Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, July 28, 2010

MCA & GERAKAN YANG HAMPEH


Sehingga bulan Jun 2010, jumlah bakal pengundi yang layak tetapi masih belum mendaftar sebagai pemilih di Negeri Sembilan adalah seramai 156,556 orang (21 tahun ke atas). Berikut merupakan pecahan bakal pengundi yang masih belum berdaftar di Negeri Sembilan:-

Melayu = 83,670 orang
Cina = 38,641 orang
India = 28,602 orang
Orang Asli = 2,123 orang
Lain-lain kaum = 3,023 orang

Sehingga bulan Jun 2010 juga, senarai parti politik di Negeri Sembilan yang telah berjaya mendaftarkan pengundi baru adalah seperti berikut:-

UMNO = 1,233 orang
MCA = Tiada (0)
GERAKAN = Tiada (0)
MIC = 25 orang
DAP = 1,281 orang
PKR = 96 orang
PAS = 50 orang

1. Berdasarkan statistik terbaru SPR ini, jelas menunjukkan bahawa parti komponen Barisan Nasional terutamanya MCA & Gerakan memang TAK BOLEH HARAP.

2. Apabila akhbar berbahasa Cina hampir setiap hari mengutuk, menghina dan menuduh orang Melayu sebagai racist, tiada langsung pimpinan MCA atau Gerakan yang tampil untuk memberi penjelasan atau penerangan kepada kaum mereka sendiri. Bahkan mereka pula kelihatan bersekongkol dengan DAP untuk menghentam Melayu.

3. Semenjak PRU-12, kelihatan tiada sebarang usaha yang benar-benar menonjol dilakukan oleh MCA mahupun Gerakan untuk memperbaiki keadaaan dan menarik kembali sokongan kaum Cina terhadap Barisan Nasional.

4. Tambah menyedihkan apabila segelintir kepimpinan sengal UMNO dilihat bersungguh pula 'menjilat' dan memberikan pelbagai keistimewaan kepada kaum Cina, sedangkan MCA & Gerakan hanya berpeluk tubuh tanpa berbuat apa-apa.

5. UMNO perlu bertegas dengan kepimpinan MCA & Gerakan. Tiada lagi keistimewaan kepada parti komponen yang lembab dan bingai.

6. Kata dua perlu diberikan, "sama ada kamu buat kerja, atau kerusi untuk kamu dikurangkan dalam PRU-13."

7. You're either with us or against us. To be or not to be...the choice is YOURS!

23 comments:

  1. UMNO dah tarak telor dah....

    ReplyDelete
  2. Senang aje UMNO akan bertanding di semua kawasan majoriti Melayu.
    Biarkan MCA dan Gerakan bertanding di kawasan2 majoriti Cina sahaja.

    ReplyDelete
  3. Dah terang-terang MCA dan Gerakan akan sabotaj UMNO dan komponen BN yg lain. MIC akan main play-safe. Pengundi Cina akan berusaha melemahkan kerajaan BN.
    Pengundi Melayu cuma ada 2 pilihan. Mengundi BN yang akhirnya kuasa politik akan kekal kepada Melayu atau mengundi PR yang akhirnya diterajui oleh DAP.
    Sebelum matlamat kaum Cina dan India untuk melemahkan kuasa orang Melayu ini berjaya maka semua pihak wajib berusaha keras meneroka pengundi Melayu yang belum mendaftar supaya orang Cina dan India membuka mata kekuatan orang Melayu belum terhakis di bumi Melayu ini.
    Kesinambungan kuasa orang Melayu terletak pada kertas undi dan semua orang Melayu kena tunjukkan mereka bukan sahaja penduduk majoriti tetapi pengundi yang paling ramai mengundi.
    Kepada orang Melayu penyokong PR tunjukkan formula bagaimana Dewan rakyat akan dipenuhi oleh ahli parlimen Melayu PAS dan PKR. Sekarang pun MP DAP paling ramai berbanding PAS dan PKR.
    Ingat, calon DAP comfirm menang di kawasan majoriti Cina. MCA dan Gerakan akan membiarkan perkara ini berlaku.

    ReplyDelete
  4. MCA dan Gerakan takde keinginan nak berkerjasama dgn UMNO, harapan mereka hanya pada DAP... Mmg tak boleh pakai... Ngabihkan bogheh!!

    eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

    ReplyDelete
  5. Berlaku juga di sana sinun termasuk Kedah....alahai....

    ReplyDelete
  6. apo laa bising2 pasal mca, gerakan, dap ni. mereka ni rakyat msia jugak. mereka ada hak kat msia ni.
    sami vellu pernah berkata bahawa msia ni tanah ayer kita. makno nyo hak bersamo.

    sekarang nak melolong dah takrak guna. nasi dah jd bubur. yg bagi hak kerakyatan, hak mengundi, hak berkuasa kpd cino dan india ni ialah umno.

    cubo lah baco draf kemerdekaan yg diilhamkan oleh Dato Onn Jaafar dahulu. kandungannya sangat murni dan berjiwa melayu tulen. tapi sapo yg khianat draf ini????

    kalau nak sumpah, sumpah lah pemimpin umno... umno lah yg mengkhianati orang melayu.

    yg tanggung azabnya bukan pemimpin dulu, tp kito dan anak cucu kito.

    apo yg ado tinggal sekarang?

    semenanjung tanah melayu,dah tiado,
    tanah rizab melayu, dah tiris
    biasiswa, dah tiris
    bahasa melayu, juga tiris
    pegangan agama, juga tiris


    yg tinggal, hanya harta kekayaan pemimpin2 dahulu utk keturunannya!
    sehingga ado yg jadi org terkayo.

    harta warisan org melayu.. habih kono lelong.
    sumo ni bukan salah mca,
    bukan salah gerakan,
    bukan salah dap...tapi melayu umno.
    yg punyo kuasa tp tak amanah kpd bangsanya!

    TOK HUSSIN

    ReplyDelete
  7. Tok Husin,

    Kalo tak mampu menaksir apa yang kami cuba sampaikan melalui posting ini dan banyak posting lain yang pernah tok komen sebelum ini, tolong simpan komen anda itu hanya utk anda saja. Nampak sgt anda tidak faham intipati artikel. Takpelah. Nice try.

    ReplyDelete
  8. salam buat islah,

    ado beberapo soalan yg tok hussin nak tanyo puan.

    petamo,

    puan guno perkataan 'kami' dlm komen ni.
    bilo pulak puan kongsi dlm blog ni?
    kalau setakat nak mengampu, tak payah la. ngabeh kan boreh yo.

    keduo,

    kalu puan nak paksa org lain setuju dgn idea cikai puan tu, kirim salam sajolah. tok hussin menulis cara bebas. tak ado sapo2 yg upah. bangsa kito samo tp idea dan cara berfikir kito berbeza.
    kalu tak nak org komen, jgn publish artikal, simpan dlm hand bag samo dgn tuala wanita.

    ketigo,

    cara puan berfikir dan cara tok hussin berfikir tak samo. kalau tak berani bermain ombak jgn berumah di tepian pantai. kalu tak berani dikritik jgn buat cerita yg sensasi.

    ingatlah, satu jari menunjuk salah org ado 4 jari lg yg menuding kat kito. jgn pandai cari kesalahan org lain kalu kita sendiri tak sempurna.

    jadilah penyokong umno yg profesional. yg benar kita kata benar, yg salah kita kata salah.
    jgn nak hampehkan org lain, sebab kito juga buka maksum.

    TOK HUSSIN

    ReplyDelete
  9. Tok Hussin

    Apabila saya menyebut kami, bermaksud kami ada seramai 17 orang penulis dalam blog ini yang berkongsi hak. Gambar banner atas blog ni bukan sekadar perhiasan ya tok.

    Keduanya, perbincangan artikel ini seharusnya menjurus kepada persoalan mengenai kualiti kerja MCA & Gerakan dan fungsi yang perlu mereka mainkan sebagai parti komponen dalam BN.

    Tapi apa yang tok komen adalah berkaitan sejarah silam. Berkenaan draf kemerdekaan dato' onn tu mungkin tok silap baco draf kot. Dalam draf tu kurang semangat kemelayuannya, tetapi sebaliknya mendesak agar orang Melayu turut menerima bukan Melayu sbg pemerintah bersama. Draf sebenar bertulisan tangan Dato Onn ada di arkib London. Tok dah pegi baca ke? So jangan cakap apa yang tok tak tau kerana tok telah mengelirukan ramai orang lagi. Apabila idea Onn melalui IMP tu tak diterima, sebab tu dia tubuhkan Parti Negara. Tapi akhirnya YDP Parti Negara yang kedua selepas Onn iaitu saudara Baba (orang Rembau) telah mengistiharkan diri masuk Umno.

    Kenapa Abdullah Fahim, Ahmad Badawi dan sekian banyak ulama' yg pada mulanya menyertai Pas tetapi telah keluar beramai2 dan kembali kepada Umno?

    Memang cara fikir kami tak sama dengan tok kerana kami bercakap berlandaskan fakta dan sejarah tetapi tok hanya bercakap berpandukan akal & mungkin sedikit pengalaman melalui cakap2 orang.

    Tok sendiri memperlekehkan saya dengan suruh simpan dalam handbang dgn tuala wanita. Adakah anak dan isteri tok tak pernah guna tuala wanita?

    Tok juga memburukkan Umno dan menyalahkan orang lain. Apa pula sumbangan tok utk perbaiki keadaan?

    Ingatlah, satu jari menunjuk salah org ado 4 jari lg yg menuding kat kito. Jgn pandai cari kesalahan org lain kalu tok sendiri tak sempurna.

    ReplyDelete
  10. hahahaha...kelakar laa tok hussin ni...

    ReplyDelete
  11. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  12. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  13. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  14. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  15. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  16. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  17. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  18. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  19. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  20. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  21. tok husin ni umpama macam radio buruk...loghuk loghak yo lobih.. x tontu buah butir.

    ReplyDelete
  22. Sbb mereka Cina dan mereka tak kisah sapa pun memerintah kalau PR bakal memerintah maka mereka akan sokong DAP...Tanyalah pengundi muda cina majoriti pangkah calon DAP dalam PRU 12 jd mereka mmg tak kisah dan x peduli n mmg hampeh...

    ReplyDelete
  23. Good brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you for your information.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive