Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, October 22, 2010

Kemaluannya disumbat ke mulut...

Tragedi yang berlaku merupakan serangan hendap paling ngeri berlaku ketika operasi di hutan Jelondong, Jelebu. Kejadian yang berlaku pada 16 April 1951 di hutan tersebut, jelas mempamerkan sikap kejam, keperongosan dan kebiadapan keterlaluan militan komunis cina terhadap mayat 7 orang Askar Melayu, selepas mereka semua dibunuh. Mangsa yang terkorban dicincang lumat, sehingga tidak dapat dikenalpasti identiti mereka, hinggakan kesemuanya terpaksa dikebumikan di tempat kejadian. Hanya sekitar 1980an, barulah kubur kesemua mangsa dipindahkan ke makam pahlawan Askar Melayu, Port Dickson.

Menerusi buku "Askar Melayu 50 Tahun", Tan Sri Abdul Samad Idris cuba menggambarkan peristiwa yang berlaku di hutan Jelondong ketika itu;

"...Apabila sampai di sebatang anak sungai, tersepit antara dua bukit, Perajurit Yunus nampak kesan-kesan beras hanyut di dalam air. Ini menunjukkan ada orang bertanak nasi telah membasuh beras di situ. Beliau segera melaporkan perkara itu kepada Leftenan Nayan.

Bagaimanapun Leftenan Nayan mengarahkan 'leading scout' itu mara ke hadapan sedikit. Sebaik saja Perajurit Yunus maju ke hadapan, kira-kira 100 orang pengganas komunis telah melepaskan tembakan. Mereka menggunakan kabain, telah mengepung kedudukan Askar Melayu. Disebabkan musuh terlalu ramai, keadaan menjadi kelam kabut. Leftenan Nayan mengambil keputusan berundur sahaja, tetapi tidak dapat mengumpulkan orang-orangnya secara serentak.

Kira-kira jam 5 petang, Leftenan Nayan berjaya melepaskan diri ke sebelah hilir Kampung Seperi bersama Perajurit Umar yang cedera terkena tembakan pada bahagian punggungnya. Perajurit 5087 Yusuff yang sedang bercuti, terkejut dengan peristiwa yang menimpa rakan platunnya, telah meminta orang-orang kampung di situ memberikan pertolongan. Tuan Haji Shamsuri (ayah kepada Perajurit Yusuff) telah memberikan kain sarung untuk mengusung Perajurit Umar untuk dibawa ke kampung.

Sehingga jam 8.30 malam, 2 orang lagi perajurit berjaya keluar ke kampung menyeberang sawah sampai ke kawasan sekolah di sebelah hulu kampung. Mereka terpaksa bersembunyi di hutan sebelum lari keluar kerana telah diekori oleh komunis. Apabila sampai di kampung, kedudukan mereka selamat (*ini merupakan bukti bahawa penduduk-penduduk di Jelondong tidak pernah bersubahat dengan komunis sebagaimana yang didakwa oleh komunis cina).

Tiga hari kemudian, 2 orang lagi Askar Melayu dapat keluar ke Pekan Titi dalam keadaan cedera. Mereka yang terselamat daripada serangan hendap telah bertempiaran menyelamatkan diri masing-masing. Setelah tiga hari berlalu, barulah diketahui bahawa 10 daripada 17 orang pasukan platun itu telah terselamat, walaupun sebahagian besarnya mengalami kecederaan.

Seminggu kemudian, usaha mencari mereka yang terkorban dimulakan dengan bantuan gerison di Port Dickson. Mayat Askar Melayu seramai 7 orang itu ditemui jauh dari tempat kejadian. Sama ada mereka diheret ke situ oleh komunis, atau ditemui pihak pengganas sewaktu mahu melarikan diri seperti kawan-kawannya yang lain, tidaklah diketahui.

Keadaan mayat yang ditemui itu sangatlah mengerikan. Anggota badannya dipotong pendek atau boleh dikatakan dicincang. Kemaluannya disumbatkan ke dalam mulut; biji mata dicungkil, kulit kepalanya dikoyakkan hingga terdedah tengkorak. Demikianlah kejamnnya komunis dalam kejadian di Hutan Jelondong, Jelebu pada 16 April 1951 itu."

Kekejaman komunis ke atas mangsanya di hutan Jelondong adalah peristiwa pertama seumpamanya berlaku dalam sejarah darurat di negara ini. Justeru Negeri Sembilan ketika itu diwartakan sebagai negeri yang terdedah kepada ancaman komunis paling ganas di zaman darurat. Berikut merupakan senarai mangsa kekejaman serangan hendap komunis di hutan Jelondong:-

1. Koperal 2018 Abdul Hamid (signaller)
2. Perajurit 4576 Ali bin Talib
3. Perajurit 4676 Don bin Dahan
4. Perajurit 4573 Ismail bin Yusuff
5. Perajurit 3711 Mahmud bin Muhammad
6. Perajurit 5487 Abdul Hamid
7. Perajurit 3247 Ahmad bin Kudus

Semoga roh kesemua Askar Melayu yang menjadi mangsa kekejaman komunis, ditempatkan dikalangan orang-orang yang beroleh rahmat Allah swt. Al-Fatihah.


12 comments:

  1. komunis laknat selaknatnya..orang kito tak sodar , generasi muda lak tak ponah raso susah cam zaman darurat dulu..kalau di bagi PR memerintah samo lah cam bagi komunis hidup balik kat tanah melayu ni..samo 2 lah kito pikir dan sodarkan diri ni..parti cam komunis dah ado (DAP)..pangkah dan sokonglah untuk kehancuran bangso melayu..

    ReplyDelete
  2. SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN MEREKA DISURGA YANG TERTINGGI SEKALI KERANA MATI MEMPERTAHANKAN AGAMA DAN NEGARA.SEPATUTNYA KEMENTERIAN PERTAHANAN MEMBERI KEUTAMAAN PERKARA SEBEGINI UNTUK MENAIKKAN SEMANGAT KEPERWIRAAN TENTERA DAN SEMANGAT JUANG ORANG MELAYU KERANA SEMASA DHARURAT YANG BANYAK MATI ADALAH ORANG MELAYU.AMIN

    ReplyDelete
  3. Salam bro...

    Apa motif ko kaitkan logo kedah sejahtera dng logo PKM tu bro... Nak samakan kerajaan kedah dng PKM? Kalau mcm tu Ko patut letakkan sekali bendera amerika dan bandingkan dng bendera malaysia.. hehe.. baru le pembaca boleh buat perbandingan dan analisis mereka sendiri..

    Semoga Allah memberikan nikmat dan kurniaanya yang terbaik buat kita semua.. Amin..

    ReplyDelete
  4. Pe kata ko cadangkan kt Hishamuddin...buat operasi rahsia...hapuskan cina2 kt malaysia ni...yg pompuan cina tu kita jual dia jd pelacur~

    ReplyDelete
  5. Anon 11.32am

    Apa ke mengena tajuk ni dengan Pakatan Rakyat.? PR parti yang diharam ke?

    Cina MCA dan Gerakan Cina Baik sebab bersatu dengan Umno dan mungkin masuk syurga.

    ReplyDelete
  6. Zaman perang oii, komunis diburu dan dibunuh. Mereka menyerang balas. Mengapa mereka rela berjuang masuk ke hutan? Siapakah pemerintah tanah melayu ketika itu? Siapakah yang komunis tentang dan mengapa?

    Jawabnya ialah British laknatullah! Merekalah yang telah sekian lama menjajah dan pejuang berhaluan kiri yang menganut fahaman komunis bangun menentang British. Askar melayu yang bekerja dengan kerajaan, bekerja dengan british ketika itu menjadi barua menyerang puak2 yang dikatakan pengganas ini.

    Baca sejarah anak2ku, baca memoir Allahyarham Shamsiah Fakeh. jangan lagi kita dipesongkan dengan fakta! Ingatlah pihak barat telah lama mendominasi dan berkepakaran dalam menjana perang saraf (Psy-war). Nampaknya taktik psikologi mereka berjaya dengan bantuan media;radio,TV dan suratkhabar sehinggakan rakyat Malaysia terlupa siapakah pejuang, siapakah penjajah!

    ReplyDelete
  7. komunis kat jelebu memang ganas. kisah sedih turut berlaku keatas sedaramara aku di sana. orang-orang jelebu tau ceritanya. aku memang benci mereka. kita mesti kalahkan keturunan mereka.

    ReplyDelete
  8. PKM R10 berbeza dengan komunis yang lain. dikalangan mereka kebanyakannya berkaitan antara satu sama lain dan berkait rapat dengan rakyat kws temerloh dan bentong. yang teramat zalim yang bermata sepet dari rejimen lain.

    ReplyDelete
  9. bole saya pautkan dalam blog saya...

    ReplyDelete
  10. dah tau DAP tuh serpihan parti komunis, nape masih dibenarkan berada di atas bumi bertuah ni?
    yg pegang tampuk pemerintahan negara sapa?
    tp mmg aku x setuju nape logo kedah sejahtera disamakan dengan logo komunis tuh...
    dorang pon bleh kata 1Malaysia ngan 1Israel x sama ke?

    ReplyDelete
  11. Anonymous said...
    dah tau DAP tuh serpihan parti komunis, nape masih dibenarkan berada di atas bumi bertuah ni?
    yg pegang tampuk pemerintahan negara sapa?
    tp mmg aku x setuju nape logo kedah sejahtera disamakan dengan logo komunis tuh...
    dorang pon bleh kata 1Malaysia ngan 1Israel x sama ke?
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    yang kau bodoh dan sial sangat kenapa??? kau dah tahu dap tu serpihan komunis dan pas tu anjing dap...kenapa kau sokong pas sesat tu????

    ReplyDelete
  12. Terima kasih kerana telah memaparkan artikel diatas, betapa kejamnya komunis di Tanah Melayu. Saya berharap walaupun kejadian ini berlaku lama dahulu, dapat meninggalkan kesan kepada anak muda kita zaman sekarang... bahawa tanah air kita ini perlu di bela sentiasa.
    Yang paling menyedihkan lagi, cerita sebenarnya mereka bertempur dengan komunis sehingga kehabisan peluru dan banyak komunis yang terbunuh. Oleh sedemikian komunis terlampau marah sehingga di cincang kesemua mayat mereka. Tapi sayang rakan sekumpulan telah lari meninggal mereka bertujuh, daripada 17 orang untuk menentang 100 orang kominis.
    Mereka menunggu seminggu kerana ketakutan untuk masuk mencari rakan yang sudah terkorban pada hari isnin 16hb April 1951.
    Salah seorang perajurit yang meninggal adalah bapa saudara saya Perajurit 3247 Ahmad bin Kudus(Sheikh Ahmad bin Sheikh Abdul Kudus)

    Ucapan alfatihah dan berharap roh mereka dicucuri rahmat.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive