Statistik 2011 mendapati Perak adalah negeri yang paling merbahaya bagi pengguna jalan raya di Malaysia apabila mencatatkan lokasi maut atau berisiko untuk berlaku kemalangan iaitu sebanyak 35 atau 37.6 peratus daripada 93 laluan yang dikenal pasti di seluruh negara. Diikuti dengan Negeri Sembilan 23 lokasi (24.7 peratus) Johor 15 lokasi (16.1 peratus) dan Kelantan 9 lokasi (9.7 peratus).
Sesuai dengan slogan "Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir" oleh Dr. Zambry Abdul Kadir, kerajaan negeri Perak perlu lebih peka terhadap sistem perkhidmatan awam negeri, khususnya yang melibatkan perkhidmatan bas henti-henti walaupun ianya beroperasi di kawasan pembangkang.
Sesuai dengan slogan "Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir" oleh Dr. Zambry Abdul Kadir, kerajaan negeri Perak perlu lebih peka terhadap sistem perkhidmatan awam negeri, khususnya yang melibatkan perkhidmatan bas henti-henti walaupun ianya beroperasi di kawasan pembangkang.
Justeru kami berharap kerajaan negeri Perak dapat memantau semua perkhidmatan bas berhenti-henti di negeri tersebut terutamanya bas milik Syarikat Hup Soon Omnibus Co Sdn Bhd. Berdasarkan pengamatan Paneh Miang, bas yang digunakan syarikat itu amat daif, senget (alignment lari) dan boleh mengancam keselamatan pengguna perkhidmatan bas tersebut khususnya di kawasan Bidor-Kampar-Teluk Intan.
Harapnya kerajaan negeri Perak beri perhatian terhadap isu ini. Janganlah setelah ada kematian yang melibatkan bas henti-henti ini, barulah tindakan hendak diambil kerana sesal dulu pendapatan, sesal kemudian...
Harapnya kerajaan negeri Perak beri perhatian terhadap isu ini. Janganlah setelah ada kematian yang melibatkan bas henti-henti ini, barulah tindakan hendak diambil kerana sesal dulu pendapatan, sesal kemudian...
,
ReplyDelete,
,
industri bas- satu industri yang teruk ,setengah mampus
dan dianaktirikan dek mat mat gomen
----------------------------------
kalau ekau nak harap si zamri
pemalas , mb perak nak
buat sesuatu untuk rakyat perak-
tunggulah . Tapi tak tahu bila
bas rapid nak sampai ke erak.
Industri bas sangat daif pasal
bukan tokey bas nak untuk banyak
tapi ianya dikawal dek jpm [mat
nazri] hingga operator
perkhidmatan
bolih kais pagi untuk makan pagi
aje!
Jangan kau mintak bas baru bro.
Nanti tak de operator
perkhidmatan bas
muncul untuk jalankan khidmat bas
, oi
Mesti ingat bukan semua cukong
dapat himpit dengan mb macam
chingkie vingkie totoh, jhi low
airpot atau francis ytl!
Yang himpit kaya le!
Kalau ekau mintak mintak banyak
sangat syarikat bungkus bro.
Mat -mat gomen hanya naikkan
harga tol , air dsb. Industri
bas
teruk dengan kenaikan diesel.
Keluhan Drebar Bas
-----------------
Beberapa tahun lalu saya biasa
naik bas cityliner klang-kl dan
selalu dengar keluhan
drebar bas. Mereka dibayar rm
468/ sebulan dengan overtime rm 2 sejam, Minah indon
kat rumah aku dulu ku bayar rm
450 , makan pree , bilik pree .
Bil lestrik dan air pree.
Sekaran mat gomen dalam gomen
dalam premier service dapat rm
60 000.
Dan si koliang menteri hr kita
ada berdentum cakap pasal gaji
minima. Tapi macam
koliang mabuk jugak. Sampai
sekarang ilek.
Propeser kat u kita yang dok
ajar bidang haram jadah pun bolih
dibayar hingga
rm 60 000 sebulan. Ini drebar
bas yang membawa 60 orang di
dalam basnya di
bayar rm 468. Giler punya crita.
Gambar bas tunjuk ianya hampir
kosong. berapa agaknya tokey
bolih
dapat sehari rm 200? 300 atau rm
400?
Ini bas bukan jalan kat chow kit
bro-bolih dapat rm 600 sehari.
Ini bas jalan kampong.
banyak dapat pungut rm 200-300
sehari. Minyak sudah songlap rm
150~200 sehari.
Gaji pemandu tax spare part tulah
si cukong kena korek dari sisa
100 tuh. pada hari
cuti - dalam base hokien- 'tak
cukup makan le'
bisnis susah bro.
orang gomen aje senang pasal
roz-najib pm paling bodoh
1-malaysia!
khong khek khuat
.
.
.
.
Setakat nak kondem orang lain, budak sekolah pun boleh buat sedara, cuba la bagi jalan/cadangan macam mana nak selesai masalah yang ada.. Paling tidak pun highlight kan isu yang releven macam bro AJL buat nie.. Marilah kita memartabatkan Malaysia nan satu nie bersama-sama..
ReplyDeleteapa rahhh...yeah tambi,ini industri bas for servise rakyat r,sekarang pnya teknoligi engine bukan hanya petrol sama diesel tau,lu mau ingat taw...sekarang gas pnya enginepn, ada taw utk engine kenderaan berat...di usa ha..lori sampah buang sampah sambil pump gas bersih dari sampah dlm tank dekat dumping ground sana.Sini malaysia apa tarak,semua teknologi engine semua ada,engineer semua ada,DRB,proton,lotus,tangchong pn ada...satu dunia ada pergi race..Felda skrg ada labur kanada sana...apa teknologipn mereka ada belajar...lagi ada pakar boleh pasang teknologi dari bijiran jadi minyak...ini engine gas pn tak kan boleh bikin...wa mau tanya ,sini malaysia dlm ada berapa dumping ground tempat bung sampah?
ReplyDelete