orang-orang yang benar. Dan (sumpah) yang kelima: bahawa laknat Allah atasnya, jika dia termasuk orang-orang yang berdusta. Isterinya itu dihindarkan daripada hukuman oleh sumpahnya empat kali atas nama Allah, sesungguhnya itu benar-benar termasuk orang-orang yang dusta. Dan (sumpah) yang kelima: bahawa laknat Allah atasnya jika suaminya itu termasuk orang-orang yang benar.

    Soalan Keempat: Jika seorang pemimpin negara di beberapa kawasan berselisih pendapat dengan timbalannya mengenai isu-isu kewangan, pentadbiran, politik dan lain-lain sehingga mereka berdua saling melemparkan tuduhan-tuduhan antara satu sama lain, maka apakan cara shariah untuk menyelesaikan pertelingkahan di antara kedua-duanya?

    Jawapan: Cara yang terbaik berkenaan dengan perkara ini ialah melantik pihak berkecuali ini tidak boleh dipengaruhi oleh pujukan atau ugutan daripada penguasa atau ganjaran atau ancaman daripada permerintah. Dia mesti melihat kepada perkara ini dengan pandangan yang neutral, adil dan mementingkan maslahat umat, sambil berusaha sedaya upaya untuk mencari taufik daripada Allah dalam memutuskan perkara tersebut. Sesungguhnya tengan Allah itu sentiasa berada bersama jamaah, berstu padu itu akan sentiasa mend atan gkan kebaikan, manakala perpecahan adalah punca segala keburukan.

    Inilah yang pernah dilakukan oleh Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib Karramallahu Wajhah. Sebelum itu para sahabat yang berada bersamanya atau bersama Mu'awiyah juga telah melakukan perkara yang sama, kaum Khawarij menentang kebijaksnaan tersebut seraya melaungkan slogan: "tidak ada hukum kecuali hukum Allah. Tetapi Abdullah bin Abbas r.a berjaya membungkam mereka dengan hu jah -hu jah yang jelas dan tegas. Beliau menjelaskan bahawa usaha mencari orang tengah sebagai hakim justeru diperbolehkan oleh Allah dalam perkara-perkara yang jauh lebih remeh seperti perselisihan dalam keluarga antara suami isteri. Jika ia dibolehkan dalam perkara-perkara besar yang melibatkan perselisihan faham berkaitan dengan umat. Selanjutnya Abdullah bin Abbas r.a membacakan firman Allah berikut dihadapan mereka: Terjemahan: Dan jika kau khuatir akan berlakunya persengketaan di antara kedua-dua (suami isteri), maka kirimlah seorang hakam (juru pendamai) daripada keluarga lelaki dan seorang hakam daripada keluarga perempuan. Jika kedua-dua orang hakam itu bermaksud mengadakan perbaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami isteri itu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal. (Surah an-Nisa' 4:35)

    Saya berpendapat bahawa satu jaw atan kuasa yang terdiri daripada para cendekiawan Muslim yang bijaksana dari negara Indonesia, Pakistan, Arab Saudi atau lainnya yang dapat mengadili perselisihan ini dengan kebenaran-kebenaran yang Allah tunjukkan kepada mereka diiringi niat salih, keazaman yang benar, usaha yang bersungguh-sungguh. Dan dengan itu terlerailah segala kesulitan, terbukalah jalan dan berlakulah kesepak atan (taufik) sepertimana pesanan Allah s.w.t berkenaan juru pendamai.

    Terjemahan: Jika kedua orang hakam (juru pendamai) itu bermaksud mengadakan perbaikan nescaya Allah memberi taufik kepada mereka suami isteri itu. (Surah an-Nisa' 4:35)

    Amat besar harapan saya terhadap saudara-saudara saya di negara Malaysia tercinta, agar mereka berusaha sedaya upaya untuk memadamkan api fitnah dan kembali bersatu padu memperkuatkan ketahanan bangsa, demi menghadapi pak atan -pak atan jah at yang dirancang oleh kuasa-kuasa besar bagi menghancurkan mereka secara khas dan kaum mislimin secara umum. Dan itulah cara termudah bagi mereka menikmati kekayaan dan khazanah negara sedangkan umat dalam kealpaan dan bercakaran sesama sendiri.

    Jiwa saya seperti berkecai dan hati saya rasa seperti dihiris melihat kejadian-kejadian yang berlaku terhadap umat Islam. Allah telah menjadikan mereka sebagai umat terbaik yang dikeluarkan untuk manusia, tetapi sayangnya mereka saling melancarkan tipu daya untuk menjatuhkan antara satu sama lain. Akhirnya yang rugi tentulah negara dan bangsa sendiri. Manakala pihak yang memperolehi keuntungan daripada perselisihan tersebut ialah Israel , Amerika dan kausa-kuasa lain yang menanti peluang untuk menyerang kaum Muslimin. Merekalah yang melaga-lagakan untuk memetik hasil daripada pergaduhan dan pertelingkahan yang berlaku. Mereka menikmati hasil yang maksima daripada pergaduhan antara dua kelompok. Wala hawla Wala Quwata Illa Billah.

    Saya mengingatkan saudara-saudara saya akan firman Allah s.w.t Terjemahan: Dan berpegang teguhlah kamu semua kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai. Ingatlah akan nikmat Allah kepadamu semasa kamu dahulu bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu jadilah kau kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara. Dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat kepadamu, agar kamu memperolehi petunjuk. (Surah Ali Imran 3:103)

    http://www.qaradawi.net/others/Mr-anwar-fatwa-m.htm

    ReplyDelete
  18. betul kata2 bro ano ateh ni. org skrg dah tak takut dah. tapi den tak concern sgt dgn kbykn org tu sbb diorg tu bukan nak jadi pemimpin kek mesia ni. tapi si nuar ni yg berio2 nak jadi pm. kok bala kek kito kalo dibiarkan kok segala tuduhan tu mmg nuar buek. kok tak satu mesia kena laknat sok sobab angkek pemimpin songsang. sok jadi kaum nabi lut.

    yup, kalau betul nuar meliwat bala akan turun, dan kalau betul saiful menipu bala pon akan turun.

    Tunggu jer kes mahkamah selesai, baru kita ulas panjang

    ReplyDelete
  19. A'kum....

    ni la tanda2 kiamat....
    1) fitnah memfitnah...
    2) pendapat2 ulama' di hina....
    3) artis dibangga2kan..

    korang yg percayaka si sepol tu nak percaya,percayalah...tak perlu la korang nak hina ulama...tak yah la korang nak bangkang pendapat korang...hina ulama spt hina nabi tau tak...kepada empunye blogger...
    tobat la byk2...

    ReplyDelete
  20. kepada ano kat atas ni cuba buktikan kenyataan blog ni menghina ulama'. hang buat fitnah tu boleh plak.

    ReplyDelete
  21. berjela-jela surat drpd ulama luar negeri suruh dia jgn bersumpah.... ye le tu... Jom kita pakat percaya cakap Nuar tu...

    ReplyDelete
  22. Assalamu'alaikum,

    Soalan 1: Anwar tu termasuk dlm "golongan orang yang istiqamah, berkeperibadian bersih dan salih sepanjang hidupnya" sebagaimana yg dikatakan oleh Yusof Qardhawi tu ke? Bukan ke dia tu dulu UMNO jugak kan? Kan UMNO tu keji dan tak bersih, malah dilabel parti Kafir oleh PAS? Boleh pakai ke hujah tu?

    Soalan 2: Dosa kalau fitnah ulama, tp ulama yg macam mana? Ulama Gomen ke, atau pegawai masjid mcm Ramlang Porigi? Nik Aziz & Hadi masuk dlm golongan ulama yg mcm mana?

    Soalan 3: Apa salahnye Anwar bersumpah? Berdosa ke? Kalau dia tak sumpah, bukan ke tambahkan dosa kat rakyat jelata mcm kita ni, dok bercakar sama sendiri? Kan lebih baik kalau isu ni selesai kalau dia bersumpah? Mahkamah tetap berjalan ikut prosedur...

    ReplyDelete
  23. nama yang tak tersebutSeptember 5, 2008 at 11:54 PM

    kesimpulannya nuar dan penyokong eh penakut. takut kono makan sumpah.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive