Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, May 26, 2009

Wee Ka Siong Racist

The MCA Youth criticised some bloggers and an online petition supporting the "One School for All" campaign. MCA Youth chief Datuk Dr Wee Ka Siong said MCA planned to take action against bloggers who claimed that vernacular schools were causing racial tension in the country.

Wee said MCA strongly disagreed with the statements made by bloggers and might lodge a police report against them or refer them to the Malaysian Communications and Multimedia Commission.

"Statements such as gejala sekolah vernakular (vernacular school symptoms) suggest Chinese and Tamil schools are a disease in society."

Wee said Chinese and Tamil schools had been in existence since independence and it was the rights of Chinese and Indians in the country to send their children to these schools. -- NST

p/s: Kami sentiasa beranggapan bahawa dasar pemimpin terhadap SJKC dan SJKT adalah bertentangan dengan perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. Kami juga tidak pernah lupa akan hakikat Wee Ka Siong pernah membuat tuntutan berbau perkauman berkaitan kontrak sosial yang telah sedia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Kami juga belum lupa dengan cadangan Wee Ka Siong untuk membubarkan DUN Perak yang pastinya menguntungkan DAP; dan sekaligus kenyataan tersebut jelas menghina Mahkamah yang ketika itu masih bersidang berhubung kes Kerajaan Perak. INGAT...bukan kau sorang saja yang boleh ambil tindakan!

22 comments:

  1. Pandai pun ko marah kat Cina BN tu....? ko tahu Cina ni sama jer, dia BN ke DAP ker, sama jer...cuma dlm BN tu diorg malu-malu kucing jer....tu lah ko rang tak tahu nak baca diorg ni...atau ko rang saja buat2 tak tahu kot....apa lah ko rang ni...parti dlm BN pun kena permainkan jer....ni PPP bergasak ni...!!!! apa citer...kata PR bergolak, BN lg lah hebatnya BERGASAK....nasib baik tak berparang jer...

    Apa nak heran kat WEE KA SIONG ???ha..itu kan hikmatnya ONE MALAYSIA kan....tu lah hebatnya gagasan Pak Jib UMNO/BN nya dgn SATU MALAYSIA nya...last-lastnya SATU MALAYSIA HARU BIRU semua nak mintak itu, ini...tp tak bagi pulak...apa ceritaaa???kata semua sama dan semua akan dilayan adil...ni sibok pulak kat dlm TV pulak..kata jgn buat tuntutan itu dan ini...apa lah pelik pemikiran ni!!!!! dah kata "ONE MALAYSIA : RAKYAT DIDAHULUKAN......" tp mintak, tak bg pulak....waduh!!! kok elok slogan jer pak!!!! waduh..pusing kepala kok seperti ini pak!!!!!

    ReplyDelete
  2. jadi hompuk,

    apo solution eh?

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  3. HOMPUK KATO :

    jadi hompuk,

    apo solution eh?

    - parti jahat, kato eh -

    HMPUK NI PLAK KATO ?

    Apo solution???...apo solution ?????
    Tak perlu apo2 solution-solution hompuk....semua ni wayang belako....MCA mewakili org Cina, MIC mewakili India dan komponen parti dlm BN bertindak meminta bukan2 semata2 utk menggambarkan kpd org2 atau kaum mereka bhw mereka lah pejuang sebenar kaum masing2 semata hendakkan sokongan, lalu UMNO pun menghunus lah kerisnya semata2 nak kan sokongan melayu nya pulak...pada hal masing2 hanyalah membuat helah politik masing2 mengaburi mata rakyat, semata2 hendakkan sokongan dan menyemarakkan emosi dan sokongan lalu kaum masing2 berdri teguh di belakang parti masing2 akibat permainan ini...kadang2 terlalu ekstrim permainan mereka, asalkan matlamat menghalalkan cara...tak gitu hompuk???den tak heranlah apo2 statement UMNO/BN yg semata2 diwujudkan untuk meraih sokongan semula......pada hal nya situasi itu hanyalah mainan politik mereka (UMNO/BN) jer...org yg bangang jer yg terbawa2 dgn emosi lalu marah2 nak bakar jambatan...itu jer resolusi aku hompuk....kan dlm UMNO/BN lengkap dgn pakar2 strategik masing?...apo guno eh mereka ni????ha...ini lah guno eh...buat provokasi sendiri utk tarik sokokngan kaum masing2...kan..kan..kan...

    ReplyDelete
  4. anom 11.40am,

    kalau dibenak kita semua perkara di Malaysia ini konspirasi belaka, memang begitulah pandangan anda. Peliknya teori konspirasi ni hanya terpakai apabila menyentuh BN. Bila terkena stori kat geng komplot "sehati tak sejiwa" @ PR, ohhh bukannn ini suara rakyat! gitu pulak?

    Jika betullah ketakutan anda terhadap plot konspirasi BN, maka aku bangga sokong BN pasai dia orang punya akal hebat. Itu pasallah negara ini sampai maju dan punya bijak pandai seperti mereka2 yang macam anda dan pendokong geng komplot. Suma hasil kebijaksanaan pimpinan BN selama 52tahun.

    Pakar-pakar hollywood dan penulis-penulis agung perlu belajar cara BN buat skrip dan atur lakonan!

    ReplyDelete
  5. jadi hompuk,

    apo cadangan untuk mengatasi segalo permasalahan politik pado hari ini..
    Apo pulo cadangan untuk mengukuhkan Islam, Melayu and so on..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  6. aku rasa ano 9.43 @ 11.40 ni confirm tak pernah baca atau ambil tahu apa yg dimaksudkan atau intipati sebenar one malaysia. inilah jenis manusia yg tdk bercakap berlandaskan ilmu dan fakta. segalanya berdasarkan persepsi dan fitnah yg akhirnya menjurus kpd teori konspirasi. sebijik mcm pengerusi samm yg penuh dgn teori konspirasi. kalau ko baca apa yg dimaksudkan dgn one malaysia mesti kau tau bahawa rakyat didahulukan berdasarkan kepentingan kaum masing2. dalam apa juga kes keperluan pddk melayu perlu diutamakan sbb mrk majoriti. bukannya prinsip samarata. ia kesinambungan drpd kempen perpaduan, muhibah dan sbgnya spt sblm ni. study dulu brader baru bercakap. jgn tunjukkan kebodohan sendiri.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. UMNO/BN tak habis2 dgn slogan, kejap Cemerlang,Gemilang,Temberang, kejap Malaysia Boleh (boleh blaaa), One Malaysia, Islam Hadhari, tp satu pun tak kekal bro...kejap itu, kejap ini, lintang pukang, haru biru...semalam kata tol naik, esok dah batal plak dah!!!! Pak Jib kata One Malaya..alih2 sok Muhyidin kata plak SEMUA SAMA PLAK...kejap kata ini, esok dah tukar fikiran, kata mnyak tableh turun, alih2 turun gak...tak konsisten,,,,rakyat baru nak steady, dah tukar slogan lain...macam kartun plak....

    macam tu lah bercelarunya pemikiran pemimpin UMNO/BN...hati mereka semua tidak tenteram langsung melihat sentimen rakyat kini...dulu tak de lah camtu..Masa mahathir dulu siap marah melayu lg, kutuk melayu tongkat lah, melayu subsidi lah dan mcm2 lg lah.......macam2 idea goblok dicipta look great tp sama saja!!! retorik kuat.....lepas tu bila org bukan melayu menyangka bila dah ONE MALAYSIA boleh lah minta itu, ini skit...tp ONE MALAYSIA hanya slogan jer mak cik....!! huh...kok ya macam itu, tipu pak!!! betullah ONE MALAYSIA dah tahu itu hanya lah omongan kosong pak....

    kalau lah UMNO/BN rasa selesa tak timbul benda pelik2 ni bro....lucu betul tengok telatah umno/bn ni...lucu...he..he..he...

    ReplyDelete
  8. ANON KATA : Jika betullah ketakutan anda terhadap plot konspirasi BN, maka aku bangga sokong BN pasai dia orang punya akal hebat.

    Pakar-pakar hollywood dan penulis-penulis agung perlu belajar cara BN buat skrip dan atur lakonan!

    Aku kata plak :

    Ha...kan dah terbukti....??? kerana kehebatan akal UMNO/BN menipu lah maka hancur lebur semua sistem malaysia ini....Hakim2 boleh dijual beli melaui handphone jer, siapa mastermind nya? tu lah korang punya pakar konspirasi (mahathir lah), PKFZ rugi puluhan bilion akibat akal UMNO/BN yg maha hebat menipu...apa lg bukti???? kerana hebatnya akal UMNO ni 1000 kes rasuah politik pemilihan umno, kerana hebatnya akal umno ni, minyak naik mendesup RM 2.80 (blm lama lg), kerana hebatnya akal UMNO/BN ni rosaknya pembelajaran anak2 melayu (PPSMI), dan semua kerosakan sistem berlaku akibat kehebatan akal UMNO /BN yg digunakan untuk kepentigan sendiri, semuanya hancur lebur, rasuah membarah dan kepincangan maha lah hebatnya...itulah sumbanagn kehebatan akal UMNO...porrrrahhh...

    ReplyDelete
  9. saudara hompuk harap dapat jawab soalan saya..

    - partu jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  10. Setuju.....

    mrk ini tlh sgt terpengaruh dgn teori konspirasi anjuran B.A.B.I yg mendapat ajaran dr pakar2 konspirasi amerika.

    kononnya berhujah berteraskan al-quran dan hadis tp anjuran islam yg minta umatnya bersangka baik tidak diamalkan. sudahlah tidak bersangka baik malahan mengadu domba pula, penjelasan ONE MALAYSIA tidak dibaca tetapi membuat rumusan seperti pakar dlm segalanya. spt juga semasa tun abdullah menjadi perdana menteri difitnah PM itu sbg pembawa ajaran islam baru dgn memperkenalkan islam hadhari. prinsip islam hadahari tidak diketahui tp sembang mcm mahir segala segi.

    tidak dinafikan, dlm BN hari ini gabungan komponen sudah terlupa perjanjian dulu, sudah terhakis semangat perpaduan lama. Tahniah kpd TPM yg bertindak pantas membendung perpecahan. semangat persefahaman Tunku perlu dicanang kembali. desakan merosak perpaduan jgn dilayan, lakukan spt tunku menolak desakan persatuan guru cina dlm usaha mencapai kemerdekaan.

    org melayu perlu sedar bhw UMNO adalah salah satu parti melayu yg terbukti membela melayu, kaum lain perlu mengakui bhw parti UMNO melaksanakan apa yg dikata tidak hanya menabur kata2. UMNO merupakan parti yg menjadi teras kemajuan negara, perpaduan negara, kehebatan negara. hari ini sgt banyak yg ingin melihat UMNO itu rebah, bukan hanya lawan, rakan turut menjadi perebah. rebahnya UMNO maka rebahlah melayu, rebahlah melayu maka rebahlah islam, rebahlah islam punahlah negara.

    insaflah......

    ReplyDelete
  11. ko jgn harap la hompuk tu mampu nak jawab soalan korang. cakap pusing2 bole la. tgk jelah dia jwb pasal one malaysia. tunggang langgang. apatah lagi nak bg cadangan penambahbaikan. cadangan pemusnahan perpaduan boleh la hompuk tu.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  12. Aku ada sesuatu nak bg kat hang, ko baca ni:

    Selasa, Mei 26, 2009
    Kejayaan Umno 2004 tak mungkin berulang



    JELI, 25 Mei (Hrkh) - Ketika Umno mengharapkan suntikan baru dengan pelantikan Dato' Mustapa Mohamed sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, namun di jajahan ini minat golongan muda bersama PAS pula meningkat.

    Keadaan itu menggambarkan anak-anak muda tidak lagi bersama Umno memandangkan kecamuk parti itu dengan masalah dalaman.

    Malah penduduk di sini berpendapat anggota parlimen Jeli itu tidak mampu mengulangi kejayaan ketika mengetuai Umno Kelantan semasa menghadapi pilihan raya umum 2004.

    Ramai berhujah kejayaan Umno yang hampir menumbangkan PAS ketika itu bukan kerana faktor Mustapa, sebaliknya aura Dato? Seri Abdullah Ahmad Badawi.

    Yang Dipertua PAS Jeli, Haji Mohd Apandi Mohamad berkata, biar pun Mustapa dikembalikan ke jawatan lama di Perhubungan Umno Kelantan, namun fenomena yang berlaku sekarang berlainan.

    "Pada pilihan raya umum 2004 Umno berjaya melonjakkan kedudukan kerana pengaruh Abdullah yang dilihat warak dan jujur ketika mula-mula berada di kerusi Perdana Menteri.

    "Gambaran yang diberi media mempamerkan Abdullah mengimamkan solat tidak dinafikan berjaya mempengaruhi orang ramai.

    "Namun Perdana Menteri sekarang tiada kelebihan tersebut. Sebaliknya imej beliau banyak tercemar dengan pelbagai isu. Maka kehadiran pengerusi baru dilihat tidak lagi dapat membantu Umno seperti berlaku pada pilihan raya 2004," katanya pada program 'Jom Sertai PAS' di sini, baru-baru ini.

    Program itu dianjurkan Dewan Pemuda PAS Jeli dengan kerjasama Urusetia Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO.

    Ia diadakan di Padang Istiadat Jeli.

    Sempena program itu juga Mohd Apandi melancarkan Liga Bolasepak Dun dan Parlimen peringkat Jeli.

    Pelbagai program menarik diadakan antaranya persembahan dikir barat oleh kumpulan Dikir Barat Sri Kalai yang diketuai Jen Endoro.

    Manakala bekas penyanyi rock yang baru menyertai PAS, Ringgo Arrow menyanyikan lima lagu yang bertemakan ketuhanan dan perjuangan.

    Program tersebut berjaya menarik 32 permohonan untuk menyertai PAS.

    ReplyDelete
  13. Walau apo pun...korang memang hebat...ko rang berperang dengan den sorang....tp kesian den tengok, ko rang tak abih2 kena tipu kek diri sendiri...kah...kah...

    den nak tanyo lah, sobut fitnah2 ni , poning lah kopala den...

    1. Ali Rustam yg tak jadi tandig jwtn Tmbln Presdn UMNO kerana RASUAH itu, fitnah ker bro....
    2. PKFZ rugi bilion tu fitnah ke bro?
    3. UMNO pengecut taktanding pennati tu fitnah ker bro?
    4. UMNO semakin tercungap-cungap skrg ni fitnah ker bro?

    ReplyDelete
  14. takdo cito perpaduan nampak eh hompuk.. lobih suko pado perpecahan..
    soklan den yang simple pun tak dapek nak jawab..
    kecewo den..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  15. ekau pandai putar bolit hompuk,
    yang ko sobut tu selectives, memang botul..
    bondo yang ko fitnah sobolum-sobulum ni kot tk sobut..
    ini la produk PR yang tak nak mengaku salah, kalau buleh yang salah tu kalau kono kek PR mestilah dianggap botul,
    PKR rasuah tak botul ko poik?
    ko ni samolah macam peguam Nizar yang koling tu di'hidden' satu ayat mengatokan Sultan tak boleh pecat MB..
    pandai botul putarbolit..

    den rindu la ngan teknik kau yang pakai nick lain-lain lopeh tu support each other tu.. kekekek..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  16. takde sapa pun anggap berperang dgn ko hompuk. aku lebih mengharapkan kpd diskusi sesama melayu. tujuan umat islam dalam proses mencari kebenaran melalui perdebatan ilmu. kalo ko anggap komen2 tu smua satu peperangan maknanya cetek sgt la akal ko tu.

    orang pas puja ringgo arrow pulak dah? yelah sbb nama akhil hayy pun dah busuk. siap bercerai berai lagi tu. cakap tak serupa bikin. maka pas kena la cari pengganti penyanyi rock baru utk diangkat sbg ustaz ye tak?

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  17. laaa.. hompuk borporang rupo eh dgn pro-paneh miang ni,

    bagi den ko punyo statement tu bukan porang do.. lobih pado semut api gigit kek tolo den..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  18. Mat Salleh SabahMay 28, 2009 at 1:03 AM

    Salam dari seberang.

    Semua dah macam penceramah bebas dah aku nampak... masing2 masing mempertahankan hujah masing-masing.. syabas beti.. apapun hujahnya biarlah kita ajak orang berfikir resional dan jangan memenangkan sesuatu yang berpihak kepada kita sahaja dan kalau tidak dicaci maki, disumpah seranah serta yang bahlulnya sanggup memanggil Ilmuan Agama seperti MUFTI sebagai BAPAK SYAITAN serta SANGGUP NAK PANCUNG KEPALA MUFTI PERAK... Siapa yang bercakap macm tu... jawapnya BADRUL AMIN(dianggap ulamak oleh Kelab Penyokong Non-Muslim Pas).. banyak lagilah kalau nak selongkar ke'bahlulan' mereka ini... Insaf la wahai manusia yang bertopengkan Islam. kepada para pengikutnya janganlah TAKSUB sangat sampai MARUAH AGAMA BANGSA DAN NEGARA TERGADAI...

    ReplyDelete
  19. Tahniah......

    Syabas mat salleh. rupa2nya ada juga saudara dr sabah mengikuti perkembangan blog ini. teruskan usaha menegakkan yg hak, mencegah yg bathil. 'amar makruf nahi mungkar'(pinjam slogan PEKIDA jap harap2 dpt izin abg2 long dan ayahda2).

    Dlm berhujah jgn sampai kita terfitnah, dlm menimbang jgn lupa guna kewarasan. berdoalah agar kita sentiasa dilindungi dr kemungkaran.

    insya'allah....

    ReplyDelete
  20. Assalamualaiku,
    SEMEMANGNYA WEE KA SIONG RASIST. DALAM KPM DIALAH YG MENJADI MATA-MATANYA YG CUKUP MERBAHAYA!

    ReplyDelete
  21. 所有马来西亚马华公会的会 员,
    我们叶金福律师马华公会鹅麦主席及叶君汉马华马青党主席鹅麦呼吁所有马华党成员在十二月的选举支持Donald Lim Siang Chai,因为他是老党员,有道德,经验丰富。

    不要支持Dr Wee Ka Siong,因为他年轻,经验不足,甚至道德有问题
    Kepada seluruh Ahli-ahli MCA Malaysia,
    Kami Yip Kum fook lawyer Ketua MCA Gombak dan Yip Jiun Hann MCA pemuda MCA Gombak menyeru semua Ahli-ahli MCA pada pilihan MCA Disember ini sokong lah Saudara Donald Lim Siang Chai bertanding Naib Pengurusi MCA kerana beliau Ahli lama, bermoral dan berpengalaman.

    Jangan pecah tiket kepada Saudara Dr Wee Ka Siong, kerana beliau muda, kurang pengalaman dan moral pun ada masalah

    MCA GOMBAK

    ReplyDelete
  22. Semua Ahli-ahli MCA Malaysia yang dihormati,

    Segelintir pemimpin MCA seperti YIP KUM FOOK (lawyer, MCA Gombak) dan Yip Jiun Hann(pemuda MCA Gombak) perangainya sendiri pun tidak bermoral dan nama pun sangat busuk di Selangor. Khas nya di Kepong, Selayang, Rawang dan lain tempat, seperti makan wang SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, merosakkan keluarga orang lain……..perangai sebegitu jahat.

    Mereka cuba suruh kita menyokong Donald lim Siang Chai, sekira kumpulan ini bermenang dalam parti MCA, saya yakin parti MCA akan tenggelam selama-lama di Malaysia

    Jangan kena jerat, sokong lah Saudara Dr Wee Ka Siong

    SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive