Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, September 7, 2012

Lanciau Ah Moy

Hola Mr Paneh. Wa punya nama Lanciau Ah Moy. Lu talak ingat sama wa ka? Alaaa...kawan...lon lemember me ka? Alaa...itu lulu kita lalu main sama jugak lor. Mukan...mukan...wa mukan ciakap kita main macam itu Nuat China Doll lor...Itu main talak kila kasi hantam depan blakang juga lor. Ingat lulu kita ala main talian naga punya jam lor. Itu show talika punya lor. Talika Pasti. Talak ingat wa pun ka Paneh? Ahh...talak apa lor...

Ini aaa wa mau konsi sama lu aaa Paneh. Ini stoly wa manyak helan tapi manyak bangga juga lor. Wa mau lu kasi tulis. Mulih ka Paneh? Kalu talak mulih pun kasi mulih la...

Simalam aa Paneh...wa ala tetingok satu belita sensasi la. Ini belita pasat ini amoi...


Lu kenal sama ini amoi ka Paneh? Talak...talak...wa mukan mau tuluh lu main sama lia...mukan itu maciam maa...wa tau lu talak selupa itu Sabu punya olang punya Mah maa...Wa tau lu pun mukan maciam Almin aisklim maa...

Wa cuma mau ciakap...simalam wa ala tingok belita ini amoi muat pc...itu ples confelen. Apa nama? Oh...Ong Sin Yee..mau minta maap secala tebuka pasat lia ala main pijiak-pijiak lamba masa itu hali meleka. Wa talak tau lia pijiak lamba siapa lor. Tapi wa tau ini kilija itu geng Lim Guan ala ajar mula lor...suka ati main pijiak-pijiak lamba olang Malayu lulu lor. Talak ingat ka? Itu la...pijiak lamba lamai-lamai lulu lorr. Itu Guan and der geng punya kilija lor? Talak ingat pun ka Paneh?


Aish...soli aaa...sulah lali topik maaa! Wa mukan mau celita pasat itu Guan. Wa mau celita pasat itu amoi. Simalam aaa...wa ala tingok lamai kaum wa luluk itu keliling ini amoi masa pc lor. Siap ala tlanslator lor...

Ini yang muat wa manyak hailan. Apa pasat ini amoi muat pc pun mau pakai tlanslator? Lia talak pandai ciakap Malayu maciam wa ka? Talak pandai ciakap bahasa kebanggaan ka? Aiya...ini wa manyak helan dan malu woo. Wa bepuluh tahun luluk Malaysia sulah payah belaja bahasa kebanggaan tapi masih pelat ooo...tapi ini amoi aaa...lagi teluk dali wa maaa...siap pakai tlanslator! Muat malu kaum wa saja lor...Mau mintak maap sama Malayu tapi pakai tlanslator. Talak mulih mikin bini ini maciam lor...

Tapi Paneh...wa ala sikit bangga jugak lor..sikit bangga...apa sibab lu mau tau ka Paneh? Mau la..mau la..Oklah...wa ciakap telus telang saja. Wa bangga haa..pasat ini amoi punya hat lamai kaum wa latang tolon...kasi backing baik punya lor...tolong buat pc untuk lia lor! Itu la simangat kaum wa lor...vely der lacist...lu tau maksud lacist ka Paneh? Itu sayang kaum sendili maaa...

Wa manyak puji kaum wa pasat ini hat la Paneh. Sulah...senang...pasti besama! Belsatu teguh walau parti lain-lain maa. Talak maciam itu budak Muhammad Ammar..talak sapa mau backing...talak sapa mau tolon. Itu Malayu Pas sama Pkr kasi peralat lia saja maa...lu susah tonggeng sendili. Hahaha...ops...soli Paneh. Wa telemososial.

Itu saja wa mau clita la Mr. Paneh. Wa sulah pinat tulis ayat pelat panjiang-panjiang ini maciam. Lu kasi publish haa Paneh. Ini celita lu musti kungsi sama dunia yang kaum wa sangat bagut...suka tolong kaum sendili. Lasist maa...sayang kaum sendili...

Apa lia pun...wa mau mintak maap lulu sama Hali Awang la Paneh. Sibab apa? Lu talak tau celita ka? Haiyaa...maciam mana lu talak tau? Takpa...wa kasi tau. Itu Hali haa...simalam ala ciakap...wa quote aaa, "Ketika bangsa lain berjaya diperkasakan dengan bahasa masing-masing, seperti Jepun, Jerman, China dan lain-lain, kita hanya sekadar bergaya dengan bahasa penjajah tetapi bangsa sendiri lemah jiwanya kerana membelakangi bahasanya, kerana bahasa adalah jiwa bangsa."

Hahahahahaha...sejiak bila itu Hali lalam Pas jadi pejuang bangsa? Lia kata bahasa jiwa bangsa? Hahaha...lawak lor. Sebab setau wa haa...kawan-kawan Hali dalam itu DAP pun sama pelat maciam wa. Hahaha...Soli haaa Hali wa telutuk lu...

Ok la Paneh...Wa ingat mau chiaw lulu la. Wa mau pigi sana Selangot mau hantar cuci wa punya keleta. Wa plan aaa...mau cuci lima kali sehali semalam. Apa pasat aaa? Mukan sibab keleta wa kotor sangat lor...tapi pasat ini jam sana Selangot lu cuci keleta sembilan kali aaa...lu mulih lapat solang amoi lor. Hahaha...manyak syiok. Lulu punya jam talak ini maciam lor...tapi lepas itu DAP...ops...Pakatan Lakyat pelintah haaa...Selangot beri-beri der heaven lor. Welcome to Selangot...hahaha.

Ok aaa Paneh...wa chiaw chin chau lulu aaa....nanti lambat wa lugi melepas amoi lor. Selamat Hali Laya aaa Paneh...wa minta maap lahir batin secala tebuka...

Sign off: Lanciau Ah Moy

28 comments:

  1. Lanciau Paneh Minang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha . best giler . cai pakatan marah.....

      Delete
  2. lanciau la itu cina

    ReplyDelete
  3. LU BAIK KASI LU MUNYA MANTAT SAMA ANWAR IBRAHIM LOHHH. ANWAR MANYAK SUKA CHINA DOLL. LU MUKAN MODEL HO, LU PELACUR DARI CHINA MUKAN??? LU PUNYA AMAA PUN PELACUR CINA ITU MUKIT MINTANG PUNYA BUKAN??? LU SATU FAMILY MEMANG MANYAK SUWEY DAN MANYAK KOTOR PUNYA CINA WO !!! WA LASA MACAM MAU MUNTAH LAAA.....

    ReplyDelete
  4. PLEASEEEEE TOLONG JANGAN BAGI MUKA KAT CINA!!! HERET BABI BETINA NI MASUK MAHKAMAH DAN KALAU BOLEH SUMBAT DLM PENJARA MINTAK2 ADE LA PENYANYAK NANTI YG SUMBAT PUKI DIA NANTI.....

    ReplyDelete
  5. MASYAALLAH... INILAH SiFAT2 SYAITAN YG DIKENALi..

    ReplyDelete
  6. Lanciau UMNO. Itu Mahathir cakap, semua olang UMNO sudah losak sampai akar. Lanciau pun sudah losak. Banyak kesian...

    ReplyDelete
  7. Mahathir pun cakap UMNO parti Syaitan. Jadi olang UMNO, semua setan setan...

    Jangan marah nanti derhaka kepada Mahathir. Saya sokong cakap Mahathir seratus peratus. Hidup Mahathir.

    ReplyDelete
  8. MasyaAllah. Basuh keta dapat amoi? Terima kasih Pas Selangor!! Pas lah iblis yang dikenali. Nak sangat kawan ngan setan - kata Pok Nik Ajis.

    ReplyDelete
  9. itu amoi talak reti ckp melayu ka?ini umno mmg cilaka...sudah 55 tahun meldeka, rakyat tidak moleh berbahasa malaysia...ma cibai itu umno..ma kahai..knp ini maciam?....boloh punya umno...cipek...

    ReplyDelete
  10. Kak kah kah.. ANDA SEMUA ORANG MELAYU & ISLAM TEWAS....

    Kah kah kah... YANG MENANG HANYALAH SYAITAN..

    Berperanglah kamu sesama MELAYU... DEMI MELAYU.. DEMI SYAITAN YG DIKENALI..

    KAH KAH KAH KAH KAH!!!


    ReplyDelete
  11. pas dan pkr pun terhegeh2 nak undi cina. siap join demo sokong sekolah vernakular kat kuantan. mana tak naik lemak cina ni. tu yg tak peduli fasih atau tak bahasa kebangsaan. kalo dgr komen pemimpin dap pasal bahasa kbgsaan lg mcm cibai. selagi melayu tak bersatu smpi bila2 kena main dgn cina.

    ReplyDelete
  12. UMNO gagal pimpin bukan Melayu & bukan Islam, meski dah diamanah urus dan pimpin negara 55 tahun. UMNO sudah menjadi semakin ganas dan zalim demi kekalkan kuasa. Kerana takut tumbang, UMNO akan buat spt Mubarrak, Ghadafi & Assad buat. Cuba tengok perkembangan terbaru. Samseng UMNO merajalela di mana2. Takde sape tegur dan marah. Bersedialah. Inilah padahnya bila UMNO berkawan dgn SYAITAN YG DIKENALI (rujuk kenyataan Tun Mahathir)

    ReplyDelete
  13. Kerana UMNO gagal pimpin selepas 55 tahun, bukan Melayu/Islam mulai beri kepercayaan pd PAS & PKR..

    UMNO jadi huru-hara dan ketakutan tewas dlm PRU 13 akan datang. Maka itu, tukar strategi demi kekal undi Melayu. Selama ini, dia tuduh PAS ekstremis. Sekarang, UMNO pulak jadi rasis Melayu.

    Dikampung2 penceramah UMNO kutuk Cina kutuk India. Tapi, di atas sana, para pemimpin UMNO + Cina + India, berpakat2 sapu duit negara. Mereka bersatu padu atas nama 'rasuah'.

    Inilah hipokritnya para pemimpin UMNO... Bersahabat dengan syaitan yang dikenali..

    ReplyDelete
  14. BUDAYA POLITIK NEGARA SEMAKIN MEMBURUK... Prof Madya Dr Asri Zainal Abidin

    Nampak kebelakangan ini, perbezaan politik bukan lagi membawa kepada pertarungan minda dan tawaran khidmat pengurusan pentadbiran yang lebih baik, tetapi pertarungan siasah di negara ini telah menyuburkan akhlak yang buruk dan kehilangan adab sopan.

    Ada yang kencing ke atas gambar pemimpin yang lain, ada pula yang baling kasut ke dalam masjid, tarian punggung dan pelbagai lagi.

    Para pemimpin politik kita ini mungkin terlalu sibuk berkempen sehingga lupa untuk mengajar adab sopan sebagai insan kepada para pengikut mereka.

    http://www.malaysiakini.com/columns/208208

    ReplyDelete
  15. Butuh lu la lembu!Lu olang serang masjid tak pa. Lancau lu la pendatang Indon!

    ReplyDelete
  16. Betul kata Asri tu. Pemimpin politik kena ajar pengikut mereka supaya jgn baring atas jalan, jangan pijak gambar pemimpin, jangan baling cat kat surau, jangan berdemo setiap bulan hingga menyusahkan lalulintas dan memburukkan nama negara, jangan pecahkan kereta polis, jangan bawak anak2 pergi berdemo, jangan menghasut pelajar tak habis2, jangan mempermainkan undang2, jangan solat 2 imam, jangan menipu undi utk syurga, jangan terima kerjasama dengan setan (statement nik aziz di youtube yg sanggup terima bantuan setan), jangan putar belit ayat quran dan hadis, jgn cuba tukar jalur gemilang, jangan meliwat, jangan langgan pelacur, jangan balun bini orang, jangan buka rumah urut, pelacuran, disko dan judi yg terlalu banyak di selangor dan penang (zaman bn 200permit, zaman pr 3000 permit), jangan supply air kotor, jangan biar rakyat menderita kurang air, jangan mencederakan penguatkuasa, jangan ponteng kuliah, jangan hancurkan impian mak bapak dan yg paling penting jangan hampakan 139 kwsn majoriti yg sokong bn. Siapa majoriti? Huh...

    ReplyDelete
  17. Sesiapa nak cara senang jumpa PM, pijak gambar dulu.

    Amoi tu takut kena C4, kut.

    ReplyDelete
  18. Den raso kebanyakan komen tak paham apo yg paneh cubo sampaikan. Cubo baco between the line. Baco apo yg paneh highlightkan. Maksud dio kebanyakan cino ni tak fasih bahaso melayu walaupun dah lama jadi warganegara. Sobab apo? Sobab kito, samo ado pas ko, umno ko, sentiaso merelakan ia berlaku. Sokong sekolah vernakular. Pas ke umno ke sama saja. Pemimpin2 mereka dambakan undi kaum lain. Dan kenapa ia terpaksa berlaku, sobab kito berpecah belah. Majority dah berubah jadi minoriti disbbkan perpecahan tu.

    Satu lagi yg dia highlightkan, cino ni tak kiro la dr parti mano pun, kalo sampai hal berkenaan hak bangsa mereka, mrk akan bersatu. Cuba tgk kalo mca tuntut sesuatu, dap dan gerakan akn diam. Kalo dap buat kecoh pun pasal bangsa dia, mca dan gerakan akan diam. Sama jugak dgn gerakan. Mereka seolah ada silent agreement jika apa2 yg menyentuh hak dan kepentingan mereka. Tp melayu tak mcm tu. Wlau hak sendiri digadai, tiada siapa yg bising, pas ka, umno ka, bertelagah tak habis2. Pkr takyah ceritalah, hak melayu tdk penting bg mereka.

    Dan yg ketiga den raso paneh cubo highlightkan pas itu pun melayu sebenarnya wlpun selalu menuduh umno assobiyah. Jadi kalau dah sesamo Melayu, apa bezanya pas dan umno? Kenapa susah sgt nak bersatu, walau atas nama saudara sesama islam?

    Itulah yg den raso paneh cubo sampaikan dlm post ni iaitu selagi melayu tak bersatu, selamanyalah kaum lain akn pegang kuasa secara tersiratnya di negara tanah melayu ni.

    ReplyDelete
  19. Anon September 8, 2012 10:41 AM, aku sokong..

    Sebab tu kita perlu bersatu..aku sangat berharap orang melayu bersatu..Pas xakan bersatu dengan UMNO sebab kata Umno makan rasuah, UMNO xakan bersatu dengan Pas sebab kata Pas sesat n suka sesatkan orang..xtau la bila kita akan bersatu atas nama ISLAM..

    nak harap pemimpin, hampir semua xble pakai..nak harap penyokong, xsemua ikhlas nak sokong..nak harap ahli parti, berapa sangat yang setia n ada prinsip..xnak amik kisah, lagi la xboleh..mungkin doa kita xcukup kuat untuk bersatu..

    ReplyDelete
  20. Salam semua!

    Pertamanya, kepada yang buat direct translation pada idiom TDM berkenaan angel and devil tu, hentikanlah komen bodoh anda sebab (maaf) nampak na bangangnya. Ramai yang baca hanya mentertawakan anda kerana membodohkan diri sendiri. Kalau tak faham maksud tersirat dalam sesuatu PER-UM-PA-MA-AN, lebih baik diam daripada menunjukkan kebebalan diri. Jika orang buat direct translation bodoh, tak akan lah anda pun nak ikut jadi bodoh macam dia. Setiap manusia Allah bagi akal, cuma bagaimana dia nak gunakan akalnya tu sama ada ke jalan Allah, atau nak spin ikut kehendak syaitan.

    Keduanya, setelah beribu posting sey sendiri tulis secara peribadi sepanjang lebih 4 tahun ini, (tidak termasuk posting penulis lain dalam Paneh Miang), akhirnya Anonymous September 8, 2012 10:41 AM berjaya menafsirkannya dengan akal yang matang dan hati yang bersih. Terima kasih.

    ReplyDelete
  21. Hidup Mahathir. Lanciau Paneh Minang.

    ReplyDelete
  22. Akhirnya Sdro Paneh angkek tangan. Cerito apo yang sobanar dio hondak. Nang disobut tu, memang suatu yang unggul dan murni. Perpaduan orang Melayu/Islam.

    Sudah dikobar sekian lamo, niat tu baik, tapi cagho jugak mesti baik. Kok nak solosai nang kusut, mesti dengan cara nang tonang:

    PIKIR PELITO HATI, TONANG HULU BICARO..

    Mako itu, sdro Paneh, Sdro toghang2 penyokong UMNO (nafilah apopun nafian). Jadi, ghontikan segalo cagho nang bughuk jugak. Paling elok, janganlah tuduh parti Melayu lain sosek, ikut syaitan, syiah, freemason dll (Segala namo Cicit Kamat nang dipakai).

    Mulai sekarang, gunolah bahaso halus dan beradab. Kato Nabi Muhammad: "Serulah kepada Tuhan kamu dengan hikmah, teladan terbaik dan berbahaslah dengan mereka yang cara yang lebih ihsan (lebih halus dan budi bahaso).

    Kato kita nak berjuang demi Melayu dan Islam. Tapi, cagho kito bukan cagho Melayu dan Islam. Nang nampak e.. ganeh, kasar, caghut, fitnah, adudombo, maki, hamput belako...

    Satu laie.. jangan terlalu taksub anti Cino. Den nampak sejarah awal merdeka, oghang Cino dan India ni, sonang masuk Islam. Berduyun soghah anak kek Melayu. Sepupu angkat den pun Cino.

    Ramai profesional/tokoh Melayu/Islam hari ni darah campuran Melayu+cino atau india. Sapo buleh nafikan.

    Kita dah hilang maruah dan adab. Mako oghang Cino INdia takut pd Melayu dan Islam. Berduyun pulak masuk Kristian. Salah sapo? Kito rasis bonar.

    Jadi, kito kono berpikir caro Melayu pendakwah. Tahu di mano nak kogheh, kek mano nak lombut. Usah kito ni jadi:

    TOGANG BODONTING-DONTING, KONDUR BOJELO-JELO..

    Kok botul, jadikanlah teladan. Kok silap, jadikanlah sempadan.

    Sekian dulu. Nanti kito sambung laie..


    ReplyDelete
  23. Salam Tok Perba Rembau.

    Adakah ini cucu tok perba orang yang sama? Apa2 pun terima kasih kerana sudi singgah di sini.

    Jika tidak setuju cara kami, Tok Perba Rembau usahlah baca, atau lebih baik bueklah blog sendiri menggunakan tulisan adat hemah Melayu, halus dan berbudi bahasa, ikut kehendak Tok Perba Rembau sendiri.

    Kami dengan cara kami. Sama ada berjaya atau tidak ubah persepsi orang, itu terpulang. Kami tidak pernah memaksa Tok Perba Rembau atau siapa saja untuk bersetuju atau tidak bersetuju dengan kami. Nak bahasa nang baik, lebih baik Tok Perba Rembau pi baca majalah Islam, atau sastera klasik. Nak bahasa slanga blog...dipersilakanlah teruskan.

    Kedengaran seperti angkuh, tapi dalam situasi perang, ditambah dengan ramai pengomen tegar pembangkang yang komen secara kurang ajar di sini, termasuk cara gaya memfitnah berterusan yang digunakan oleh pakatan cai pembangkang, kadangkala perlu kaedah berbeza untuk menangani sesuatu makhluk.

    Jika Tok Perba Rembau mahu tahu bagaimana rasanya mengurus sebuah blog, cubalah buka satu. Takut sok semua komen dimoderate sebab nak pilih bahasa yang baik saja.

    Kaedah adalah subjektif, point adalah utama. Terpulanglah ikut citarasa Tok Perba Rembau sendiri.

    Persoalannya, adakah Tok Perba Rembau beri nasihat yang sama di blog2 pembangkang yang guna kaedah dan bahasa yang jauh lebih teruk dari kami?

    Ironinya, hanya disebabkan post ini dan beberapa post yang lain, terus kami dapat nasihat percuma konon utk lebih ihsan dan berbahas dengan cara yang baik; walhal beribu artikel kami tulis, banyak saja yang menggunakan perkataan yang baik.

    Dan bertambah pelik apabila Tok Perba Rembau @ cucu tok perba hanya menulis komen hanya di posting apabila kami mengkritik pembangkang, tetapi tidak pula di posting semasa kami mengkritik kerajaan. Apa maknanya tu? Heh...

    Den nak quote, "Satu laie.. jangan terlalu taksub anti Cino. Den nampak sejarah awal merdeka, oghang Cino dan India ni, sonang masuk Islam. Berduyun soghah anak kek Melayu. Sepupu angkat den pun Cino." - Itu maso dorang susah, tak berduit...sekarang mereka dah senang. Bukan masalah cagho Melayu kononnya yang menyebabkan mereka tak masuk Islam hari ini. Banyak faktornya. Ini Tok Perba Rembau sendiri kena buat research apa sebabnya. Bukan jump to the conslusion konon sobab mereka takut dengan Melayu hari ini.

    Dan satu lagi den nak tanyo, adokah Melayu hari ini terlalu racist berbanding Cina? Jiko Tok Perba Rembau bersetuju dengan statement ini, nampaknya memang banyak yang saudara perlu research dan belajar.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  24. Salam kasih. Sdro Paneh yg sy hormati. Tosontuh hati sey kek ungkap kato Sdro tu. Lain pulak jadi e bilo sdro berbahaso camni. Sey tabik. Kagum sey jadi e.. Jadi, time kasih bonar2 dek bg ruang dan peluang sey di sini. sudi pulak monogur sey yang memang tak ahli dalam blogging ini. Tuhan ajo nang membalasnyo.

    Memang sey ni Cucu Tok Perba. Oghang nang samo. Kebotulan moyang sey salah sorang Tok Perba Rombau (itu sejarah ajo). Nang motan e, semangat kasih bangso, adat perpatih, islam, patriotik totap mendarah daging dalam diri sey ni. Sey pun taklah mudo laie.. Umur oghang pencen. Pengalaman insyaAllah, pelbagai bidang - dunia & akhirat. Sekadar takruf bokonalan itu. Mudah2an toghuih berkasih sayang jadi e, sebagai sedaro. Kok sudi.

    Sey kagum kebolehan sdro kendali blog ni. Sungguh. Bukan calang2 oghang buleh. Anugerah Tuhan. Istiqamah pulak tu. 4 tahun. Sey buleh nulis, camnilah. sekali sekalo. kok sompek. Tapi, blog sdro ni memang sey minat nengok. Sobab agak e, ceghito kampung sey. Nogori Sembilan nang den kasih. Tompek jatuh lagi dikonang kan...

    Tapi, itulah cadangan sey. Bilo nang kasar dibaleh kasar, manusio akan baleh lagi kasar. Manusia ganeh akan kalah dengan kelombutan. Sobab itulah wanita mampu menewaskan lelaki garang. itupun hanya pandangan. Jika perlu kajian elok jugak kan?

    Sey setuju amek2, perang disiber mmg rumit dan menguji kesabaran. Jadi, dek tak samo perang biaso, sey fikir kito perlu tawan hati insan. bukan dengan menewaskan. tapi memenangkan self esteem mereka.

    Tiada bangso dlm dunia buleh bersatu semato2 kerano samo bangso. Tengok orang arab, orang putih, afrika, filipina, thailand, rusia, cino, latin dll. Mereka bersatu bopocah dek nilai dan prinsip hidup. Pencuri buleh bopakat dgn pencuri lain, walaupun lain2 kaum.

    Nak satukan bangso Melayu ni, sey fikir, kono banyak sabar, bolapang dada dan tonang dulu. Mulokan dgn diri. Satukan dayafikir, hati, nafsu, jasad, ruh kita dulu). Kok tak dapek, gagallah kito satukan oghang lain. Itupun pandangan sey ajo.

    Nak bopakat suami isteri buek design rumah pun kito buleh berbalah laki bini anak beranak,inikan politik dan mengurus negaro. Memang tosangat2 susah he.. Jadi,sey fikir prinsip no wahid perlu ado, terimalah kepelbagaian pandangan bangsa melayu kito ini suatu keindahan dan rahmat Tuhan (memang ado hadis e).

    Sekian dulu waghih Paneh. Kok sudi kito buleh borbincang laie. Sey terbuko. Kito ni insan, takdo nang sompurno. Allah dan Rasul ajo nang sempurno dan maksum. Kito buleh makin sempurna bilo buleh kito tukar2 pikiran macamni. Sey pun nak belajar juga dari sdro.

    Selamat hari rayo Maaf zahir batin kito dulu. Wassalam.

    ReplyDelete
  25. Salam Sdro Paneh,ado satu laie nak sey jolehkan. Sdro tanyo sey "Persoalannya, adakah Tok Perba Rembau beri nasihat yang sama di blog2 pembangkang yang guna kaedah dan bahasa yang jauh lebih teruk dari kami?"

    Sdro Paneh, memang itulah prinsip hidup sey. Sey sampaikan nang samo kek sapo jugak. Sey totap mencadang dan mengingat. Kito nak solosaikan masalah bangso dan umat. Ini tugas,amanah, tanggungjawab dan kewajipan. Allah akan persoal kito di akhirat nanti. Sekian dulu. Wassalam.

    ReplyDelete
  26. Salam Tok Perba Rembau.

    Terima kasih kerana sudi menintipkan kembali komen.

    Di blog ini 90% daripada penulisnya adalah oghang negori. Hanya 10% oghang luar, tapi boleh kiro kategori masuk sukulah.

    Penulis yang paling muda berumur 26 tahun, sekarang tongah mengaji di UK buek 2nd degree. Kiro eh dio menulih dari sanun lah. Penulis paling tuo dah boleh dipanggil Atok. Kok peghasan mano satu penulih yang membahaso an diri eh Atok...itulah dio.

    Latar belakang kami berbeza dari segi kerjaya, tempat tinggal, ilmu etc. Kesemuo eh golongan terpelajar, insyaAllah. Ado yang darah campur Cino & ado gak darah campur India. Tapi yang pasti semuo eh mempunyai semangat Melayu yang berkobar2 dan mendaulatkan Islam.

    Kaedah menulih memasing berbeza, kerana kami sentiasa meraikan kepelbagaian pendapat dan maklumat. Ado yang baik, ado yang kasar, ado yang lombut amek etc. terpulang pado penilaian memasing. Lagipun sumo dah bosar panjang. Bulih pikir sendiri.

    Perilaku kami di luar adalah amat berbeza berbanding di alam maya ni. Namun kami percaya, jika Tok Perba Rembau sendiri menguruskan sebuah blog sosio-politik, automatik approach pasti berubah berbanding di alam realiti. Kerana nature-nya macam tu.

    Pernah baca kisah seorang bapa yang menunggang keldai dengan anaknya? Naik berdua salah, naik sorang salah, tak naik langsung pun salah? Maknanya bukan senang nak memuaskan hati semua orang.

    Secaro peribadi sey sendiri menulis ikut hati. Apo yang ado dalam hati, dibantu dengan sedikit fakta dan pengalaman, mako sey akan luahkan. Kerana sey sangat percaya apabilo kito menulih daripado hati, insyaAllah mesejnya sampai.

    Kami tidaklah ingin mengatakan kami ini sempurna dan tiada kekurangan, kerana kesempurnaan itu milik Allah, namun selagi kami berpegang kepada prinsip "Berkata benar walaupun pahit aka Call A Spade A Spade", insyaAllah, kami percaya Allah akan bantu usaha kami.

    We are not afraid to speak our mind and we believe that Allah will not change one’s fate unless he himself makes the effort to do so.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  27. DASAR HUANA BINATANG, TERKUTUK, PANTAS AJA NEGARA KAU BANYAK BENCANA, MATI KALIAN SEMUA

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive