Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, December 6, 2012

UMNO Gagal...

1. Di mana sahaja hari ini akan kedengaran 'war cry' yang dilagukan pencacai pembangkang yang kononnya UMNO telah gagal. Failed you know...失敗...தோல்வி...kapish!!

2. Bermacam hujah cai pembangkang konon betapa tidak bergunanya UMNO selama 66 tahun kewujudannya dan selepas 55 tahun kemerdekaan negara. Kononnya UMNO gagal mentadbir, UMNO gagal bantu Melayu, UMNO gagal tegakkan Islam, UMNO dan kuasa umpama siat kulit daripada isi, UMNO gagal itu, UMNO gagal ini...bla..bla..bla..huarggghhhhh...mengantuknyalah dengar!

3. Namun, yang gagal dimomok cai pembangkang ialah, apakah kayu ukur atau benchmark yang mereka gunakan untuk mengatakan UMNO telah gagal? Ukur pakai balok ke? Atau guna alat geometri? Atau pembaris besi? Hehe...

4. Jika kita nak katakan seseorang individu atau sesuatu pihak itu gagal, maka sudah semestinyalah perlu dibuat perbandingan. Gagal lawannya Lulus. Jika ada pihak yang gagal, mesti ada pihak yang lulus. Jadi, adakah justifikasi kegagalan yang ditujukan kepada UMNO itu, memberi makna bahawa parti pembangkang telah lulus? Begitu..?

5. Dan seandainya pencapaian atau kejayaan menjadi ukuran, perbandingan perlulah dibuat antara kedua pihak yang memiliki keupayaan yang sama atau sekurang-kurangnya memiliki kelebihan asas yang setanding sebelum dibuat perbandingan.

6. Jadi cai pembangkang nak bandingkan UMNO dengan parti mana jika ingin dikatakan salah satu pihak telah gagal? Pas? Pkr? DAP?

7. Atau cai pembangkang membuat perbandingan bersandarkan faktor sejarah, faktor agama, sistem politik, polisi ekonomi, sistem sosial, hubungan antarabangsa, alam sekitar, budaya, pendidikan etc.? Yang mana satu pula antara faktor yang disebutkan itu telah berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh parti pembangkang di negeri yang ditadbir mereka?

8. Ok...mungkin tak adillah kalau kita nak bandingkan parti pembangkang dengan UMNO disebabkan UMNO mentadbir persekutuan. Jadi kita kecilkan sedikit skop. Kita ambil dua negeri di pantai timur semenanjung yang hampir setanding dari segi keupayaan serta komposisi penduduk untuk dibuat perbandingan. Kita bandingkan antara Kelantan dan Terengganu...pihak mana yang boleh kita katakan gagal.

9. Kelantan telah ditadbir oleh Pas selama 22 tahun, manakala Terengganu juga pernah ditadbir oleh Pas dan  kini UMNO. Tak payahlah buang masa banding rekod-rekod lama, takut lebih teruk pula dapatannya. Cukuplah kita bandingkan data terbaru 2012 saja.

10. Pertama, kita bandingkan keluaran negeri kasar Kelantan berdasarkan aktiviti ekonominya yang tiada kena mengena dengan Persekutuan seperti pertanian, pembinaan, pembuatan, perkhidmatan, penyeludupan barangan Siam, geng Pattani meniaga di Rantau Panjang, perjudian, lesen arak, pelacuran, jual dadah, curi kabel telefon, jual balak haram, ladang rakyat, kambing jamapari, tabung Memali, jual air jampi Pok Nik, sticker Pas, jual potret Pok Nik, jualan ubat kuat, perlombongan dan juga kuari; maka unjuran KDNK Kelantan pada tahun 2012 ialah RM11,144 juta atau bersamaan RM11.1 billion. Berbanding dengan Terengganu berdasarkan aktiviti ekonominya yang juga tiada kena mengena dengan Persekutuan seperti pertanian, pembinaan, pembuatan, perkhidmatan, perlombongan dan juga kuari; maka unjuran KDNK Terengganu pada tahun 2012 adalah RM16,693 juta atau bersamaan RM16.7 billion. Jadi negeri mana yang boleh dikatakan gagal? (Rujuk EPU).

11. Kedua, kita bandingkan pula pendapatan perkapita antara kedua negeri tersebut. Pendapatan perkapita rakyat negeri Kelantan RM7,500 (tak termasuk anak Kelantan di luar Kelantan), manakala Terengganu pula RM27,140 (rujuk EPU). Pihak mana gagal lagi?

12. Susah sangat nak bandingkan dengan angka...kita ambil contoh mudah. Kelantan air paip kotor dan berbau, Terengganu bekalan air bersih. Kelantan negeri kotor penuh semak samun (sampai Sultan sendiri pun turun kutip sampah...baik punya sindir), dan Terengganu antara destinasi pelancongan yang cantik dan bersih. Kelantan setiap tahun ramai pengunjung membeli belah di Rantau Panjang yang ramai peniaga Siam, Terengganu ramai peniaga tempatan. Kelantan tersangatlah Assobiyah (kenegerian), Terengganu biasa-biasa saja. Kelantan takde highway, Terengganu highway cantik. Kelantan bla..bla..bla..Terengganu yes..yes..yes!! Hehe...banyak hal lain lagi tu, bandingkanlah sendiri.

13. So...apa lagi yang ada di Kelantan yang Terengganu takde? Cer cite, cer cite! Oh lupo pulak...ada satu yang Kelantan ada tapi Terengganu takde...iaitu Kelantan ada pusat pelacuran yang jaraknya hanya 200 meter dari pejabat Menteri Besar;....Terengganu ilek!

14. Kesimpulannya, pihak mana sebenarnya GAGAL?

15. Tapi ada satu kejayaan Pas selama 61 tahun penubuhannya yang diiktiraf oleh rakyat Malaysia iaitu...mempermain, mempersenda dan memperalatkan Islam di muka bumi ini. Bab ni Pas memang handal. Malah Pas sangat berjaya memecahbelahkan umat Islam di negara ini akibat kerap mengeluarkan kenyataan agama yang mengelirukan. Itulah saja kejayaan Pas yang boleh diiktiraf dunia.

16. Manakala kejayaan terbesar sahabat sekomplot Pas iaitu Pkr dan DAP ialah memperkuda dan mempermainkan pemimpin Pas yang bengong, selain berketuakan gayboy dan mengangkat Pengerusi DAP sebagai mursyidul am Pakatan.

17. Sebelum nak mengatakan orang lain gagal, cermin-cerminlah diri tu dulu. Apakah kejayaan terhebat komplot pembangkang selain mengadu domba dan fitnah? 

18. Senaraikan dulu semua kejayaan dan kegagalan UMNO selama ini, dan kemudian buat pula checklist adakah komplot pembangkang sudahpun menyamai atau sekurang-kurangnya menghampiri rekod kejayaan UMNO, barulah boleh dibuat penilaian, pihak mana yang banyak lulus dan pihak mana yang banyak gagal.

19. Andai dibuat timbangan amal segala kebaikan yang dilakukan UMNO selama 66 tahun ini berbanding keburukannya, rasa semua pun tahu amal kebaikan UMNO yang lebih berat timbangannya.

20. Hanya mereka yang hipokrit dan munafik saja yang akan cuba menafikannya.

30 comments:

  1. Sey setuju dengan Hujah kau jang memang UMNo tak pernah gagal dalam pelbagai PAU jual,lelong,Roboh,Tipu,Kelentong dan segalo niko mengencing Bangsanya janji dicapati, DULU,KINI setakat PRU 12 yo Bhai, untuk selamo eh agak-agak ko camno......

    ReplyDelete
  2. lari tajuk bhai.... orang cito bab perbandingan antaro parti UMNO ngan PAS/PKR/DAP kau cito apo bhai... BODDO mung ni...

    ReplyDelete
  3. Anon 250 den dah tengok No 18 ado ruang boleh masuk tak offside pun kalau tengok tajuk memang selari "UMNO Gagal" boddo boleh diajar ok laie tapi jadi balaci paling BUNGKO langsung tak boleh diajar.....laie malang macam luncai torojun ngan labu-labu eh

    ReplyDelete
  4. kau ni bangang tau?buat malu org nogori jo..ape kau buat article ni pakai "utusan malaysia"?ko ni jarang jalan2kat m'sia ni..cuti buat blogg 1minggu..jalan jauh skit..gua musang ade highway baru..tau?hihi..buat klaka jo ekau ni..pah!!

    ReplyDelete
  5. Anon 6.25,
    Sapo yang bangang,Highway Gua Musang tu Kerajaan Kelantan ko buat.Lagi malu orang Den ajo.Bukak lah mato sikit jangan do baco Harakah jo,tak ado bondo yang boto hanya waktu sembahyang ajo,Baca Keadilan Daily,otak kau pon dikeldaikan.

    ReplyDelete
  6. Sebagai pengundi atas pagar, saya bukanlah Pro mana-mana parti politik sama ada dari BN ataupun PR.Malah sebelum ini saya tak pernah ambil peduli mana-mana parti politik PR ataupun BN. Saya berasal dari sarawak. Antara negeri terkaya di malaysia. Mempunyai sumber Minyak dan gas asli serta balak paling banyak di malaysia. Bagaimana pun, sarawak juga mempunyai jumlah penduduk paling miskin di malaysia. Jadi pada saya UNMO/BN telah gagal. adalah juga menghairankan saya, penduduk paling miskin ini adalah penyokong tegar UMNO/BN. Dari segi pembangunan pula, kita lihat infrastruktur asas seperti air bersih, elektrik dan jalan raya tidak semuanya boleh didapati.Ambil contoh mudah..jalan raya Pan-Borneo menghubungkan kuching sehingga ke Limbang setelah 49 tahun sarawak bersama Malaysia dibawah UMNO/BN sehingga ke hari ini belum siap-siap. Sedangkan jiran-jiran di semenanjung mempunyai jalan raya sehingga 4 lane. Kita tidak minta jalan raya 3 atau 4 lane. Hanya 2 lane sudah cukup.Jangan ditanyalah jalanraya menghubungkan sibu-kapit, janji 49 tahun sehingga hari ini belum ditunaikan. sedangkan pulau pinang sekarang hampir menyiapkan jambatan yang ke-2.Pada saya UMNO/BN telah gagal. Kesimpulannya setelah 49 tahun peluang diberikan kepada UMNO/BN bayak yang tidak dapat ditunaikan. Maka pada PRU yang akan datang, saya akan mengundi PR.

    ReplyDelete
  7. Anon, sarawak xde umno la. Bn saje yg ada. Kalu crita pasal nak mintak jalan, kena tau ttg bentuk muka bumi, geologi. Sabah sarawak banyak jln x siap, atau tak dpt dibina sbb bentuk muka buminya yg tak stabil. Andai dibuat jalan, takut jalan runtuh, retak sbgnya yg mgkn membahayakan pengguna. Keadaan bentuk muka bumi sarawak yg jdkan begitu. Perlu teknologi tinggi dgn belanja besar jika nak buat jalanraya umpama semenanjung di sana. Pasal air bersih dan letrik kena kaji jugak taburan penduduk di ssuatu kwsan. Saya pernah mengajar di sarawak. Tggl di pedalaman yg tiada bekalan elektrik. Guna genarator saja. Tp sy tau kalo kerajaan nak supply letrik ke situ yg penduduknya tak sampai 50 satu kampung dgn 2-3 kampung di sekitar dgn jumlah penduduk yg sama, dgn keadaan bentuk muka bumi, hutan tebal dsbnya, dah tentu melibatkan kos yg tinggi berbanding pakai ganerator. Jd jgn la pukul rata menyamakan keadaan di sarawak dan semenanjung. Lg satu kalo boleh org iban bersatulah. Sbb berpecah belahlah maka org amik kesempatan. Fikirkanlah.

    ReplyDelete
  8. Anaon December 6, 2012 7:59 PM. saya faham maksud saudara. seperti yang saya kata. ambil contoh mudah..kita ketepikan masalah infrastrukutur air dan elektrik. Ambil Contoh Jalan raya Pan-Borneo belum siap sepenuhnya SELEPAS 49 TAHUN. Itu adalah maksud saya. Perkara yang paling asas. Memang dari segi bentuk muka bumi jalan ini sukar disiapkan. Ini adalah JALAN PERSEKUTUAN. Bagi fikiran logik saya, takkan jalan ini tidak dapat diselesaikan dalam 49 tahun.KIta ada banyak jurutera. teknologi kita dapat pinjam dari negara luar. sedangkan Empangan bakun sebesar singapura dapat disiapkan dalam masa 15 tahun. Hanya pencerahan daripada saya. Bagaimana pun pada kaca mata saya BN telah gagal.

    ReplyDelete
  9. Kata orang la. orang kelantan kaya kerajaan miskin. orang terengganu miskin kerajaan kaya. Datang lah ke kelantan dan lihat lah sendiri walaupun berdekad dekad dianak tiri oleh kerajaan pusat. Walau pun miskin kerajaan negeri tak ada satu sen pun hutang dengan kerajaan pusat.

    ReplyDelete
  10. Cito bab perbandingan antara UMNO ngan kumpulan Pembangkang sey cito Baandar Diraja Seri Menanti 66 tahun pembangunan sungguh mengkagumkan melalui Lebuhraya 2 Link Dari Tg Ipoh ke Senaling cukup mempersonakan kiri kanan jalan memang botoboto hutan (Bukan Hutan Batu Bata macam Tompek lain) nak bertanyo jiko sosek pun susah banyak rumah tingga. Air Paip sains lobih Arif ko nak tengok Babi convoi masa melinteh jalan adolah atau borok pun samo macam Tarzan. Ada Tanah Sawah ada infra kerano UMNO sorah kek FELCRA tanam kelapo Sawit ko ingat pomimpin UMNO ni corodik,Bangang atau memang paling BUNGko 360 darjah

    ReplyDelete
  11. aik, tadi bukan ke anon 815 kata sblm ni "Dari segi pembangunan pula, kita lihat infrastruktur asas seperti air bersih, elektrik dan jalan raya tidak semuanya boleh didapati."

    lepas tu pulak pusing...

    "ambil contoh mudah..kita ketepikan masalah infrastrukutur air dan elektrik."

    kenapa ketepikan masalah air dan elektrik pulak.

    hmmm...cepat berubah argument lepas orang lain hujah.

    bab jalan tu kenapa anda sebagai rakyat sarawak tak buat petisyen mohon penjelasan kerajaan negeri, buuat aduan ke, amik tindakan saman ke. bertindaklah. buat aduan pada yang sepatutnya. desak kerajaan negeri bertindak atau beri penjelasan. buat havoc bising sampai kerajaan negeri beri perhatian. barulah betul. bila anda senyap...kerajaan negeri pun ingat takde masalah la.

    kadang2 kita menuding senang. diri sendiri tak nak amik tindakan. lepas tu buat keputusan konon dengan cara mengundi pembangkang. penyudahnya menyesal macam rakyat selangor. fikirkanlah.

    ReplyDelete
  12. kelantan takde satu sen hutang dengan kerajaan pusat? hahaha. banyak sangat baca haprakah tu la masalahnya. ekau tak tau ka isu air? nik aziz sendiri mengaku kerajaan kelantan pernah berhutang secara pinjaman mudah dengan kerajaan pusat rm600 juta sejak 1992 dan hanya mampu bayar 200 juta saja hingga kini. masih ada tunggakan rm400juta lagi belum bayar. siap nik aziz mintak rayu melalui kuli lagi sblm mahathir letak jawatan pm supaya lupus hutang. lagi macam cilako. dah hutang beratus juta, lepas tu senang2 mintak lupus duit rakyat. dah tu dok canang cerita tak pernah hutang dengan kerajaan persekutuan dan balaci pas yang lurus bendul boleh percaya. kah kah kah. lawakian.

    ReplyDelete
  13. anon. pas bukan saja mintak lupus rm400juta hutang air tu. tp jumlah hutang kelantan sejak nik aziz jadi mb dengan kerajaan persekutuan ialah RM 993.75 juta. siap mintak kerajaan pusat lupus lagi. hehehe. lagi mau kencing ka pasrael? yang pelik hutang hampir 1billion, tapi negeri tetap mcam tu jugak susah sampai ramai kelantanese lari luar kelantan cari rezeki. apa barang!!!

    ReplyDelete
  14. Tuan-tuan,
    Anon yg kato dio orang Swk tu den agak dio menyamar jo,pogi Swk pun tak pornah.Org Swk tak macam tu dio ulas satu-satu perkara tu dan mustahil dio tak tahu UMNO tak ado di tompat dio.Tu lah massalah dgn pencacasi PR ni,nak berbincang tak buat kajian serupo dgn boss dio orang main homtam ajo bilo bagi bukti,kantoi lopeh tu salahkan orang lain.Bilo org lain bagi bukti siap dgn dokumen dan autovideo torus diam.Yg satu ni nak defend Ktan ni memanglah otaknyo dah mamai,maleh den nak cerito tapi yang menunjukkan betapo bangangnya EXCO dio buat budget dikatokan surplus 100 juta tapi duitnyo bolum tontu dapat tunggu court case minyak.Mungkin dio bolih bodohkan orang Ktan macam PKR kato supporters The Red Warrior tu bodoh,tapi org Ktan yg cerdik tak rela ditipu lagi.

    ReplyDelete
  15. Anon, December 6, 2012 11:59 PM. Kita berhujah secra ilmiah. Jalan raya PAN BORNEO adalah PROJEK jalan PERSEKUTUAN.BUkan dibawah kerajaan negeri. Kerajaan persekutuan kita adalah di PUTRAJAYA iaitu UMNO/BN.Adakah saudara faham? Saya ketepikan masalah air bersih dan elektrik sebab saya hanya nak ambil CONTOH jalan raya sahaja. Kalau kita lihat Sarawak ada Empangan elektrik bakun/Batang ai..dan sekarang kerajaan negeri BN nak bina 12 buah lagi empangan kat sarawak sehingga sarawak ini tenggelam. Tetapi penduduk sarawak juga bayar bil elektrik lebih mahal daripada semenanjung untuk menyerap kos pembinaan. hebat kan UMNO/BN?. Saya tak tahu saudara orang UMNO/BN atau PR. seperti yang saya kata, saya tak menyokong mana-mana parti politik. saya hanya melihat bukti yang dapat diutarakan oleh kedua-dua pihak ini.Dan undi saya kepada parti yang lebih layak. PR janji akan beri royalti minyak 20% kepada sarawak jika berkuasa. Bagi saya janji ini seperti janji UMNO/BN nak buat jalan PAN-Borneo seperti 49 tahun yang lepas dan hasilnya sehingga kini belum siap. PR nak hapuskan PTPTN. Tetapi mereka belum berkuasa.itu satu harapan. saya bukan pemninjam PTPTN tapi PR ada sesuatu untuk dibuktikan. Mereka sudah dapat buktikan di PULAU PInang dan selangor. Saya tak ambil kira isu dalan konteks kaum. Kalau sudara kata melayu pulau pinang dipinggarkan bagaimana pula bangsa saya bangsa Dayak di sarawak. Tanah-tanah mereka dirampas dan diberi kepada kroni.Kalau najib beri BR1m pula kenapa pula saya perlu beterima kasih. Sedangkan saya tak layak dan pembayar cukai tegar RM 700 tiap-tiap tahun.

    ReplyDelete
  16. Oiii bro orang sarawak.. senang crita. jln raya kita x siap sbb orang smenanjung balun dan rompak duit hasil swk. dia bgi royalti myk 5 persen saja kt kta. sdngkan pbelanjaan negeri kita yg bsar ni sama dgan negeri perlis. Haram jadah UMNO. Aku undi ANWAR sbb nak bagi royalti myak 20%. Kalu anwar tak bagi aku potong kepala dia bagi makan babi.

    ReplyDelete
  17. Snang crita. SWK kluar dri msia. Mtadbir sdiri.x pyah kongsi hasil dgn smenanjung.

    ReplyDelete
  18. sokong-sokong. Kluar je dri msia. Kawan aku dri smenanjung x pnah pgi swk. dia ckp kita msih tggal atas pokok.

    ReplyDelete
  19. orang sarawak nak royalti minyak. oklah tu sbb sarawak tak kluar satu sen pun proses carigali minyak tu. semuanya kerajaan persekutuan tanggung melalui petronas. kalau nak royalti minyak banyak, orang sarawak keluar la share. baru boleh tuntut banyak. ingat belanja research, cari gali, drill, keluar hasil, angkut, proses tu semua murah ke? kelakarlah argument ni. argue pasal royalti macam orang tak sekolah, tak belajar ekonomi. petronas boleh je kluar. yg ada pegangang share carigali mintak kat sarawak tu tggal la shell dan exxon mobile. dua2 syarikat asing yg dah korek hasil minyak sarawak sebelum sarawak masuk malaysia lagi. kalo semenanjung tak terima sarawak masuk malaysia, sampai ke sudah la orang sarawak kena bodohkan dengan british dan barat. nasib baik la petronas tolong cover supaya hasil minyak sarawak dapat pribumi merasa. tulah bila tak belajar sejarah. tak tau bersyukur mcmana daifnya keadaaan sarawak sebelum masuk malaysia. sbb tu datuk nenek moyang org sarawak undi masuk malaysia. yg muda2 ni tau nak kluar je malaysia je tanpa sedar hutang sarawak kepada persekutuan sejak 1963 hanpir cecah trillion. org sarawak mampu ke nak bayar balik? cakap mmg mudah. adaka sarawak memiliki teknologi utk carigali minyak ni. penyudahnya kena tipu dengan shell dgn exxon baru tau. Petronas hanya pegang 30% drpd hasil minyak sarawak. yg lain semua syarikat asing dok sakau sejak sebelum sarawak merdeka. orang muda, darah cepat panas, tapi akal pendek. jenis tak pikir panjang.

    apa yang pembangkang buktikan di penang dan selangor? penang dan selangor maju sebab umno bn. pembangkang tukang amik alih saja. sesiapa pun amik alih benda yg dah maju senang la kerja. yg bersusah payah naikkan dari bawah siapa? tulah bila bercakap akal pendek.

    ReplyDelete
  20. Kita buat bandingan dalam umno sendiri tentu semua lebih faham misal che gu sebagai ketua bahagian lepas jadi YB dan bandingkan dengan rakan sejawatnya dulu masih lagi sebagai guru lebih2 guru besar.Tapi yang jadi YB seperti Isa Samad atau Rais Yatim bandingkanlah dengan ahli umno biasa dengan kelulusan dan kerja sama dengannya dulu tentu bolih bandingkan siapa lebih kaya.Jadi duit nya dari mana kalau tidak dari sumber yang tersuruk.Bandingkan kereta saja cukuplah jangan bandingkan jam tangan dan bajunya nanti hina sangat ahli biasa umno tu.
    Perbandingan yang lain ialah niat masuk politik kerana memegang jawatan dalam umno nak kaya raya tapi tapi pembangkan nak selamatkan rakyat ditindas sebab itulah apa2 skendal yang dilakukan olih pemimpin umno takkan mereka letak jawatan .Dijepun keretaapi berlanggar menteri pengangkutan letak jawatan tapi sini misalnya banduan lepas dari lock up polis atau polis rogol orang ditahannya ,menterinya macam tak ada apa2 berlaku .Kalau nak bandingkan habis dakwat pun takkan habis buat perbandingan...Jadi kita kenalah terbuka dan berpandangan jauh dan perbandingan mestilah "like with like" Wallah hu alaam.

    ReplyDelete
  21. pembangkang nak selamatkan rakyat ditindas? hehehe. baru 4 tahun jadi ahli parlimen dah ada 5 kereta mewah macam ampang tu? itu dikatakan selamatkan rakyat ditindas? hehehe. yang paling best ketua pembangkang bekas tpm tu yg duit tak pernah suru tu? belum ada kuasa lagi tu dah kaya. hehehe. lawaks. err...kereta merce nik ajis tu nak campak mana?

    ReplyDelete
  22. dalam ni ramai y bodoh dr y cerdik...ckp pndai...dh mcm pak menteri dh sorg2....yola...bab kata korng...bersyuukurrr....biar pn dipijak2...n ayat pling akuu bnci...x suka boleh kuar dr malaysia...hoi...apa y ko dop bangga sgt..apa dh rasa hebat sgt ke malaysia kita ni....org wat kuar hujah psal bnda x kena...ko dop bekap y x buat keka 2....apa ko ckp kat srawak bntuk muka bumi x elok susah nk wat tkut runtuh ke apa.....bai...malaysia ni bsar mna je....negara lain ok je aku tgk...n dierg punya muka bumi lg teruk dgn gunung berapi apa lg....elok jo ada jln...ok..ko baca bnda ni...n msti nk kata...bersyukur lahhh...klo x suka kuar dr malaysia...dop negara lain...konfem nk ckp camtu kn...adoiiii...apo ko bongak sgt bai....org cakap lawan semua bnda y x kena ni...sbb kiteorg syg kn malaysia ni....aku x kesah bn atau pr y perintah negara ni...y penting kita ralyat ni dpt hak kita...n skang aku nmpak pr dpt bg apa y rakyat nk....n mngkin aku akn sokong bn jika bn y skang ni dpt berubah...politik jgn dop sokong parti sgt bai...tgk calon 2 dpt wat kerja ke x...

    ReplyDelete
  23. Saya tak fikir yang gagal itu umno. Yang menentukan gagal atau tidaknya sebenarnya adalah pemimpinnya . Terutama yang atas sekali. Saya bukan orang umno, tapi umno itu nampak macam ok. Masalahnya yang di atas, macam tak berapa ok. Apa kata umno tunjukkan keberanian, tak perlu kesetiaan membuta tuli. Mana-mana pemimpin yang teragak-agak perjuangkan nasib orang Melayu, buat apa nak disokong - demi survival anak bangsa.

    ReplyDelete
  24. perbandingan jelas,

    visi umno lebih baik meskipun tiada bulan dan bintang tetapi pr keliru antara visi dan tabur janji bulan dan bintang.

    sebab tu pr selangor janji macam2 tapi tak buat pun. umno terengganu takde la janji macam2 tapi banyak yang orang boleh dapat meskipun takda dalam manifesto.

    -penagih janji pr selangor-

    ReplyDelete
  25. yang anon cakap hutang sarawk cari gali minyak dgn petronas tu lagilah bodo x skolah. cecah trilioooon. dei macha..apa pasal sarawak plu undi pr. tujuannya hya satu. humbankan taib mahmud. harta taib mahmud saja rm 64 billioooooon. cakap pasal hutang konon. hutang kroni buat deek. x plu byar..lagi bgs exxon dan shell yg buat carigali. petronas bleh blah. gali minyak jual kt malaysia pun mahal..pirahhhh..haram jadah.

    ReplyDelete
  26. Sarawak lebih kaya sumber bumi dari terengganu..sila ubah kerajAan korup

    ReplyDelete
  27. Majoriti org sarawak sokong taib mahmud la. Buktinya prn sarawak baru ni bn menang 2/3 majoriti. Err...pkr menang 1 kerusi si bijai tu je poik. Itupun kantoi kat youtube bagi rasuah kat org dayak. Hehehe...

    Petronas buat masjid...exxon dan shell buat gereja. Sendili pikir la.

    ReplyDelete
  28. Kah...kah..kah..buat le greja bebanyak. Buat masjid pun bkn ada tlong org miskin. Greja krajaan x da bagi duit pun boleh tlong org susah termasuk org islam. Tah mana duit zakat yg aku byar pun x tau. Menteri agama songlap agaknya.

    ReplyDelete
  29. Kalo duit zakat tak kluar maknanya pengarah, pekerja baitulmal, pusat zakat tido. Membesarkan tembolok memasing. Kono laknat ngan org miskin baru tau.

    ReplyDelete
  30. Umno gagal dulu kini selamanya.harap melayu muslim sedar.terima kasih

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive