Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 15, 2010

13th May Revisited

Excerpt from a friend's facebook note :

Tragedi berdarah ini bermula apabila penyokong-penyokong Parti Pembangkang yang menang mengadakan perarakan kemenangan pada 10 Mei 1969. Dr. Tan Chee Khoon dari Parti Gerakan telah menang Besar di kawasan Batu Selangor. Beliau meminta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor. Perarakan tersebut telah menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan ini djalankan di Jalan Campbell, Jalan Hale, dan menuju ke Kampung Baru. Kampung Baru pada waktu itu menjadi kubu kuat parti UMNO, dan diduduki oleh lebih 30,000 orang Melayu. Rumah Menteri Besar Selangor pada waktu itu, iaitu Dato’ Harun Idris terletak di Kampung Baru. Orang-orang Cina yang berarak pada waktu itu melemparkan kata-kata kesat, menghina, dan mencaci orang Melayu.

Orang Cina yang berarak dengan lori juga meludah orang-orang Melayu yang berada di tepi jalan. Penyokong parti-parti pembangkang juga mengadakan perarakan kemenangan melalui kawasan-kawasan kediaman orang Melayu. Perkara ini merupakan satu provokasi terang-terangan yang mencabar kesabaran orang-orang Melayu. Perbuatan-perbuatan yang menghina orang Melayu dan kata-kata nista telah dihamburkan seperti ‘Melayu sudah jatuh, Kuala Lumpur sekarang Cina punya, Kita mahu halau semua orang Melayu, dan lan-lain lagi. Mereka bersorak mencabar kuasa orang-orang Melayu dengan keputusan pilihanraya yang baru diketahui. Tunku Abdul Rahman pernah menulis bahawa perarakan kemenangan itu telah diadakan secara tidak teratur, dan diikuti dengan tindakan kasar tanpa mengendahkan arahan polis setelah perarakan raksaksa itu tamat.

Di Jinjang, Kepong seorang cina yang meninggal dunia akibat sakit tua telah diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis. Walau bagaimanapun, perarakan bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya dengan menghina Melayu. Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan yang menang di Bukit Bintang Kuala Lumpur telah menyatakan permohonan maaf di atas kebiadapan penyokong parti itu sewaktu perarakan. Namun demikian, permohonan maaf sudah terlambat kerana kesabaran orang Melayu telah tercalar.

Penyokong UMNO telah mengadakan perarakan balas pada 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini berlaku kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan daripada kedua-dua pihak. Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar pada waktu itu cuba mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, orang Melayu yang berkumpul telah membawa senjata seperti pedang dan parang panjang, dan bersedia untuk menentang orang Cina.

Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan tersebar dan meluap-luap. Pada jam 3 petang, berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak bertiup kencang. Seterusnya pada jam 4 petang, dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung, manakala sebuah van yang membawa rokok dan pemandu yang berbangsa Cina telah dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang mendengar cerita pembunuhan ini telah bertindak balas dengan membunuh orang-orang Melayu. Cerita-cerita seperti ini yang tidak diketahui sama ada benar atau tidak telah menyemarakkan lagi api permusuhan di antara orang Cina dan Melayu. Rusuhan kaum telah berlaku dengan rumah-rumah dibakar, kereta-kereta dirampas dan dibakar serta diterbalikkan di jalan-jalan raya. Suatu kejadian yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia yang pernah didabik oleh Tunku sebagai negara yang aman, dan beliau adalah Perdana Menteri yang paling gembira di dunia.

Bagi mengawal keadaan yang semakin huru-hara, pasukan FRU telah dikeluarkan dari Kampung Baru dan askar Rejimen Renjer mengambil alih. Malangnya pasukan ini yang dipimpin oleh ketua pasukan berbangsa Cina dikatakan menembak orang-orang Melayu. Hal ini berlaku kerana sentimen perkauman telah semakin menebal. Orang Cina menganggap orang Melayu sebagai musuh, dan begitu juga sebaliknya. Situasi ini menyebabkan kemarahan orang-orang Melayu semakin meluap- luap. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru terus mengamuk kerana merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Akhirnya Rejimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru masih terus terbakar. Kawalan keselamatan diambil alih oleh Askar Melayu. Malangnya beberapa orang Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Berdasarkan kepada situasi ini, didapati bahawa pada masa tersebut, anggota keselamatan sendiri sudah tidak lagi menjalankan peranan sebenar mereka untuk menjaga keamanan. Mereka juga telah terlibat secara tidak langsung dalam ketegangan tersebut, dan sentimen perkauman juga turut menebal dalam jiwa mereka.

Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton berbangsa Cina keluar dari panggung. Ramai penonton Melayu yang tidak memahami iklan berbahasa Cina itu, terkepung dan mati kerana ditetak dan terbakar. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas dengan membunuh orang Cina. Pertumpahan darah terus berlaku, dan tembak menembak berlaku di antara tentera dan beberapa orang yang bersenjata. Asap berkepul-kepul naik ke udara daripada bangunan, kedai-kedai dan pasar-pasar yang terbakar. Jalan-jalan raya juga amat kotor dengan sampah sarap. "Kuala Lumpur telah terbakar", tulis Tunku Abdul Rahman tentang huru-hara itu. "Saya dapat melihat dengan jelasnya api menjulang tinggi dari tempat kediaman saya dia atas bukit. Saya tidak fikir bahawa saya akan melihat pemandangan seperti itu dalam hayat saya. Sebenarnya, segala usaha yang saya curahkan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan seronok untuk didiami sejak beberapa tahun ini, dan impian saya juga untuk menjadi Perdana Menteri paling gembira di dunia telah turut termusnah dalam api itu juga."

Ramai daripada penduduk Malaysia yang terdiri daripada golongan tua telah menyatakan bahawa peristiwa 13 Mei 1969 merupakan rusuhan kaum yang paling dasyat dalam sejarah Malaysia moden. Jumlah korban yang sebenarnya dalam tragedi berdarah ini tidak pernah diketahui, dan ia menjadi rahsia kerajaan. Kebanyakan ahli sarjana menganggarkan 200 orang meninggal dunia, dan lebih 400 orang mengalami kecederaan. Walau bagaimanapun, sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggarkan seramai 2000 orang kehilangan nyawa dalam peristiwa tersebut. Sebenarnya, laporan daripada thesis PhD tersebut mungkin boleh diterima. Hal ini kerana, pertumpahan darah yang sangat dasyat berlaku di hampir segenap ceruk Kuala Lumpur pada waktu itu. Ramai penduduk Kuala Lumpur pada waktu itu juga menyatakan bahawa Kuala Lumpur telah bermandikan darah. Oleh itu, angka korban mungkin jauh lebih tinggi daripada jumlah yang dilaporkan.

Bagi mengawal keadaan yang semakin tidak terkawal, DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah mengisytiharkan darurat dan perintah berkurung di seluruh negara pada 14 Mei 1969, mengikut Fasa 2 Akta 150 Perlembagaan Malaysia. Perlembagaan dan Parlimen telah digantung, manakala pilihan raya di Malaysia Timur telah ditangguhkan sehingga ke tarikh yang belum dapat ditetapkan.

Kesimpulannya, tragedi berdarah 13 Mei harus menjadi iktibar kepada seluruh rakyat Malaysia. Tragedi ini melagukan pesan bahawa rasa saling hormat-menghormati dan bertolak ansur di antara kaum merupakan resepi paling penting dalam menjaga keharmonian negara.

To all Malaysians, we do not want this to happen again. Please do not stir the hornet's nest. Respect each other in the spirit of 1Malaysia promulgated by our Prime Minister Dato' Sri Najib Tun Razak. Peace.

17 comments:

  1. Tahniah paneh. Sejarah begini harus diketahui oleh generasi sekarang.

    ReplyDelete
  2. Bang Paneh , tumpang tanya sikit, apa macam cerita pasir 200 lori dikeluarkan terus dari Kota Tinggi ke Singapura. Tutup kes ke? cerito bonar spt yg dikatakan oleh Tun Mutahir.

    ReplyDelete
  3. kenapa juak-juak pas yang melayu masih belum sedar sesama islam kita bertelagah

    ReplyDelete
  4. melayu memang bodoh!
    disebabkan gila kuasa mereka sanggup menjual undi politik mereka!

    umno? pas? pkr? semuanya sama saja kalau mereka itu melayu...tamak, tamak, tamak!

    tetapi cina kat mca,dap,gerakan dan pkr mempunyai perjuangan yang sama.

    ahkirnya mereka akan berjaya, tak percaya?tunggu dan lihatlah!

    ReplyDelete
  5. Usia saya 17 tahun waktu itu dan tinggal di Cheras batu 4. Saya boleh merasai bahang api di KL masa itu.

    Tulisan tuan benar-benar mengembalikan ingatan pada keadaan huru-hara pada masa itu.

    ReplyDelete
  6. ELOK LAH TU,,,MINYAK PUN DAH NAIK BANG!! SOKONG LAH LAIE UMNO....

    ReplyDelete
  7. bila harga minyak naik, kurangkanlah berjalan. renungkan cerita 13 mei tu, bukan cerita minyak naik. bangang boto lah melayu ni. orang macam ni takkan ada kesedaran sampai mati

    ReplyDelete
  8. negara maju lain semua minyak mahal. pemimpin pembangkang pernah kata kita perlu menjadi negara maju dan lebih percayakan negara maju berbanding umno. maka ikutlah negara maju yg mahal minyak petrolnya.

    setakat umno minyak naik. kalo anwar yg jadi pm, bukan setakat minyak je naik, interest naik, loan kurang, usahawan kecil lingkup, projek beku, ekonomi statik, investment lari, pinjam imf & wb, buang pekerja, jual saham dagang, bla...bla...bla. jangan dilupa bahawa itulah dasar serta kaedah yg diperkenalkan anwar semasa menjadi menteri kewangan & tpm semasa krisis kewangan asia dulu.

    aku lebih rela negara ni ditadbir umno drpd pkr dan dap yg hanya tau songlap khazanah negara. selangor dan penang adalah contoh terbaik. dan paling menyedihkan...pas hanya melopong saja.

    ReplyDelete
  9. Anon 10.47pm

    bebal tahap babi tonyok...melayu ni...

    nasib anwar tak naik...kalau tak jadi alat cia...pelopor aktiviti liwat...interest tinggi...

    kalau ko rasa pasal minyak dan gula nak jual bangsa...buatlah...semoga anak ko kene liwat ngan orang macam nuar nanti...pastu mintak tolong ngan juak yg ko sokong tu...

    bahalol..org citer pasal penyatuan bangsa...dia citer pasal bende lain...

    ReplyDelete
  10. Wakakkakakaaahhhh...kalo amik periksa confirm gagal. Kehendak soalan lain, dia jwb lain. Sape ler ckgu btuah org tu. Huhuhuhuuuu...sedih tahap gaban i sbg ckgu :(. Ni sejarah bang oiiii...bukan cerita harga minyak naik! Hampehhh...Amik pgajaran dr sejarah bukan jdkan alasan utk mhina UMNO. Huhhh...

    ReplyDelete
  11. Retorik takutkan melayu. UMNO makan cari kato Samy.

    ReplyDelete
  12. Barang naik lagi! Mari kito nyanyi kuat2 "Bersatu kita Bersatu"

    ReplyDelete
  13. Hai anak Tun Razak, ekau memang bonar spt apo yg dikatokan oleh Paneh Miang dan Pak sedaro, ekau mmg menjadi liabiti kepada UMNO terutama barang asyik naik dan misteri Altantunya sampai hari ni masih dalam siasatan. Kapal solam pun kaobarnye sampai hari tak dapek menyolam. Harap2 KD Tun Razak tiado masalah.

    ReplyDelete
  14. Bodoh anon atas ni, ulaslah pasl 13 Mei tolol

    ReplyDelete
  15. takyah ulaslah ekau Bingai, ekau waktu 13 mei masih dlm kote.

    ReplyDelete
  16. ada pembetulan fakta....

    tentera yang berkawal tu asalnya bukan rejimen renjer....tetapi rejimen gurkha. apa yang berlaku sebelum penukaran kepada RAMD ialah seorang askar gurkha menembak mati seorang penduduk kampung bharu yang hendak keluar rumah ke tandas ketika perintah berkurung (curfew hours)..

    saya harap pihak berkenaan sila semak dengan MINDEF.

    ReplyDelete
  17. Babi bingai punya budak budak ni...
    korang lahir je nampak konek Nuar..
    tu sebab korang boleh main taram taram je kes 13 May ni..
    korang nak rasa ekk..

    Sundal punya bebudak..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive