Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, October 8, 2010

Desakan bina gereja di sekolah

1. Ramai yang menyalahkan Yahudi dalam kemelut yang berlaku kepada umat Islam hari ini, tanpa menyedari bahawa Yahudi/Israel hanyalah alat kepada sebuah kuasa besar yang sangat berpengaruh dalam mengawal sesebuah kerajaan dan ekonomi dunia.

2. Andai anda membuat sedikit kajian, maka sudah tentu anda menyedari akan peranan Vatican City dalam mencatur serta mencorak evolusi masyarakat dunia kini.

3. "Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah".


4. Terbaru, pengurusan Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Ampuan Durah dikejutkan dengan desakan untuk membina gereja di kawasan sekolah. Difahamkan ia merupakan kes ke-5 yang terjadi di Negeri Sembilan, selain 4 buah sekolah yang turut mendapat tuntutan yang sama sebelum ini.

5. Sekolah-sekolah yang menjadi sasaran untuk membina gereja adalah sekolah yang memiliki pelajar-pelajar tingkatan 6. Kaum mana yang ramai belajar di tingkatan 6?

6. Walaupun tuntutan membina gereja di kawasan sekolah dilakukan oleh pelajar, namun dalang sebenar di belakang mereka adalah guru beragama Kristian yang mengajar di sekolah-sekolah berkenaan, sementelah ramai guru hari ini yang begitu 'seronok' menyokong pembangkang. Tak percaya boleh semak dengan NUTP.

7. Mereka ini sama ada bebal berkenaan perkara-perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, ataupun sengaja bersikap kurang ajar dengan tuntutan melampau, yang berkemungkinan untuk menguji umat Islam di negara ini.

8. Agaknya golongan ini terlupa akan hakikat Mereka Tiada Dalam Perlembagaan.

9. Islam dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan mempunyai makna yang besar di Malaysia. Islam bermaksud Islam keseluruhannya dan bukan terhad kepada 'ceremonies dan rituals', doa selamat dan tahlil atau tepung tawar. Maksud kebebasan agama dalam Perkara 11 hanya pada bahagian intipati atau integral sesuatu agama seperti pakai turban adalah wajib bagi agama Sikh, manakala pakai kupiah pula tidak wajib bagi agama Islam. Amalan agama yang dilaksanakan bersampingan dengan bukan amalan agama seperti mengadakan pesta ria atau festival pelancongan bersama-sama dengan sambutan Thaipusam bukanlah merupakan suatu amalan agama.

10. Perkataan 'aman' yang menyentuh berkenaan agama selain Islam dalam Perkara 3 bermaksud mematuhi undang-undang tentang ketenteraman awam, keselamatan negara, kegunaan tanah, perancangan bandar/luar bandar, susun atur dan perparitan. Berdasarkan maksud, maka kuil, tokong dan gereja TIDAK BOLEH dibina sesuka hati di negara ini. Perkataan 'damai' pula bermaksud serasi atau selari dengan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan tidak membelakangkan atau merendahkan martabat agama Islam dan tidak menyakiti pengikut agama lain. Justeru berdasarkan Perkara 3, ADALAH SAH bagi Persekutuan atau sesuatu negeri menubuhkan atau menyelenggara institusi-institusi Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam agama Islam dan melakukan apa-apa perbelanjaan sebagaimana yang diperlu bagi maksud itu, termasuklah membina surau di sekolah-sekolah.

11. Kumpulan agama bukan Islam tidak boleh mengajar (give instructions) agamanya tetapi boleh mendidik (educate) kanak-kanak dalam agamanya sahaja. TETAPI kumpulan agama Islam boleh mengajar agama Islam dan kerajaan boleh menanggung perbelanjaan yang perlu (rujuk perbezaan perkataan 'educate' dan 'instruction' dalam Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan). Agama Islam ialah state religion bagi negeri beraja dan di setiap negeri itu ditubuhkan Majlis Agama Islam bagi menyelia pentadbiran hal ehwal agama Islam. Hukum syarak tersenarai dalam Senarai II – senarai negeri dalam Jadual Kesembilan. Jika hukum syarak dilaksanakan secara berperingkat di Malaysia adalah disebabkan perlunya hukum syarak itu ditarbiahkan terlebih dahulu sebelum dilaksanakan seperti hukum hudud.

12. Tetiba teringat kepada Paklah dan Bro Anwar Bin Ibrahim.

13. Sekalung 'tahniah' perlu diberikan kepada kedua ahli parlimen tersebut kerana memungkinkan segala tuntutan hari ini, yang dahulunya langsung tidak berani disebut oleh non-muslim.

14. Sorang dengan sikap terbuka terlampau, manakala sorang lagi dengan kepakaran memecah belahkan sesama umat sehingga orang bukan Islam di negara ini begitu berani mencabar Islam dengan pelbagai tuntutan 'pelik'.

15. Justeru, sampai bila nak tunggu semua Melayu bersatu?

20 comments:

  1. Salam bro, kerana ada Melayu Islam yang terlalu mendewa-dewakan golongan haprak inilah maka mereka sengaja melupakan apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Negara... itulah hamPAS....

    ReplyDelete
  2. Kenapa mereka laknat ni dah berani meminta yg bukan 2. Kerana mereka tengok org ISLAM yg ada kat Malaysia ini dah teruk, dah haprak. Dah nak mampos akan gara gara merebut kuasa.Kita semua bertelingkah antara satu dgn lain kerana kuasa tapi mereka tidak. Dalam diam diam mereka gunakan kelemahan org Melayu Islam untuk meminta apa yg mereka rasa nak minta. Kalau tak bagi apa yg mereka mahu maka mereka 'kononya ' mengugut tidak akan mengundi pemerintah sekarang.Kerana takutkan undi tak dapat maka pemerintah pun ikut lah apa yg depa kata dan apa yg depa mahu.

    Semua ini salah siapa ? Salah MELAYU ISLAM juga. Cuba tengok zaman Mahathir, sapa yg berani angkat muka dan minta yg bukan bukan.Tak ada sapa pun yg berani nak minta macam sekarang malah apa yg Mahathir kata semua nya di ikuti kerana Mahathir tak takut kat apa jenis ugutan dan mempunyai pandangan yg jauh untuk bangsa dan agama beliau.

    Jadi sekarang terpulang kepada org MELAYU ISLAM untuk bersatu semula walaupun dalam perbezaan fahaman politik.Jgn lah terlalu fanatik kat sesuatu parti itu. Yg mustahak sekarang adalah untuk menjamin bahawa ISLAM akan terus utuh di negara ini.

    ReplyDelete
  3. kepada sdr2 christian semua, jangan risau kerana sdr anwar ibrahim akan membina gereja di semua sekolah apabila beliau menjadi PM.

    Undi lah PR di GE12 nanti!

    ReplyDelete
  4. salam

    Masalah juga kalau Sistem Perlembagaan tidak diedahkan oleh rakyat berwarganegara Malaya

    Benda ni wajib dipantau, kementerian baru perlu diujudkan...seperti kementerian dalam negeri, pasal dah lama kite xde kementerian tu

    ReplyDelete
  5. Kpd yg menyokong gereja dibina tu? Awak mmg bodoh.. GE 12 dah lepas la sial.. Pas ni GE13 plak.. Anyway, sume umat Islam, manyak2 la doa agar kita tak tertipu dgn dakyah2 pembangkang. Golongan pelajar skang pula perlu diberi fokus sbb yg tolong menghasut ni ramai gak la cikgu. Berdoa lah agar golongan2 guru sekolah diberi petunjuk dan hidayah, di bukakan mata mereka, selama ini kerajaan BN yg tolong diowg. Kalo tak, sekolah pon agaknye takde kot? Merempat la diowg..
    -saya sayang Cikgu Jasmin

    ReplyDelete
  6. Rumah ibadat adalah tempat untuk para penganut menyempurnakan ibadat terhadap Tuhan tetapi bukan untuk tayang-tayang.

    Dalam konteks ibadat, tujuan pembinaan rumah ibadat adalah untuk para penganut mendapat akses terhadap bangunan berkenaan.

    Untuk apakah dibina rumah ibadat dalam kawasan awam (sekolah) tetapi kawasan berkenaan ditutup pada hari yang mana rumah ibadat itu mahu digunakan?

    Hik-Hik-Hik

    ReplyDelete
  7. Sebut saja perpecahan Melayu, bertalu-talu lah cemuhan pada pembangkang. Seolah-olah pembangkang saja harus dipersalahkan.
    Apa kah kita buta sudah berzaman-zaman sudah wujud nya sekolah-sekolah missionary kristian seperti St.John, St.Joseph, St.Paul,St.Gabriel,St.Francis,La Salle, Methodist School,Convent, St.Mary, St.Anne dan banyak lagi. Sudah berapa ratusan-ribu atau jutaan anak-anak Melayu Islam bersekolah disekolah seperti yang dinyatakan diatas. Sekolah-sekolah tersebut semuanya mempunyai Gereja atau sekurang-kurangnya Chappel di perkarangan sekolah tersebut.
    Berapa ramai kah anak-anak Melayu disekolah-sekolah tersebut dah masuk kristian?
    Jangan lah jadikan isu ugama untuk menghentam pembangkang. Salah kan pemimpin-pemimpin Umno.BN yang tidak jujur dan Iklas menyebabkan Rakyat sudah bosan untuk menyokong kerajaan.
    Kami penyokong PR masih siuman dan masih sayangkan bangsa dan ugama kami. Tetapi bukan Umno/Bn yang menjadi pilihan kami untuk menerajui Negara yang Tercinta.

    ReplyDelete
  8. tanya balik soalan berapa ramai plak bukan melayu dlm St.John, St.Joseph, St.Paul,St.Gabriel,St.Francis,La Salle, Methodist School,Convent, St.Mary, St.Anne. sekolah mana pula yg diwartakan sbg sekolah kebangsaan atau kerajaan. sekolah kerajaan boleh ada chappel ke?

    ReplyDelete
  9. Ingin tahu,

    Sekolah missionary kebanyakan dah jadi sekolah kebangsaan bantuan penuh kerajaan.

    ReplyDelete
  10. PM Najib, Hishamudin Tun Hussein, Nszir Tun Razak semuanya dari St.John. sekolah ada gereja dan chapel.

    ReplyDelete
  11. dulu kgv ada chapel sblm jadi sekolah menengah melayu. lepas dah tukar jd smk dah takde dah chapel. dah jadi stor. skrg isunya sek yg dibina tanpa gereja kenapa perlu pula ada gerakan nak bina gereja di smk. gila ke apa? ada la cikgu cikgi sendiri yg sokong ni. kalu tak takde beraninya student tu nak mintak yg bukan-bukan.

    ReplyDelete
  12. HAIRAN, MASIH ADA JUGA MELAYU YANG SOKONG HAL INI. TERLALU BERBAIK HATI. APA KAH ANDA TAK TERFIKIR APA YANG ANDA SOKONG ITU ADALAH HASIL DARI TIDAK MENGHORMATI AGAMA ISLAM DAN BANGSA MELAYU. ADALAH WAJAR SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA MEMPUNYAI SURAU SEBAB AGAMA RASMI MALAYSIA ADALAH ISLAM DAN BANGSA MELAYU ADALAH BANGSA UTAMA NEGARA INI. BAGI AGAMA LAIN CUKUPLAH DENGAN FASILITI YANG TELAH DIBINA DILUAR SEKOLAH.BAGI PIHAK PEMBANGKANG TAHNIAH SAYA UCAPKAN KERANA SOKONGAN ANDA MENYEBABKAN MEREKA-MEREKA INI SEMAKIN BERANI MENENTANG ISLAM DAN MELAYU DAN SEMAKIN BERANI MEMINTA HAK SAMARATA DENGAN KITA SETELAH SEKIAN LAMA HAL-HAL SEPERTI INI TIDAK PERNAH TERFIKIRKAN OLEH MEREKA. FIKIRKAN JUGA NASIB ANAK CUCU KITA. JANGAN SAMPAI MEREKA MENJADI PENUMPANG DITANAH SENDIRI AKIBAT DARI BAPA DAN DATUK MEREKA YANG INGIN MEMBANTU SESEORANG MENCAPAI KEKUASAAN.TAHNIAH SEKALI LAGI. ASSALAMUALAIKUM. -ASP-Z-

    ReplyDelete
  13. Anon 6.02

    Mengapa disalahkan pembangkang dalam hal ini? Chua Soi Lek yang mempertikaikan Islam adakah beliau dari Parti pembangkang?
    Dalam hal ini, Parti Pemerintah lah yang kena buat keputusan.
    Permintaan-permintaan untuk membina rumah-rumah Ibadat oleh bukan Islam sudah lama disuarakan oleh mereka-mereka ini. Cuma sekarang-sekarang ini saja isu-isu sebegini di perbesar-besarkan oleh media-media dan bloger-bloger Pro-kerajaan untuk meraih simpati pengundi-pengundi Melayu supaya mereka boleh terus berkuasa dan seterusnya dengan rakusnya merompak
    harta rakyat dan negara.
    Tidak ada Melayu Islam yang beriman yang menyokong perkara-perkara sedemikian.

    ReplyDelete
  14. Anon 6.20

    Kerana ada orang-orang yang selalu menyokong bangsa-bangsa ni la maka hal-hal ini jadi.CSL walaupun dalam BN tapi dia jadi berani sejak pihak-pihak pembangkang terlalu membela mereka.CSL tetap membela bangsanya tapi ramai melayu yang sanggup menghina melayu demi menyokong bangsa lain. Contoh melayu sanggup berguling depan sultan demi membela bangsa lain.Ada melayu islam yang sanggup berkongsi Allah tanpa berfikir ianya dapat mengelirukan anak cucu kita dimasa depan.Ada pula melayu islam yang sanggup mengizinkan islam dihina sebab yang hina itu bukan islam.Dengan sokongan sokongan ini lah maka sikap kurang ajar ini merebak sehingga kedalam BN.kenapa hal ini tidak kedengaran dulu tapi hanya kedengaran setelah PRU12.Tidak perlu menegak benang basah.Walaupun anda menyokong pembangkang tapi anda tahu apa yang berlaku cuma ketaksuban dan ego anda yang membuatkan anda buta.

    ReplyDelete
  15. Anon 6.20

    Kerana ada orang-orang yang selalu menyokong bangsa-bangsa ni la maka hal-hal ini jadi.CSL walaupun dalam BN tapi dia jadi berani sejak pihak-pihak pembangkang terlalu membela mereka.CSL tetap membela bangsanya tapi ramai melayu yang sanggup menghina melayu demi menyokong bangsa lain. Contoh melayu sanggup berguling depan sultan demi membela bangsa lain.Ada melayu islam yang sanggup berkongsi Allah tanpa berfikir ianya dapat mengelirukan anak cucu kita dimasa depan.Ada pula melayu islam yang sanggup mengizinkan islam dihina sebab yang hina itu bukan islam.Dengan sokongan sokongan ini lah maka sikap kurang ajar ini merebak sehingga kedalam BN.kenapa hal ini tidak kedengaran dulu tapi hanya kedengaran setelah PRU12.Tidak perlu menegak benang basah.Walaupun anda menyokong pembangkang tapi anda tahu apa yang berlaku cuma ketaksuban dan ego anda yang membuatkan anda buta.berhati hati dalam menentukan masa depan agama,bangsa dan negara.Tersilap pilih hancur segalanya.51 tahun aman damai tiba-tiba diganggu hanya sebab cita-cita seseorang.Fikir-fikirlah melayu.

    ReplyDelete
  16. salam pm. lama dak baca komen2 hompuk. mana pegi? ka sbb sudah kantoi tukartiub basikal di jelebu. hahaha.

    bukan negeri9 saja ada tuntutan macam ni paneh. negeri selangor la ni byk jugak. ada sekolah bukan takat nak gereja, kalu boleh nak pakai rantai lambang salib besaq gi skolah. murid2 sekarang mana tau takut cikgu macam kita dulu. kurang ajaq pun bulih tahan. ibu bapa manjakan sangat. lepas tu bila budak2 tu suma hancus, sibuk pula salahkan kerajaan. agaknya ada hadis anak ibarat kain putih, dan umno yang corakkanya kot. sbb tu ibu bapa lepas tgn, padahal depa yg hopla jingga x pandai didik anak.

    depa skrg berani provok, kerana melayu pecah 4. dpt 3 melayu bersatu cukuplah umno+pas+atas pagar, kompom depa yg banyak bunyi tu akan menikus, mcm memula depa dtg sini umpama tikus menyusup. pkr tu tak payah la. buang masa. parti kumpul penjenayah nak buat apa. semak ja.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  17. Anon 6.37pm

    Bukan nak menegakan benang basah. Jangan melihat satu pihak saja yang dituduh cuba menderhaka pada Raja-raja Melayu. Apa kurang nya Melayu Umno di Terenganu bukan berguling-guling diatas jalan raya sebaliknya merentangkan parkataan biadap mnngatakan di Pertuan Agong NATANG kerena menolak MB pilihan mereka. Apa ada pun Buta ke?

    Rata-rata Orang Melayu yang menyokong Pembangkang adalah kerena tiada pilihan lain untuk menolak RASUAH yang dah menjadi darah daging pemimpin-pemimpin sekarang. Menteri-menteri yang dah lapuk dan tak berprestasi masih memegang jawatan. Jalan yang terbaik adalah dengan tidak menyokong mereka-mereka ini dengan menolak Umno/BN

    Tidak ada sebab sekiranya PR memerintah melayu akan hilang kuasa dan Islam akan terkikis pengaruhnya. Tiada modal lain ke nak menakut-nakut orang Melayu. Orang Melayu sekarang dah ramai yang pandai-pandai. Makcik-pakcik Felda tak lama lagi pun akan jadi bijak juga.

    Adakah dengan menolak Umno kita menyokong DAP? Adakah saranan Chua Soi Lek itu pandangan BN?

    Apakah jahil sangat ke Pemimpin-pemimpin PAS sampai sanggup mengadai maruah bangsa dan Ugama ?
    Kita juga mempunyai pemimpin tertinggi dalam Angkatan Tentera ia itu Yang Di Pertuan Agong dan anggota-anggota tentera terdiri dari majoritinya Orang Melayu. Jadi mcm mana orang melayu akan hilang kuasa sekiranya PR memerintah?

    PR pun bukan 100% berkesan tetapi setidak-tidaknya kita ada alternatif untuk menolak pmimpin-pemimpin yang tak jujur.

    Sekiranya PR tidak berkesan cara pemerintahanya, rakyat masih boleh menukar kerajaan setiap 5 tahun.

    Dengan cara ini sahaja muka-muka yang tak jujur dan tak iklas dapat ditamatkan kareer politiknya.

    ReplyDelete
  18. Dap & pkr lagi byk tak jujur. Kalo sokong pr dah tentulah sokong komunis dap. Setakat chua soi lek dlm bn baru sorang. Ni pemimpin dap lagi belambak yg rosak. Langkah mayat mereka kalo nk tubuh negara islam. Dah la yg ddk dlm pkr 90% adalah buangan bn yg korup. Kalo dah penasihat umumnya korup dan luar tabie, yg bawah lg la. Nak cari alternatif pun biarlah senengeh skit. Ni alternatif pun lg teruk dr sedia ada nak buat apa. Lg jahanam negara ada la.

    ReplyDelete
  19. kamu yang ada syak wasangka apa pr akan bikin bila ianya menjadi gomen
    hanyalah bermimpi buruk

    yang real nya sekarang chingkie dan koliang mintak gomen bee en untuk
    adakan gereja dalam sekolah

    sekaranglah bee en bolih tunjuk ciri kepimpinan unggul [ kalau ada]
    untuk tunjuk macam mana bee en faham itu constitution negaro

    pemimpin bee en dah lama ikut stail silvio berlusconi-suko main pompuan tanpa batasan
    berpoya poya dsbnya

    persoalanya adakah mereka akan berani kompromi fahaman melayu/islam untuk
    membuat chingkie/koliang hapi hapi dan meminta sedekah undian mereka dalam
    pru 13?


    chingkie dan koliang bila dah dapat konsesi apo yang mereko mintak, adakah
    mereka akan translate kepuasan mereka kepada undi untuk bee en ?


    dan jangan lupa jika gomen bee en mengampu si chingkie/koliang, melayu
    pulak tersentap dan tongsampahkan undi untuk bee en


    barulah betoi -tolan ,mati anak
    tak tolan, mati bapak

    khong khek khuat

    ReplyDelete
  20. Sudah2 la tu. Kalo nak bina gereja bukan kat sekolah.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive