Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, February 12, 2012

DAPigs

Apakah pendirian Aspan dan Dato arif Sakmongkol serta Zairil yang ngaku Melayu dalam hal DAP menimbulkan isu perkauman dari pertelingkahan antara pelanggan dan pekerja KFC di I City?

Isu ini adalah isu antara dua individu. Kononnya pelanggan menunggu lama dan apabila sampai ke kaunter ayam sudah habis.

Ini perkara biasa. Tetapi apa berlaku, pelanggan CIna ini mendesak-desak dan mungkin kata-kata kasar telah dikeluarkan dari mulut. Langsung pekerja KFC dikatakan pelanggan dalam sidang akhbar telah mengeluarkan kata kasar.

Ini pun perkara biasa dalam harian kita. Bukan saja orang CIna dimaki babi dan berlaku juga Melayu memaki Melayu menggunakan perkataan babi.

Malah kami tidak menafikan bahawa mutu servis dan budi bahasa dikalangan anak muda dalam servis perkhidmatan banyak menurun, tak kira apa bangsa sekali pun. Hanya menunjukkan kurang kepekaan anak muda sekarang dalam berkomunikasi.

Apa yang berlaku selanjutnya adalah pelanggan yang sudah meninggalkan KFCitu kembali meneruskan pertelingkahan dan membawa kamera untu mengumpulkan bukti.

Lanjutan dari itu, adalah video versi mereka disiarkan dengan bantuan DAP dan Malaysiakini untuk menunjukkan Melayu bersikap kasar terhadap Cina.

Apakah mesej itu bermaksud Melayu sentiasa bersikap kasar dan badap terhadap CIna saja? Tiada CIna bersikap kasar dan badap kepada Melayu? Malah pengalaman kami lebih merasakan kebiadapan pekedia dna peniaga CIna lebih biadap kepada pelanggan Melayu.

Yang menariknya, DAP yang kini cuba menonjolkan diri sebagai parti multiracial dan cuba menarik pengundi Melayu tetapi jelas sekali dengan segera dna pantas dengan bantuan Malaysiakini mahu menyalahkan segera KFC dan Melayu dalam peristiwa ini tanpa memeriksa dna menyiasat keadaan sebenar.

Ahli DAP Segambut Lim Lip Eng membenarkan pejabat DAP diguna untuk sidang kahbar pelanggan tersebut. Jauh sekali Shah Alam ke Segambut.

Nampak sangat DAP memihak kepada pelanggan CIna dan tidak berusaha mendengar pula rungutan dan cerita dari sebelah pihak pekerja KFC Melayu.

Terfikir lojikkah pekerja KFC dan rakan2nya boleh marah atas sebab pelanggan CIna menuntut maaf?

Adakah pelanggan CIna itu ada mengaku dia ada memarahi pekerja KFC? DIa hanya mengatakan dia tidak memaki dan mengeluarkan kata kesat.

Oleh kerana pihak KFC telah segera menahan sebarang komunikasi untuk menahan sebarang masaalah PR kepada syarikat, kita tidak akan tahu apa sebenarnya?

Baca liputan MIM dalam isu ini di sini, sini dan sini.

Sepatutnya sebagai sebuah parti politik yang bertanggungjawab, DAP tidak seharusnya memihak dengan mana-mana pihak tetapi berusaha mencari jalan damai dan mengurangkan kemarahan dari dua-dua pihak.

Kenapa jalan tegang yang diambil dan tiada usaha untuk mematikan isu ini dari merebak jadi isu perkauman?

Kami masih tidak lupa Ng Wei Aik exco DAP Penang menyuruh pekerja restoen India Muslim balik India.

Dari 1969 hingga ke sekarang, begitulah naluri DAP yang tidak ubah-ubah tapi sentiasa konsisten hanya membela kaum CIna dan memanipulasi isu untuk menyalahkan dan menghina Melayu.

Masihkah UMNO yang rasis wahai Melayu DAP?

Atau tidak mengapa tidak bela dan khianati bangsa kerana ini peluang baik untuk menang pilihanraya dengan undi dari Cina?

- Taken from The Unspinners

A very good article. Readers should digest what was said. By the way, we in paneh miang are totally different writers from The Unspinners as accused by a reader in our blog. Go figure!

3 comments:

  1. ini lah cina yg di dah di ketahui memang akan menyokong parti kecinaan seumur hidup....yg tak sedar adalah orang melayu menyokong parti DAP ..jadi ahli DAP, konon nya bersikap majmuk ,CINA TETAP CINA, yg penting bagi bangsa ni adalah ekonomi...sokong kerajaan kerana nak menguasai EKONOMI JER...hati dan jiwa mereka ini tetap DAP diulangi DAP...tu la jadi pada orang MELAYU tak jugak nak bersatu dan berpakatan antara satu sama lain...agama sama iaitu ISLAM ...ego dan tetap ego...semua orang buat silap ,kita manusia bukan malaikat...ORANG MELAYU UMNO,PAS DAN PKR tak jugak nampak mainan bangsa CINA ni....lakonan dan pakatan CINA cukup cukup tersirat...

    ReplyDelete
  2. DIG ASSHOLE PARTY (DAPig) HARAM JADAH!!!! CELAKA pu**MAK CIBAI CINA!!!

    ReplyDelete
  3. Salam kasih. Sey pikir hal ni remeh bonar2.. Usah kito molonting mombabi buto. Hadapilah dongan tonang:

    Pike pelito hati, tonang hulu bicaro
    honing seribu akal, dek sabar, benar berunding.

    Customers is always wright. Sapo nang raso borsalah tu, mintaklah maaf. Solosai.

    Ular menyusur akar tak hilang biso e.. Kehebatan kito bukan dek pandai mengaruk mengamuk macam zaman dulu2.

    Kehebatan Melayu silam dek bijaksano guno akal...Macam Tun Perak Melako tu..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive