Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Friday, November 15, 2013

Ini semua POYO?!

1. Kecoh sekejap bila CT Nurhaliza 'sound' KJ di twitter pasal adab! KJ dah jawab belum? Kalau belum jawab...eloklah tak payah jawab. Kok dilayan karang bertambah panjang pulak.


2. Tapi tak boleh jugak salahkan CT sebab tegur KJ. Kan CT kahwin dengan orang tua. Jadi mestilah dia terasa bila KJ 'sound' orang tua. Heh! Apara lu KJ!!

3. Tapi kalau nak cerita bab sukan Malaysia ni memang buang masa. Cakaplah macamana pun, sukan Malaysia balik-balik dok takuk tu jugak. Duit berbillion habis, menteri sukan silih berganti, tapi wal hasil balik asal.

4. Sukan di Malaysia ni confirm sampai bila-bila pun tak akan maju selagi ianya dijadikan medan tempur orang politik dan kerabat. Senang cerita sukan di Malaysia too much politicking.

5. Dulu kami ada seorang kawan, tinggi lebih kurang 6 kaki, badan macam Usain Bolt, sezaman lari pecut bersama Watson Nyambek dan Azmi Ibrahim yang pendek keduanya di SUKMA. Kiranya mereka bertiga ni top three dalam acara pecut, tapi sebab kawan kami tu berlatih dengan Nurherman Majid, dan kebetulan Nurherman tak disukai oleh pegawai KOAM, maka melepaslah peluang sahabat kami tu nak diserap mewakili negara. Ini semua politik poyo!!

6. Pernah seorang pelajar Melayu di Seremban yang sangat berpotensi dalam sukan renang dan pernah jadi top three dalam pertandingan renang sekolah. Tapi sebab persatuan renang dikuasai cina, maka terlepaslah peluang anak Melayu tu. Ini semua politik racist!!

7. Ada pasangan bergu Melayu yang dapat naib johan pertandingan badminton antara sekolah peringkat negeri (tak perlu sebut negeri mana), tapi tak dapat peluang mewakili negeri tersebut kerana yang terpilih adalah pasangan bergu johan dan tempat ketiga yang kesemuanya cina. Konon alasan pasangan bergu Melayu tu tak terpilih sebab tak cukup tinggi. Pelik juga apabila 5 kaki 7 inci pun masih dikira tak cukup tinggi untuk seorang pemain badminton. Ini semua politik kroni!!

8. Kalau tengok perangai sekor-sekor pemain bolasepak kita lagi la sedey. Pernah depan mata kami pemain bolasepak kebangsaan masih lepak kedai mamak dengan girlfren jam 2 pagi, padahal esoknya ada game lawan Singapore. Itu tak termasuk lepak makan roti canai sebelum masuk padang waktu pagi. Dah la sampai lewat untuk training, boleh pulak huha..huha minum teh tarik. Tu belum kira lagi skandal dengan artis dan bukan artis, bini terlebih perasan daripada laki bla..bla..bla! Depan mata kami juga masa latihan sebuah pasukan negeri, ada orang dok perasap kemenyan depan pintu gol sebelum game sebelah malamnya. Jepun dan Korea punyalah berlatih siang malam, jaga pemakanan, asah skill...tapi pengurus bolasepak kita masih mengharapkan 'bantuan' jin untuk menang?! Ini semua politik hantu namanya!!

9. Atlet kita di Bukit Jalil yang terpilih mewakili negara dalam acara yang setaraf sukan SEA, Komanwel, Asia atau Olimpik sahaja yang akan diberi supplement dan vitamin berkualiti sebagai makanan tambahan. Mereka bukan diberi sejak kecil atau mula masuk sekolah Bukit Jalil. Yang junior-junior ni hanya dibekalkan makanan tambahan ala kadar saja. Full supplement dan vitamin diberi jika mereka terpilih mewakili negara. Tak terpilih kalu...ekau makan kacang botak sajalah!! Negara-negara maju lain yang hebat dalam sukan cukup menjaga pemakanan atlet mereka seawal umur mereka 5 tahun. Kita pulak dah wakili negara, baru nak bagi gizi makanan lengkap. Jadi macamana atlet kita nak jadi hebat?! Skill dah ada, potensi dan bakat juga terserlah, tapi sebab badan tak cukup vitamin, jadilah atlet kita setaraf jaguh kampong.

10. Kalaulah RM7.2 billion yang Najib bazirkan pada punahsehat dan konsetan sepanjang 2009-2013 itu diperuntukkan untuk supplement dan vitamin atlet kita di Bukit Jalil, pasti bukan setakat emas Olimpik...belt World Wrestling Entertainment pun orang Malaysia boleh menang agaknya.

11. Apa yang kami paparkan mungkin hanya sedutan kecil kisah diskriminasi dalam industri sukan tanahair. Namun jika dibongkar satu persatu, rasanya lebih banyak pekung akan terserlah.

12. Industri sukan di Malaysia ni sampai bila pun tak akan maju jika ianya berterusan menjadi mangsa permainan politik poyo para pegawai dan persatuannya. Sebabnya terlalu ramai orang politk dan kerabat duduk dalam persatuan sukan berbanding bekas ahli sukan yang berpengalaman. Kelakar pulak bila tengok kebanyakan presiden sesebuah persatuan sukan tak tahu pun main sukan yang persatuannya wakili. Macamana la nak faham apa keperluan atlet jika yang duduk dalam jawatankuasa persatuan sukan pun tak pernah bersukan?! Paloi sungguh la...

13. Entah bilalah nak dapat tengok pasukan Harimau Malaya beraksi di World Cup. Sempat tak agaknya kita tengok pasukan Malaysia masuk World Cup sebelum KJ meninggal?

7 comments:

  1. Pencolek angek tu apo paneh? Ado budak pompuan tanyo den ituhari..

    Ampangan Boulevard

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencolek angek = penyodap {po-nyo-dap}; sesuatu yang sodap lagi menyodapkan.

      Delete
  2. TUAN TANAH TAK TAKUT KENA GANTUNG KER KRITIK BADAN SUKAN NI..KAH...KAH..KAH.

    ReplyDelete
  3. Kuk tak silap den, dulu Isa Pendek ponah jadi Presiden Persatuan Tinju Malaysia. Tah hapo dihondak ea....

    ReplyDelete
  4. Hahahahaha...Bukan ke world cup tapi ke Piala king cup sardin).

    ReplyDelete
  5. Pertama FAM kena cari bakat bolasepak.Kedua mewujudkan kelab corak permainan bolasepak yang pelbagai selari mengikut kelab bolasepak negeri dan peminat tempatan..Ketiga menswastakan liga malaysia.Membuaka seluas2nya pemain import pada negeri yang kaya raya.Keempat,menjadikan kancah bolasepak yang terhebat di rantau asia tenggara.

    ReplyDelete
  6. mengaburi mata rakyat,

    ReplyDelete

Blog Archive