Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, October 15, 2012

Dah dekat PRU buat perangai macam ni...

Masa JPJ buat operasi di Tampin semalam, hanya 91 saman yang dikeluarkan kepada pesalah lalulintas.

Tetapi kamera Automated Enforcement System (AES) yang beroperasi sejak 23 September 2012, secara puratanya merekodkan 5,778 kesalahan trafik setiap hari.

5,778saman/sehari x RM300 = RM1,733,400.

Syarikat operator AES akan dapat komisen RM16 untuk setiap saman. Maknanya 5,778saman/sehari x RM16 = RM92,448.

PAKCIK KAYO...PAKCIK KAYO!!!

Inilah bahananya apabila penguatkuasaan undang-undang cuba diSWASTAkan. Profit-driven rather than prevention?

Kenderaan makin canggih setiap hari, tapi hadlaju jalanraya Malaysia masih kekal sejak 80an. Huh!

********

TAMPIN – Sebanyak 91 saman dikeluarkan kepada pemilik motosikal dan kereta yang tidak mematuhi undang-undang jalan raya dalam satu operasi khas motosikal oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Pekan Tampin, di sini, malam kelmarin.

Operasi bersepadu JPJ negeri yang bermula kira-kira jam 9 malam hingga 11.30 malam itu mendapat kerjasama daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Pengarah JPJ negeri, Saiful Azzri Hamzah berkata, dalam operasi berkenaan yang dilaksanakan di empat lokasi di sekitar Pekan Tampin, sebanyak 14 motosikal dan tiga kereta disita atas kesalahan cukai jalan tamat tempoh.

“Saman dikeluarkan terhadap penunggang motosikal atas pelbagai kesalahan antaranya tidak memiliki lesen memandu dan cukai jalan tamat tempoh.

“Malah, 18 notis arah periksa dikeluarkan kerana pelbagai kesalahan terutama membabitkan kesalahan pengubahsuaian kenderaan, tiada cermin sisi dan lain-lain,” katanya.

Dalam pada itu, sebanyak 11 saman dikeluarkan PDRM sempena operasi berkenaan.

Saiful Azzri berkata, orang ramai dinasihatkan untuk mengutamakan aspek keselamatan sepanjang berada di jalan raya dan mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan bagi kebaikan bersama.

“Pengguna perlu sentiasa berhati-hati dan mematuhi peraturan jalan raya bagi mengurangkan risiko berlakunya kejadian tidak diingini," katanya. - Sinar Harian

*********

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, imej kenderaan yang telah dirakam (AES) sedang disemak untuk pengesahan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan kepada pemilik kenderaan terbabit.

“Memandangkan saman belum dikeluarkan di bawah pelaksanaan AES, maka tiada sebarang hasil yang dikutip setakat ini,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat.

3 comments:

  1. Ini semua sobab BN dah bosan jadi kerajaan. Eloklah tu.

    ReplyDelete
  2. Ha elok lah tu,,, kroni2 kau tambah kayo la nt,,,hee,,,hee,, Padan muko,,,
    Tkdo sapo pn pemimpin BN@Umno yg berani nak Protes secara terbuka hal ni,,,protes belakang buek apo Jang???Kok ado pn protes hangek2 taik ayam yo,,takut tk bertompek,,dasar pembodek la katokan.
    Harap lah pemimpin PR yg Protes secara torang2,,itu pun tk nk yo terima hakikat lg tu,,, Padan la muko kau masing2,,kah!!kah!!!kah!!!

    ReplyDelete
  3. Satu lagi projek memerah rakyat.

    ReplyDelete

Blog Archive