Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, September 2, 2008

Barulah Adil

GEORGE TOWN: Komtar assemblyman Ng We Aik has lodged a police report against Bukit Bendera Umno division chief Datuk Ahmad Ismail, who allegedly called the Chinese pendatang (immigrants) during a ceramah in Permatang Pauh on Aug 25. Ng said Ahmad's statement had hurt the feelings of all Malaysian-Chinese in the country and he should not be let off with just a light slap on the wrist. "The DAP wants Umno leaders to take stern action against him; moreover, the police should also investigate him under Section 4 (1) of the Sedition Act 1948.

PELABUHAN KLANG
: MCA bersependapat dengan parti Gerakan yang mencadangkan supaya ahli politik dalam komponen Barisan Nasional (BN) dikenakan tindakan di bawah Akta Hasutan sekiranya ada mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman. Naib Presiden MCA Datuk Ong Tee Keat berkata tindakan mengikut akta itu wajar dikenakan bagi mempertahankan keharmonian masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Analisis: Bersungguh2 mereka nak suruh amik tindakan. Wahai Paklah, kalau nak amik tindakan ke atas Ahmad Ismail di atas kebenaran kata2 yang diucapkannya dari segi fakta sejarah...maka kami Melayu boleh benarkan. Tapi ingat, tolong gunakan akta hasutan itu juga untuk ambil tindakan kepada individu2 berikut:-

1- 9 menteri bukan Islam yang hantar memo mempertikaikan perkara 121 (1A) berkaitan Islam dalam perlembagaan.

2- Wee Meng Chee yang hina lagu negaraku, hina Azan, hina wanita bertudung.

3- Teresa Kok yang suruh perlahankan suara azan dan hapuskan tulisan Jawi.

4- Lim Guan Eng yang hapuskan DEB di Pulau Pinang.

5- Majlis peguam yang menghina hak istimewa Melayu, Islam dan bangsa Melayu keseluruhannya.

6- Semua suku sakat Hindraf yang hina Melayu dan Raja-Raja.

Dan banyak lagilah kalau nak disenaraikan. Nak ambil tindakan biarlah betul2 adil dan saksama mengikut akta hasutan. Betul tak Brader Anwar Bin Ibrahim?

25 comments:

  1. masalah eh jang, so bedolah ni takdo telor nak cakap macam yang ekau kato tu...!!!! Pengecut tak sudah2...sudah diikat ko apo den pun tak tahu....

    ReplyDelete
  2. nak jadi pemimpin tapi penakut. osah bangang ea. bojuang untuk parti atuk ea.. kito patut ea bojuang untuk islam..

    ReplyDelete
  3. Zaman sekarang ni byk kes golongan minoriti buleh demand drpd yg majoriti... Cuba tengok kaum bukan bumi mintak ini, mintak itu sama ada dr Gomen mahupun Pakatan Rakyat sendiri. Sama jugak bbrp kes pemilihan UMNO sekarang ni, mahupun di antara parti2 Pakatan Rakyat itu sendiri.

    p/s: Teringat Allen Show di Channel 701, sewaktu jemput Mrs Clinton dgn selamber Allen tanyakan hak dia dan kaum se-lesbian dgn dia kalau diorang nak undi... So kena laa dia janjikan itu, janjikan ini semata2 utk dptkan undi/kuasa.

    ReplyDelete
  4. Mana ada hindraf hina raja2 atau islam atau melayu?
    Hindraf hanya minta orang melayu jangan kacang melupakan kulit:
    1. First Raja dalam kesultananan Melayu adalah Parameswara, seorang Hindu, sebelum masuk Islam.
    2. Yang mengajar dia Islam dan mengislamkannya adalah seorang pedagang India dari India.
    3. 90% perkataan dalam bahasa Melayu adalah dari bahasa-bahasa India. [Tak percaya, tanya profesor melayu di universiti anda]
    4. Adat resam raja-raja dan sultan adalah diwarisi dari adat resam masyarakat hindu.
    Jangan jadi kacang melupakan kulit.

    ReplyDelete
  5. Untuk ano di atas ni.....mana kau belajar sejarah ni????
    Dunia ni satu ketika dahulu terbahagi kep;ada dua bahagian ...
    Satu bahagian dikuasai oleh org Kristian manakala satu bahagian lagi dikuasai oleh orang Islam.
    Di sebelah asia dan sebahagian Eropah dikuasai oleh orang Islam maka secara tidak langsung kalua nak diikutkan agama Hindu adalah datang kemudian dan tidak layak kau nak claim org Melayu adalah kacang lup;akan kulit.Sebenarnya orang India yang menyokong Hindraf adalah orang yang tidak sedar diuntung.
    Orang Melayulah yang telah bermurah hati memberikan taraf kewarganegaraan kepada orang India jadi janganlah nak cakap banyak.Akur sahajalah kepada perkara yang telah termeterai di dalam kontrak sosial.
    Jangan gunakan hujah sejarah dangkal yang ada kepentingan pada kaum kau.

    ReplyDelete
  6. ahahahahahahhahaa....lawak la ko ni ano 6.39!!!! Tahap biawak tembaga kelawakan kau ni....adoi la....

    ReplyDelete
  7. Ano 6.39, baik ngko jadi india laa lg baik, atau ngko mmg india sbb tu tk paham cakap pusing ngko tu... Tk puas ati balik india laa, bwk sekali capati & tosey ngko balik!

    ReplyDelete
  8. 1.Keturunan parameswara ialah melayu walaupun dia mulanya percaya 1kepada tuhan hindu

    2. Dia masuk islam sebab Allah yang suruh melalui nabinya. Pedagang India hanya menyampaikan ajaran Rasulullah

    3. Profesor mana yang bg tau ko 90% bahasa melayu guna perkataan india? Aku nak jumpa profesor tu.(jgn suka2 nak guna kedudukan ilmuwan untuk buktikan dakwaan ko yang tak betul)

    4. Sebelum bercakap, lain kali baca dulu kandungan tuntutan hindraf tu!!!! Jangan nak tunjuk jahil sangat...nabi pesan orang yang jahil ni jangan dibuat kawan, apatah lagi untuk dijadikan ikutan...

    ReplyDelete
  9. kadang-kadang baca komen dalam ni mengarut btul...dah terang2 BraderAnwarBinIbrahim El-Juburi El-Suntuti tuh silap bagi kerjasama ngan DAP,lagi org2 liPAS nak sokong,tak paham ambe;P

    ReplyDelete
  10. Sapolah agak eh yang nak jadi hero ni bro ...selamo Dollah jadik PM, macam-macam bangso cubo nak gugat melayu ...mampuih sorang pun tak adao nak mintak maaf macam Najib ..

    Dahlah kito lomah ...penakut lak lai tu ..mampuih melayu bro ...mano deh budak KJ yang cakap macam potir tu ..apo lak duduk ontok yo ..dari marin dah dikobarkan ..setongah sen tak beguno budak polosit rembao tu ..

    ReplyDelete
  11. umno kena pertimbangkan semula utk tidak calonkan paklah sbg presiden disember ni.

    ReplyDelete
  12. salam muhibbah,
    saya melihat hari ini orang lebih fokus terhadap isu kepimpinan paklah daripada kepimpinan umno sendiri.Apa yang perlu kita tahu bahawa paklah adalah individu yang berlainan dr mahathir.saya tidak menyebelahi sesiapa kerana kedua-dua pemimpin ada kelemahan dan kekuatan masing-masing.Di zaman Tun M, beliau dikatakan seorang yang ditaktor. Malah jika kita melihat caranya xubah seperti bapa yang mengajar anak hanya dengan menggunakan rotan. Jika orang atau pemimpin umno degil dan melawan pasti akan dibunuhnya hidup2. Ketika itu rakyat kata umno tidak demokrasi. Hari ini kita lihat paklah seorang yang 'over demokrasi'.Saya tak salahkan paklah kerana mengamalkan demokrasi secara telus tetapi perlaksanaan demokrasi yang tidak berkawal ini membuatkan orang umno dan rakyat melihat paklah dari sudut negatif.Ini adalah kelemahan paklah. Kerana kalau secara akal nya, seorang anak kalau dah 22tahun dihambat dengan rotang dan terpaksa dengar cakap bapak,tak boleh bantah maka akan ada tekanan perasaan pada mereka kerana tidak bebas.Lepas sekian lama terkonkong, maka dibebaskan tanpa kawalan atau berpertingkat, tue yang jadi macam orang gila.Semua nak dibantainya sehingga tak menghormati orang lain.Umno adalah organisasi yang mempunyai pelbagai lapisan pemimpin. Sejak dulu lagi selepas pilihanraya saya dah mengatakan bahawa orang umno tak boleh salahkan paklah sepenuhnya.Sebaliknya mereka kena fikirkan apa kelemahan mereka dan teguh bersama parti melayu ini serta bersatu.Ini yang penting.Jangan kerana tsunami kita goyang.Ini tidak wajar.Kita kena lihat bahawa kerusi orang melayu dalam BN masih tinggi.BN kurang majoriti kerana kompenan partinya yang terdiri dari bangsa lain gagal mempertahankan kerusi mereka.Koh Tsu Koon kata gerakan pertimbangkan untuk keluar parti.Ini satu cina yang patut anwar sodomi.Dulu masa nak kuasa merayu masuk BN.Sekarang dah tak yakin pulak.Dia tak sepatutnya begini.Dia patut sedar bahawa dia jugak kalah.Bermakna dia jugak bukan seorang pemimpin yang berkaliber.Kalau menang lainlah cerita.Saya melihat ada seorang bekas menteri cina ini sebenarnya juga tak reti jaga kawasan.Apapun bernasib baik lagi kerana menang dengan majoriti kecil.Tapi tak syukur lagi kerana melayu bagi undi dekat dia.Nasib baik ada adun bawah dia cina jugak pandai jaga hati orang kampung.Apapun senario hari ini dengan suasana orang melayu, bangsa lain gelak kan kita.Sepatutnya atok, saya saranankan lebih banyak artikel yang menyemarakkan semangat bersatu membela orang melayu kini.Kita tak boleh salahkan paklah dengan suasana tuntutan yang pelbagai dari bangsa lain.Paklah ini dah lah lembik dan pulak bertahan dengan pelbagai tuntutan.Lepas tu orang melayu membaling batu kat dia.Macam mana nak bertahan.Fikirlah wahai bangsaku.Kalau paklah salah, kita kena perbetulkannya dalam tempoh 2tahun ini.Paklah dah kata 2010 dia berundur.Maka kita perlu stabilkan komuniti melayu kini.Jika kita lihat, bajet09 adalah bajet melayu.Kerana apa, semuanya lebih kepada orang melayu.Tak percaya? renungkan semula bajet paklah.Saya memang dah tak percaya pada anwar.Dia adalah orang meayu yang menyalakn tuntutan pelbagai bangsa lain.Andai anwar jadi PM, saya yakin bangsa melayu boleh diibaratkan seperti wanita yang cantik pakaiannya tapi dah tak ada dara,tak pakai baju dalam dan tak pakai seluar dalam.Apa erti ini.Melayu hanya indah dipandang dunia tapi dah tak ada maruah.Ketika ini kita hanya jadi seperti lembu yang dicucuk hidungnya.Saya ingin melihat pewaris bangsa saya bukan sahaja menerima nikmat kemerdekaan tetapi menjulang maruah bangsa kita.Ingatlah, sekali kita terlepas, tak mungkin kita dapatnya kembali.Isu kenyataan datuk ismail, saya yakin secara zahiriah paklah menyokong.Tetapi lahiriahnya paklah perlu menyatakan umno mohon maaf.Kerana ini adalah untuk menjaga perpaduan kaum.Kita kena tahu bahawa malaysia adalah 'hot country' didalam dunia kini.Jadi kenyataan pakalh perlu sesuai dengan suasana negara malah suasana dunia.Saya sedih melihat orang melayu kita terutama genarasi muda yang telah jauh tersimpang dari jalan sebenar.Ingatlah, pemimpin yang cepat naiknnya adalah pemimpin yang cepat turunnya.Parti yang laju naik pasti laju turunnya.Dalam PR hanya keadilan shaja parti cepat.maka kalau keadilan turun dengan cepat, semestinya DAP akan memerintah.Sedarlah wahai bangsaku, jangan bila PR memerintah, kita juga jadi anak angkat israel.Kesianlah kepada anak bangsa kita yang belajar ilmu agama kerana meraka tidak boleh mempercambahkan minda untuk kepentingan agama kita.
    Semoga kita melakukan kesepaduan bukan sahaja umno, tetapi setiap melayu dalam negara kita.Soal mempertahankan maruah bangsa, bukan sahaja tnggungjawab paklah tetapi tanggungjawab semua bangsa melayu.Kerana orang melayu tidak mendesak maka paklah tidak dapat melakukan apa2.Bangunlah wahai bangsaku sekalian.Ayuh kita pertahankan dan belajar serta hayati lagu warisan kerana ia pasti menyemarakkan semangat melayu.

    ReplyDelete
  13. nama yang tak tersebutSeptember 7, 2008 at 1:07 AM

    apa yang ko merepek ni anak hangtuah. tak payah tggu 2010 kalo paklah nak letak jawatan. letak je jwtn skrg. senang skit kita nak betulkan damage yg dia dah buat. kalo mahathir diktator pun, sekurang2nya hidup org Melayu dan bangsa lain kat Malaysia ni lebih terarah. takde la pecah belah mcm skrg. btul ke mahathir umpama bapak guna rotan? aku rasa akronim yg ko guna tu tak betul. kalo mahathir mcm tu, tak berlakulah percambahan fikiran dan kita pun tak maju mcm skrg.

    kenapa najib kena minta maaf? ko cakap paklah restu? ko biar betul. baca batul2 kenyataan ahmad ismail tu. dia cakap betul dari segi fakta. akhbar cina yg manipulasi ucapan dia. kenapa bila melayu cakap kita dianggap racist? mereka hina Melayu, Islam, Raja tak racist pulak. takde pulak pemimpin mereka nak minta maaf. alasan minta maaf sbb perpaduan takleh pakai la. bukan melayu yg patut jaga perpaduan atas nikmat yang telah mereka kecapi di bumi Melayu ni.

    ReplyDelete
  14. engkau ni nama je anak hangtuah....tapi pengecut...bangan cam hangtuah je jugak...setia tak bertempat...dah jelas2 pemimpin yang ko puja bedolah tu banganag, zalim dan cakap tak serupa bikin, ko lagi nak sokong.....kalau zaman hangtuah dulu bole la takde internet takde media massa yang nak paparkan kebangangan pemimpin, tapi skang ni merata2 kemelampauan paklah kesayangan ko tuh....

    sudah2 lah di perbodohkan bedolah tu....kalalu macam ni, ko ni sebenarnya akan mengecewakan hangtuah ajo...akan hilang melayu di tanah melayu....itu ke yang ko nak????

    ko koba kek den....

    ReplyDelete
  15. Tuan punya blog ni tak habih2 melayu melayu melayu. Polik..antara bangso dan ugamo mano nak kau dulukan? kalau bangso..oklah..pi melingkup..tapi kalau ugamo,yo den sokong. Nabi x lotakkan Islam ateh namo org bani hasyim ko,arab ko..x..x..tapi ateh namo Islam itu sendiri faham x?Hatta tawanan poghang tu pun nabi x pakso masuk Islam..biarlah hidayah akan datang sendiri..aloo..tuan punyo blog yang bengong,jgn ko nak apikan melayu dan cino ok..mokah dulupun majmuk ko tau x? suruh melayu umno tu tunjuk teladan yang baik tentang Islam...x susahkan? jgn sompitkan pikir kau tu dgn melayu-melayu-melayu..Islam merentasi bangso! citrabudiman.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. sedara edie yang macam alim bab ugama ni....

    dalam islam, nabi ada kategorikan kafir tu kepada dua jenis...satu kafir zimmi....satu lagi kafir harbi...

    mengikut firasat tuan guru edie la, cina dap dan keling hindraf tu kafir zimmi ke kafir harbi???

    tolong jawab sikit...

    ReplyDelete
  17. budak edie nih sebona eh nak promote blog eh kek sini pasal blog eh tak ramai yg masuk. dah la tak ramai yg masuk, pastu org pun maleh nak komen artikel dio yg tah apo2 tu. tu yg cubo tarik perhatian dgn kondem owner blog ni. taktik lapok la.

    ReplyDelete
  18. aku pun heran ngan budak edie ni...nampak sangat tak ada hala tuju...sama juga dengan parti2 pakatan rakyat tuh...ntah apa yang mahu di capai...akhirnya menggunakan sentimen rakyat...memperjudikan nasib rakyat untuk kepentingan sendiri...

    si edi ni pulak, memperlekehkan orang lain untuk keuntungan diri...ini ke namanya islam yang dia belajar...tak ubah dengan islam PAS yang tak tentu hala tu...menggunakan agama untuk kepentingnan ahli2 politik...belajar kat al-azhar konon tokoh2 mereka tu...tapi perangai mengalahkan yang balik dari harvard/cambridge/oxford...

    ReplyDelete
  19. apa crita pasal dak edie ni. bosan la. tahniah paklah kerana berjaya tangkap malaun2 tu masuk dalam isa.

    ReplyDelete
  20. Wahai Paneh Miang,

    Ingat aper Allah katakan, kita nie semua bersaudara, naper lah hai kau nie suka sangat nak beza-bezakan Melayu dan bangsa lain.

    Jangan cuba memperhinakan nama keluarga orang Cina dengan gelaran Kok Kok Kok....maklumlah kau nie takdak pun nama keluarga. Ataupun nama keluarga kau nie Miang?

    Cuba tengok demonstrasi semalam oleh sekumpulan "Orang Asal". Dia oranglah yang digelar orang asli tapi hak asasi mereke telah diabaikan kerajaan.

    Ingat yang nenek moyang kau tu jugak pendatang ribuan tahun lebih awal. Itu saje....

    Ingat masa dunia akhirat nanti, kau akan dihukum kerana suka beza2kan kaum.

    ReplyDelete
  21. kumpulan generasi baruSeptember 15, 2008 at 7:42 PM

    Wahai ano 1.39pm,

    Ko yakin ke semua org Melayu di Malaysia ni pendatang. Cuba bagi hujah skit yg mengatakan keturunan Melayu ni pendatang? Ko belajar sejarah mana? Kalo belajar sejarah Kepulauan Melayu (archipelago) dari segenting kra sampailah ke filipina takde la ko akan cakap mcm ni. Nampak sgt ko buta sejarah. Baca balik artikel2 lama dalam blog ni.

    Allah jadikan manusia itu berbangsa-bangsa untuk saling kenal mengenal dan bukannya menghina. Tapi kalo sesuatu bangsa itu cuba menghina bangsa lain dengan memperlekehkan agama bangsa itu, ataupun bahasanya...perlukah sesuatu bangsa itu berdiam diri? siapa yang mula menghina dulu?

    ko tau tak apa yang teresa tu dah buat ano? ko tau ka dia tu ex student uia. dia tau pasal Islam, belajar dgn org Islam tapi masih nak menghina Islam. elok la dia kena gelar kok kok kok tu. macam resmi ayam...buat satu benda riuh satu kampung. dia padam tulisan jawi...dia hebohkan dalam media...dia suruh perlahankan azan...dia heboh dalam media. ko bengap ke masih nak sokong dia? lainlah kalo ko pun bukan Islam.

    buat warga paneh miang, teruskan usaha anda. teruskan memartabatkan Islam dan Melayu di muka bumi ni.

    ReplyDelete
  22. Wahai Si Kumpulan Generasi Muda,

    Nampaknya ko ni tak sedari lagi tentang asal-usul keturunan kita semua.

    Silalah merujuk kepada blogger nie...

    http://kudaranggi.blogspot.com/2008/09/antara-pendatang-dan-penumpang.html

    Sebelum itu, sila siasat latar belakang blogger nie, noh?

    Malas aku nak berhurai panjang pasal persoalan "Melayu" dan "Pri Bumi"....

    ReplyDelete
  23. kumpulan generasi baruOctober 1, 2008 at 12:04 AM

    buat ano kat atas ni 12.39pm,

    sori lambat reply, maklumlah nak raya ni.

    yang ko pegi percaya apa yang syed imran tu tulis apasal. fakta dia pun tak betul. base on hukum akal kepala dia je. elok la dia tak keja bernama lagi. kalo tak rugi je bernama bayar gaji dia.

    macam nilah, baik ko study bab kepulauan Melayu ni. Dari segenting kra hingga ke kepulauan filipina. kami suggest ko pegi berguru dgn datuk ramlah adam. orang yang paling layak cerita pasal sejarah Melayu sbb dia prof sejarah. dah merantau seluruh dunia kaji pasal Melayu. tak silap kami dia dah jadi tnc di salah sebuah universiti di melaka. dulu dia pensyarah di um. kau tanya dia dulu yang Melayu Malaysia ni pendatang atau tidak. lepas tu baru berdebat balik dgn kami. inilah masalahnya kalo kita tak belajar sejarah, asal usul sendiri pun kita tak tahu.

    ReplyDelete
  24. Wahai kumpulan generasi baru,

    First of all, selamat hari raya.
    Ingat yang masa raya nie makan jangan berlebih-lebih, sekadar sederhana cukup dah. Maklumlah, keadaan ekonomi sejak 1998 sampai sekarang tak pernah baik pun.

    Pasal asal-usul Melayu nie, tak payahlah bersusah payah nak berguru dengan Datuk Ramlah Adam.

    Ikutilah url nie : http://en.wikipedia.org/wiki/Malay_people

    Kalau wikipedia ini salah, I cadangkan engkau saman saja website nie kerana salah tafsir asal-usul Melayu.

    ReplyDelete
  25. kumpulan generasi baruOctober 4, 2008 at 7:08 PM

    salam ano 2.44am,

    slamat hari raya. kami tak makan byk raya sbb payah nak cari makanan halal di sini kecuali yg kami masak sendiri.

    kenapa la yg hang blajar kat wikipedia tu saja? itulah masalahnya kita ni. bab apa saja ilmu yg kita tuntut, kita kena berguru. jumpa depan2 tanya. bukan main baca je. tapi takpelah, kami amik crita wikipedia hang tu.

    dalam etymology tu kan dia crita pasal kepulauan melayu. mmg byk teori melayu ni, ada yg kata dtg dari selatan china, korea, india, taiwan la dan mcm2 lagi. buktinya sbb ada sesetengah penduduk disitu rupanya mcm melayu. teori2 ni pernah ditulis dalam paper nst dulu. tapi kami tak igt tarikh.

    sbb apa wujudnya teori tu? kan dah ada bgtau dlm wikipedia bahawa salah satu maksud melayu tu ialah means "migrating" or "fleeing", which might refer to the high mobility of these people across the region.

    maksudnya melayu zaman itu adalah golongan pelayar dan pengembara yg hebat malah barat pernah menggelar melayu sbg penakluk terkemuka. mereka terkenal dgn industri laut dan berdagang di negara2 yg dikatakan kononnya asal mereka tu spt china, taiwan etc. ada kalanya mereka menetap terus di tempat mereka berdagang. sbb tu ada rupa melayu di taiwan, china, thailand etc disitu kini. malah melayu juga pernah dicatatkan sejarah, belayar hingga ke afrika dan europe utk mendalami ilmu Islam selain berdagang dan mengembara. hang baca apa paneh tulis dlm jejak andalusia. kan itu kwsn Islam. sbb tu melayu pernah dipanggil seafarers atau oceanography sbb org melayu sgt terkenal pada masa itu ttg ilmu pelayaran dan laut.

    tapi dalam semua teori, semuanya setuju bahawa melayu ini berasal dari kepulauan melayu. termasuklah selatan thai, jambi, sumatra, borneo, filipina, indon, segenting kra, singpura, malay peninsular, indonesia etc. inilah yg dinamakan malay archipelago atau kepelauan melayu. kbykan mereka hanya berhijrah dan bermastautin dlm kwsan kepulauan melayu ini saja. bahasanya sama, cuma loghat dan slanga berbeza.

    dulu kita takde imegresen. start zaman british baru ada imegresen. mereka telah membeza2kan kwsn kepulauan melayu ini dan menetapkan sempadan bagi memudahkan pentadbiran mereka yg kita panggil pecah dan perintah. dulu org2 melayu nak pegi semenanjung ke, singapura ke, sabah ke, indon ke, pilipina ke...mereka kayuh je sampan atau bwk kapal terus smpi. kenapa boleh begitu, sbb melayu zaman itu menganggap ini adalah kawasan kepulauan melayu dan semua itu adalah kelompok melayu yg mereka boleh pergi kemana sahaja dlm benua tersebut utk melawat haidai taulan, berniaga atau bermastautin.

    betul la apa yg kbykn wikipedia tu tulis. cuma dlm tu tak diterangkan secara terperinci. sbb tu la kami nasihatkan wahai ano 2.44am supaya pergi berguru. letih dah cerita pasal ni. bak kami cakap sblm ni, inilah masalahnya kalo kita tak belajar sejarah, asal usul sendiri pun kita tak tahu.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive