Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, November 9, 2009

Dari Tingkap Pengadil Bertauliah FAM

Pak Sedaro melihat kisah kemenangan Pasukan Rusa ke atas Kijang dalam TM Piala Malaysia 2009 sebagai sebuah epilog Cinta dan Rakus Cinta Tak Bersempadan. Dari perspektif seorang pengadil bolasepak tauliah Persekutuan Pengadil Bolasepak Malaysia, Pak Sedaro menilai insiden di Bukit Jalil malam Sabtu kelmarin seperti berikut:

1. Mutu permainan kedua-dua pasukan lemah, jika dijemput Pasukan Bawah 17 Tahun Piala Dunia Negara Nigeria, kepastian bahawa Rusa dan Kijang akan tewas, amat Nyata.

2. Kijang terlalu kaget dalam kawalan dan pengawasan bola. Gangguan psikologi penyokong yang kelihatan terlalu provokatif dalam suasana yang tidak tentu haluan mengakibatkan pemain Kijang terlupa.
Italic
3. Rusa harus berterima kasih kepada Kerajaan Negeri Sembilan kerana mungkin longgokan RM sebagai ganjaran merupakan de facto kepada kemenangan. Jika ganjaran dijadikan asas kemenangan, Pak Sedaro jangkakan TM Piala Malaysia 2010 bukan milik Negori lagi.

4. Insiden bakar sepanduk, bakar kerusi, baling botol, baling mercun, baling batu dan sebagainya oleh kumpulan kecil penyokong Kijang, AMAT MEMALUKAN pewaris takhta Negeri Kelantan, juga Dif Kerabat Di Raja Kelantan dan Negeri Sembilan sendiri. Dilihat dalam insiden sebegini, mencerminkan bahawa mereka tiada ADAB dan tidak wujud TA'DIB dalam slogan Gomo Kelate Gomo. Apakah YAB MB Kelantan suka hati dengan kumpulan pencemar MARUAH ini? Wajar sekali denda yang dikenakan kepada Kelab Penyokong Kelantan dan KAFA dihadiah penalti sebanyak RM3-5 juta sebagai gantirugi ke atas perbuatan MELAMPAU dan TIDAK BERTAMADUN.

5. Apakah ini kaedah merayakan kemenangan atau kekalahan dalam arena Sukan? Apakah ini pola pemikiran rakyat yang akhirnya boleh mencetuskan isme-isme pembunuhan sukan seperti di Mexico? Apakah ini model pembangunan Kelab Penyokong yang dijadikan petunjuk kejayaan?

6. Bolasepak merupakan sukan purba yang dimulakan di Yunani. Namun jika dikaji dari perspektif sejarah peperangan Jahiliyah, bolasepak ialah simbolik golekan kepala Saidina Hussin yang syahid dalam perang Salib pertama dan dijadikan bahan sepak terajang oleh musuh-musuh Islam yang disambut dalam sorakan dan gemalai tawa. Namun hari ini Sukan Bolasepak bukanlah manifestasi ke arah rahsia tersirat golekan itu. Bolasepak diterima sebagai satu bentuk permainan berpasukan yang memainkan instrumen sebuah sfera sebagai alat ditendang terajang.

Tidak kira siapa pun peminat fanatik bolasepak di Malaysia, malam Sabtu di Bukit Jalil ialah malam AMAT MEMALUKAN kepada SEJARAH BOLASEPAK MODEN MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive