Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, September 28, 2008

Sebelum dan Selepas Raya

UPDATE:
29 September 2008

Jamuan Perdana Hari Raya Aidilfitri bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan isteri, Datin Seri Jeanne Abdullah serta menteri-menteri kabinet akan diadakan di PWTC di sini pada hari pertama Aidilfitri. Tempoh pukul 11.30 pagi hingga 12.30 tengah hari adalah untuk tetamu jemputan (KHUSUS UNTUK KETUA BAHAGIAN UMNO DAN BAKAL KETUA BAHAGIAN SAHAJA) manakala waktu kunjungan bagi PERWAKILAN KE MESYUARAT BAHAGIAN ialah dari pukul 12.30 tengah hari hingga 4.30 petang.


ORIGINAL POSTING:


Ramai yang kata Paklah bermain teka teki. Tapi ramai juga yang pasti bahawa sebelum mesyuarat Bahagian UMNO bermula, Paklah akan buat pengumuman sebagaimana yang telah diputuskan oleh MT UMNO SEBELUM RAYA...

"Dengan ini saya mengumumkan untuk TIDAK mempertahankan jawatan Presiden UMNO. Saya berharap ahli-ahli UMNO akan menyokong keputusan saya ini dan menerimanya dengan tenang. Saya akan terus memegang jawatan Presiden UMNO sehinggalah pemilihan MT UMNO pada bulan Mac tahun depan. Justeru saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru kepada semua Bahagian agar memberi pencalonan kepada bakal pengganti saya iaitu Dato' Seri Najib sebagai Presiden UMNO semasa Persidangan Agong UMNO bulan Mac tahun 2009 nanti. Tiada paksaan untuk saya dan saya berundur dengan rela hati. Saya berharap UMNO akan terus bersatu, bersetia, berkhidmat".

Jika ini ucapannya...maka jawatan Timbalan Presiden UMNO pasti menjadi rebutan antara beberapa nama yang agak popular akhir2 ini. Tapi...

Itu hanya dialog yang mungkin akan diucapkan oleh Paklah sebelum 9 Oktober ini. Namun ucapan itu adalah 'jangkaan' umum semasa bulan puasa. Lagipun masa tu KJ dengan Kamaludin belum balik raya lagi. Bila raya...sudah tentu ada rumah terbuka di Sri Perdana. Ketua2 Bahagian dan bakal2 Ketua Bahagian mesti datang raya. Masa tu mungkin ada sembang-sembang raya...siapa suka siapa...siapa yang akan jadi wakil masa perhimpunan, yang paling penting...siapa akan jadi kawan dan siapa jadi lawan. Mungkin juga ketika itu Paklah sudah dapat mencongak berapa jumlah pencalonan dia boleh dapat...adakah kurang ataupun lebih 58 pencalonan sekurang2nya. Masa itu juga, KJ dgn Kamaludin mesti dah stanby 'duit raya'...mencongak2 berapa nak bagi dalam sampul raya tu...siapa dapat lebih...siapa dapat kurang. Mereka yang sedang belajar mesti berbeza dgn kategori belum masuk sekolah...dewasa mesti berbeza dgn kategori remaja...penyokong mesti beza dengan pembangkang. Bila dah dapat 'gambaran' dan ramalan masa depan...maka pengumuman Paklah sebelum mesyuarat Bahagian UMNO bermula iaitu ucapan SELEPAS RAYA...

"Saya menawarkan diri untuk mempertahankan jawatan Presiden UMNO dan berharap mendapat pencalonan yang mencukupi untuk bertanding. Keputusan-keputusan lain akan saya umum kemudian. Terima kasih."

Teka-teki Paklah ini telah menimbulkan banyak persoalan...

1. Mengapa Paklah perlu menanti tempoh kurang dua minggu itu untuk mengumumkan bertanding atau tidak jawatan Presiden UMNO dan tidak mengumumkan terus selepas MT mengadakan mesyuarat khas?

2. Apakah keistimewaan tempoh kurang 2 minggu itu? Adakah akan berlaku sesuatu di luar dugaan dengan pendirian Paklah kelak?

3. Apakah aspek2 yang Paklah hendak pertimbangkan atau menilai kembali kedudukannya sebagai Presiden UMNO dalam tempoh yang singkat iaitu kurang dari 2 minggu?

4. Jika pun Paklah memutuskan untuk tidak mempertahankan jawatannya kelak, mengapa perlu Perhimpunan Agong UMNO ditangguhkan sehingga Mac depan?

5. Mengapa tidak pemilihan dan Perhimpunan Agong UMNO dikekalkan sebagaimana dijadualkan sebelum ini?

Ramai yang menganalisis pengumuman selepas mesyuarat MT UMNO Jumaat lalu bahawa Paklah tidak akan bertanding. Tetapi anggapan sedemikian boleh meleset jika Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi bakal mengambil keputusan yang bertentangan.

2 comments:

  1. mahathir pun tak percaya paklah nak letak jawatan selagi tak dengar sendiri dari mulut paklah.

    ReplyDelete

Blog Archive