Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, August 16, 2013

Hari Pesta Pendatang


Salam.

Pada (hari pertama) hari raya, saya telah menaiki bas dari Melaka ke Kuala Lumpur. Saya malas nak drive kereta, takut traffic jam. (Tapi) malang sekali terlalu ramai pekerja asing di perhentian bas dan dapat (pula) naik bas (walaupun) selepas 2 jam tiket kehabisan sebelumnya.

Pada hari Ahad 11 Ogos, saya balik dari Kuala Lumpur sampai di TBS (pada) jam 1.00 tengahari dan beratur untuk membeli tiket. (Setelah) jam 2 lebih, baru(lah) dapat membeli tiket yang ada jam 7.00 malam (untuk) balik ke Melaka. Letihnya menunggu hingga jam 7 malam dan sampai ke Melaka hampir jam 10.00 malam.

Persoalannya:-

- Terlalu ramai pekerja asing di bumi Malaysia.
- Mereka bebas (berkelakuan) seperti di negara mereka (sendiri iaitu) mebuang sampah sesuka hati.
- Masalah sosial (bertambah) teruk.
- Peluang pekerjaan rakyat kita (telah) dinafikan oleh mereka (pendatang).

Kenapakah pada hari tersebut (Hari Raya) tiada pihak berkuasa datang membuat serbuan atau pemeriksaan secara rambang kerana kita tak perlu (bersusah payah) mencari mereka (kerana) mereka (pendatang) dah keluar dari sarang. 

Pihak pengurusan TBS sepatutnya menyediakan kaunter khas untuk rakyat Malaysia (membeli tiket bas). Di mana slogan rakyat didahulukan?

Mungkin pak menteri tak merasa kesusahan rakyat kerana mereka naik kereta mewah dan ada pemandu.

Terima kasih.

~Mohd Rasit Mohd Hassan (mohdrasit@yahoo.com)~

4 comments:

  1. Maklumat dari kawan yang membuat perkhidmatan penghantaran wang keluar negeri sebulan sebanyak RM11B mengalir keluar dari negara ini.
    Boleh kering kontang negara ini kalau tak di kawal.
    Kerajaan yang ada seperti tidak tahu mentadbir negara ini.Rakyat menjadi mangsa kebodohan pemimpin yang perasan bagus.
    Peluang pekerjaan di rampas orang asing dan peluang perniagaan terpaksa bersaing dengan orang asing.Sedikit hari lagi negro pun boleh jadi PM Malaysia huhuhu

    ReplyDelete
  2. Padan muka, siapa suruh pangkah BN. Lain kali jangan percaya pada BN. Negara ni dah nak digadaikan pada pendatang!

    ReplyDelete
  3. Ya la siapa suruh kamu pangkah BN..semua kaya da tu weh..10 keturunan makan punx abis..rasuah kecil kecil sprm berani seba tak ada tekanan politik, ini lah u all kayu

    ReplyDelete
  4. Bersyukurlah kepada Kerajaan. Kerajaan UMNO yang ada ni baik. Mereka2 yang hentam kerajaan mestilah ajen Zionis, Komunis, HINDRAF dan sebagainya.

    BERSYUKURLAH

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive