Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, October 28, 2012

Kongres Ekonomi Melayu 2012

Beberapa resolusi penting telah diangkat oleh pemikir-pemikir dan pejuang-pejuang Melayu dalam Kongres Ekonomi Melayu yang dianjurkan oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia. Tahniah dan Syabas.

Rupanya, banyak rahsia pembangunan Kaum Cina ditelanjangkan. MCA sudah merancang pembangunan Universiti Merdeka sejak 40 tahun lagi, dalam Sidang Perwakilan MCA Johor di JB. Universiti Merdeka disamarkan dengan kejayaan membina UniRazak dan Universiti Tunku Abdul Rahman di Perak. MCA dan DAP berpakat untuk memastikan kemenangan pilihanraya melalui Dewan Perniagaan Cina Malaysia, ini diakui sendiri oleh bekas Setiausaha Politik Tun Razak, mantan Spekear Dewan Negara, Tan Sri Micheal Chen.

Kaum Cina menjalar di seluruh pembangunan bandar besar melalui perniagaan dengan jaringan REHDA dan kesatuan-kesatuan profesional yang mana mereka dominan bilangannya. Sebab itulah di setiap negeri, kelompok peniaga Cina akan adakan persatuan mereka. Mengikut laporan Pendaftar Pertubuhan, tidak kurang 3000 buah persatuan Cina berasaskan perniagaan dan kepentingan kumpulan peniaga Cina.

Pengajaran untuk orang Melayu, ialah selama 55 tahun selepas peristiwa 1 April 1946 dan 11 Mei 1946 sehingga berpecah pada 1951 dengan wujudnya PAS, orang Melayu semakin mengemis di tanah sendiri.

Dr. Mahathir selama 22 tahun mengakui bahawa beliau tidak berjaya menukar imej bandar-bandar seluruh Malaysia untuk kepentingan Melayu, pengakuan ini ialah rekod sebenar dan tidak boleh dipertikaikan. Dr. Mahathir mengaku bahawa usaha meletak batu asas segala infrastruktur dan bangunan mercu tanda telah selesai, yang mungkin terlalu awal untuk sebuah negara Malaysia yang sedang merangkak, menikmati kepesatan kekayaan milik sendiri yang dimanipulasi oleh Cina dan Keling untuk kaya-raya.

Melayu rupanya sudah tiada kuasa politik dan kuasa ekonomi, yang demikian, Melayu terpaksa mengemis dan menagih simpati Cina dan Keling.

"Nenek moyang kaya raya, tergadai seluruh harta benda, akibat sengketa sesamalah kita, Kita lenyap di arus Zaman".

17 comments:

  1. Nampaknya Paneh Miang ni setakat miang aje. Tak kan lah tak tahu agenda MCA dan DAP? Dah lama dah Mahathir kata. Awatla hang ketinggalan zaman?

    ReplyDelete
  2. BERITA CERAMAH DISANA SINI



    KARPAL SINGH berkata fail rahsia yang dimilikinya berhubung ‘ bukti Kes Liwat Anwar Ibrahim’ akan digunakan sebagai ‘senjata sulit’.

    Menurut Karpal, jika Pakatan Rakyat menang dalam PRU 13, Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri selama dua tahun sahaja.


    “Sebab itu saya tak mau membongkar Bukti Kes Liwat yg ada dalam simpanan saya, saya akan gunakan bukti kes liwat berkenaan apabila tiba waktunya untuk menjatuhkan Anwar , ketika itu orang lain boleh mengambil alih Jawatan Perdana Menteri” Kata Karpal yg juga Pengerusi DAP.


    Kata-kata Karpal itu didedahkan oleh Seorang PEMUDA MELAYU BEKAS PEGAWAI KHAS kepada LIM GUAN ENG , yang telah meletakan jawatan baru-baru ini.


    Bekas Pegawai Khas KM Pulau Pinang itu kini sedang giat membuat pendedahan berhubung rancangan jahat DAP itu dalam ceramahnya keseluruh negara.

    “ Saya sendiri telah bertanya kepada YB Karpal, benarkah dia mepunyai bukti kes liwat Anwar seperti yg dinyatakannya pada tahun 1998.? Karpal memberikan jawapan itu tanpa berselindung” katanya.


    “ Strategi Karpal itu mengejutkan saya dan saya tidak sanggup lagi terperangkap dalam permainan politik DAP yang sangat licik , ” tambahnya.

    P/S
    Dua tahun tu nak jadikan Anwar boneka untuk pInda perlembagaan lah tu…..


    Betullah kata Karpal dia mahu melihat orang bukan melayu (Cinalah tu….) jadi Perdana Menteri Malaysia sebelum dia mampus.

    ReplyDelete
  3. Anon 8.57pm - Saya setuju dengan anda.

    Anon 10.42pm - Setakat dialog begitu, sesiapa saja boleh karang. Seorang perdana menteri tidak ada kuasa VETO. Seorang perdana menteri tidak boleh mengubah perlembagaan tanpa sokongan majoriti dewan. Fahami dulu perjalanan sistem pentadbiran di Malaysia. ORANG BANGANG je percaya semua tu.

    weiii Paneh, KELANTAN APA CERRRR. Kalau MELAYU yang kini punya KUASA TAK TOLONG MELAYU, PI MAPUSLAH. Melayu nak dapat tender, terpaksa lobi, tapi melayu tak cukup modal (belum kerja dah kena labur sana sini), akhirnya terpaksa deal dengan cina, ko kluar modal dulu aaa, nanti dapat saya jual sama lu. Siapa yang hidupkan budaya tersebut? TANYA SAMA UMNO PUTRA. Kau lebih tau paneh, jangan tipu diri sendiri.

    ReplyDelete
  4. Kau ni sorang yang sebenarnya hidup dalam ilustrasi kebencian dan hasad dengki. Org Melayu dapat tender kau pukul rata sebagai pelahap korap.. ... Kau ingat orang yang dapat itu org bahalul dan semua bangang macam kau..... Kalau bangang cam kau sampai mampus takkan dapat apa, Oii cina kaya- raya tak payah tunggu tender kerajaan.. tak macam kau angan-angan dengan fikiran negatif...

    ReplyDelete
  5. Anon 8.57pm - Saya setuju dengan anda.

    Anon 10.42pm - Setakat dialog begitu, sesiapa saja boleh karang. Seorang perdana menteri tidak ada kuasa VETO. Seorang perdana menteri tidak boleh mengubah perlembagaan tanpa sokongan majoriti dewan. Fahami dulu perjalanan sistem pentadbiran di Malaysia. ORANG BANGANG je percaya semua tu.

    weiii Paneh, KELANTAN APA CERRRR. Kalau MELAYU yang kini punya KUASA TAK TOLONG MELAYU, PI MAPUSLAH. Melayu nak dapat tender, terpaksa lobi, tapi melayu tak cukup modal (belum kerja dah kena labur sana sini), akhirnya terpaksa deal dengan cina, ko kluar modal dulu aaa, nanti dapat saya jual sama lu. Siapa yang hidupkan budaya tersebut? TANYA SAMA UMNO PUTRA. Kau lebih tau paneh, jangan tipu diri sendiri.

    October 29, 2012 8:40 AM
    Anonymous Anonymous said...

    Kau ni sorang yang sebenarnya hidup dalam ilustrasi kebencian dan hasad dengki. Org Melayu dapat tender kau pukul rata sebagai pelahap korap.. ... Kau ingat orang yang dapat itu org bahalul dan semua bangang macam kau..... Kalau bangang cam kau sampai mampus takkan dapat apa, Oii cina kaya- raya tak payah tunggu tender kerajaan.. tak macam kau angan-angan dengan fikiran negatif...

    October 29, 2012 2:17 PM

    Cina tak hadap tender kerajaan sebab tender kerajaan yang diperolehi oleh ORANG MELAYU UMNO boleh dibeli. Sekarang cari siapa yang ALI BABA kan tender kerajaan????

    ReplyDelete
  6. merempat kt tanah air sendiri...kata tun..
    sape mmerntah..55 thn..tya kt tun..
    ohhhh...tun lupoooo...
    kah kah kah

    ReplyDelete
  7. Sebenarnya,bangsa melayu islam di malaysia kuat.Tetapi kita tidak nampak dgn kekuatan yg kita ada.Cuma perlu penyusunan semula dgn tepat berkaitan dgn peranan,matlamat dan hala tuju.Kita sangat lemah utk meletakakan faktor2 utama yg berkaitan dgn pertangungjawaban,keihlasan,pemikiran,kepentingan ummah dan negara.Kekayaan yg di miliki dlm aktiviti2 ekonomi kapitalis tidak akan bertahan lama,malah meruntuhkan satu2 bangsa bila sampai di saat dan ketikanya.Maka saya amat bersyukur kerana bangsa melayu islam hanya terlibat sebanyak 20% dlm sektor swasta dan penglibatan yg besar dlm sektor kerajaan.Maka elok kita,beralih secara total kepada ekonomi islam yg lebih menerapkan instrumen syariah dan lebih kepada keadilan sosial.Kita sepatutnya mengerakan instrumen2 syariah dlm aktiviti2 ekonomi seperti perkongsian keuntungan,kutipan penyewaan,pengurusan hutang yg bijak,pembiayaan pinjaman tanpa riba,pemilikan hartanah mengikut permintaan dan bidaan,pendekatan baru dlm kutipan zakat,Nilai pelaburan di simpan dlm bentuk hartanah(perlu ada kreativiti,teknologi,inovasi dan tema yg tepat) dll.Instrumen tersebut di badan2 besar seperti sukuk(jaminan pada pelabur),Lembaga zakat/IZO(penyubur ekonomi dan penarafan kemiskinan glgan asnaf semasa dlm ekonomi islam),Baitumal(pengelola bank2 syariah,pengurusan glngan asnaf dan mualaf,pendidikan serta teknikal).Pendana dari Tabung haji,kwsp,pelabur2 dari timur tengah yg mementingankan simpanan hartanah yg bernilai tinggi utk masa hadapan dan hasil keuntungan dari aktiviti2 perekonomian syariah atau saham yg mempunyai entiti syariah.Kesimpulannya kita lebih fokus kpd aktiviti ekonomi berteraskan," permintaan yg tinggi" sektor hartanah,tanpa manipulasi,spekulasi,riba dan kegiatan ekonomi yg tinggi dlm sektor perkhidmatan,kewangan,pelancongan,bidaan hartanah dll.Masaalah di sini ialah,utk mendapatkan fasa harga pembinaan hartanah yg murah, utk di simpan nilainya yg tinggi atas permintaan yg berganda di masa hadapan, bersesuaian dgn tema,kretiviti,inovasi dan nilai perkhidmatan yg terbaik.Kita kena ambil iktibar dari kegemilangan sejarah islam semasa erai kebijakan Abu yusuf,Ibnu tamiyi dan Ibnu khaldun

    ReplyDelete
  8. Kerangka ekonomi islam, memerlukan masa,kajian,data,hala tuju,dana,pelabur,nilai matawang,subsidi,tekanan luar dan mengaplikasi dgn jaya instrumen syariah utk mewujudkan daya tahan yg kental dan menjamin keadilan sosial.Pemahaman dlm aktiviti2 ekonomi kovensional perlu di hayati sepenuhnya,demi memberi latihan dan peluang kepada perniagaan orang islam.Contohnya dlm sektor pembinaan hartanah,daripada bahan binaan yg import ke pemborong dan ke hardware, mesti sesuai dgn permintaan atau BQ satu2 projek utk menjamin kebeterusan bekalan yg di tempah, sampai ke tapak projek.Andaikata projek di buat dgn skala besar lgi menyeluruh dan serentak di seluruh negara.Ia akan menjamin hayat rangkaian perniagaan bumiputera dlm tempoh 5-10 tahun dgn menghasilkan produk hartanah bumiputera yg murah dgn nilai2 tambah utk masa hadapan pada produk tersedia.Contohnya mengintegrasi produk hartanah dan agroculture.Pailing rumah 2 tingkat dan bina rumah rumah teres setingkat.Tanpa atap tetapi lantai berkonkrit utk aktiviti2 ekonomi tani(green house)secara kontrak dgn tempoh masa tertentu.Ia juga termasuk lot2 kedai teres,perumahan teres 2 tingkat,utk mewujudkan laskap yg menarik di masa hadapan.Lot tepi,tengah rumah murah,teres 2 tingkat dan lot kedai utk pemain2 agropolitan yg padat di bandar metropolitan.Paling menarik rumah murah jenis teres yg tamat tempoh kontrak agro,akan menjadi nilai lantai ats konkrit yg menarik utk di bida pada jiran bersebelahan,utk mendapat keluasan rumah yg selesa Bagi membina rumah dua tingkat.

    ReplyDelete
  9. Sistem ekonomi islam lebih kepada instrumen pematuhan syariah.Semua kaum boleh terlibat tetapi mempunyai prasyarat yg ketat berkaitan hak dan kuota mengikut kaum.Mereka juga, kena akur kpd sistem syariah dan tidak boleh keluar dr rangkaian perkhidmatan sistem ekonomi islam,yg boeh di ibaratkan sebagai menyokong sistem luar seperti instrumen manipulasi,spekulasi dan riba(back fire pada sistem ekonomi islam).Mereka yg menerima sistem perkhidmatan perbankan islam sebagai contoh seperti pembiayaan perumahan tanpa riba,wajib mematuhi sistem percukaian negara.

    ReplyDelete
  10. Ekonomi islam berteraskan kpd keadilan sosial.Manakala ekonomi kapitalis lebih kpd kepentingan peribadi oleh pendana2 besar,sebagai contoh terdekat, krisis ekonomi di zone eropah.Cuba bayangkan sekiranya penerapan instrumen2 syariah di terima pakai dlm aktiviti2 perekonomian di negara2 maju di eropah.Pertama, tiada lambakan harga hartanah yg mahal dan tidak selari dgn keupayaan kuasa membeli rakyat di sebabkan kuasa hutang,riba,manipulasi dan spekulasi yg tinggi.Kedua,akan mewujudkan banyak peluang perkerjaan dan meningkatkan aktiviti ekonomi.Ketiga,tiada aktiviti2 perjudian yg menguncupkan kuasa membeli rakyat yg bermaksud,urusan jual beli yg adil dan wujud di antara kuasa wang dan barang tanpa sebarang penipuan.Keempat harga hartanah akan di lonjakan oleh kuasa permintaan dan bidaan(adil) dgn persetujuan harga beli asal.Di ikat oleh sistem perudangan hartanah syariah utk menghapuskan sikap tamak manusia.Kelima sistem perolehan zakat akan menguruskan aktiviti2 ekonomi syariah,golongan asnaf dan mualaf serta menyuburkan ekonomi syariah ketika menghadapi krisis ekonomi dgn adanya penarafan golongan asnaf yg mengikut skala ekonomi islam.Ia adalah hasil dari lebihan perolehan dari simpanan tabung zakat.Semestinya ia berkeupayaan utk membuat "bil out" utk merangsang aktiviti2 ekonomi islam kerana, tanpa ada kandungan manipulasi,spekulasi dan riba.Badan pengurusan di bawah pehak Baitulmal.Keenam,bank syariah menyediakan perkhidmatan "pembiayaan pinjaman tanpa riba".Ketujuh hasil pendapatan ekonomi islam daripada zakat dari semua sektor ekonomi,zakat dari hasil petroleum,GST dll.Kelapan,sektor swasta ekonomi islam di jana oleh pemain2 utama oleh klomergerat melayu muslim,pendana besar timur tengah dlm sektor hartanah mengikut kaedah "menyimpan nilai dalam bentuk hartanah berpontensi tinggi"utk menghasilkan keuntungan dari mengerakkan aktiviti ekonomi dlm sektor perkhidmatan,bidaan hartanah,penyewaan dari sektor komersial dan prasarana perindustrian serta sektor pengangkutan ,pelancongan syariah,perhotelan,pusat peranginan,dll.Ia dapat di lihat melalui pemilikan ekuiti syariah bumiputera dan pendana timur tengah.Kesembilan, pengurusan hutang umat islam dgn di ikat dgn perundangan dan tindakan atau penalti kerana lewat membayar.Kesepuluh,peranan Tabung Haji dan pemilikan dana kwsp oleh melayu islam akan di beri keutamaan sebagai pendana pelaburan tempatan.Kesebelas,pendekatan bentuk hartanah seharusnya lebih kpd konsep agropolitan,taman di awangan,bersifat berkembang,bertema koridor dan pelbagai sektor ekonomi.

    ReplyDelete
  11. Pembentukan agenda ekonomi islam berasaskan kaedah syariah,akan memberi sepenuh manafaat kepada umat islam dan penyatuan ummah.Ia berpegang kpd prinsip "setiap manusia yg di lahirkan di dunia,akan di tetapkan rezekinya".Ia amat bersesuaian dgn tema,ekonomi islam ke arah keadilan sosial.Perlu ada,pendekatan secara statistik utk membentuk kerangka yg besar dan di anggotai tokoh klomergerat,koperat,pengurus syarikan, baik dari perniagaan sederhana,kecil dan rangkaian2 perniagaan yg terlibat di kalangan melayu muslim.Jenis2 perniagaan,adalah selaras dan input atau outcome di pasaran orang muslim.

    ReplyDelete
  12. Dasar "memperkasa ekonomi bumiputera" sepatutnya lebih terarah utk membentuk kesatuan perniagaan melayu islam dan bumiputera,di persiapkan kesatuan tersebut,utk melangkah dunia perniagaan berasaskan syariah atau ekonomi islam.Ekonomi islam yg berteraskan kepada keuntungan yg berlandaskan kepada syariah,pembiayaan pinjaman tanpa riba,mempopularkan wakaf coperation utk menjamin hak milik melayu islam dan bumiputera dlm sektor hartanah dgn prinsip2 syariah.Hak bumiputera bukan islam tidak tertakluk kpd lembaga zakat dan tanah wakaf,ia hanya kpd pemain2 instrumen syariah dan LHDN.Pelabur2 timur tengah yg hendak melabur dan mengutamakan prinsip syariah yg mengekalkan keuntungan pelaburan tetapi tidaklah sehebat pelaburan yg berteraskan keuntungan melampau,manipulasi,spekulasi dan riba.Ianya tidak menjamin keuntungan berpanjangan malah memudaratkan kehidupan ummah.Langkah utk menarik pelabur dana dari timur tengah,adalah utk meningkatkan pegangan ekuiti bumiputera/pelabur sehingga 60% dalam masa yg singkat.Menetapkan tempoh masa pegangan asing dan bertukar tangan utk bergerak dana ke negara2 islam yg lain.

    ReplyDelete
  13. Ekonomi islam menitik beratkan keadilan sosial.Maka penarafan atau garisan kemiskinan bagi golongan asnaf/fakir miskin di tahap yg rendah kerana tidak di dominasi oleh unsur2 manipulasi,spekulasi dan riba cuma kepada kos hidup seharian.Oleh itu,peningkatan pembayar zakat akan meningkat tinggi.Kesimpulanya ia akan memberi kesedaran yg menyeluruh kpd mereka2 yg terlibat dgn riba dan beralih kpd Bank syariah(pembiayaan pinjaman tanpa riba) serta meninggalkan sisa2 riba.

    ReplyDelete
  14. Mengikut teori ibnu samiyah yg popular tentang "tanda harga barang",ia menjurus kpd keadilan sosial dan kemampanan akiviti2 ekonomi tanpa di manipulasi,spekulasi dan riba.Maka, mengikut rangkaian aktviti2 perniagaan, ia menitik berat kpd instrumen syariah iaitu membida harga barang dari kilang(barang pukal),memecahkan kpd per unit+kos operasi kedai+GST dan memajukan kpd unit servey harga barang ketika di iklankan barangan tersebut utk, di tatap kpd umum atau orang ramai bagi mendapat harga pasaran sebenar sebagai harga asas tanpa menidakkan keuntungan perniaga.Secara langsungnya,ia dapat menyerap kenaikan harga kos semasa dgn betul dan tepat tanpa ada sebarang agenda yg boleh merosakkan harga barang di pasaran.Kesimpulannya,mengikut konsep ekonomi malaysia,ia dapat membebaskan subsidi barang,petrol dan diesel akibat daripada persaingan yg sengit,sekiranya unsur2 manipulasi,spekulasi dan riba,di nyahkan sepenuhnya.Maka peruntukan subsidi setiap tahun dapat menjana ekonomi2 lain yg boleh di manafaatkan sepenuhnya.

    ReplyDelete
  15. Sempena maal hijrah tak berapa hari nie,kita harus meluaskan minda kita utk menghayati sejarah penghijrahan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat dari kota mekah ke madinah,maka kita sepatutnya mewujudkan "sukuk hijrah syariah" yg berteraskan instrumen syariah dan ekonomi islam.Maksudnya,memperkasa industri hartanah yg berteraskan zone selamat dan hijau.Bandar setelit yg mengases laluan hijau dan teknologi hijau.Bangunan2 komersial,perumahan,industri,pendidikan dan rumah ibadat yg berkonsepkan penyewaan,jual dlm proses bidaan.Keutamaan mengutamakan golongan 8 asnaf utk membina kehidupan baru.Induk utama di payungi oleh Baitulmal dan zakat(jaminan kecairan utk 8 asnaf dan krisis ekonomi kpd sektor hartanah sebagai penghapusan hutang) dan Bank syariah(pembiayaan pinjaman tanpa riba).Pendana utama Tabung Haji,felda & pelabur.Matlamat utk meningkatkan taraf hidup glgn asnaf dan pembayar zakat di samping menjadi zone mampan utk aktiviti perniagaan,pelancongan,industri,perhotelan,perkerjaan dlm apa jua sektor berteraskan syariah.

    ReplyDelete
  16. Saya amat tertarik dgn matawang fiat di sandarkan kepada jongkong emas,Tetapi masaalahnya,,berapa ketepatan ukuran setiap peratusan yg ada pada jongkong emas tersebut utk di nilai dalam pengertian ekonomi sosial,import eksport,,simpanan,zakat,jumlah penduduk dll.Penyimpanan wang asing boleh dipecahkan kepada 2 bahagian.Satu utk aktiviti penukaran wang asing utk aktiviti2 ekonomi.Kedua utk membeli jongkong emas di pasaran dan kemudian menerbitkan matawang tempatan..

    ReplyDelete
  17. Teknologi hijau dan tinggi adalah utk mengurangkan kos dan meningkatkan pengeluaran produk.GST dan import duty berperanan menghapuskan pembiayaan riba setiap bulan bagi perkilang,pengguna berpendapatan rendah dan sederhana rendah menampung kos hidup yang meningkat.Untuk pasaran tempatan penekanan instrumen syariah (Maqasih syariah) perlu di laksanakan pada turutan perkilang,pemborong,peruncit dan kepada pengguna.Kolompok billionaire,millionaire,berpendapatan tinggi,sederhana tinggi dan golongan asnaf bagi islam melayu di tempatkan di dalam ekonomi islam yang.mempunyai struktur bank pembiayaan tanpa riba,baitulmal,tabung haji,lembaga zakat,Felda dan pendana2 islam yang lain.Bagi orang bukan islam daripada billionaire,millionaire,berpendapatan tinggi dan sederhana tinggi,tetap kepada sistem bank kovensional.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive