Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Friday, August 16, 2013

Hari Pesta Pendatang


Salam.

Pada (hari pertama) hari raya, saya telah menaiki bas dari Melaka ke Kuala Lumpur. Saya malas nak drive kereta, takut traffic jam. (Tapi) malang sekali terlalu ramai pekerja asing di perhentian bas dan dapat (pula) naik bas (walaupun) selepas 2 jam tiket kehabisan sebelumnya.

Pada hari Ahad 11 Ogos, saya balik dari Kuala Lumpur sampai di TBS (pada) jam 1.00 tengahari dan beratur untuk membeli tiket. (Setelah) jam 2 lebih, baru(lah) dapat membeli tiket yang ada jam 7.00 malam (untuk) balik ke Melaka. Letihnya menunggu hingga jam 7 malam dan sampai ke Melaka hampir jam 10.00 malam.

Persoalannya:-

- Terlalu ramai pekerja asing di bumi Malaysia.
- Mereka bebas (berkelakuan) seperti di negara mereka (sendiri iaitu) mebuang sampah sesuka hati.
- Masalah sosial (bertambah) teruk.
- Peluang pekerjaan rakyat kita (telah) dinafikan oleh mereka (pendatang).

Kenapakah pada hari tersebut (Hari Raya) tiada pihak berkuasa datang membuat serbuan atau pemeriksaan secara rambang kerana kita tak perlu (bersusah payah) mencari mereka (kerana) mereka (pendatang) dah keluar dari sarang. 

Pihak pengurusan TBS sepatutnya menyediakan kaunter khas untuk rakyat Malaysia (membeli tiket bas). Di mana slogan rakyat didahulukan?

Mungkin pak menteri tak merasa kesusahan rakyat kerana mereka naik kereta mewah dan ada pemandu.

Terima kasih.

~Mohd Rasit Mohd Hassan (mohdrasit@yahoo.com)~

4 comments:

  1. Maklumat dari kawan yang membuat perkhidmatan penghantaran wang keluar negeri sebulan sebanyak RM11B mengalir keluar dari negara ini.
    Boleh kering kontang negara ini kalau tak di kawal.
    Kerajaan yang ada seperti tidak tahu mentadbir negara ini.Rakyat menjadi mangsa kebodohan pemimpin yang perasan bagus.
    Peluang pekerjaan di rampas orang asing dan peluang perniagaan terpaksa bersaing dengan orang asing.Sedikit hari lagi negro pun boleh jadi PM Malaysia huhuhu

    ReplyDelete
  2. Padan muka, siapa suruh pangkah BN. Lain kali jangan percaya pada BN. Negara ni dah nak digadaikan pada pendatang!

    ReplyDelete
  3. Ya la siapa suruh kamu pangkah BN..semua kaya da tu weh..10 keturunan makan punx abis..rasuah kecil kecil sprm berani seba tak ada tekanan politik, ini lah u all kayu

    ReplyDelete
  4. Bersyukurlah kepada Kerajaan. Kerajaan UMNO yang ada ni baik. Mereka2 yang hentam kerajaan mestilah ajen Zionis, Komunis, HINDRAF dan sebagainya.

    BERSYUKURLAH

    ReplyDelete

Blog Archive