Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, November 26, 2009

Antara Jumud, Emosional, Ketakutan Terlampau & Kebodohan Seorang Doktor

Selangor larang ikuti kursus Biro Tata Negara.

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor melarang semua pegawai, pekerja dan mahasiswa yang berkaitan dengan kerajaan negeri itu daripada mengikuti kursus anjuran Biro Tata Negara (BTN) berkuatkuasa, hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali berkata larangan itu membabitkan semua pegawai kerajaan negeri, pekerja di semua anak syarikat milik kerajaan negeri dan mahasiswa yang menuntut di Institusi Pengajian Tinggi milik kerajaan Selangor.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat selepas menjalankan beberapa kajian dan pengalaman daripada laporan yang dibuat oleh mereka yang pernah menyertai BTN bahawa kursus itu adalah satu proses doktrinisasi oleh kerajaan Barisan Nasional.

"Rata-rata termasuk anak saya yang mengikuti kursus BTN dibekalkan dengan buku-buku dan risalah yang mengandungi pelbagai perkara menimbulkan kebencian kepada pembangkang," katanya selepas mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Halimah menyifatkan kursus BTN hanya menghabiskan wang rakyat.

"Maka adalah lebih baik kerajaan Selangor memberikan kursus yang lebih membina dan memupuk perpaduan sejati di kalangan masyarakat majmuk," katanya. - Bernama


Pado hemat ese, ada beberapa perkara menarik yang boleh diulas.

1. Pembangkang sejak dulu sampai sekarang memang gerun dengan BTN kerana di sinilah gelanggang kesedaran anak-anak muda tentang jatuh bangun bangsanya.

2. Pengalihan dari isu gelora & ketidaktentuan masa depan pentadbiran pembangkang di Selangor di bawah Tan Sri (bakal muflis bukan sahaja dari segi kewangan malah idea pentadbiran) Dato' Abdul Khalid Ibrahim.

3. Pengalihan isu liwat-liwatan.

4. Pengalihan isu Kelantan - Tok Guru 'Ambo' vs menantu vs Husam.

5. Bilo laie nak glamer buat kenyataan yang boleh menarik minat pakar liwat negara.

6. Mana tahan bro. BTN guna fakta manakala pembangkang pula guna emosi termasuk kedangkalan logik fakta dan kedunguan pemikiran.

7. Anak Doktor mangkuk tuh tak tahan nak masuk Umno kot. Sobab tuh omak eh melatah tak nontu arah.

Kesimpulan eh, kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga. Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai. Kalau takut didakwa liwat, jangan sodom orang sesuka hati.

10 comments:

  1. BTN telah diadaka begitu lama utk membina semangat kecintaan kepada negara.PR SEL ,Bangang mereka lah yang membabitkan politik dalam semua perkara.oleh yang demikian bangkit lah melayu selangor,jangan kamu ketinggalan .tinggalkan Pr selama ini sel membangun bukan kerana pr.mereka bongkak baru 2 tahun memerintah.

    ReplyDelete
  2. Harap penulis blog ini jangan menggunakan huruf besar dalam penulisan artikel. Kajian menunjukkan'readiness level' adalah rendah kerana huruf besar akan menyukarkan pembaca membezakan antara satu huruf dengan satu huruf yang lain. Poning kepola pakcik baco artikel ni.. Den baco fisrt paragraph jo..

    ReplyDelete
  3. Nasib baik ada lulus kursus BTN. Kalau tak confirm anak dia tak boleh pergi belajar di luar negara.

    ReplyDelete
  4. Anak saya baru pulang dari satu kursus kepimpinan yg dianjurkan oleh U dia. Pegawai BTN memberi ceramah selama 3 hari.

    Katanya belbagai soalan (yg saya katakan FAQ org awam) yg dilontarkan oleh pelajar U, bila Pegawai BTN jawab dgn fakta video, perlembagaan dll, barulah mereka faham.

    Diakhir kursus pelajar U ini bertekad untuk bersatu demi Ugama Islam and Bangsa Melayu tanpa mengira fahaman politik.

    FYI.

    Nani Cheras

    ReplyDelete
  5. Salam ,Itu belum kiro nyanyi lagu Anak Kecil main Api Lagi.Berdiri bulu roma kalau dihayati.Gilo dek heh Rakyat selangor dibuek oleh Khalid ni.

    ReplyDelete
  6. Dr limah suruh orang selangor pergi kursus komunis kot..itu yang speaker teng suka

    ReplyDelete
  7. doktrin umno konon..yang pensyarah-pensyarah pas boleh plak bagi ceramah politik kat dalam kelas ugama kat ipta tu ape cerita?..ni kalau buat report mau popular u ak ni...

    ReplyDelete
  8. PERNAH PERGI KURSUS

    saya pernah pergi kursus btn,
    memang benar apa yang dikatakan oleh exco selangor tu, tapi btn ni dia tengok musim dan keadaan politik semasa. btn akan lebih menekan apa yg sepatutnya diperbetulkan pada masa sekarang contoh pasal isu melayu, agama islam dll

    jadi saya rasa kerajaan juga tidak boleh lari untuk menggunakan btn utk mencapai maksud mereka samaada dalam pentadbiran atau politik.

    jadi kita boleh bacalah sekarang apa yg btn buat selepas keadaan politik pasca pru 12.

    LU PIKIR LAH SENDIRI BRO

    ReplyDelete
  9. ahhh, itu seme Umno pantek nye dakyah songsang

    ReplyDelete
  10. salam.

    Melayu nei kalau pergi kelas komunis sekali pun dia tak akan mampu jadi pelajar komunis yang terbaik...kerana melayu lebih pakar dalam kerja-kerja talibarut yang tidak perlu kemahiran akademik !!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive