Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, August 10, 2008

Misi Tercapai

KUALA TERENGGANU 9 Ogos – Majlis Peguam telah mengetepikan perjanjian yang telah dibuat oleh pemimpin-pemimpin terdahulu dari pelbagai kaum supaya setiap perkara yang berkaitan dengan bangsa dan agama hendaklah dibincang secara tertutup apabila menganjurkan forum Memeluk Islam secara terbuka hari ini. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pemimpin Majlis Peguam telah berjanji demi kesejahteraan negara, perkara-perkara yang dianggap sensitif tidak harus dibincang secara terbuka kerana boleh menyebabkan perasaan yang meluap-luap sehingga menyebabkan rusuhan.
"Mereka telah berjanji dan bersetuju jika perkara sebegini hendak dibincangkan, kena buat secara tertutup tetapi malangnya janji ini telah diketepikan,'' katanya.

Analisis: "Hidden Agenda" Majlis Peguam telahpun tercapai. Strategi mereka adalah sama semasa menteri2 bukan Islam menghantar memorandum kepada Perdana Menteri mengenai Perkara 121 (1A) sebelum ini tetapi menarik balik memo tersebut selepas ditegur "Ini adalah perkara luar biasa" oleh Paklah; Majlis Peguam juga menamatkan lebih awal forum "Memeluk Islam" yang turut menyentuh perkara 121 (1A) apabila NGOs semua berdemonstrasi dan membantah. Majlis Peguam sengaja tidak mahu buat laporan polis kerana jika perkara ini dibawa ke mahkamah, kes ini pasti tidak akan memihak kepada mereka kerana forum ini jelas bertentangan dengan perlembagaan.

Namun selepas ini dunia akan melihat orang2 Melayu dan Islam di Malaysia ini adalah kaum yang tidak boleh berkompromi. Generasi masa hadapan akan melihat dua peristiwa ini dari perspektif bahawa orang2 Melayu dan Islam di Malaysia tidak tahu bertoleransi dan menolak prinsip2 asas demokrasi. Ini agenda keling2 paria ini sebenarnya. Sebab itu mereka tidak kisah untuk menarik semula memorandum dan menamatkan forum dengan lebih awal kerana objektif utama mereka telahpun tercapai. Ini agenda kaum minoriti Malaysia ini supaya dunia melihat betapa teruknya orang Melayu dan orang Islam melayan mereka. Mereka mungkin mahu Malaysia menjadi seperti Iraq bagi menarik perhatian kuasa2 besar campur tangan yang kononnya untuk mengembalikan demokrasi di Malaysia. Mereka telah lupa janji dalam kontrak sosial yang membolehkan mereka menjadi warganegara Malaysia. Mereka lupa bahawa orang2 Melayu juga boleh menilai kembali Perkara 14 dalam Perlembagaan Persekutuan. Tahniah kerana berjaya mencapai objektif wahai Majlis Peguam.

p/s: Apa tindakan Paklah? Tidakkah tindakan keling2 Majlis Peguam ni bertentangan dengan Akta Hasutan Perkara 149 dalam Perlembagaan Persekutuan? Sudah 2 kali mereka buat forum mempertikaikan Melayu Islam di Malaysia. Syed Hamid masih tak nak sumbat mereka semua ni dalam ISA ke?

3 comments:

  1. Salam,

    Patut sumbat jer ke dalam dgn ISA. Tak payah nak pikir-pikir lagi...ni tak nak buat siasatan dulu la...nak selidik dulu la...banyak la alasan...

    Kalau yg sesama Islam nih, cepat jer cekup masuk penjara...alasan mengancam keselamatan awam la kunun. Sampai anak sakit tenat...dan mati pun tak sempat nak jumpa ayah gara-gara ISA. Tu yg belum terbukti membahayakan negara.

    Ya ni dah terang lagi bersuluh...nak pikir lagi....

    Fikir-fikir laaa wahai ummat Islam semua!!!

    ReplyDelete
  2. sokong dua2 ano kat atas. kalo dah pemimpin utama lemah, yg lain2 pun ikut la lemah. yang dia dok sibuk pertanian dia tu yang belum nampak kejayaan besar. nak tggu turun lagi 2 tahun apalah yg dia boleh buat lagi. mengkayakan kroni lagi buleh la.

    ReplyDelete
  3. semakin banyak perkara2 pelik berlaku zaman paklah ni.

    ReplyDelete

Blog Archive