Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, October 11, 2010

Maaf Najib, Cina tetap Alien!

1. Najib kata "Cina Bukan Kaum Pendatang" di Malaysia. Satu kenyataan yang bagus untuk dianalisa.

2. Kami mempunyai ramai rakan yang terdiri daripada kaum Cina serta India yang tidak pernah pun kami anggap sebagai pendatang.

3. Mengapa? Kerana rakan kami kaum Cina & India itu fasih berbahasa Melayu yakni bahasa kebangsaan, tidak menyokong sekolah vernakular, menyokong sekolah kebangsaan, hormat terhadap Islam serta majoriti penganutnya, faham akan batas mereka mengenai hak istimewa pribumi, dan mereka mendukung perkara-perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

4. Tetapi sebahagian besar kaum Cina & India tetap akan kami anggap sebagai pendatang atas beberapa faktor. Antaranya;

a. Mereka langsung tidak fasih berbahasa Melayu dan tersangatlah pelatnya. Malah ada dikalangan mereka yang tidak boleh langsung berbahasa Melayu. Apabila berkomunikasi dengan orang Melayu, mereka akan menggunakan English untuk menutup ketidakfasihan mereka bertutur bahasa kebangsaan.

b. Mereka masih mempertahankan sekolah vernakular sedangkan tiada negara di dunia ini yang memiliki penduduk berbilang kaum mengamalkan sistem pelbagai sekolah kecuali di Malaysia.

c. Mengapa mereka begitu bersungguh mahu mempertahankan bahasa ibunda 'tanah besar' sedangkan ibunda mereka hari ini bernama Malaysia. "Ibunda" mana pula yang bersungguh mereka pertahankan selama ini?

d. Mengapa kaum Cina & India memilih untuk menjalani kehidupan secara terasing dengan sistem pendidikan mereka sendiri? Tidakkah itu menunjukkan mereka sebenarnya tersangatlah RACIST dan hanya mementingkan kaum mereka sendiri saja.

e. Mereka juga mengenakan syarat berbahasa Mandarin untuk bekerja di syarikat milik mereka. Ditambah pula dengan sistem gaji dan kenaikan pangkat yang berbeza dengan mengutamakan kaum sendiri.

f. Dalam sektor swasta, mereka hanya mengagihkan kontrak kepada kaum sendiri sahaja, berbeza dengan pribumi yang terbuka dalam pengagihan kontrak kepada kaum Cina & India.


5. Andai mahu disenaraikan semua alasan mengapa kami masih menganggap kaum Cina & India sebagai pendatang, sampai besok pun belum tentu selesai. Itu belum masuk lagi bab mereka yang menghina Islam, mempersoalkan hak istimewa pribumi serta Raja-Raja Melayu. Belum lagi cerita perihal belasah, bunuh, bakar, rogol, senjata api, gangster, kongsi gelap, komunisme, rasuah, penipuan, clubbing, arak, pelacuran, rumah urut, penyeludupan, ahlong, judi, lumba haram, etc. yang menjadi sebahagian budaya hidup mereka. Boleh penuh blog ini jika disenaraikan semuanya.

6. Teori perkembangan manusia menjelaskan, kelompok minoriti perlu berasimilasi serta mengadaptasikan diri mereka ke dalam kelompok majoriti bagi menjamin kelangsungan hidup. Namun di Malaysia sebaliknya pula berlaku apabila kelompok majoriti terpaksa menurut kehendak minoriti yang berkeras mempertahankan budaya asing mereka yang boleh diumpamakan seperti seekor ALIEN.

7. Perpaduan tidak akan wujud andai terlalu banyak perbezaan dipromosikan kepada rakyat. Kempen "bersatu dalam kepelbagaian" yang dipopularkan dalam iklan 1Malaysia, sangat-sangat mengelirukan. Adalah lebih realistik dan relevan jika diwujudkan lebih banyak persamaan antara kaum, bagi menjamin perpaduan berkekalan. Justeru, definisi 1Malaysia perlu ditakrifkan semula.

8. Minta maaf sajalah Najib. Selagi wujud kelompok Cina & India di negara ini yang berkeras mempertahankan budaya hidup yang mereka amalkan sejak 5 generasi lalu, maka selamanyalah pribumi Malaysia akan tetap menganggap Cina & India sebagai PENDATANG!

20 comments:

  1. Hari ini saya merakamkan rasa yang teramat sedih bila PM Najib berkata bahawa orang Cina bukan Pendatang di Tanah Melayu dan orang Cina tidak perlu berterima kasih kerana diberi kerakyatan.

    Najib bercakap bagi kepentingan politiknya, bukan bagi kepentingan kaum Melayu yang melantiknya.

    Perlembagaan dan Social Contract bercakap mengenai kaum, bukan individu, bukan Ah Chong, Mei Lin dan sebagainya, bukan pada peringkat inmdividu, tapi di peringkat kaum. Selagi seseorang itu dari kaum Cina, maka dia adalah dianggap pendatang di Tanah Melayu.

    Apabila kaum Cina diberi kerakyatan sekali gus pada masa dulu, operasi pada masa itu adalah diperingkat kaum, bukan berpilih-pilih, Ah Chong diberi kerakyatan sementara Mei Lin tidak. Ah Chong dan Mei Lin diberi kerakyatan kerana mereka kaum Cina.

    Pemberian kerakyatan bukan bererti mereka bukan Pendatang. Mereka adalah tetap Kaum Pendatang, sebab itu ada operasi memberi kerakyatan, bukan secara otomatik dapat kerakyatan. Kaum Cina adalah Pendatang yang diberi Kerakyatan.

    ReplyDelete
  2. Beruk dari China dibawa ke Tanah Melayu dan dibiarkan membiak selama 5 generasi, maka Ia tetap Beruk.
    Monyet dari India dibawa ke Tanah Melayu dan dibiarkan membiak selama 5 generasi, maka ia tetap Monyet.
    Cukuplah Anwar Al Jub seorang menjadi pengkhianat Melayu...
    tapi kalau Najib nak kan juga 'title' tu silakan.
    Tunggulah pilihanraya ke 13. Ia pasti datang. Kau tahulah nanti untung nasib kau.

    ReplyDelete
  3. Saya SETUJU sgt dengan artikel ni. Tak percaya lagi? Tanyalah semua petugas banci 2010 baru2 ni... Cukup susah nak cari kaum PENDATANG ni yang fasih berbahasa kebangsaan...

    ReplyDelete
  4. Pemimpin politik melayu masih lagi nak berlembut dan jaga hati kaum cina. Entah apa ada dalam kepala otak depa ni sampai begitu lemah sekali apabila berhadapan dengan kaum ni. Sanggup gadai budaya melayu. Sampai kiamat gamaknya pemimpin melayu tak akan guna rasional untuk memelayukan semua rakyat malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana depa ada duit angpao untuk orang melayu, pegang ekonomi, minority bukan suatu masalah. cash is king.

      Delete
  5. Mulai hari ini kita gantikaN istilah RASIS kepada istilah PENDATANG. Istilah PENDATANG tidak terhad kepada race atau kaum, tetapi kepada mentaliti atau kepercayaan. Sesiapa yang menyuarakan bangkangan, tidak bersetuju atau mempersendakan HAK-HAK ISTIMEWA PRI BUMI, BAHASA MELAYU, AGAMA ISLAM. KEBUDAYAAN KEBANGSAAN, INSTITUSI RAJA-RAJA, DLL seperti yang termaktub dalam Perlembagaan, kita istilahkan mereka sebagai PENDATANG, termasuk parti politik dan individu Melayu dan Bumiputera lain.
    Sesiapa bukan sahaja menentang tetapi memperkecilkan,menghina,melemahkan,menandingi dan tidak menghurmati kedudukan keistimewaan tersebut juga adalah dikira sebagai PENDATANG.
    Kerajaan wajib melaksanakan dan membedakan diantara AGAMA RASMI dengan yang tidak rasmi, Bahasa Persukutuan dengan bahasa yang bukan Persekutuan. Maksudnya, kalau Bahasa Kebangsaan adalah Bahasa rasmi maka bahasa-bahasa lain mesti diperlakukan dan diberi pengiktirafan sebagai bahasa-bahasa bukan rasmi. Jadi kedudukannya, perlaksanaannya dan peruntukan mesti bertahap tidak rasmi. Kedudukan ini tidak boleh menggugat atau melemahkan status RASMI itu.
    Begitu juga dengan status Agama Islam dan Kebudayaan Melayu. Kedua-dua ini bertaraf NASIONAL. Kebudayaan lain,hari-hari kebesaran agama lain, dll adalah tidak bertaraf NASIONAL. Kerajaan mesti memberi nilai dan sambutan yang berbeda. Kerajaan jangan menyambut hari-hari lain daripada Hariraya Aidilfitri dan Kurban sebagai hari-hari NASIONAL.
    Mereka boleh menyambut Tahun Baru, Deepavali, Krismas,dll sebagai hari kebesaran masing-masing kaum dengan daya inisiatif mereka sendiri tanpa penglibatan kerajaan. Tetapi tidak bertaraf NASIONAL seperti status agama Islam dan hari-hari kebesaran Islam. Barulah timbul perbedaan dan dihargai akan erti istilah-istilah RASMI, AGAMA PERSEKUTUAN, dan HAK-HAK KEISTIMEWAAN.
    Kepada mereka yang tidak dapat menerima hakikat ini adalah PENDATANG.

    ReplyDelete
  6. Betul ke….aku pening memikirkan nya..sebab
    1. Bila orang datang kesini ..Melaka contoh nya…siapa yang menerima tetamu ini??
    2. Kalau ia perlukah di beri kerayatan semasa merdeka dahulu??
    3. Sudah hamper 60 dan mungkin tiga generasi atau lebih daripada zaman kesultanan Melaka..tapi tak juga pandai Bahasa melayu..pelek kan
    4. Sejak merdeka tiga perperiksaan UPSR/PMR dan SPM dimana Bahasa melayu wajib atau pra syarat untuk lulus…tapi masih tak pandai cakap pun…pelek??
    5. Kalau bukan pendatang kenapa TIDAK SETUJU semua konsep nasional..seperti satu Sekolah..

    ReplyDelete
  7. Orang dok kalut nak cabut kerakyatan NAMAWE dia pulak sokong cha ya nun alif bumiputra. Ini di Presiden UMPUNO.

    ReplyDelete
  8. Anda semua tak perlu risau sangat, itu cuma kata2 yang terkeluar dari mulut PM sahaja. Maklum lah nak ambil hati kaum pendatang tu.

    Tapi yang kita takutkan nanti mereka menuntut kata2 PM itu supaya ianya di masuk kan kedalam perlembagaan negara pula.

    Rasanya PM pasti kena ikut kemahuan pendatang ini, kalau tidak ..........

    Sebenarnya PM sudah masuk kan kepala kedalam jerat pendatang ini.

    ReplyDelete
  9. YAB PM....
    SEBAGAI SALAH SEORANG SUARA KERDIL RAKYAT BUMIPUTERA DI SARAWAK YANG TIADA PANGKAT SERTA KEDUDUKAN DALAM NEGARA DAN TIDAK DIKENALI DI LUAR NEGARA SEPERTI TUAN, ADALAH TERAMAT-AMAT SEDIH BILA TERDENGAR YANG TUAN BEGITU LUNAK SUARANYA MENGELUARKAN KENYATAAN UNTUK MENG"IKHTIRAF" KAUM C.I.N.A. BUKAN PENDATANG........

    SIAPAKAH TUAN NAK MENGATAKAN BEGITU.ADAKAH DISEBABKAN TUAN PERDANA MENTERI MAKA KAMI ORG BUMIPUTERA AKAN IKUT MEMBUTA TULI???? INGATLAH TUAN DIPILIH OLEH RAKYAT. DARI RAKYAT JUGALAH TUAN DAN "RAKAN2" DALAM PARTI AKAN DITURUNKAN PANGKAT. SAYA SEDIH, SEDIH, SEDIH.......

    DIHARAP TUAN DALAM MASA TERDEKAT INI PERBETULKAN KENYATAAN TUAN SEMALAM TU SEBELUM RAKYAT BUMIPUTERA "MEMBETULKAN" BALIK KATA TUAN ITU DALAM MASA TERDEKAT NANTI. FAHAM SAJALAH MAKSUDNYA.

    KEPADA YANG TERAMAT MULIA TUN DR MAHATHIR DAN PEJUANG BANGSA SEPERTI PERKASA BANTULAH KAMI UNTUK SAMA BANGKIT SEBAGAI BANGSA YANG KUAT DAN BUKANNYA SEBAGAI PENGKHIANAT BANGSA.

    HARAP TUN DR. M DENGARILAH LUAHAN RASA KAMI. PEMIMPIN MELAYU PASCA TUN LEBIH2 LAGI SEKARANG TIDAK BOLEH LAGI DIHARAP. MEREKA LEBIH NAK JAGA HATI BANGSA LAIN YANG M.I.N.O.R.I.T.I DARIPADA KITAYANG MAJORITI INI.

    ReplyDelete
  10. itu le beza kita penyokong perpaduan melayu, tak semestinya apa yang keluar dari mulut pemimpin kita itu betul, tak betul tetap tak betul, tak macam ada sesetengah pengikut parti politik yg dah seperti tersampuk, tak tau nak bezakan mana betul mana salah, tersampuk sampai over taksub apa yg pemimpin dia ckp semua dia telan bulat2, tak kira betul salah semua dia telan ikut bulat2.
    Memang betul kata kau bukan semua cina dan keling itu yg berperangai mcm pendatang masih ada yg betul2 nak jadi malaysia, cuma masih terlalu byk yg berperangai mcm pendatang kerana sikap yg tak tau menghormati hak2 kaum majority yg sedia ada.

    ReplyDelete
  11. Artikel yg sgt bagus.pendatang tetap pendatang!

    ReplyDelete
  12. najib berucap di perhimpunan mca tu pun cakap english. guna bahasa penjajah utk berucap kepada "bukan pendatang". kan ke pelik tu. sempena bulan ni kempen bulan bahasa kebangsaan, kenapa najib tak guna bahasa melayu 152? kasi ajar la "bukan pendatang" tu guna bahasa melayu. blah la cina.

    ReplyDelete
  13. mari kita banyakkan calun bertanding atas tiket bebas, dimana mana calun diletakkan olih pmbangkang ataupun mana calun bn yg tak konsistan dgn aspirasi kita kita tandingi adakah altenatif bolih difikirkan

    ReplyDelete
  14. Itu bezanya mengecapi kemerdekaan cara rundingan meja dan mengecapi kemerdekaan menerusi pengunaan senjata menentang penjajah.

    Cara Indonesia mencapai kemerdekaan menerusi perjuangan bersenjata menentang penjajah belanda lebih efektif tak banyak syarat-syarat dari pihak belanda untuk memerdekakan Indonesia.

    Cara kita mencapai kemerdekaan menerusi rundingan tetapi sangat banyak syarat-syarat dikenakan demi kebaikan penjajah british.

    Kaum pendatang ini banyak mendapat kebaikan dari brtish demi mahu menjaga kepentingan british.

    Kita berasa bangga kalau di Indonesia kalau kaum tionghua berkumpul sesama mereka, bahasa yang digunakan adalah bahasa Indonesia tidak ada pelat langsung seolah-olah seperti orang pribumi Indonesia cara pertuturan mereka.

    Kalau disni dah jadi menteri berpuloh tahun pun masih pelat bertutur bahasa resmi.

    kita bukan rasis tapi dah meluat kerana tidak ada semangat patriotik langsung tetapi mahu taraf yang sama dengan penduduk asal.

    ReplyDelete
  15. Wa atak sokon itu binawe NAMAWE apanama jadi mumiputira, haiya manyak sussah ooo mau ciakap melayu, wa tongsan mari pakai itu seluar bilu warna Barisan Nasional MCA, Wa Wa Wa sudah kaya woo. Wa tatak helan itu UMPUNO dalam wa punya seluar lo.

    ReplyDelete
  16. Saya rasa demi untuk menyelamatkan UMNO dalam pilihanraya yang akan datang, demi untuk menyelamatkan kuasa politik orang melayu melalui UMNO(maaf kerana tak boleh harap kepada PAS dan PKR kerana PAS hanyalah keldai suruhan dalam PR dan PKR bukan parti orang melayu) maka sudah tibanya masanya DS Najib mencontohi tindakan Datuk Onn Jaafar meninggalkan UMNO. Kalau ini berlaku MT UMNO harus mengambil tindakan memecat DS Najib. Demi undi kaum cina yang hampir mustahil diperolehi DS Najib sanggup menghina bangsa melayu, apakah tidak berharga undi kami wahai najib. Tunggu!!!! adakah undi bangsa pendatang ini kan dapat menyelamatkan kamu apabila undi melayu pula lari.... masa baru tahu langit tinggi atau rendah. DS Najib saja juga ahli UMNO tapi hari ini saya mengatakan bahawa undi saya adalah untuk dirosakan sebagai tanda protes. Adakah saya bersifat perkauman. Ya.. selagi kaum pendatang cina ini tidak menghormati Malaysia seperti apa yang tercatat dalam perlembagaan. Tidak bercakap dalam bahasa kebangsaan dan bersekolah disekolah kebangsaan. Tidak bersikap dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung. Murah sungguh nilai perjuangan mu wahai presiden UMNO

    ReplyDelete
  17. Teramat sedih lagi bila kerajaan akan tanggung 100% bil utiliti sjkc mulai 2011. Kalau tokey-tokey kaya mereka sedekahkan sebiji aircond bagi setiap bilik darjah supaya pelajar depa dapat belajar dengan selesa, maka dapat markah cemerlang, bil beribu-ribu ringgit, kerajaan nak tanggung ke? Berbaloi ke? Tak cukup lagi ke allocation yang berbilion ringgit tu? Sekolah kebangsaan banyak yang terpaksa berjimat letrik, sampai kena belajar tanpa kipas angin, manalah murid boleh maju. Alamat jurang perbezaan akan menjadi lebih besar antara cina dan melayu. Kesudahannya biasiswa dah tentu diaorg yg bolot. Kita ternganga lagi.

    -kenapa lah pemimpin baik PAS & UMNO selalu buatkan org Melayu susah hati?-

    ReplyDelete
  18. Melayu semakin bersatu untuk menegakkan dan mengagungkan bangsa Melayu..ayuh Melayu!!!!!kita bangkit!

    ReplyDelete
  19. Sukar untuk kita mentafsirkan apakah yang tersirat dan tersurat tindakan najib begitu beriya iya melunakkan hati orang-orang cina kerana inginkan undi china sehinggakan tergamak mengecilkan hati orang melayu bangsanya sendiri dan juga tuan punya negara yang berdaulat ini.Apakah najib begitu optimise bahawa undi melayu akan tetap kepadanya walaupun hati kami terguris.Kaum oportunis ini tidak akan menyokong anda walaupun anda memujuk mereka atau menggadaikan maruah bangsa anda untuk dapatkan undi mereka.Percayalah mereka hanya akan menyokong kita ketika kita bersatu dan kuat,ketika anda menunjukkan ketegasan anda membela maruah melayu tanpa ragu ragu dan takut anda percayalah anda akan disokong oleh mejoriti melayu dan kaum pendatang ini.Bertolak ansur dengan mereka sebenarnya anda menunjukkan kelemahan anda sebagai pemimpin yang kami harapkan.Prinsip mereka mudah ,sekiranya kita lemah mereka akan lawan tp sekiranya kita kuat mereka akan berkawan dengan kita...ini adalah prinsip mejoriti kaum oportunis ini.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive