Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, November 18, 2010

Depan belakang sama saja?

Jika dikhabarkan dari depan itu sedap, maka dari belakang lebih sedap kerana dikatakan padat cengkamannya. Justeru hanya Anwar Ibrahim lebih mengerti apa maksud kemut keliling. Tapi jika masuk dari depan dan belakang itu cuba disamakan fungsinya, maka apa maknanya kepada sebuah Negara?

1. Andai dalam peperangan, serangan daripada rusuk kanan dan kiri dari depan, maka sudah tentu setiap tubuh pejuang akan gugur tanpa sempat mengucap atau mencungap. Andai di serang dari belakang, maka yang mampus adalah pasukan yang di serang dan bukannya penyerang. Risiko atau kebarangkalian maut amat tipis, jika serangan dari belakang.

2. Andai berfikir dari perspektif tusukan sutra maut, nak dijawab, nikmat belakang sama dengan depan itu kena tanya Anwar Ibrahim.

3. Andai berfikir untuk membina bangsa, maka pendekatan dari depan itu tidaklah boleh disamakan dengan belakang. Orang yang berani sahaja boleh melakukan dari depan, kok pengecut dan bacul, mereka rela tikam belakang aja.

4. Andai masuk rumah orang beradat dan beradab, konolah dari depan. Kok dari belakang, namanya perompak, penyamun, perogol, penempah neraka jahanam, ahli sihir, pengamal voodoo dan di bawah pengaruh ilmu-ilmu syaitan. Ini dirujuk daripada pengkayaan pandangan dalam pelbagai tulisan masyhur seperti dalam kitab Al-Muqaddimah, The Republic, juga The Art of War.

5. UMNO wajib berperang dari depan, tetapi pada masa yang sama harus bermuslihat dari belakang. PAS sedang menadah dulang untuk dirapati daripada belakang, kerana mereka sedar "belakang parang di asah lagikan tajam".

10 comments:

  1. mengeletekkan tekak aku nak muntah baca tajuk entri ko nih. heheheheh.... tapi kalau ikutkan fakta, kalau kepala kunyit pun boleh putus bayangkanlah tenaga yang ada kat pintu belakang tu. kah kah kah

    anyway, tafsiran BELAKANG dalam entri ni BEST! Kalau tambah lagi satu tafsiran iaitu

    "BELAKANG HARI Allah akan turunkan balasan secara tunai atas apa yang kita lakukan!"

    ReplyDelete
  2. Ekau cicit komut keliling kg. menjadi penulis upahan UMNOngok tak fikir akan dosa. Muga2 ekau akan mengikuti chocolat hacks tak relevant termasuk DA yg terpaksa sambut seruan ilahi walaupun baru menjadi hakim termuda dlm sejarah.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Islam mengajar umatnya tidak mengaibkan sesama insan. Inilah jadinya kalau tiada iman. Semoga mendapat pembalasan dari Allah dengan sewajarnya. aaammmiinnnnn

    ReplyDelete
  5. Mr hompuk, lain kali guna nick sendiri jika nak komen. Jadilah insan yang bermaruah sekurang-sekurangnya, walau hakikatnya kau sebenarnya bacul komen menggunakan anonymous. Tq.

    Kepada anon 6.51pm, kami setuju supaya jangan diaibkan sesama insan. Tapi jika insan yang buruk akhlaknya itu berhasrat memerintah sebuah negara Islam, maka wajarkah aibnya ditutup semata-mata untuk menghalalkan cita2nya menjadi PM negara ini? Mahukah rakyat yang tdk bersalah di negara ini ditimpa bala oleh Allah? Umat Nabi Luth diaibkan Allah sebegitu rupa kerana apa? Ingatlah kisah ikhtibar bagaimana Allah pernah melingkupkan sebuah kampung wlpn penduduknya mentaati Allah, hanya kerana seorang pemuda yang tidak pernah solat sepanjang hayatnya telah datang menumpang minum air di kampung tersebut. Fikirkanlah.

    ReplyDelete
  6. TGNA dah sorik dan banyak belajar tentang penyatuan melayu ala mahahaprak terutama sikap munafikun politik suku islam suku. Bilo terjorat, copek2 minta damai mintak gabung. Ingat ini cerito Wrestling! Ingat ini drama Malayalam Kutty ko. Waktu terdosak takut semangat 46, ambil Bekas Presiden ABIM ajadi pelindung. Bilo takut dgn "pelindung", takut kalah dalam Bon, fitnah kawantu. Rakyat Zimbabwe Mugabbe bolehla kelintong atau silobai bingai malang terSojuk,Gedoyak Dan Temterpancut sbb meka2 ini tergolong dlm golongan melayu subsidi makan free.

    ReplyDelete
  7. Paneh dah paneh bilo ado orang sidir utk menegakkan yg hak dgn niat kerana Islam semata2 tanpa bergantung dgn berita dan perbicaraan tahap dunia ke4, fikir2kanlah blogger.

    ReplyDelete
  8. hompuk tu bacul paneh, mana la dia brani letak nama sendiri. tp suka pulak dia layan wrestling. nampak sgt minda terjajah disebabkan byk sgt makan beras subsidi kerajaan. dia pun sama guna petrol subsidi hantar anak ke taska pasti yg dok kutuk kerajaan. kelakar sgt la hang hompuk kata si paneh yg paneh, padahal dia yg paneh miang dgn posting2 blog paneh ni. kalo tak takkan la bayak komen hang hompuk penuh kat sini. takut bayang2 sendiri. org zimbabwe boleh la hang kencing hompuk. aku doa sbb hang tak percaya sistem mahkamah, jika keturunan hang nnt diliwat org, jgn bawak jumpa polis sama mahkamah no. bawak la jumpa nik aziz dan aljuburi pi setel. slamat la hang dunia akhirat.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  9. memang sodap mengato orang. sudah ko cormin diri sendiri.

    kita tutup mahkamah yg sedang membicarakan anuar. tom tem bak kepala but lobeh pandai drpd hakim. dio dah boleh kato anuar bersalah. sodangkan hakim masih poning kepalo nak sabitkan anuar bersalah. macam2 cara dibuek tp masih tak jadi.....
    hidup jadi pecacai ni memang sodap.

    ingatlah balasan Allah...
    bilo kito tak tau, lebih baik kito diam. jangan berlagak macam ayam jantan...ekor penuh taik

    ROSLAN BIN ROSLI

    ReplyDelete
  10. bukti banyak depan mata roslan oii. hang ja yg buat2 buta. takpalah. elok ja hang senyap sbb hang tak tau. biar org2 yang tau ja yg bercakap. pi main jejauh. kacau org tua nak sembang.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive