Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, July 13, 2010

Apabila Intelektual Di Celah Dubur: Sekadar Satu Ingatan

1. Lama dah tak menaip dan mencolek rasa para penyokong pengkhianat bangsa yang sinonim dengan PKR yang sepatutnya dah lama ditukar menjadi Parti Jolok Dubur (guna KY Jelly). Membaca tulisan sahabat seperti Cicit Kamat dan kawan-kawan lain, buat hati terpanggil untuk menaip, tapi bebanan tugas menjaga duit orang bagaikan tak cukup siang.

2. Goli hati membaca komentar penyokong PKR bila disakat dan diusik 'dubur-dubur' mereka. Biasolah, orang-orang PKR@Parti Jolok Dubur ni kuat melatah bilo dihentam atau dicolek duburnya. Tapi kot dubur orang, diolah yang gomar amek. Tak cayo poielah tanyo Bro Anwar Bin Ibrahim tu. Jangan marah, ese kobaan yo. Ngusik. Lawak yang biaso bila dikaitkan dengan DUBUR mesti Bro Anwar Bin Ibrahim. Takpun MOKHTAR!

3. Membaca beratus blog sejak sebulan dua nih, membuatkan ese toghus teghaso botapo hino eh berketuakan seorang peliwat. Jijik dan kombang tekak ese nih ha. Gilolah.

4. Tapi paling menarik bila terlawat (terlawat bukan terliwat) & terbaca blog Noh Omar, Pak Menteri di Asas Tani. Geli hati melihat dan membaca catatan blogger yang macam budak-budak mintak belas ihsan komentar sang menteri untuk tajuk "SIAPA KATA UMNO SELANGOR LEMAH...???" Kebetulan juga baru balik lawatan kerja di beberapa cawangan bank di Selangor, jadi boleh nampak maksud di sebalik tajuk tersebut. Solosai time kojo, sompek gak ngeteh dengan kawan-kawan lamo yg dah berjaman tak jumpa sebelum balik.

5. Sempat juga membaca komentar daripada blogger atas tajuk tersebut. Huhuhuhuhu...

6. Maka kesimpulannya, yang dapat ese rumuskan:

a. Noh Omar adalah SEORANG YANG BACUL & DAYUS jika meminta maaf pada bloggers sebegini. Kenyataan Tok Montori atas tajuk tersebut jelas secara am dan sebagai ingatan. Kot teraso bonar cili api eh mcm yang diraso dek sang blogger, eloklah tutup jer blog tuh.

b. Blogger mesti berfikiran terbuka. Kot copek bonar teraso ati, poie la duduk colah kotiak mak. Harapkan pepat di luar tapi rencong di dalam.

c. Ini zaman berjuang. Bukan zaman nak merajuk. Bukan zaman nak dipujuk. Kot jonih yang copek teghaso ati tuh, ronti an lah jadi orang. Pejuang mosti tabah. Kuat ati eh. Bukan jonis yg lombut. Kot lombut atau jambu ati eh, kang esok luso ditala dubur dek Bro yang sorang tuh baru tau.

7. Teringat kisah Sapi Betina & Bani Israel yang lebih kurang sama dengan apa yang berlaku untuk kes ini. Ese panjangkan kat sini untuk renungan blogger yang copek teghaso hati tu.

"Mereka berkata pula: "Berdoalah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada Kami bagaimana (sifat-sifat) lembu itu?"

"Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu yang tidak terlalu tua dan tidak terlalu muda, pertengahan (umurnya) di antara itu; maka kerjakanlah apa yang diperintahkan kepada kamu melakukannya."

"Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada Kami apa warnanya?" Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi menyukakan orang-orang yang melihatnya."

"Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami lembu betina yang mana satu? Kerana sesungguhnya lembu yang dikehendaki itu kesamaran kepada kami (susah kami memilihnya), dan kami insyaAllah akan mendapat petunjuk (untuk mencari dan menyembelih lembu itu)."

"Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah (sawah bendang), dan tidak pula (digunakan mengangkut air) untuk menyiram tanaman; ia juga tidak cacat dan tidak ada belang pada warnanya". Mereka berkata: "Sekarang barulah engkau dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar." Maka mereka pun menyembelih lembu yang tersebut, dan hampir-hampir mereka tidak dapat menunaikan (perintah Allah) itu."

8. Jadi ese harap, bloggers mesti panjang akalnya. Jangan mudah terasa hati. Jangan mudah ambil hati. Jangan rendahkan tahap intelektual sama seperti mereka yang meletakkannya pada dubur-dubur yang diliwat.

9. Tapi kot teghaso hati gak hatta dengan tulisan ese nih sekalipun, boronti yolah menulis atau menaip tu. Sonang cerito. Jangan diharapkan habuan atas hasil tulisan. Kot nak habuan, poie cari kojo lain. Banyak lagi cara nak cari duit yg halal. Jadikan kerja menulis di blog sekadar mencurah rasa yang difikir untuk dikongsi dengan masyarakat setelah diasah melalui pembacaan dan pemerhatian yang mendalam. Jangan jadikan matlamat penulisan di blog untuk memenuhi keperluan tembolok dan tali perut sendiri. Perjuangan bangsa lebih utama beb.

Berkata benarlah walaupun pahit. Selamat berjuang!

5 comments:

  1. wah.. copy paste dr mno tu jang.... ekau paham ko apo yg di kobakan? ko ekau setakat paham dongan ilmu dunio ekau? poie la cari guru tafsir jang.. baco xdo guru nih.. orang kato beguru ngn setan..... ekau ni belaja takat mano? skolah inggeris xdo nk aja dalam2 pasal bondo nih....

    ReplyDelete
  2. Hehhehehee..suka plk baca ayat "Ini zaman berjuang. Bukan zaman nak merajuk dan bukan zaman nak dipujuk". Mintak kbenaran copy paste ayat ni yek. Ble jd pembakar semangat:-)

    ReplyDelete
  3. iiyoo lahh.. weii..!! tue.. pengarah btn keno tangkap tu wei..!! cam no?? sapo nak jawab tue..!! konspirasi ker memang dah perangai btn camtu.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. Anon 9.50pm.

    Penulis artikel ni Pencolek Angek adalah graduan bumi Anbia', Timur Tengah dan graduan Master di IPTA. Dia tau apa yang diperkatakan. Bukan macam sesetengah lulusan Timur Tengah yang membabi buta menyokong Pas. Dan harus diingat, bukan semua atau separuh graduan Timur Tengah yang menyokong Pas. Hanya sebahagian saja. Saranan kami, ekau anon yang elok cari guru tafsir.

    ReplyDelete
  5. Tahniah Pencolek Angek...artikel yang cukup menyengat

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive