Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, May 22, 2011

Adun Palong Yang Paloi

Alhamdulillah, selesai sudah Umno Bahagian Jempol bersidang. Pemilihan G7 pun ceria dan harmoni. Walaupun perut masing-masing dah kebulur, tapi para sahabat perwakilan cawangan ke bahagian begitu sabar menunggu hingga persidangan disempurnakan.

Terima kasih kepada YB Datuk Ahmad Maslan kerana sudi hadir merasmikan persidangan Umno Bahagian Jempol.

Namun begitu, ese cukup serabut melihat dan menengok gelagat para perwakilan tertentu yang tak buat cukup 'homework' sebelum bercakap di dalam persidangan sama ada menyokong usul mahupun mencadangkan usul.

Secara seriusnya, kedapatan perwakilan yang berucap macam budak sekolah rendah & insult my inteligence bagi yang mendengarnya. Sangat merimaskan dan meloyakan.

Pakcik-pakcik...ese tau pakcik-pakcik kurang pendidikan. Tapi kena ingat, masa ni la, kita nak buat usul atau tambah usul yang baik dan bernas untuk kejayaan parti dalam PRU 13 yang akan datang. Bukan nak bermadah pujangga dan sebagainya. Tolong ye pakcik-pakcik yang menyangka dirinya hebat. Nak berucap tak salah, tapi buat homework dulu. Buat nota. Buat kajian. Jangan ambil masa orang lain nak berucap.

Tadi Dato' Lilah, Ketua Bahagian Jempol berucap sebelum persidangan tamat. Ese macam biasa, mendengar dengan teliti. Mencari isi yang boleh difikirkan. Handal orang tua ni berucap. Sepatah-sepatah. Dalam dan penuh makna sepertimana biasa. Diceritakan juga hubungannya dengan YAB Dato' Menteri Besar. Bagi ese yang mendengar, ada nilai ucapan. Maknanya, ahli mesyuarat kerajaan Negeri Sembilan mesti jadi orang tengah memperbaiki hubungan di antara keduanya.

Tapi bangkit pula YB Adun Palong yang paloi, terus mencabar dan mengganggu semasa Dato' Lilah berucap. Apalah punya paloi YB Palong nih. Sebelum tu masa dia berucap, Dato' Lilah tak ganggu dia pun. YB Palong ni masa berucap pulak asyik merapu tak tentu arah. Seriously, he is the biggest 'thing' on the earth that insult my intelligence. Langsung takde isi ucapan. Langsung tak buat homework. Totally, what a failure to Dun Palong at all.

Ese tak peduli pun kot ya YB Palong ni pengampu nombor 2 kepada YAB Dato' MB selepas Ketua Bahagian Rasah. Tapi bila twitter pun disebutnya twister, nampak sangat gila kepalang bodohnya.

Yang ese amik pusing, masa diberikan peluang berucap, berucaplah dengan bijaksana bukan dengan kebodohan melulu yang teramat. Bukan buat ucapan melalui cerita-cerita bingai YB Palong tuh. Tolonglah ya.

Harapnya, Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Sembilan notice berkaitan perkara ini. Buat apa 'simpan' pengampu yang bingai. Lebih baik 'kutip' spesis yang bijaksana dalam tindakan.

Harapnya Adun Palong Paloi lagi bingai ni tak terpilih lagi dalam PRU Ke-13 akan datang. Kalau tak nanti, ado pulak simpanan tetap Parlimen Jempol terlepas ke tangan Pandy Kutty Romen(PKR la...siapa lagi).

Satu hal lagi, Pengerusi Tetap tampak macam tak tetap pendirian. Ontah apo ko namo eh duk atas pentas tapi takleh nak control mesyuarat. Bagi ese, seseorang pengerusi tetap yang menyelia perjalanan mesyuarat, harus paham dan jelas peraturan dan tertib mesyuarat. Bukan terpinga-pinga tak tentu arah.

Semoga segala yang berlaku ini jadi iktibar. Sebagai orang mudo, ese memang marah bona atas perilaku Adun Palong yang paloi, tapi marah lagi ese pado peliwat tegar negara yang tak habis-habis dengan skandal. Muak dan bosan terlampau dengan 'Makhluk Anugerah Tuhan untuk Jijah' tu.

Bak kata Bung Nuar, "Yang blakang nan sompit tuh la sodap", tapi nak cover line punya hal, dio pusing cakap, "Tapi sodap laie China Doll."

9 comments:

  1. dah lama dah tau. tp ok apa.t kami akan rampas Palong & semua dun dalam n9 nih.semuanya mmg paloi.

    -Dulu,Kini & Selamanya tetap PAS-

    ReplyDelete
  2. etlis penyokong BN berani kritik pemimpin mereka.
    bukan macam PR yang terima bulat2 apa pemimpin mereka buat.
    ke buat2 tak paham apa mereka buat tu tak bijak dan salah. semua macam betul. so sama la pemimpin dan penyokong mereka. bangga diri engat mereka da cukup hebat dan cukup baik.
    sebab tu negeri mereka perintah tak maju2.
    ada hati nak rampas? open ur eyes please.. haih..

    ReplyDelete
  3. Dah camtu standard eh nak buek camno kan, Tu kan pilihan pengundi palong yng di cadangkan oleh parti sedaro sendiri.

    Jika Paneh Miang cakap dia paloi maka indirectly pengundi eh , yng mencadang eh pun paloi. Dah paloi lah sejak 2008 lalu.

    Amacam setuju tak. Jgn paneh . jika boleh cakap orang , orang pun boleh cakap saudara, baru fair

    ReplyDelete
  4. takpo...biar seme paloi...PKR ka...DAP ka...yang penting PAS tak paloi...PAS tak liwat...PAS tak china doll...PAS akan jadi parti pemerintah kerajaan.Insya Allah.Takbir!!!

    ReplyDelete
  5. poning boto baco pengomen anonymous ni. banyak na anonymous cakap baling batu sembunyi tangan. takdo kredibiliti dan bacul. pas lagi la paloi. tunduk pado dap dan pkr. buang perjuangan islam demi kuasa. pas jadikan islam bahan dagangan. dunio akhir zaman.

    ReplyDelete
  6. Taman Tasik JayaMay 23, 2011 at 11:13 AM

    Adun Pas lagi paloi.

    Masjid kek Paroi ni dikobarkan jaso dio. walhal setitik air liur pun dio tak ponah berjuangkan nak dighikan masojid ni..

    jalan yg bertar kek Kg Sentosa tu pun dikhobarkan jaso dia. Apo punya bingai dio tu, maso bilo dia hntr aduan kek MPS buek jalan tu..

    Pas lagi teruk. Oghang punyo jaso, dickpkan dio punyo kojo..

    Pusat Khidmat Masyarakat DUN Paroi kek belakang umah aku ni lg ramai dtg oghang luar drp oghang Paroi sendiri..

    ReplyDelete
  7. sekurang eh,masjid tuh org PAS yang ramaikan.org Umno?tido bodongko yolah kek umah.subuh ke mano?maghrib ke mano?alah,setakat pusat khidmat,apa kelas...kita khidmat dlm masjid.tak mcm Umno,bungko.PKR lagi sosek.semoga PAS akan tawan Negeri Sembilan

    ReplyDelete
  8. isu...masjid paroi:
    agak2 la org PAS oi...
    elok lah korang yg mengimarahkan masjid tu.....dgn bercerito hal pembongakan PAS kek dlm masjid....
    korang memang goma menenggek ateh kemudahan yg kerajaan berikan...
    memang tak roti malu langsung...pembangunan yg kerajaan buat nak, sokong eh xnak....
    patut eh, kerajaan jangan bagi muka langsung kek pembangkang nie....

    ReplyDelete
  9. sokong anon 2.20.xterjawab der dek puak2 umno ni.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive