Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, June 6, 2008

Maksudnya?

MAHATHIR bermakna "Must always hit Abdullah till he is removed". Mengikut orang Thai, Maha-thir bermakna "The great erection", bermaksud seorang pembina yang hebat.

PAKLAH pula bermakna "Perjuangan Anak Keluarga Lebih Afdal Hukumnya".

11 comments:

  1. nice akronin kau buat untuk kedua-dua pemimpin besar kita.Namun setiap pemimpin mesti la ada kekuatan dan kelemahannya.Nampaknya paneh ni marah sangat ngan Pah Lah.Tak kisah la tu hak masing-masing .Mungkin sekarang kita tak nampak kebaikan pah lah...tapi kebaikan akan teserlah bila beliau meletak jawatan..Lepas tu pemimpin baru yang menggantikan beliau tak ok....akan disuruh pula letak jawatan...kalau macam tu bila negara malaysia nak maju.Bertambah lah koleksi Perdana Menteri Malaysia.Atau pun nak pecah rekod dunia pemimpin yang paling banyak dan paling singkat memimpin sebuah negara.Bagi la peluang kat beliau menunjukkan kewibawaannya.

    Kalau Tun Mahathir tak suka ngan pah la kenapa pula lantik pah lah
    jadi Perdana Menteri selepas beliau bersara.Jika Tun Mahathir pemimpin yang hebat sudah tentu beliau lebih arif tentang kekuatan dan kelemahan Pah lah.Nampaknya menurut pandangan umum Pah la lemah dan lembik...tempiasnya tetap ke arah tun Mahathir kerana beliau lah yang bertanggungjawab melantik Pah lah sebagai Perdana Menteri.Jika Pah lah lembik dan entah apa-apa lagi perkataan yang dilemparkan kepada beliau ..Maknanya Tun Mahathir jugak lembik dan lemah buat keputusan penggantinya selepas beliau bersara.

    P/s : biar paneh je jadi pengganti Pah lah ok ke?

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum...

    Hati masih panas membara lagi sejak pengumuman kenaikan bahan bakar semalam...teringat kata-kata sorang Pak Menteri bertaraf TIMBALAN PERDANA MENTERI sebelum PRU12 tempohari.pucuk dicita ulam mendatang.tiba-tiba ada rakan menghantar gambar akhbar dengan tajuk : Najib Nafi Petrol Naik Lepas Pilihanraya!!!

    Dalam ramai-ramai menteri UMNO menteri bangang ni lah yang paling tak cerdik sekali kenyataannya."negara akan bankrap kalau harga minyak diturunkan".tu antara kenyataan bebal TPM Malaysia yang juga bakal PM!

    Hari ni kita harap Najib TPM dapat menjawab soalan dari kita & sila beri penjelasan atas kenyataannya tempohari!

    Rakyat nak tahu apa alasan anda.engkau bakal PM & engkau perlu beri penjelasan atas isu ini!seluruh Malaysia akan berada dibawah kuasa engkau wahai Najib & rakyat perlu penjelasan dari bakal PM Malaysia!

    Kalau engkau Najib tak dapat jawab persoalan ni maka engkau memang tak layak untuk menjadi PM Malaysia yang seterusnya!

    Bukan aku je yang nak tahu tapi seluruh rakyat Malaysia nak tau & nak dengar penjelasan daripada engkau wahai Najib!!!

    Dasar PM,TPM penipu!!!

    Elok ditukar nama BN - Bohong Negara!!!

    ReplyDelete
  3. si bonggok tersalah eja
    sepatutnya si bongok

    Pak Lah cepat bertindak kalau nampak untung

    Pak Lah lambat bertindak bila nak senangkan rakyat

    Pak Lah cepat bertindak kalau nak menyusahkan rakyat

    Pak Lah lambat bertindak kalau nak bantu rakyat

    Pak Lah cepat bertindak bila nak naikkan harga barang

    Pak Lah lambat bertindak nila nak turunkan harga barang

    aku dah tak peduli lagi nak turun ke nak naik ke nak cepat ke nak lambat ke

    YANG PENTING AKU NAK LIHAT PAK LAH CEPAT TURUN DAN TAK NAIK-NAIK

    ReplyDelete
  4. Ayat artikel ni diambil dari blog salah sorang commentator. Tiada kaitan dengan pandangan peribadi penulis. Cuma ingin melihat respons pembaca sama ada setuju atau tidak.

    Che Det banyak juga buat silap dlm keputusan dan kata2nya. Itu kita tidak nafikan. Mungkin melantik Paklah, Nuar dan Musa Hitam dulu merupakan antara keputusan yang silap. Che Det juga mengakui bahawa dia sering tersilap menilai orang. Sebagai manusia, memang kita sering buat silap. Namun apabila kita belajar daripada kesilapan itu, ia akan menjadikan kita lebih matang dan kuat.

    Penulis mungkin terpengaruh dengan Che Det kerana dibesarkan di bawah pentadbirannya. Beliau telah meletakkan satu standard pemikiran yang tinggi kepada rakyatnya. Jasa beliau lebih besar daripada kesilapan yang beliau lakukan. Itu juga tidak boleh dinafikan.

    Penulis hairan apabila banyak rakyat dari negara2 Islam dan negara2 dunia ketiga sangat menghargai dan menyanjungi Che Det dan pemikirannya, tapi di negara sendiri beliau dilayan umpama melukut di tepi gantang oleh pemimpin dan segelintir rakyatnya. Ini menimbulkan kekeliruan kepada dunia luar tentang rakyat Malaysia. Bermacam pengiktirafan diberikan dunia kepadanya tetapi kita memperlekehkannya, terutama org2 UMNO sendiri. Malah Nik Aziz mengakui hakikat kehebatannya.

    Mungkin penulis tidak dapat menerima pemimpin yang lemah selepas dipimpin oleh seseorang yang kuat. Penulis memegang prinsip pemimpin yang silap perlu ditegur hatta dari pihak mana sekalipun kerana itu cara Islam sebenar. Abu Bakar dan Umar pun selalu ditegur sedangkan mereka dijamin syurga.

    Mungkin penulis silap akan Paklah dan mungkin selepas ini penulis akan tahu kehebatan sebenar Paklah selepas PM baru menggantikannya. Masa akan menentukan benar atau tidaknya sesuatu perkara. Wallahualam.

    ReplyDelete
  5. Siapa kata Najib bakal jadi PM.

    Minta Maaflah.

    Inilah antara spesis UMNO yang memalukan UMNO

    Aku gerenti kalau Najib jadi PM maka terbahak-bahaklah Lim Kit Siang, Karpal Singh, Anwar, Haji Hadi ketawakan orang-orang UMNO. Masa tu aku pun ikut cabut lari macam Tun.

    Sebabnya ???? kau orang pun dah tahu!!!!!!!

    HIDUP MAHYUDIN

    ReplyDelete
  6. Sdr Paneh,

    Aku dilahirkan di zaman Nalaya hampir capai kemerdekaan. Bermakna aku dah jumpa 5 Perdana Menteri.

    Bukan nak ampu TDM dan bukan nak nafikan kesilapan yang TDM dah buat tapi kalau boleh saya jujur memang TDM the best among the 5. Paling Hebat

    Jika kita masih hendak menafikan kehebatannya berdoa sahajalah supaya kita sentiasa diberkatiNya.

    Pak Lah memang the Worst. Aku tak nak salahkan TDM sebab dia dah cuba.

    yang pertama terpilih kaki pompuan dan kaki mabuk, sidia sendiri pun rasa tak boleh, sebab tu dia cabut, pas tu nak melalak-lalak pula.

    yang kedua dipilihnya orang yang seangkatannya, kena langgar pula, pilih orang yang ala-ala alim si Abim, pun haprak.

    Oleh kerana pada dasarnya timbalan ni dipilih dikalangan parti yang memerintah dengan UMNO sebagai pendokongnya, dan UMNO pula menentukan timbalan presiden UMNO atau Naib presiden secara hirakinya menjadi TPM.

    Kebetulan yang ada hanyalah NP dan yang paling kanan pada ketika itu ialah DSAAB. Ditambah dengan jolokan mr nice guy, siapa pun akan terpedaya dengan karektor seumpama itu. Maka tidak salahlah jika pada ketika TDM nampak beliau yang paling cocok. Tapi kita jangan lupa kuasa yang meletakkan DSAAB sebagai NP parti adalah ahli-ahli UMNO. Maka saham TDM adalah kecil dibandingkan saham ahli dalam menentukan kedudukan DSAAB di situ.

    Jadi adakah ini salah TDM?

    Tapi kita jangan lupa DSAAB ni kulit UMNO tapi isi S46. Lihat sahaja latar belakang menteri- menteri yang dilantiknya majoritinya orang-orang S46 dahulu.

    Maka tidak hairanlah jika apa yang dilakukan oleh DSAAB sekarang lebih dilihat seolah-olah mahu melunaskan hutang-hutang yang belum berbayar selama ini.

    Niat baik TDM nampaknya langsung tak dihargai. Susu dibalas tuba, melepaskan anjing tersepit. Itulah DSAAB yang sebenarnya. Jadi ajenda DSAAB sebenarnya bukan nak membangun negara tapi lebih kepada nak merosakkan reputasi TDM

    Untuk yang muda-muda ni rajin- rajinlah bertanya pada pejuang- pejuang tulen yang berhempas pulas membina negara yang hasil dan nikmati oleh anda bukan mereka, jadi berwaspadalah atas apa jua tindakan anda agar tidak menjadi sumpahan generasi berikutnya.

    ReplyDelete
  7. Dr M: K'jaan mampu kekal subsidi
    Syed Jaymal Zahiid | Jun 5, 08 8:59pm
    Berdasarkan kepada keuntungan yang diperolehi oleh syarikat minyak negara, Petronas, kerajaan sebenarnya mampu untuk mengekalkan subsidi bahan bakar, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Mantan perdana menteri itu yang juga penasihat Petronas menulis dalam blognya hari ini bahawa langkah mengurangkan subsidi secara berperingkat adalah pilihan lebih baik memandangkan beban kenaikan harga yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.

    "Malaysia mengeluar lebih kurang 650,000 tong minyak sehari. Kita guna 400,000 tong dan selebihnya 250,000 tong dieksport, yang memberi pulangan RM27 juta.

    "Tetapi Petronas untung lebih RM70 billion, yang kesemuanya milik kerajaan. Kerajaan ini melimpah dengan wang.

    "Selain minyak, harga minyak sawit, getah dan timah juga meningkat lebih kurang 400 peratus. Keuntungan syarikat perladangan dan bank-bank juga mencecah sehingga RM3 billion tiap satu. Cukai yang dibayar juga sudah tentu mengalami peningkatan yang tinggi.

    "Saya percaya jika subsidi dikekalkan dan dikurangkan secara berperingkat ianya tidak akan mengekang kewangan kerajaan," tambahnya.

    Ekoran kenaikan harga tersebut, katanya, semua barangan pengguna yang lain, perkhidmatan dan barangan mewah, akan turut mengalami peningkatan harga.

    Ini, katanya, akan disusuli oleh peningkatan kos sarahidup, akan tercetus inflasi dan taraf hidup rakyat akan menurun.

    "Kenaikan ini menyakitkan, tetapi sakitnya lebih dirasai bukan kerana kenaikan dari segi peratusan adalah lebih tinggi daripada negara-negara maju, tetapi kerana cara kenaikan tersebut dibuat," katanya.

    Apung ringgit

    Dr Mahathir juga menyifatkan keputusan kerajaan untuk mengapungkan ringgit sebagai satu keputusan yang tidak baik kerana kenaikan harga bahan api telah meningkatkan beban rakyat.

    "Pertamanya, Kerajaan tidak patut mengapungkan Ringgit. Kadar apungan menyebabkan ketidak-tentuan nilai Ringgit dan kita tidak akan meraih apa-apa keuntungan daripada kekuatan Ringgit.

    "Sudah tentu rakyat tidak menikmati peningkatan kuasa membeli walaupun terdapat peningkatan nilai Ringgit dari segi tukaran dengan Dollar Amerika," katanya.

    Menjelas lebih lanjut mengenainya, Dr Mahathir berkata jika Kerajaan teruskan sistem tambatan kadar dan menaikkan nilai Ringgit pada kadar 10 peratus pada satu masa, kos import, dalam Ringgit boleh dipantau dan dikurangkan sebanyak 10 peratus. Pada kadar kenaikan 20 peratus, kos import patutnya turun 20 peratus.

    "Tetapi kita tahu harga barangan import dan perkhidmatan tidak kurang. Ini bermakna kita bayar 20 peratus lebih tinggi untuk import termasuk bagi bahan mentah dan komponen untuk industri," tambahnya.

    K'jaan tunduk pada IMF

    Kerajaan, dakwa Dr Mahathir, sebaliknya hendak turut Tabung Kewangan Antarabangsa dan Bank Dunia, dengan mengapung Ringgit dan akibatnya, kekuatan Ringgit hanya meningkatkan kos export tanpa memberi sebarang keuntungan kepada rakyat menerusi kekurangan kos import.

    "Ini bukanlah kecerdikan selepas sesuatu itu terjadi. Saya telah beritahu seorang menteri kerajaan supaya Ringgit tidak diapungkan tiga tahun lalu. Memanglah saya bukan pakar dan saya hanya tahu serba sedikit tentang rejim kewangan antarabangsa," tambahnya dalam nada sinis.

    Dr Mahathir berkata, dunia sedang menghadapi kecelaruan ekonomi akibat penurunan nilai Dollar Amerika, krisis pinjaman sub-prima, kenaikan harga minyak dan bahan mentah, kekurangan makanan.

    "Malaysia juga akan terjejas kesan daripada semua masalah ini. Saya tertanya-tanya adakah Kerajaan bersedia untuk menghadapi semua ini," tulisnya.

    Bagaimanapun, katanya, mesti mestilah ada cara untuk mengatasinya agar beban yang terpaksa ditanggung rakyat dapat dikurangkan.

    "Saya harap yang kerajaan tidak akan melepaskan sahaja segala masalah ini kepada rakyat seperti yang digambarkan cadangan untuk menilai harga minyak setiap bulan," katanya.

    ReplyDelete
  8. Idea dr Tun M mmg menarik perhatian aku setiap masa... beza antara org yg rajin membaca & tidur.

    -M6

    ReplyDelete
  9. apa yg diperhatikan org ramai akan ternanti2 ucapan TDM, tapi klu Pork Lah lak berucap org ramai mungkin berkata, bila la dia nak habis berucap...
    Rindu akan ucapan2 TDM, lebih2 lagi klu di persidangan dunia

    ReplyDelete
  10. Saya bersetuju dengan majoriti komen disini....

    Tun Mahathir melantik Pak Lah sebagai PM kerana dia salah seorang naib presiden UMNO...

    Dari segi pentadbiran, Tun Mahathir boleh lantik dikalangan 3 orang tu jadi TPM masa tu, Pak Lah, Najib atau Muhyiddin. Mungkin sebab TDM nampak Pak Lah yang paling warak antara 3 orang tu, dia telah pilih Pak Lah..

    TDM ialah seorang yang sangat tegas. Dan ketegasan TDM ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran bagi berlainan orang...

    Tapi ini tidak bermakna lepas lantik Pak Lah TDM boleh lepas tangan sahaja. Kalau TDM rasa adeyang tak kena, memang tak salah jika TDM menegur pentadbiran. Betul ke TDM anti Pak Lah? Saya rasa tidak...

    Kalau TDM nie jenis yang bersifat dengki dan dendam, mana logiknya Ku Li masuk balik jadi ahli UMNO, atau Pak Lah dari team B dulu pun masuk balik UMNO...

    Sebagai rakyat Malaysia, saya rasa perlu untuk menghormati TDM sebagai bekas PM Malaysia...

    Seperti yang ditulis Paneh, satu dunia respect kat TDM, takkan rakyat sendiri tak reti nak menghargainya? Kita nie rakyat jenis apa?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive