Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, June 24, 2008

PAS & PKR Parti Carca Marba

Berikut merupakan dua keratan berita yang menarik perhatian aku:-

1. PAS Berubah Atau Keliru?

Oleh Zulkiflee Bakar

Namun begitu dalam keghairahan mereka menyambut kemenangan di luar jangkaan pada pilihan raya umum lalu, ahli-ahli Pas juga harus memahami bahawa prinsip perjuangan mereka semakin terhakis. Pas kini mahu tidak mahu sudah dilihat sanggup mengorbankan segala-galanya demi merebut kekuasaan politik dan lebih buruk lagi sanggup duduk semeja dengan pihak yang sebelum ini dianggap kalau berkawan boleh menjadi kafir.

2. KUALA TERENGGANU 20 Jun - Dakwaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya beliau mendapat sokongan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) disifatkan hanya mahu mengalihkan perhatian rakyat daripada isu keretakan yang kini menyelubungi kerajaan pakatan pembangkang di negeri-negeri yang mereka kuasai.

Aku memang tertanya2 apa sudah jadi dengan PAS. Memang banyak aku dengar rungutan di peringkat akar umbi PAS terutamanya golongan muda yang tidak setuju dengan kepimpinan PAS yang sejak akhir2 ini sentiasa akur dengan kehendak PKR dan DAP. Demi kuasa politik, PAS sanggup menjual maruah dan prinsip yang mereka pegang selama ini. Maka akan hilanglah hormat kebanyakan orang kepada PAS. Dulu kononnya perjuangkan Islam, sekarang nak laksanakan siasah syariah di negeri2 yang diperintah oleh pakatan rakyat pun PAS terpaksa minta persetujuan DAP. Nak laksanakan dasar Islam pun kena minta izin kafirun ka Nik Aziz?

PKR pula memang bergolak. Dikhabarkan jumlah ahli paling ramai dalam PKR sekarang adalah kaum hindraf...ops...kaum India. Khabarnya juga Anwar kini sudah hilang pengaruh dan suara dan terpaksa tunduk kepada tekanan geng2 kulit gelap dalam PKR ni. Sebab itu kini ramai golongan muda Melayu dalam PKR sudah mula hilang kepercayaan kepada Anwar dan membuat keputusan menjauhkan diri. Maka tidak mustahil satu masa nanti PKR akan diterajui oleh geng2 hindraf sebagai presiden. Sesiapa yang mengikuti perjalanan politik Anwar selama 16 tahun dalam UMNO dan selebihnya diluar UMNO, akan dapat melihat sifat semulajadi dirinya. Bolehlah aku ibaratkan Anwar - fleksibelnya seekor sesumpah.

4 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Mak Cik minta maaf siang siang. Mak Cik memang tidak menyetujui perjuangan PKR. Dari dulu lagi sejak mata Anwar Lebam. Mak Cik dulu, bertahun dulu, pernah diboikat dalam kelas Agama sebab tak sokong ADIL masa tu.

    Heboh, ada geng geng yang jual macam macam book marklah, poster Anwarlah yang meraiah simpati supaya kami kaum ibu beli. Tapi Mak Cik tak beli, bukan kedekut tidak, amal jariah lain InsyaAllah kita beri, tapi untuk Perjuangan Anwar Ibrahim ni maaflah.

    Dan bila sekarang dia oleh bela Hindraf lagilah merapu. Baik jauhkan diri sahajalah.

    Dan, PAS ni pun kita keliru sebab dah geng baik benar dengan DAP. Entahlah apa nak jadi agaknya.

    Yang UMNO pulak asyik kena hentam saja. The Latest, Raja Petra, tak habis habis dendam kesumat dengan Najib dan Rosmah. Kadang kadang terfikir juga dibenak Mak Cik ni, agaknya apalah dosa Rosmah dengan dia yang RPK ini benar benar beria ia sangat nak bela si Altantuya tu, nak kaitkan kes ini dengan Rosmah. Dia tengok ke dengan mata kepala dia pada malam bulan Ramadan orang sibuk sibuk tarawih si Rosnah tu saksikan sendir orang bom si Altantuya.??

    Satu Malaysia kesian dengan Altantuya tidak Mak Cik. Maaf banyak banyak ya, Mak Cik tak kesian dengan orang yang ditimpa nestapa atau kena bom kerana kacau laki orang. Patutnya laki orang tu pun kena bom jugak.

    Pokoknya sekarang semua kecoh. Kita asyik nak salahkan Pemimpin kan. Pak Lah lah. Agaknya Pemimpin jadi macam ni dek kerana rakyatnya sekarang semua macam kita kita ni semua.. WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  2. kumpulan generasi baruJune 24, 2008 at 3:49 PM

    Tak perlu nak minta maaf makcik. Apa yang makcik kata mmg betul. Memang Anwar tu tak boleh percaya. Kami pun tidak bersimpati dengan Altantuya. Siapa dia? Tak kenal pun. Orang Islam kat Palestin tu tak nak pulak orang kita simpati.

    ReplyDelete
  3. kalau lah dilihat dari sudut logikal. bolehkah anwar tu dipilih menjadi perdana menteri sekiranya pembangkang menang pilihanraya?. aku rasa boleh, dengan syarat jadi balaci lah jawabnya.

    ReplyDelete
  4. yup aku sokong panglima perang. nuar sodomi akan jadi balaci hindraf dan cino dap.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive