Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, December 8, 2009

Melayu Ghairah

1. Berdasarkan statistik Jabatan Perangkaan, bangsa Melayu berjumlah 14.1 juta daripada keseluruhan 27.7 juta penduduk Malaysia.

2. Statistik yang sama juga mencatatkan etnik Pribumi berjumlah 3.1 juta, kaum Cina berjumlah 6.4 juta, kaum India berjumlah 1.9 juta dan selebihnya kaum-kaum lain seramai 2.31 juta.

3. Walaupun Melayu masih memegang status penduduk majoriti negara ini, namun hakikatnya Melayu kini telah berpecah kepada 4 iaitu Melayu menyokong UMNO, Melayu menyokong PAS, Melayu menyokong PKR dan Melayu Atas Pagar.

4. Sekiranya dibahagikan 14.1 juta orang Melayu kepada 4, secara puratanya setiap pecahan berjumlah kira-kira 3.5 juta.

5. Realiti ini menjadikan Melayu bukan lagi bangsa dominan serta tiada kuasa lagi untuk menentukan hala tuju sendiri.

6. Sebaliknya kaum lain pula yang akan menentukan survival bangsa Melayu di tanah asal Melayu.

7. Perpecahan sesama Melayu merupakan perpecahan hakikat, sedangkan perpecahan kaum bukan Melayu hanyalah perpecahan strategik.

8. Dalam diam, kaum bukan Melayu berkongsi persefahaman terutama dalam isu yang melibatkan kepentingan kaum mereka seperti SJK dan memperjuangkan hak sama rata.

9. Malah secara tersirat juga mereka sebenarnya bersatu menolak Islam.

10. Melayu hari ini turut berhadapan dengan kumpulan "Melayu Liberal" yang terlalu taksub dengan hak kebebasan asasi & demokrasi tanpa kawalan sehingga sanggup menggadaikan maruah dan martabat bangsa.

11. Kelompok Melayu Liberal ini berperanan memudahkan 'tugas' kaum bukan Melayu akibat ghairah untuk menjadi JAGUH dalam memperjuangkan pelbagai isu bagi pihak bukan Melayu.

12. Tanpa menyedari, hak bangsa sendiri semakin lama kian terhakis.

13. Maka apa yang akan tinggal untuk diwarisi oleh generasi masa hadapan?

14. Tahniahlah kepada mereka yang turut menyumbang kepada faktor kemusnahan Melayu dan umat Islam di negara ini.

15. Jangan sok kubur kok kono gali dan diludah dek keturunan sendiri...sudahlah!

17 comments:

  1. kalau dah tau gitu ,kenapa masih nak berpecah-pecah ? apa kata kita sokong satu parti je, kan aman damai...masalahnya semua nak pegang kuasa ..
    Melayu oh Melayu !!

    ReplyDelete
  2. Nak bersatu dalam UMNO tak boleh, Pemimpin tipu kami gila-gila. Sedang rakyat tengah susah ada MB sibuk seludup duit keluar negara dalam puluhan juta.

    ReplyDelete
  3. Brader,
    you punyo MB penyeludup rupanya! Nasib kaulah jang!

    ReplyDelete
  4. MR Paneh Miang

    O jadi kau nak org melayu bsatu dalam UMNO lah. senang sikit UMNO buat keja merompak harta rakyat.

    boleh blah dengan UMNO, aku caya dgn UMNO zaman tunku dan tun razak aje. selepas boleh BLAH dengan UMNO

    ReplyDelete
  5. Apa kata kita bersatu dalam DAP...
    Barulah melayu jadi mscsm SIAL..

    Bodoh punya melayu..Aku tak peduli sangat kalau melayu merompak melayu.Tapai yg macam sial kalau Melayu joint bukan melayu merompak harta melayu,Macam melayu dlm PAS dan PKR.Inilah melayu paling BODOH...

    ReplyDelete
  6. haha eden suko komen Anon 4.11...

    ReplyDelete
  7. Woi Anon 4.11,
    Terangkan skit bila dan bagaimana Pas dan PKR merompak harta melayu, kalau Umno tu biasalah semua orang tau, hang tu tak kisah melayu rompak melayu,nampak sangat hang ni pejuang Umno sejati, tahniah

    ReplyDelete
  8. pas+dap = tanah 999tahun utk cina
    pkr+dap = kontrak billion utk cina di selangor dan penang
    dap+pkr = defisit hutang 97juta utk tahun 2010 utk cina
    pas+pas = tanah balak di kedah dan kelantan.

    kesimpulan = BODOH PIANG

    ReplyDelete
  9. Melayu akan lobih terbela apabila org2 melayu tidak lagi menyokong UMNO....sebab hampir 52 tahun UMNO gagal menaiktaraf dan memaksimumkan pencapaian org melayu....mereka menjadikan org melayu sbg umpan meraih undi dgn menyogok dan mengugut jika UMNO kehilangan kuaso mako melayu akan hancur( inilah doktrin UMNO dari dulu sampailah kini) akibatnya mano2 melayu bangang ni, undilah UMNO...tapi bilo UMNO monang, UMNO akan ratah kito (melayu) balik...asalkan UMNO hidup sonang, kayo rayo, harta bertimbun, kuaso di tgn...apo yg penting bilo dh ado jwtn, pegang kuaso, UMNO mulolah mengintai habuan masing2....hal nasib melayu???...pergi jahanam la....maso nak pilihan rayo semulo, UMNO akan dtg lagi membawa berguni2 wang(duit), se gunung janji manis, seluas lautan ugutan hak melayu, dan pelbg lagi....mano2 org melayu buto mato, buto mato hati, mako dio mudah sajo diratah UMNO....akhirnya bilo UMNO monang bosa...semua akan merasai azab sengsara.....semua BN (BARANG NAIK).....tahniah kpd pengundi bangang UMNO!!!!

    ReplyDelete
  10. yeke... slama ni aku dapat blaja kt skola kerajaan(UMNO+BN+MIC+MCA) aku sng g masjid. jalan raya ok,aku tgk skang ramai melayu da hidup mewah smpai ad yg da lupe org kmpg.sapa kata xtolong. anon 10.14, ko boleh yakin ke bile kearajaan laen memerintaH negara boleh jd bagus.ntahla.aku tgk skang pn tugganglanggang gk.melayu jd barbie doll je.janji dpt bwk kamry. sekarang aku tgk phk pembangkang pn bg tender kt kroni jew.org yg dulu d buang. tp akux kisah sbb kroni 2 da tlg die untuk jd yb.kunun nye balas blek a...huhu entahlah..aku nk tau la.. kalo tetibe malaysia ni bukan melayu yg memerintah, kite nk g negara ne a.. kalao yg len 2 ad gak negara dieorg sindri.kite nk kemana.wat pe nk tuka sedangkan kite leh ubah.

    ReplyDelete
  11. yeke... slama ni aku dapat blaja kt skola kerajaan(UMNO+BN+MIC+MCA) aku sng g masjid. jalan raya ok,aku tgk skang ramai melayu da hidup mewah smpai ad yg da lupe org kmpg.sapa kata xtolong. anon 10.14, ko boleh yakin ke bile kearajaan laen memerintaH negara boleh jd bagus.ntahla.aku tgk skang pn tugganglanggang gk.melayu jd barbie doll je.janji dpt bwk kamry. sekarang aku tgk phk pembangkang pn bg tender kt kroni jew.org yg dulu d buang. tp akux kisah sbb kroni 2 da tlg die untuk jd yb.kunun nye balas blek a...huhu entahlah..aku nk tau la.. kalo tetibe malaysia ni bukan melayu yg memerintah, kite nk g negara ne a.. kalao yg len 2 ad gak negara dieorg sindri.kite nk kemana.wat pe nk tuka sedangkan kite leh ubah.

    ReplyDelete
  12. aku sebenar nya terpikir gak...menteri2 umah keta harta brjuta2...tp rakyat ade lagi yg minum air parit....anonymous said aku ingt myb yg minum air parit tu family ko....bau kosedar kot...sedar2 la.....

    ReplyDelete
  13. tak kisah lah parti mana org melayu itu serta tetapi dalam sesuatu hai yang melibatkan org melayu atau ugama islam otrg melayu mesti bersatu bukannya tuding jari sesama kita seperti sekarang...kadang2 kita yang tak sekolah tinggini pun nak tegelak dengar ulasan ahlol2 politik melayu dalam hal yg melibatkan org melayu dan agama islam ,cuba kita jadi macam org cina apa juga yang melibat kaum cina akan diselesai bersama tak kira le mereka dap mca maupun gerakan kita harap org melayu jangan jadi maCAM ORG PALISTINE SUDAHLE.....bayang2 tu dah ada ..paham2le ahlol2 politik melayu....amin

    ReplyDelete
  14. tak kisah lah parti mana org melayu itu serta tetapi dalam sesuatu hai yang melibatkan org melayu atau ugama islam otrg melayu mesti bersatu bukannya tuding jari sesama kita seperti sekarang...kadang2 kita yang tak sekolah tinggini pun nak tegelak dengar ulasan ahlol2 politik melayu dalam hal yg melibatkan org melayu dan agama islam ,cuba kita jadi macam org cina apa juga yang melibat kaum cina akan diselesai bersama tak kira le mereka dap mca maupun gerakan kita harap org melayu jangan jadi maCAM ORG PALISTINE SUDAHLE.....bayang2 tu dah ada ..paham2le ahlol2 politik melayu....amin

    ReplyDelete
  15. pada pendapat aku nak tubuh kan parti politik bru dimana org2 melayu boleh bersatu mmg susah. xpayah contoh bnyakla. pikir je, senang ke nak carik pemimpin yg seme org melayu dlm umno,pkr dan pas boleh terima nak bukak parti bru tu? dan walaumacamanapun bila nak tubuh kerajaan perlu ade gak sokongan dari parti bangsa lain(contoh dap or mca, mic etc) kalo nak menang majoriti. mmg boleh kite nak menang dgn 100% undi org melayu (kalo betul seme org melayu duk satu parti melayu) tapi nnt malaysia akan jadi negeri2 perkauman. sekarang dh boleh nmpak cina buat. contoh kuala lumpur dan pulau pinang. mereka berpindah dan kuasai tanah2 org melayu bermula dgn bandar2 kemudian pilihan raya seme undi DAP, xperlu pun undi org melayu utk mereka menang. pada mereka yg nak sgt tgk contoh cina memerintah malaysia xpyah tgk jauh. lihat saja kuala lumpur yg sejak merdeka dikuasai DAP.agak2 org melayu boleh menang balik ke kerusi kat situ. jgn mimpi la selagi bangsa cina disitu xberpindah keluar. kalo nak kata melayu umno taksub dgn bangsa melayu. kenapa kite xbertanya knp org2 cina di kuala lumpur dan pulau pinang taksub bangsa cina dan xundi B.N? bukan kah dlm b.n ade mca? bukankah pemerintahan b.n selama ni menjadikan mereka bangsa kaya raya dan berjaya.sepatutnya dgn fakta ini mereka dgn yakin boleh undi b.n. tp kenapa tetap taksub dgn DAP? sbb mca xpegang kuasa dlm b.n tapi DAP kuasa mutlak org cina dan bangsa lain hanya boneka gambaran kononnya mereka parti demokrasi. so jgn salahkan org melayu kalo taksub dgn bangsa dan tanah melayu sbb bangsa cina sejak dari mereka dibawa ke malaya oleh british mereka xpernah taat setia pd malaysia tapi taksub pada bangsa mereka utk mengambil alih kuasa negara ini..mereka dah pegang ekonomi dan dh buktikan xkan serahkan kuasa ekonomi yg mereka ada utk dikongsi dgn org melayu. smpi kite tpaksa buat deb sbb nak paksa mereka share kekayaan negara. knp org melayu masih perlu berlembut nak kongsi atau serah satu2nya kuasa yg kite ade yg boleh pecahkan ketaksuban semangat bangsa org cina pada org cina? tolong jgn kata org melayu bersikap perkauman selagi bangsa cina di Malaysia sendiri masih lagi kuat semangat perkauman mereka. org cina xdpt kuasa mereka xrugi sbb masih kuasai ekonomi. tp kalo org melayu ilang kuasa, kita xde ape dinegara kite sendiri. yg kite kecewakan bila bangsa kita rompak harta bangsa sendiri. tidak pula kite kecohkan bangsa cina yg dari sebelum merdeka menipu dan memutar-belit perjanjian jual bli tanah org melayu smpi tanah melayu tergadai..pemimpin melayu yg korup dlm parti melayu boleh dibuang dan diganti dan parti masih boleh dipelihara, tp dgn sikap salah pemimpin satu parti melayu nak dikuburkan samalah ibarat "sbb nyamuk seekor kelambu nak dibakar" sdgkan kite boleh sembur atau bunuh nyamuk tu..yg ditakuti kalo rumah pun turut terbakar bila kite bakar kelambu. Wallahualam

    ReplyDelete
  16. mereka berpindah dan kuasai tanah2 org melayu bermula dgn bandar2 kemudian pilihan raya seme undi DAP, xperlu pun undi org melayu utk mereka menang. pada mereka yg nak sgt tgk contoh cina memerintah malaysia xpyah tgk jauh. lihat saja kuala lumpur yg sejak merdeka dikuasai DAP.agak2 org melayu boleh menang balik ke kerusi kat situ. jgn mimpi la selagi bangsa cina disitu xberpindah keluar. kalo nak kata melayu umno taksub dgn bangsa melayu. kenapa kite xbertanya knp org2 cina di kuala lumpur dan pulau pinang taksub DAP dan xundi B.N? bukan kah dlm b.n ade mca? bukankah pemerintahan b.n selama ni menjadikan mereka bangsa kaya raya dan berjaya.sepatutnya dgn fakta ini mereka dgn yakin boleh undi b.n. tp kenapa tetap taksub dgn DAP? sbb mca xpegang kuasa dlm b.n tapi DAP kuasa mutlak org cina dan bangsa lain hanya boneka gambaran kononnya mereka parti demokrasi. so jgn salahkan org melayu kalo taksub dgn bangsa dan tanah melayu sbb bangsa cina sejak dari mereka dibawa ke malaya oleh british mereka xpernah taat setia pd malaysia tapi taksub pada bangsa mereka utk mengambil alih kuasa negara ini..mereka dah pegang ekonomi dan dh buktikan xkan serahkan kuasa ekonomi yg mereka ada utk dikongsi dgn org melayu. smpi kite tpaksa buat DEB sbb nak paksa mereka share kekayaan negara. knp org melayu masih perlu berlembut nak kongsi atau serah satu2nya kuasa yg kite ade yg boleh pecahkan ketaksuban semangat bangsa org cina pada org cina? tolong jgn kata org melayu bersikap perkauman selagi bangsa cina di Malaysia sendiri masih lagi kuat semangat perkauman mereka. org cina xdpt kuasa mereka xrugi sbb masih kuasai ekonomi. tp kalo org melayu ilang kuasa, kita xde ape dinegara kite sendiri. yg kite kecewakan bila bangsa kita rompak harta bangsa sendiri. tidak pula kite kecohkan bangsa cina yg dari sebelum merdeka menipu dan memutar-belit perjanjian jual bli tanah org melayu smpi tanah melayu tergadai..pemimpin melayu yg korup dlm parti melayu boleh dibuang dan diganti dan parti masih boleh dipelihara, tp dgn sikap salah pemimpin satu parti melayu nak dikuburkan samalah ibarat "sbb nyamuk seekor kelambu nak dibakar" sdgkan kite boleh sembur atau bunuh nyamuk tu..yg ditakuti kalo rumah pun turut terbakar bila kite bakar kelambu. Wallahualam

    ReplyDelete
  17. jgn lah melayu dok terus mengata sesama melayu. bygkan kite berpecah belah kerana parti, sedangkan parti xsalah ape dan penubuhannya begitu objektif hendak membela nasib agama dan bangsa. yg salahnya pemimpin2 yg korup. kenapa perlu sebab kecewa dgn pemimpin, kite dok kuar buat parti baru dan pecah belahkan kaum sendiri? nak kata korupsi, rasuah, rompak harta rakyat, biarkan rakyat minum air parit etc. DAP dan mca pun alami masalah serupa, tapi time ngundi dan membela nasib bangsa knp mereka masih boleh utamakan bangsa mereka sendiri dari bangsa lain? knp kite xkate plak mereka perkauman atau taksub? kalo benar2 nak perjuangkan bangsa dan agama bukan dgn keluar parti tubuh parti lain, tapi terus kekal dlm parti dan gulingkan mereka2 yg korup. kalo level2 pemimpin xboleh, kite sbgi rakyat boleh tunjukkan kekecewaan kita dlm pilihanraya. tapi bukan dgn mengadaikan parti yg penubuhannya adalah jelas membela nasib rakyat. bukan kerana kecewa dan dendam kisah lama atau parti yg diwujudkan sbb kcwa cita2 sendiri xtercapai. awal2 niat tubuh parti dh salah, caner rakyat nak ikut...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive