Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, May 10, 2011

Khalas BJ

Pak Sedaro berikan penarafan AAA kepada Pengarah JBS NSDK, kerana iltizam untuk menjamak takhir, hampir 70% barisan kepemimpinan otai-otai Belia NSDK dapat dilangsung pada 09 Mei 2011, beberapa hari sebelum 15 Mei 2011.

Panorama KOMBES atau dulunya Tapian Gelanggang yang telah dinaik taraf dan dikosmetik dengan baik, memberi implikasi menawan hati rakan-rakan belia untuk memenuhi kawasan dan ruang di Kompleks Belia dan Sukan Paroi.

Inilah antara makna transformasi iaitu menghimpun tidak kurang 1000 insan bekas-bekas pemimpin belia, bekas-bekas pemimpin jabatan belia dan sukan negeri sembilan, pemimpin belia semasa yang ada kaitan dengan tampuk kepemimpinan MBN NSDK, juga bekas penerima Anugerah Belia Negara sejak mula diperkenal sekitar tahun 1974.
Nampaknya YAB MB sudah nampak kekuatan 300 ribu warga belia dalam Negeri Sembilan, yang mana 50% iaitu 150 ribu ialah pengundi berpotensi dan berdaftar.

Apa yang perlu diterjemah dengan baik, oleh BJ di NSDK ialah:

1. Mencadang DANA PEMIMPIN MUDA 1 MALAYSIA khusus untuk kepemimpinan belia NSDK, boleh ditaja di bawah MBN atau pun sebuah Sekretariat Tetap Pembangunan Belia di bawah Pejabat YAB MB, seperti yang pernah dicadang semasa Kerajaan Tok Isa, yang mana PakYa EXCO Belia dan Sukan Negeri.

2. Menerus proses INTERVENSI dalam gerak kerja belia, melalui pengwujudan PUSAT PENGKADERAN BELIA dengan meletak amanah kepada Gerakan Belia 4B Malaysia, MAYC dan GPMS.

3. Mendedah kepada awam apa itu Pelan Pembangunan Belia NSDK Fasa 1 dan Fasa 2. Pelan Fasa 2, boleh memberi kesan ekonomi berganda kepada ahli belia dan pemimpin belia yang berwibawa dan mempunyai visi 30 tahun akan datang.

Inilah antara bahan letusan yang cantik untuk misi-misi pengkayaan pembangunan belia NSDK. Kelihatan YAB Tok Mat, riang dengan kecapaian JBS, sesuai dengan matlamat untuk "empower, enrich, enforce", mungkin perlu wujud Alumni MBN NSDK atau Alumni Penerima ABN NSDK.

Siapa pun yang masih bungkur, tidak berfikir kematangan tranformasi politiking belia, seperti Persatuan Belia Dinamik Barat misalnya, yang dikhabar masih tidak beres, urusan fikiran serabut, Pak Sedaro menjemput kalian "muhasabah" dan "bacalah talkin" supaya, teropong minda lebih ramai insan yang ingin ke hadapan TIDAK TERCEMAR.

Tahniah Baharudin Jali, Tahniah Borhan Dollah, Tahniah Mohid, Tahniah Mohamad Hasan. Dongar juo, tompikan Paneh Miang ini, supaya veteran Belia dilupa jangan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive