Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, October 12, 2010

Kepada 'think tank' Najib yang BEBAL..

mae1000 said...
Hari ini saya merakamkan rasa yang teramat sedih bila PM Najib berkata bahawa orang Cina bukan Pendatang di Tanah Melayu dan orang Cina tidak perlu berterima kasih kerana diberi kerakyatan.

Najib bercakap bagi kepentingan politiknya, bukan bagi kepentingan kaum Melayu yang melantiknya.

Perlembagaan dan Social Contract bercakap mengenai kaum, bukan individu, bukan Ah Chong, Mei Lin dan sebagainya, bukan pada peringkat inmdividu, tapi di peringkat kaum. Selagi seseorang itu dari kaum Cina, maka dia adalah dianggap pendatang di Tanah Melayu.

Apabila kaum Cina diberi kerakyatan sekali gus pada masa dulu, operasi pada masa itu adalah diperingkat kaum, bukan berpilih-pilih, Ah Chong diberi kerakyatan sementara Mei Lin tidak. Ah Chong dan Mei Lin diberi kerakyatan kerana mereka kaum Cina.

Pemberian kerakyatan bukan bererti mereka bukan Pendatang. Mereka adalah tetap Kaum Pendatang, sebab itu ada operasi memberi kerakyatan, bukan secara otomatik dapat kerakyatan. Kaum Cina adalah Pendatang yang diberi Kerakyatan.
October 11, 2010 12:00 PM

Ajak Paroi said...
Beruk dari China dibawa ke Tanah Melayu dan dibiarkan membiak selama 5 generasi, maka Ia tetap Beruk.
Monyet dari India dibawa ke Tanah Melayu dan dibiarkan membiak selama 5 generasi, maka ia tetap Monyet.
Cukuplah Anwar Al Jub seorang menjadi pengkhianat Melayu...tapi kalau Najib nak kan juga 'title' tu silakan.
Tunggulah pilihanraya ke 13. Ia pasti datang. Kau tahulah nanti untung nasib kau.
October 11, 2010 12:09 PM
Delete

Anonymous said...
Pemimpin politik melayu masih lagi nak berlembut dan jaga hati kaum cina. Entah apa ada dalam kepala otak depa ni sampai begitu lemah sekali apabila berhadapan dengan kaum ni. Sanggup gadai budaya melayu. Sampai kiamat gamaknya pemimpin melayu tak akan guna rasional untuk memelayukan semua rakyat malaysia.
October 11, 2010 12:40 PM

Anonymous said...
Mulai hari ini kita gantikaN istilah RASIS kepada istilah PENDATANG. Istilah PENDATANG tidak terhad kepada race atau kaum, tetapi kepada mentaliti atau kepercayaan. Sesiapa yang menyuarakan bangkangan, tidak bersetuju atau mempersendakan HAK-HAK ISTIMEWA PRI BUMI, BAHASA MELAYU, AGAMA ISLAM. KEBUDAYAAN KEBANGSAAN, INSTITUSI RAJA-RAJA, DLL seperti yang termaktub dalam Perlembagaan, kita istilahkan mereka sebagai PENDATANG, termasuk parti politik dan individu Melayu dan Bumiputera lain. Sesiapa bukan sahaja menentang tetapi memperkecilkan, menghina, melemahkan, menandingi dan tidak menghurmati kedudukan keistimewaan tersebut juga adalah dikira sebagai PENDATANG.
Kerajaan wajib melaksanakan dan membedakan diantara AGAMA RASMI dengan yang tidak rasmi, Bahasa Persukutuan dengan bahasa yang bukan Persekutuan. Maksudnya, kalau Bahasa Kebangsaan adalah Bahasa rasmi maka bahasa-bahasa lain mesti diperlakukan dan diberi pengiktirafan sebagai bahasa-bahasa bukan rasmi. Jadi kedudukannya, perlaksanaannya dan peruntukan mesti bertahap tidak rasmi. Kedudukan ini tidak boleh menggugat atau melemahkan status RASMI itu.
Begitu juga dengan status Agama Islam dan Kebudayaan Melayu. Kedua-dua ini bertaraf NASIONAL. Kebudayaan lain,hari-hari kebesaran agama lain, dll adalah tidak bertaraf NASIONAL. Kerajaan mesti memberi nilai dan sambutan yang berbeda. Kerajaan jangan menyambut hari-hari lain daripada Hariraya Aidilfitri dan Kurban sebagai hari-hari NASIONAL.
Mereka boleh menyambut Tahun Baru, Deepavali, Krismas, dll sebagai hari kebesaran masing-masing kaum dengan daya inisiatif mereka sendiri tanpa penglibatan kerajaan. Tetapi tidak bertaraf NASIONAL seperti status agama Islam dan hari-hari kebesaran Islam. Barulah timbul perbedaan dan dihargai akan erti istilah-istilah RASMI, AGAMA PERSEKUTUAN, dan HAK-HAK KEISTIMEWAAN.
Kepada mereka yang tidak dapat menerima hakikat ini adalah PENDATANG.
October 11, 2010 1:02 PM

Anonymous said...
Betul ke….aku pening memikirkan nya..sebab
1. Bila orang datang kesini ..Melaka contoh nya…siapa yang menerima tetamu ini??
2. Kalau ia perlukah di beri kerayatan semasa merdeka dahulu??
3. Sudah hamper 60 dan mungkin tiga generasi atau lebih daripada zaman kesultanan Melaka..tapi tak juga pandai Bahasa melayu..pelek kan
4. Sejak merdeka tiga perperiksaan UPSR/PMR dan SPM dimana Bahasa melayu wajib atau pra syarat untuk lulus…tapi masih tak pandai cakap pun…pelek??
5. Kalau bukan pendatang kenapa TIDAK SETUJU semua konsep nasional..seperti satu Sekolah..
October 11, 2010 1:21 PM

cikgu pencen said...
Anda semua tak perlu risau sangat, itu cuma kata2 yang terkeluar dari mulut PM sahaja. Maklum lah nak ambil hati kaum pendatang tu.

Tapi yang kita takutkan nanti mereka menuntut kata2 PM itu supaya ianya di masuk kan kedalam perlembagaan negara pula.

Rasanya PM pasti kena ikut kemahuan pendatang ini, kalau tidak ..........

Sebenarnya PM sudah masuk kan kepala kedalam jerat pendatang ini.
October 11, 2010 1:39 PM

Anonymous said...
YAB PM....
SEBAGAI SALAH SEORANG SUARA KERDIL RAKYAT BUMIPUTERA DI SARAWAK YANG TIADA PANGKAT SERTA KEDUDUKAN DALAM NEGARA DAN TIDAK DIKENALI DI LUAR NEGARA SEPERTI TUAN, ADALAH TERAMAT-AMAT SEDIH BILA TERDENGAR YANG TUAN BEGITU LUNAK SUARANYA MENGELUARKAN KENYATAAN UNTUK MENG"IKHTIRAF" KAUM C.I.N.A. BUKAN PENDATANG........

SIAPAKAH TUAN NAK MENGATAKAN BEGITU.ADAKAH DISEBABKAN TUAN PERDANA MENTERI MAKA KAMI ORG BUMIPUTERA AKAN IKUT MEMBUTA TULI???? INGATLAH TUAN DIPILIH OLEH RAKYAT. DARI RAKYAT JUGALAH TUAN DAN "RAKAN2" DALAM PARTI AKAN DITURUNKAN PANGKAT. SAYA SEDIH, SEDIH, SEDIH.......

DIHARAP TUAN DALAM MASA TERDEKAT INI PERBETULKAN KENYATAAN TUAN SEMALAM TU SEBELUM RAKYAT BUMIPUTERA "MEMBETULKAN" BALIK KATA TUAN ITU DALAM MASA TERDEKAT NANTI. FAHAM SAJALAH MAKSUDNYA.

KEPADA YANG TERAMAT MULIA TUN DR MAHATHIR DAN PEJUANG BANGSA SEPERTI PERKASA BANTULAH KAMI UNTUK SAMA BANGKIT SEBAGAI BANGSA YANG KUAT DAN BUKANNYA SEBAGAI PENGKHIANAT BANGSA.

HARAP TUN DR. M DENGARILAH LUAHAN RASA KAMI. PEMIMPIN MELAYU PASCA TUN LEBIH2 LAGI SEKARANG TIDAK BOLEH LAGI DIHARAP. MEREKA LEBIH NAK JAGA HATI BANGSA LAIN YANG M.I.N.O.R.I.T.I DARIPADA KITAYANG MAJORITI INI.
October 11, 2010 1:42 PM

Sang Guna said...
itu le beza kita penyokong perpaduan melayu, tak semestinya apa yang keluar dari mulut pemimpin kita itu betul, tak betul tetap tak betul, tak macam ada sesetengah pengikut parti politik yg dah seperti tersampuk, tak tau nak bezakan mana betul mana salah, tersampuk sampai over taksub apa yg pemimpin dia ckp semua dia telan bulat2, tak kira betul salah semua dia telan ikut bulat2.
Memang betul kata kau bukan semua cina dan keling itu yg berperangai mcm pendatang masih ada yg betul2 nak jadi malaysia, cuma masih terlalu byk yg berperangai mcm pendatang kerana sikap yg tak tau menghormati hak2 kaum majority yg sedia ada.
October 11, 2010 1:52 PM


aku pun racist said...
najib berucap di perhimpunan mca tu pun cakap english. guna bahasa penjajah utk berucap kepada "bukan pendatang". kan ke pelik tu. sempena bulan ni kempen bulan bahasa kebangsaan, kenapa najib tak guna bahasa melayu 152? kasi ajar la "bukan pendatang" tu guna bahasa melayu. blah la cina.
October 11, 2010 2:53 PM

airman_1 said...
mari kita banyakkan calun bertanding atas tiket bebas, dimana mana calun diletakkan olih pmbangkang ataupun mana calun bn yg tak konsistan dgn aspirasi kita kita tandingi adakah altenatif bolih difikirkan
October 11, 2010 3:33 PM

Anonymous said...
Itu bezanya mengecapi kemerdekaan cara rundingan meja dan mengecapi kemerdekaan menerusi pengunaan senjata menentang penjajah.

Cara Indonesia mencapai kemerdekaan menerusi perjuangan bersenjata menentang penjajah belanda lebih efektif tak banyak syarat-syarat dari pihak belanda untuk memerdekakan Indonesia.

Cara kita mencapai kemerdekaan menerusi rundingan tetapi sangat banyak syarat-syarat dikenakan demi kebaikan penjajah british.

Kaum pendatang ini banyak mendapat kebaikan dari brtish demi mahu menjaga kepentingan british.

Kita berasa bangga kalau di Indonesia kalau kaum tionghua berkumpul sesama mereka, bahasa yang digunakan adalah bahasa Indonesia tidak ada pelat langsung seolah-olah seperti orang pribumi Indonesia cara pertuturan mereka.

Kalau disni dah jadi menteri berpuloh tahun pun masih pelat bertutur bahasa resmi.

kita bukan rasis tapi dah meluat kerana tidak ada semangat patriotik langsung tetapi mahu taraf yang sama dengan penduduk asal.
October 11, 2010 4:08 PM


ahmad said...
Saya rasa demi untuk menyelamatkan UMNO dalam pilihanraya yang akan datang, demi untuk menyelamatkan kuasa politik orang melayu melalui UMNO(maaf kerana tak boleh harap kepada PAS dan PKR kerana PAS hanyalah keldai suruhan dalam PR dan PKR bukan parti orang melayu) maka sudah tibanya masanya DS Najib mencontohi tindakan Datuk Onn Jaafar meninggalkan UMNO. Kalau ini berlaku MT UMNO harus mengambil tindakan memecat DS Najib. Demi undi kaum cina yang hampir mustahil diperolehi DS Najib sanggup menghina bangsa melayu, apakah tidak berharga undi kami wahai najib. Tunggu!!!! adakah undi bangsa pendatang ini kan dapat menyelamatkan kamu apabila undi melayu pula lari.... masa baru tahu langit tinggi atau rendah. DS Najib saja juga ahli UMNO tapi hari ini saya mengatakan bahawa undi saya adalah untuk dirosakan sebagai tanda protes. Adakah saya bersifat perkauman. Ya.. selagi kaum pendatang cina ini tidak menghormati Malaysia seperti apa yang tercatat dalam perlembagaan. Tidak bercakap dalam bahasa kebangsaan dan bersekolah disekolah kebangsaan. Tidak bersikap dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung. Murah sungguh nilai perjuangan mu wahai presiden UMNO
October 11, 2010 6:30 PM

Anonymous said...
Teramat sedih lagi bila kerajaan akan tanggung 100% bil utiliti sjkc mulai 2011. Kalau tokey-tokey kaya mereka sedekahkan sebiji aircond bagi setiap bilik darjah supaya pelajar depa dapat belajar dengan selesa, maka dapat markah cemerlang, bil beribu-ribu ringgit, kerajaan nak tanggung ke? Berbaloi ke? Tak cukup lagi ke allocation yang berbilion ringgit tu? Sekolah kebangsaan banyak yang terpaksa berjimat letrik, sampai kena belajar tanpa kipas angin, manalah murid boleh maju. Alamat jurang perbezaan akan menjadi lebih besar antara cina dan melayu. Kesudahannya biasiswa dah tentu diaorg yg bolot. Kita ternganga lagi.

-kenapa lah pemimpin baik PAS & UMNO selalu buatkan org Melayu susah hati?-
October 11, 2010 10:56 PM

Anonymous said...

DS Najib,

Dengar itu baik-baik. Ramai orang MELAYU dah marah.
Terpulang samada nak ambil perhatian atau tidak.

Kaum Cina dan India dulunya adalah Pendatang .Dan anak-anak mereka sekarang juga adalah anak cucu "PENDATANG" dan bukan anak bumi "TANAH MELAYU" yang dikenali MALAYSIA sekarang.

CINA dan INDIA kekal sebagai PENDATANG .Itu lah tafsirannya YAB Najib.

October 11, 2010 10:08 PM


tebing tinggi said...
Dengar sini orang-orang Melayu semua !.

Dari tarikh peistiharan ini ,kaum Melayu adalah PENDATANG ,maka dengan itu mereka tidak mengklasifiksikan mereka sabagai bumiputra.
Kaum cina dan india telah berada ditanah Melayu melebihi lima genarasi dan kesetiaan adalah termaktop.
Pendekatan mendahulukan mereka adalah langkah menghormati kedudokan mereka demi populiriti kepimpinan yang tidak harus dipertikaikan bagi kesinambongan wacana negara.


1sekolah>1bahasa>1Malaysia
October 11, 2010 11:04 PM

Anonymous said...
Kenapa Kaum tu sudah kaduk naik junjung... Pun salah kita gak.. kita yang berpecah belah.. Patutnya kita majoriti.. kita berhak nak tentukan sape pemimpin.. tp akhirnya minoriti plak yang menjadi penentu kemenangan dalam satu2 PRU...
Ada plak yang bangang mnyokong membabi buta.. Kononya nak perjuangkan Islam.. tapi apa jadi pada selangor.. Sorang kata Haram jual Arak.. rampas... yang sorang lagi kata Takpa... akhirnya sebab mereka ni ramai kenalah ikut kata mereka ni.. Yang dok kata memperjuangkan islam ni.. bukannya berjuang untuk Islam.. tapi untuk dapatkan kuasa... kuasa yang tak pasti...
parti pun dah kata.. walaupun mereka berjuang utk islam.. tapi mereka boleh mencalonkan calon bukan Islam dgn syarat mesti berakhlak baik.. contoh samseng globalakrisnan,Lim Kit Sial, Gua Eng, Ronnie liu.. tian chua... Pastu boleh plak kata.. PAS tak pernah pun berjuang untuk mewujudkan agama ISlam... Akhirnya.. sapa yang digunakan.. Orang Melayu ISlam dalm PAS lah
October 12, 2010 1:52 AM

Anonymous said...
Pakatan Rakyat hanya ada jentera orang ISlam PAS sahaja jika mengundi.. Dan mmg takder yang boleh diharapkan melainkan jentera Parti PAS...

Masalahnya.. kita yang buat kerja... kenapa plak diorang yang lebih berkuasa.... Kenapa Melayu dalam Pakatan Rakyat ni diam kan aje... Kenapa suara pemimpin kita diorang taknak dengar... aku dah mula jemu macam ni....

Ini dah lari dari perjuangan ni.,..
October 12, 2010 1:55 AM

15 comments:

  1. Den sokong NAMAWE diberi taraf bumi sbb Najib kato Cino bukan pendatang. Perjuangan Den dah solosai. Jeng3X Dulu Den berjuang 22 tahun bolum selosai. Pikir la wahai Melayu sam2. NAMAWE pun ekau tak mampu nak bertindak apo2 inikan pulak komen ketuo Hindraf mempersoal ketuanan Melayu yg diucapkan oleh Sultan Johor. Bekas ketuo UMNO Cik Hisham lagi sekali beri amaran pada ketuo Hindraf. Jangan kali ni dio hunus keris lagi. Wa den tertgk Golok awak yg di hunus oleh ketuo MCA, buleh tahan gak, malu 1Msia. Den respect jugak pada almarhum sultan perak dulu yg tanpa berlengah lagi menghhalang mana2 orang rakyat Msia yg derhaka padanya memasuki Perak. Tapi apo nak buek Raja kita sendiri Apanama dah lucut kuasa, melayu sekular dah Hina, last2 Hindu Hindraf hina, kita berputih mata. Kuang3X.

    ReplyDelete
  2. nampaknya nada hompuk sudah berbeza. hmmm...

    think tank najib bukan setakat bebal che din. tapi dah masuk tahap senteng akal. ntah apa research yg depa buat. makan gaji buta gamaknya.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. adalah satu konsep silap jika punaisihat pee em ingat, kalau
    anggap chingkie kat negara ini bukan pendatang -ini akan translate
    undi dari chingkie untuk bee en

    silap besar!!

    why?


    kalau melayu bersembahyang 5x sehari, kerja / sembayang si chingkie 5x
    sehari ialah mintak , mintak, mintak , mintak ,mintak.....



    mereka mintak pada pokok, mintak pada pee em siapa aje, mintak ape aje


    kalu lihat tanah untuk buat rumah , kedai ape ape aje- mereka mintak


    real estate di kuala lumpur

    -----------------------------

    lihat aje di kl atau di mana mana di malaysia . si chingkie mintak dari umno-
    macam mintak pada bapak tiri mereka. apa mintak dapat.

    Sentul- 10, ooo ekar [ytl mintak dapat] .
    sekolah bbgs [desmond lim mintak dapat-jadi pavilion]
    taman pertama [mca sengkek mintak dapat]
    kalau dekat jalan cheras berapa banyak harta gereja mintak -kiri kanan highway dapat
    sg besi airport mintak dapat-taik jho dan geng
    dan banyak lagi sichingkie dapat yang hanya pegawai do dn s/o aje tahu

    kalau tengok sejarah , umno tahu rembat tanah yang diterokai olih melayu miskin-
    hamid tuah di halau dek si penyamun harun deris , mb selangor

    kat majidee , peneroka tanah gomen di halau dek gani osman

    kat pahang , peneroka melayu di rembat[ ikut cerita tukar tiub]

    tak habis habis umno buat melayu susah


    filosofi si chingkie
    -----------------------

    walaupun melayu jadi opiser dalam gomen , pak politik melayu tak sedar yang si chingkie anggap

    undang undang dan juga trafik bye-laws itu tak lebih dai satu cadangan aje.




    mereka bolih dapat kecualian dengan bayar melayu bapaak politko/ pak penjawat awams
    dengan 'masyyuk ' wang dan pompuan.

    tak caya - tengoklah bandar raya sesak dengan kereta double park kat double line/
    jalan utama tanpa tindakan undang undang.

    pergi ajelah lihat opis kat berjaya ikan -penuh dengan amoi menarik .

    chingkie bolih pas pas pompuan bagaikan hadiah untuk opiser melayu.

    [source - tepi jalan mat skodeng ]


    contoh 1
    ----------

    jalan ipoh -penuh dengan kereta
    double parkir menyesakkan jalan.

    tindakan undang undang ?

    ilek. mungkin ada campurtangan mca/gerakan


    kongsi kong
    --------------

    bila melayu beli barang da ri gedung chingkie harganya bertambah 10 per sen sekurang
    kurangnya. INI amalan biasa. harware, elektronik ke? sama aje

    bangsa chingkie di pandu olih kongsi kongsi - ho , hai lam [kedai kopi] etc
    tak de propeser kangkung dari sintok/montok yang nak bikin kajian?

    kuasa kongsi ini kuat . mereka mahu gomen apa member kongsi kata. satu masa dulu tahun 80/90 kongsi pasar borong selayang
    beritahu dato bandar [masa itu -elias omar] yang mereka mahu pasar borong
    di tutup hari ahad.

    Tapi elias telah berkeras dan tidak approve desakan kongsi pasar borong selayang itu

    [lihat malay mail archive}


    konklusi
    ------------

    pee em bolih di lentuerkan dek si chingkie.

    persoalannya: bolihkah kaum chingkie memuaskan kemahuan pee em?

    I doubt very much. Simply no way lah.........




    khong khek khuat












    n

    ReplyDelete
  4. Salam bertandang hari selasa..
    apa khabar?Semoga sihat seisi keluarga...

    ReplyDelete
  5. salam,
    sempena idea saya mengenai 1 malaysia yg saya saja paham, saya perlu utamakan cina dan dahulukan india dan akhirkan melayu. cina dan india merupakan penyokong kuat saya. melayu tak ada pilihan dahhhh. depa mesti pilih kita punya. tengok, adik saya nazir pun kata kami pendatang serupa cina, itu pasal saya pinggirkan melayu. melayu mesti pilih umno punya. pas susah sikit sebab dah join dap, pkr parti semua bangsa. so melayu mesti pilih umno walaupun pemimpin buat tak acuh kat melayu. syabas kpd pemimpin melayu yg jadi pemimpin umno pasal tak perlu menjaga melayu. melayu tiada pilihan .....

    ReplyDelete
  6. Najib harus mengambil ikhtibar mengenai beribu2 undi rosak di Johor pada PRU12 dahulu.
    Nanti janganlah terkejut bila ianya terjadi di Pekan dan Semberong pada PRU13 nanti!
    Malay Power?

    ReplyDelete
  7. Orait! Najib kata jgn panggil pendatang ok setuju! Mula hari ini aku panggil LANCAU dan PUNDEK utk Najib yg mengaku Pendatang dari Sulawesi juga kita jgn panggil pendatang tapi kita panggil BUT*H. Tunggu............PRU 13 kita tengok LANCAU. PUNDEK dan BUT*H undi siapa, kehancuran akan bermula....

    ReplyDelete
  8. Cantik ulasan Khong Khek Khuat. Walau bagaimana pun ada melayu jonis subsidi dan sekular tak pernah mahu belajar mcm -tom tertembak dlm seluar-, kalau sekadar komen singkat macam kuda kayu, takpayahlah postkan. Tak payah jadi nasi tambah pd che Din atau cicit komut.

    ReplyDelete
  9. najib dan hisham have nothing uspstairs really. time and again they say things that reveal their ineptness. they are apologetic and weaklings. they have been riding and hiding behind the high wave of mahathir. now they show their true colour for having learn nothing all the years in politics.

    ReplyDelete
  10. bodoh punya najib..demi kepentingan politik..nk berbodohkan rakyat malaysia..tau la adik ipar dia org cina...(keturunan Tun Razak rosak kerana nazir)...ini mesti telor naji dh kena pegang dgn singapore..mungkin pasal altantuya..

    ReplyDelete
  11. Ada sekor babi namanya Babeewee dipelihara oleh seekor harimau. Apabila telah besar siharimau cuba untuk berterus terang kepada Babeewee bahawa ia adalah seekor babi, tetapi babeewee enggan percaya walaupun diberi cermin utk melihat rupanya yg hudoh. Akhirnya dia mula meracau-racau mencipta lagu rap seshingga ke Taiwan mengatakan dia adalah harimau padahal orang di Taiwan melihat dia memang seekor babi!

    ReplyDelete
  12. bosan sungguh bila ahli politik buat perangai mcm tu..
    baik pk pasal student melayu hari ni..
    http://tomok123.blogspot.com/2010/10/benarkah-pelajar-ipt-di-malaysia-paling.html

    ReplyDelete
  13. Di PRU13 nanti,
    1. Kaum Cina tidak akan mengundi MCA dan Gerakan sebaliknya akan mengundi DAP.
    2. Kaum Melayu tidak akan mengundi UMNO kerana melihat UMNO tidak serious menjaga kepentingan Melayu.
    3. BN akan tewas besara-besaran!
    Melayu mudah lupa ............
    Melayu mudah lupa ............

    ReplyDelete
  14. Complaint by Public

    親爱的佛教信士.
    佛教之地,都是要善伩修守戒律, 但令人痛心的是 Samnak Sambodhi Buddhist Association No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya 52100 Kepong Selangor, Malaysia.三宝寺却不以身作則。他们允许缅甸外劳庆祝佳日,隨心所意,在当地杀鱼.鸡. 猪.羊及飲洒作乐,醉身萝死耒污垢佛教神聖之地.至今 已引起居民的反感.

    針对以上的题,身为佛教伩徒,也是前任理事会成员,我 依佛礼的教海,据理力争。但孤学难呜,却被一手遮天,以商叶利益为重的马华公会,鹅嘜区会主席叶金福(Yip Kum Fook), 把我排除在外,其用意, 一目了然,想完全控(Yip Kum Fook)制甲洞帝沙再也,三宝寺耒达到私利賺钱.现在, 他应用外耒和尚主持三宝寺,其目的,也更清楚,因为外耒者不知内幕,不能久留,无杈过向.

    回顾10年前之事,由本地吉兰丹和尚仼壇主兼顾问之時, 此种现象,是不曾发生的,为何到了叶金福(Yip Kum Fook)的領导乏下,却帶耒如此違反佛教的文化?难怪,前仼壇主 也一声不言就远离了,必有其苦衷。

    为了佛教的遵严,我不忍看它沦落为醉身耒萝死之地, 让人耻笑,在此, 我只好通过现代的管道,泣声敬请,佛 教伩仰者及马耒西亜佛总能加以关注, 并给予该理事会劝导,尽速觧决此事,以免这种污点影响整体的佛教良好形象。

    ReplyDelete
  15. Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
    Contributed by Anak Mami

    Ven. Phra Piya Thammo,
    Rumah Pangsa
    Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
    11400 Pulau Pinang,
    Malaysia

    Dear Devotees,

    Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK (MCA chairman Gombak) due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

    When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK(MCA Man) came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

    Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK(MCA chairman Gombak) is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

    I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

    I told to the inspector of the again, I am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

    Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

    Yours in Dhamma

    Ven. Phra Piya Thammo
    Penang, Malaysia

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive