Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, September 3, 2008

SAMPAI BILO

Ari tu atuk ado senaraikan sedikit pokaro yang menyinggung porasaan orang melayu. peh tu paneh jugo ado senaraikan sikit. bilo ahmad ismail bokato tontang melayu dio orang kato menyinggung porasaan.

ari ni atuk nak botanyo kek anak cucu? apo sobab bilo kito bocakap pasal melayu, si sepet akan bokato ini perkauman. bilo kito bocakap pasal pokaro 153, itu sensitip. akan ado yang to singgung. apo bilo kito bocakap kobajikan anak cucu atok. in rasis.

tapi apo yang malang bagi orang malayu ari ni, bilo atuk baco satkobar tadi, najib dengan mudah mohon maap, kito tak bomaksud, kito tolopeh cakap.

JADI PERSOALANNYO NAJIB, HISHAMUDIN, MAHYUDIN, MIKE TYSON, RAIS, PAK LAH DAN SEGALO YANG KEK ATEH NUN, SAMPAI BILO ORANG MELAYU NAK NGAKU BOSALAH HANYO NAK JAGO HARMONI SODANGKAN SISEPET TU TAK PONAH NAK JAGO HATI KITO. JADILAH JANTAN YANG SOBONAR. KALAU DAH DICABAUTKAN KORHGIH TU JANGAN DI SARUNGKAN SEMULO. GOLAK KEK ORANG. SALAKAN SAHUT MENYAHUT KE HUJUNG BUKIT TAPI EKOR BOCAWAT LUNTUR.

7 comments:

  1. den da koba da atok!!! mereka sumuo ni jantan takdo telor!!!!! semua tu ahli2 persatuan takut bini...PETABI...nak ado telor kok mana....tu pasal la tahu minta mahap ja!!!!

    ReplyDelete
  2. si sepet ni Tok... elok eh diajar sikit... kalau orang yang pogang koghih ni sekarang tak ado tolo.. wajib raso eh kito cari pahlawan yang betolo.. untuk kedopan mengajar si sepet ni... melampau bona lak si sepet sekarang ni..

    -waghih jari hantu-

    ReplyDelete
  3. si sepet ni Tok... elok eh diajar sikit... kalau orang yang pogang koghih ni sekarang tak ado tolo.. wajib raso eh kito cari pahlawan yang betolo.. untuk kedopan mengajar si sepet ni... melampau bona lak si sepet sekarang ni..

    -waghih jari hantu-

    ReplyDelete
  4. Sime Darby pertikai Melaka ambil tanah

    KUALA LUMPUR 2 Sept. - Sime Darby Plantation Sdn. Bhd. meminta Kerajaan Negeri Melaka menimbang semula cadangan pengambilan tanah milik syarikat itu seluas 21.04 hektar di daerah Jasin, Melaka. Naib Presiden Kanannya, Helmy Othman Basha berkata, pengambilan tanah secara paksaan menerusi Akta Pengambilan Tanah 1960 itu dibantah kerana ia akan memanfaatkan dan menguntungkan segelintir pihak sahaja.


    Katanya, ini dapat dilihat apabila Kerajaan Negeri Melaka dalam kes itu menggunakan undang-undang untuk mengambil tanah kepunyaan syarikat terbitan awam untuk diberi pula kepada sebuah syarikat sendirian berhad."Tanah seluas 21.04 hektar itu akan diambil alih kemudiannya diberi milik kepada sebuah syarikat iaitu Splendid Oasis Sdn. Bhd., untuk tujuan pembangunan bercampur."Tidak dinafikan yang syarikat Splendid Oasis akan membuat bayaran pampasan nilai tanah yang diambil kepada Sime Darby tetapi isu pokoknya syarikat itu dengan sewenang-wenangnya boleh mengambil tanah milik syarikat terbitan awam."Sedangkan matlamat korporat Sime Darby ialah mengusahakan industri perladangan kelapa sawit bagi menyumbang kepada ekonomi negara dan ia juga sejajar dengan dasar pertanian kerajaan,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Menurut Helmy, kes di Jasin itu bukanlah yang pertama Kerajaan Negeri Melaka bertindak sedemikian ke atas tanah milik Sime Darby yang merupakan syarikat milik kerajaan (GLC).Katanya, walaupun pemegang saham utama Sime Darby termasuk Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), namun tanah milik syarikat di Melaka telah beberapa kali diambil untuk kepentingan pihak ketiga."Contohnya di Alor Gajah di mana 180 hektar telah dibangunkan untuk Pusat Peranginan A Famosa dan baru-baru ini seluas 10 hektar di Ladang Merlimau telah diambil secara paksa dan diberi kepada syarikat bukan bumiputera."Dalam semua kes ini, Sime Darby telah membuat bantahan namun ia tidak dihiraukan. "Sime Darby bukan menentang usaha pembangunan bagi kebajikan rakyat yang sebelum ini terbukti kita tidak membantah pengambilan tanah jika ia untuk kegunaan awam seperti sekolah, masjid, hospital, lebuh raya dan sebagainya,'' jelasnya.

    Dalam pada itu, Helmy menambah, Sime Darby percaya perkara yang sama akan terus berulang ke atas tanah milik syarikat itu di Melaka.Katanya, ini akan menjadikan baki tanah yang tinggal tidak lagi ekonomik untuk beroperasi sebagai ladang kelapa sawit pada masa akan datang."Sekiranya perkara ini berlaku maka ia merupakan satu kerugian yang amat besar khususnya kepada syarikat dan negara amnya,'' ujarnya.

    ReplyDelete
  5. diorang memang penakut. paling sedih takut dgn bayang2 sndri. lupa kot negara ni negara melayu. agong yg patut menjunjung agama pun dah tak bersuara..

    ReplyDelete
  6. kini...tetamu sudah...
    "telunjuk telah menjolok mata"
    "arang telah diconteng di muka"
    AWAS anak2 Laksmana Tuah... jangan sampai merempat di bumi sendiri...
    apa nak jawab dengan cucu-cicit jika bangsa tergadai...
    Di tanah ini tempat bersemadi... sudah tiada tempat lain.

    ReplyDelete
  7. niezeram.... sabar...
    agong "BELUM BERSUARA"...
    kerana lantang nadanya dalam perkara 181, per 32, per 38... hanya tetamu saja yang memekakkan teling membutakan mata...
    mungkin dah lupa diri...
    tentang pengorbanan yang telah kita buat..

    ReplyDelete

Blog Archive