Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, December 21, 2009

Ketuanan Pas Ketuanan Buddha

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERKARA 3 (1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan (MALAYSIA); tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Takrifan AMAN = Pembinaan tempat ibadat agama lain perlu mematuhi undang-undang sedia ada.

Takrifan DAMAI = Tempat ibadat agama lain bukan untuk diperagakan atau ditunjuk pada orang awam.


Ini adalah Standing Buddha Kampung Tawang



Ini pula Masjid Kampung Tawang



Bandingkan perbezaan ketinggian antara Standing Buddha dengan Masjid di Kampung Tawang


Di manakah letaknya Kampung Tawang? Adakah kedua senibina ini didirikan di negeri yang ditadbir oleh parti yang kononnya memperjuangkan Islam? Wajarkan rumah ibadat agama lain dibina lebih tinggi daripada Masjid di negara yang mengiktiraf Islam sebagai agama Persekutuan? Siapa yang nak kena fikir ni...takkan si Nabil kot?

14 comments:

  1. Bila Standing Buddha itu mula di bina?

    ReplyDelete
  2. samarindaprojekgagalDecember 21, 2009 at 9:32 PM

    PAS MMG MENGONG..UMNO PUN 2X MENGONG JUGAK BIARKAN PATUNG HINDU BRMAHARAJALELA DI BATU CAVE TU..

    ReplyDelete
  3. cari la cita lain sikit, cita yg membuka minda org zaman sekarang. jgn la dok cerita pasal patung budha tinggi, kubah masjid rendah, ini semua org kelantan dah faham, inilah sebenarnya 1 malaysia. sama-sama hidup aman, hormat antara satu sama lain. asyik cita pasal ini sampai bila pun umno kalah di kelantan. cerdik la sikit woi!!!!

    ReplyDelete
  4. Boto tu..den sokong 1000% Anon 10:39...

    Biasalah UMNO...tak do modal dah...
    Takat patung tu, dah lamo org tahu..kenapo rakyat Kelantan khususnya melayu islam tak mengamuk????

    Tengok lah cara pemikiran kuno UMNO spt org tinggal dlm gua yg gelap gulita yg tak tau apa2 di dunia luar...UMNO masih lagi hidup dlm budaya membenci antara satu dgn lain, menyemarakkan kebencian antara agama...tapi diorg sering mendakwa merekalah (UMNO) pejuang keadilan!!!! sori lah UMNO...anda makin korup isu...dan anda akan buat apo sajo utk memburukan org lain, hakikatnya anda lah yg paling busuk!!!!

    ReplyDelete
  5. dunia akhir zaman. lebih ramai yang mencaci drpd ingin membela islam. agama langit diperlekehkan, berhala pula dijulang megah melangit. sedih.

    ReplyDelete
  6. Betul lah tu IRA pok dio HALAL Bilo POK kito HARAM.Setan pun kalau nak goda pada lilit serban yang tebal tu bapak setan yang goda.Paham paham sudahlah .

    ReplyDelete
  7. Dua ekor anonymous.... janganlah terlalu liberal. Cuba bayangkan apa perasaan anda jika patung tersebut dibina disebelah rumah anda?

    Orang yang buat Perlembagaan dulu sudah memikirkan apa yang akan terjadi... cuma anonymous saja yang masih berangan dan bermimpi di siang hari.

    Ingatlah.... orang lain ada agenda... cuma segelintir orang melayu/islam macam anonymous saja masih mabuk.

    Jangan salah faham konsep 1Malaysia... Ianya berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  8. Masjid pun macamana tinggi menara, kalau kita tak mengimarahkannya tak guna se sen pun.....

    Yang aku nampak yang rajin sembahyang ke masjid nih geng kopiah hj...... songkok hitam adalah sikit malam jumat dan 2 sembahyang hariraya... ada kuliah sikit di katakan mengutuk kerajaan..... mangkuk hayun.....

    ReplyDelete
  9. Ok..kalu engko (UMNO) kata yang mengutuk ni liberal dan tak sensitif pasal islam...aku cadangkan spy engko (UMNO TOTOK) ni pegi je kat patung tu, tebang atau runtuhkan jer...senang citer...ada berani ka????

    Cerita byk dgn puak dogol UMNO batak ni tak guna...suruh jer diorg buat demo mcm BERUK depan kuil atau tokong tu...jgn lupa bawak sekali Brahim Ali dan hunuslah keris tumpul anda tu...pergi cepaaaatttt.....preettt!!!

    ReplyDelete
  10. Kot te pun...kuil Hindu kat Batu Caves tu besar gak patung berhala tu...kenapo ekau tak marah2 plak...hipokrit boto UMNO ni...dia saja2 nak panaskan isu...bangang!!!

    ReplyDelete
  11. Ekau Pantet Miang memang fanatik UMPUNO. MB md Hassan dikesan wak lari 10 juto ekau diam, mad toyol rumah 24 juto dan 25 tuduhan rasuah ekau diam tongong. Gilo ko ekau nak dicop segilo Taliban ko yg lotupkan patung Bumian budha yg dah berkurun disana atau ekau memang pengikut Mahahaprak kundoq kutty?

    ReplyDelete
  12. marah nampak hahahahahahaa ikut mad hasan sebelum jad mb mgm dio dah kayao le hahahahahaha korang ni kalu x tau x cah cakpa ler yg mad hasan rasuah ke bawak lari duit ke hahahaha
    nak isu pon biar le betul2 kalo nik aziz ajak ko masuk lubang taik aku rasa korang ni memang masuk punya pasal korang yg sokong PR ni bodoh senang di perkudakan oleh DAP dan lain2 hahahahahahahaha

    ReplyDelete
  13. xpayah la nak dijadikan isu pasal mende ni semata2 kepentingan politik...aisyy...

    ReplyDelete
  14. Kehadiran tokong yang terlampau besar dan banyak di negeri yang dilaung-laungkan sebagai serambi Mekah adalah sesuatu yang menyedihkan. Kehadiran tokong ini bukan sesuatu yang luar biasa kerana kini, kampung-kampung siam yang mempunyai penduduk yang kecil turut membina tokong di tepi jalan yang menjadi laluan masyarakat awam. Mungkin tidak besar tetapi tinggilah dari orang dewasa berdiri. Keadaan ini mengejut. Aku ni kat negara siam ke?, agama rasmi negara ini Buddha ke?. Hem hebatnya pemerintah Islam ni. Apa kreteria yang menunjukkan mereka ini orang yang akan menjaga islam lebih baik dari orang lain sedangkan suasana persekitaran juga boleh dipertikaikan keislamannya. Tiada langsung ke undang-undang kat kelate ni tentang pembinaan rumah ibadat. Mungkin iman mereka adalah kuat tetapi bagaimana iman orang kebanyakkan. Takkan timbul ke pertanyaan satu hari nanti, siapa kata tak boleh ada patung dalam rumah, sedangkan dalam negeri boleh ada begitu banyak patung. Sedangkan sebuah negeri itu boleh diumpamakan sebuah rumah yang lebih besar untuk sebuah rumah yang lebih kecil. Apa lebihnya Islam di kelate berbanding Islam negeri lain. Lebih patung kut.Kalau duduk negeri Buddha mungkin keadaan ini tidak jadi masalah. kalau orang boleh terima keadaan ini dan kata ia biasa maka tiada persoalan lagilah antara nak pilih PAS atau UMNO. Islamnya tetap begitu juga. Memang tidak salah orang Siam , mereka berkerja keras untuk membina apa yang mereka ada tetapi wajarkah di bina begitu banyak dan begitu besar. Kenapa tidak di bina patung didalam bangunan untuk melindunginya. Biarlah mereka beribadat berdasarkan kepercayaan mereka. Tetapi tidaklah sampai menimbulkan suasana di dalam negeri itu seperti berada di negeri yang agama rasminya Buddha. Saya tak nak balik dan lihat ada Buddha besar di pinggir kampung saya. Sekarang ni dah ada patung Buddha tinggi dua kali manusia di pinggir jalan.Itulah tanggungjawab pemerintah. Bayang perasaan Menteri Besar Kelantan sekarang jika ada patung besar tidak jauh dari rumahnya dan walaupun jauh tetapi mungkin berada di arah kiblat semasa menunaikan solat. Mungkin tidak akan sembah patung itu tetapi kita tahu tidak jauh dari situ ada patung berdiri tegak. Inilah negeri Islam yang aku bina. Untuk diwarisi anak-anak Islam akan datang.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive