Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, November 8, 2009

Bai'ah Talaq: Menelanjangi Pegangan Salah Fahaman Parti Ajaran Sesat

Pengakuan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad tentang wujudnya bai'ah atau sumpah menceraikan isteri dengan talak tiga sekiranya ada wakil rakyat Pas berhenti atau keluar parti, sangat menyedihkan. Apatah lagi adanya persetujuan yang amat berkobar-kobar tanpa penyesalan dalam memperjudikan rumahtangga ahlul Pas serta nasib anak-anak oleh pihak mangkuk hayun dalam Dewan Muslimat Parti Ajaran Sesat ini.

Ketua Dewan Muslimat Pas, Puan Nuridah Mohd. Salleh menegaskan, pihaknya tidak menolak amalan itu kerana sangat memahami mengapa bai’ah tersebut dilakukan iaitu demi memperteguhkan parti. "Kami sangat setuju dengan bai’ah ini, ikrar ini bukan bermakna mereka tidak sayang tetapi satu istiqamah terhadap parti, perjuangan ini satu amanah. Bagaimana mereka kasihkan isteri, begitu juga mereka perlu kasih parti… sama kasihnya", kata beliau kepada Mingguan Malaysia semasa ditemui pada Seminar Memperkasakan Parti Pas di markas parti itu di Taman Melewar, Gombak di sini hari ini.

Lantaran itu, ese berpendapat:

1. Kepala hotak kau lah Nuridah.

2. Bai'ah talaq ini sangat jelas membawa kembali perempuan ke zaman jahiliyyah di mana perempuan dipergunakan, diperdagangkan, diperjudikan malahan digadaikan sesuka hati. (Tapi kalau Bang Anu Bin Ibrahim pastinya tak kisah, asalkan jangan kaum lelaki yang tergugat)

3. Persoalannya mengapa sampai ke tahap itu pemikiran pemimpin Pas yang mencampurkan urusan parti dan perkahwinan? Mengapa wanita dijadikan mangsa keta'suban terlampau mereka?

4. Benar, talak adalah 1 perkara yang halal tetapi amat dibenci Tuhan. Jadi mengapa mesti diletakkan dalam bai'ah mereka? Menjadikan perkara yang dibenci Tuhan sebagai 1 bentuk bai'ah yang pada pendapat kepimpinan Pas adalah dibenarkan, asalkan selari dengan matlamat mereka yang sesat lagi menyesatkan itu?

5. Mufti Perak, Sahibul Samahah Tan Sri Harussani Zakaria dan Timbalan Dekan Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abd. Majid serta badan bukan kerajaan (NGO) Islam, membantah bai'ah tersebut yang bercanggah dengan amalan dan nilai Islam sebenar. Beberapa pemimpin pembangkang terutama DAP dan Kelab Penyokong Pas turut mempersoalkannya.

6. Meminjam kata-kata YB Zul Kulim, "Apakah kita terlalu taksub dengan politik sehingga sanggup menggadai kesucian, kemuliaan dan kemurnian perkahwinan sebagai bahan gadaian politik?"

7. Sudah terang lagi bersuluh dan perkara ini merupakan bukti yang sangat jelas bahawa kepimpinan Pas selama ini telah memperalatkan agama demi kepentingan dan muslihat politik.

8. Bagaimana pula jika pada masa hadapan ahlul Pas pula yang dipaksa membuat bai'ah menjadi murtad seisi keluarga sekiranya mereka ingin bermufaraqah dari Parti Ajaran Sesat itu? Na'uzubillahi min zalik.

9. Sheikh Sayyed Sabiq dalam kitabnya, Fiqh As-Sunnah, "Muslim scholars maintain that the one who divorces his wife three times in one occasion has committed a sin. It is reported that the Prophet (peace and blessings be upon him) became very angry when he was informed that a man had divorced his wife by pronouncing it three times on one occasion."

10. Ini bermakna cerai taklik Pas tersebut jelas tidak sah dan haram sifatnya. Bagaimanakah Pas boleh mengadakan sumpah cerai taklik talak tiga sedangkan talak tiga itu dibenci oleh Rasulullah s.a.w.?

11. Belum terlewat untuk kembali ke pangkal jalan dengan membatalkan bai'ah tersebut. Persoalannya, adakah Pas bersedia membatalkannya sambil mengakui kekhilafan yang telahpun dilakukan?

12. Tapi ese sangat pasti Bang Anu Bin Ibrahim tidak akan mengulas isu ini. Sobab apo? Sobab dalam ati eh cakap, "Yang sompit lagi sodap bang"...ahakz...

13 comments:

  1. yang dah terlanjur masuk UMNO macamana bro?

    ReplyDelete
  2. Yo lah tu, sobab ado Bai'ah tu lah UMNO susah nak "gigit" ADUN PAS...kalau tak dah lamo Selangor, Kedah dan Kelantan tumbang jang!!!!!

    Kito kono tengok aspek positifnya jang!!!! wah!! ekau plak memandai kata itu menzalimi isteri dan bla..bla...
    ini sekadar misalan... kalau ekau kahwin empat (beristeri lbh satu) ekau yakin ko boleh berlaku adil jang...kahwin lbh dr satu ikut sunnah lah...mcm2 lah...tapi akhirnya yg merana golongan wanita dan anak2 gak!!! itu bkn menzalimi wanita ko??? tp bg yg berbai'ah mestilah bukan calang2 org...mereka mestilah mempunyai semangat dan istiqomah yg sgt kental...sobab tu UMNO kalah kek org PAS ni...(jujur den ckp)tapi kalu parti lain tu..itu faham2 yo lah kan...bilo berhadapan dgn PAS, mati kutu UMNO....itu lah hebatnya PAS...sobab tu UMNO susah nak "gigit" ADUN PAS ....tawar lah juta2 RM pun, tak layan pun...habih cam no??? kutuk yo lah kojo ekau!!!! tak dapek orangnya, selipar dio dibelasah pun jadilah....kan UMNO!!!

    ReplyDelete
  3. Demang,orang PAS masuk UMNO tak po, masuk suku jo. Lompek parti tak boleh. Hehehe.

    Taqlid orang gilo tak boleh pakai.

    ReplyDelete
  4. kene cari cina buta lah nampaknya malaun Hampas ni...bodoh.........

    pandai tak boleh diikut.....bangang tak boleh diajar......

    memang bangkai orang-orang pas ni....

    jahiliah boto pemikiran mereka ni....

    memang patut golongan muda tolak pas mentah-mentah...

    Pas dah tak releven lagi dah.....

    kuburkan pas dengan tok nek ajis dalam satu lubang jubur yang sama.

    ReplyDelete
  5. Kalau wakil rakyat perempuan macamana pulak? Kena Bai'ah serah bontot kat laki kut.

    Atau kena bagi laki kawin lagi tiga.

    ReplyDelete
  6. Hati - hati berkata-kata kawan-kawan :).

    ReplyDelete
  7. wah...sodap mulut ekau cakap jang!!! jangan melampau bercakap jang!!!

    ReplyDelete
  8. paneh miang baru skrang ke hang tau itu Parti Ajaran Sesat, sapa pula ulama mreka,tapi hang tau la jabatan agama islam tak buleh buat apa punya...ha.. ha

    ReplyDelete
  9. Jika ... hanya jika ... jika bai'ah ni benar0benar dilakukan ... dan tokoh A jadi MP/ADUN ... pada PRU13 kalahlah pulak ... kemudian ahli PAS dan tokoh lain salahkan tokoh A menyebabkan PAS kalah ... dek terasa dihina dgn teruk ... tokoh A ambil keputusan keluar PAS ...

    jatuh atau tidak ... bai'ah talak 3 dulu ?
    mase bai'ah ade faktor mase ke tidak ?

    Nani Cheras

    ReplyDelete
  10. Ini kojo dan pemikiran org gilo. Ado ko patut perkahwinan diperdagangkan sedemikian rupo. Padanle jarang dengor ADUN @ bekas ADUN keluar parti masuk UMNO, sobab takut kepada bai'ah.

    Kalo tidak, habis lo. Minta pemimpin tertinggi PAS bagi respons....................jawabnya ini bukan kerja org PAS tapi org UMNO yg buek camtu.

    GILO2, sobab tulah agamo ni tak boleh dipolitikkan, nanti menyesatkan.

    AHLI TEGAR WM

    ReplyDelete
  11. Sape Nuridah tu??
    kalo la kono kek batang idung dio..ramai gak ei yg offer jadi cino buto?

    ataupun dalam PAS memang dah sedia ada jawatan sebagai cina buta tak?

    ReplyDelete
  12. cilako punyo pak sedaro,ado ko ekau kato pas tu parti ajaran sosat....eden ingat yg sosat tu sobonarnyo ekau dan umno,bukannyo pas.....betul2 punya cilako pak sedaro ni.....mulut kau memang ni memangmcm mulut pantat kobau....poie mampui kau dongan umno ekau tu....khaaak puiiii...weeeekkk

    ReplyDelete
  13. ujang. bilo lak kau poi bau pantek kobau tu? sompek gak kau yo. bulih tau lak bau eh camno. citor la skit. pantek kobau pun beselero yo kau jang.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive