Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, October 23, 2013

Antara 4 berita...





Note: Merujuk Lembaga Perlembagaan Negara Brunei Darussalam, Brunei adalah sebuah negara Islam dengan jumlah penduduk yang kecil, iaitu anggaran 395,000 orang di mana 75% penduduk tinggal di kawasan bandar (urban) dan 97% daripada jumlah penduduknya tinggal di bahagian barat yang lebih besar dengan hanya kira-kira 10,000 (3%) orang tinggal di daerah Temburong iaitu di bahagian timur. Daripada bilangan ini, lebih kurang 46,000 orang tinggal di ibu negara Bandar Seri Begawan. 

Demografi Brunei terbahagi kepada Melayu (67%), Cina (15%), Pribumi Bukan Melayu (6%) and lain-lain (12%).

Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan kebanyakan mereka adalah Cina. Stateless people tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka juga tidak diberikan rawatan kesihatan percuma serta tidak layak mendapat pendidikan percuma hingga tahap pengajian tinggi yang dibiayai penuh oleh kerajaan Brunei.

17 comments:

  1. SYUKUR ALHAMDULILLAH! Patutnya pemimipin Islam kita kena bertindak dgn amat TEGAS tanpa sebarang kompromi, spt. Sultan Brunei dan negara Liga Arab. Pedulikan kecaman KEJI si KAPIR-KAPIR Barat-Zionis (lihat akhbar anti-Islam di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2471776/Sultan-Brunei-introduce-new-sharia-laws.html). Tahu nak kutuk undg-undg Syariah Islam kita, yg. termasuk Hukum Hudud, tapi bawah "demokrasi/hak asasi" LIBERAL SAMPAH Barat-Zionis, boleh pula dihalalkan rejim-rejim Barat-Israel untuk membunuh umat Islam dgn. amt BUAS, sesuka hati secara beramai (GENOCIDE) spt di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Somalia, Afghanistan, Mali, Yemen, Sudan, Nigeria, Lebanon dan selatan Thailand/Filipina, dan kemudian akan ke Iran dll, termasuk Malaysia ini contohnya bermula dengan Sabah baru-baru ini. Bahkan pengganas TALEBAN, BOKO HARAM, Al SHABAAB, AL-QAEDA dsbnya adalah diCIPTA oleh Barat-Israel sendiri, untuk tujuan MENJATUHKAN Islam dan untuk melaksanakan PENJAJAHAN mereka, ke atas negara-negara Islam yg. kaya minyak gas; lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013 (lepas itu si Barat-Israel BERPURA kononnya asyik diserang al-Qaeda/Taleban dsbnya)!

    Dan ramai puak KAPIR makin jahat kat Brunei tu - mereka bukan main nak kerja kat Brunei, nak gaji tinggi; tapi belakang, tak habis-habis menghina budi baik umat Islam/Melayu Brunei, terutamanya kerana tak benarkan penjualan alkohol mahupun pembukaan pub/kelab malam! Lepas tu buat parti gila seks-alkohol bebas tak habis-habis! Yg. pekerja KAPIR dr. Filipina pula, ramai betina yg. goda suami Brunei yg. kaya, atau anak muda Brunei - utk- jatuhkan akhlak atau tinggalkan isteri.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  2. tahniah brunei kerana keluar dari Malaysia..kalu tidak pasti habis minyak dirembat oleh puak umno dan brunei akan dibiarkan miskin dan penduduknya tinggal diatas pokok spt di sabah n serawak..bila negara yg dipimpin umno pasti akan jahanam akhirnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya komen.

      Delete
    2. Bukan takat umno ja pas pun sama rembat duit anak2 yatim tabung memali lagi teruk!!! Jawab la nati huh!!

      Delete
    3. Bila pulak brunei keluar malaysia? Masuk malaysia pun x pernah sbb menolak walau dijemput. Buta sejarah ke? Antara salah satu sbb brunei xnak masuk malaysia sbb xnk syer kekayaan brunei dengan org sabah sarawak la. Faham?

      Delete
    4. Bila masa urg sabah tinggal atas pokok...

      Delete
  3. Kalo brunei jadi sbhgn Malaysia dulu...jenohla Sultan Brunei kutip byk pahala dari maki hamun n fitnah rekayasa puak2 pembangang Malaysia yg akan mengutok kemewahan baginda n keluarga...makan xabisla dgn citer duit rakyat...... :)

    ReplyDelete
  4. Oi anon 3:37pm, lu punya ekoq-ekoq ni dr. Red Bean KURAP RASIS aahh?! Kalau lu TAK suka ISLAM, BUMIPUTERA Melayu/Islam dan TANAH MELAYU kami ini, pusaka berzaman nenek moyang kami ini, dari sebelum dijajah British-Zionis KAPIR laknat lagi, lu boleh BERAMBOS dan MAMPOS!

    ReplyDelete
  5. Harapnya lepas ini, Sultan Brunei lebih tumpukan kpd. pengambilan pekerja Islam termasuk umat Islam Mindanao (kaya minyak-gas) yg. asyik dibunuh dgn. kejam oleh si Kapir Filipina, mcm. umat Islam selatan Thailand(juga kaya minyak-gas) asyik dibunuh si rejim Kapir Cina Thailand!.

    Dan juga makin bahaya kerana Cina KAPIR Sabah/S'wak/S'pura makin berlambak kat Brunei tu - dan ramai sengaja kahwin dgn. Cina Brunei utk dpt PR, utk. menambahkan lagi jumlah mereka!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  6. Cakap biar ikut fakta. Takut nanti orang kata kita bodoh macam katak bawah tempurung. . Sekali sekali pergilah lawat Sabah dan Sarawak. Tengok berapa banyak penduduknya yang masih tinggal atas pokok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ini (5.12) adalah untuk reply komen anon 3.37 di atas.

      Delete
  7. Syabas dan tahniah kepada kepimpinan dan rakyat Brunei kerana berani keluar dari kepompong penjajah. Saya berdoa kejayaan saudara kesemuanya. Amin.

    ReplyDelete
  8. sepatutnya Ds najib harus berani bawa isu atau cadangan pelaksanaan hukum hudud ini ke kabinet..di situ baru kita tahu siapa yang akan menyokong dan siapa yang akan menentang...terang2 semua parti politik menolak pelaksanaanya termasuk pas dan pkr

    ReplyDelete
  9. Kita x mahu Hudud pas yg byk errornya walaupun enactment itu telah diluluskan dinegeri kelantan namun x dikuatkuasakan dan pembetulan x dilakukan. Ini cuma model politik pas untuk kuasa dan memperbodohkan org islam. Mereka2 ini menjual agama islam dgn harga yg murah.
    Kita mahu hudud islam yg ada dlm Al quran.

    ReplyDelete
  10. Ali, chong dan muthu ditangkp atas kesalahan mencuri.. Klu ikut hudud ala PAS, ali kene potong tgn tp chong dan muthu lepas dgn alasan diorg bkn Islam...adil ker camtu...

    ReplyDelete
  11. Mari kita ikut hukum Islam sebenar. Mari kita mula lancarkan gerakan menyokong perlaksanaan hukum Islam di negara ini. Jangan banyak cakap politik lagi. Sudah sampai masa untuk perlaksanaannya. Persetankan mereka yang membangkang. Pastikan semua umat Islam bersatu dan menguasai undi di parlimen. Insya Allah kita boleh berjaya melaksanakannya. Yang penting kita mesti memulakan langkah pertama, sekarang. Semua ahli Parlimen Islam dari UMNO, PAS, PKR dan lain-lain parti politik di Semenanjung, Sabah dan Sarawak mesti berani duduk bersama dan berjuang ke arah yang sama, kerana Allah Taala.

    ReplyDelete
  12. To Anon Oct 28 at 4:11 pm.

    Eden nak boto kan.

    Hudud tidak terpakai hanya kepada orang Islam. Pencuri tak kira Ahmad atau Muthu kalau dapat dibuktikan mengikut beban pembuktiannya, maka jatuhlah hukumannya. Kalau Maniam membunuh, maka bunuh dibalas bunuh.

    Sebenarnya hukum bunuh dibalas bunuh ada dalam common law juga tapi kita tak panggil qisas. Kita panggil capital punishment.

    Ini hukum Allah. Kalau tak suka pun, jangan sampai menolak hukum Allah. Boleh merosakkan akidah.

    Saya bukannya faham sangat pasal hukum hakam ni, tapi itu sepatutnya pendirian kita sebagai orang islam. Saya juga bukan penyokong PAS.

    Kalau masih tak bersedia untuk tegakkan hukum Tuhan, kita mintak ampun banyak2 dan jangan sampai mencaci hukum Tuhan. Tengoklah betapa banyaknya pembunuhan di Malaysia sekarang. Jangan sampai bala diturunkan kerana kita mencabar hukum Tuhan.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive