Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, January 3, 2014

Bebaskan SPRM

Struktur organisasi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) seperti yang kita ketahui adalah di bawah naungan Jabatan Perdana Menteri.

Sebenarnya aku bersetuju jugak dengan 11 langkah yang dicadangkan oleh PM bagi mengurangkan perbelanjaan mengurus kerajaan bermula pada tahun 2014. Walaubagaimanapun, yang menjadi persoalan yang sentiasa menganggu-gugat benak aku ialah bagaimana perbelanjaan mengurus kerajaan dapat dikurangkan dengan lebih baik, walhal RM15 billion telah sedia diperuntukkan bagi perbelanjaan mengurus Jabatan Perdana Menteri seperti yang dibentangkan dalam belanjawan 2014.

Mengikut laporan Ketua Audit Negara, sebanyak RM25 billion pembaziran wang rakyat telah dikenalpasti berpunca daripada ketirisan perbelanjaan kerajaan serta fenomena salah guna kuasa. Laporan ini sepatutnya menjadi asas kepada SPRM untuk memulakan siasatan, bukan sekadar menyiasat ketirisan dalam agensi kerajaan semata, tetapi perlu diperluaskan dalam projek-projek mega kerajaan terutama yang melibatkan ahli politik berkepentingan.

Aku berpandangan SPRM perlulah diletakkan di bawah parlimen dan bukannya di bawah JPM demi memastikan kebebasan mutlak SPRM dalam menyiasat sesuatu kes. Ini juga bermakna, dana, imbuhan serta emolumen pegawai-pegawai SPRM perlu ditanggung sepenuhnya oleh parlimen. Bukan sekadar 'branding' sahaja gah, tapi 'physical structure' masih seperti BPR pada zaman 90an dulu.

Pegawai-pegawai SPRM juga perlu dilatih secara profesional, janganlah sampai membelakangkan kuasa mahkamah, bak kata orang putih "People are innocent until proven guilty". "Proven guilty" bermaksud menjadi bidang kuasa mahkamah untuk menentukan seseorang itu bersalah atau tidak; bukan bidang kuasa SPRM untuk tentukan. 

Contohnya pada tahun 2011 dalam OPS 3B, seorang Pengarah Kastam telah dimalukan oleh SPRM di media hingga menjejaskan reputasi beliau dan keluarga di mata masyarakat walaupun belum ada keputusan mahkamah terhadap kes tersebut. Tapi selepas itu pihak mahkamah mendapati Pengarah Kastam ini bersih daripada kesalahan rasuah, namun ironinya pihak SPRM langsung tak ambil apa-apa tindakan bagi memastikan reputasi dan maruah beliau dibersihkan. Profesionalkah SPRM?

Jika sesiapa perasan, sejak BPR dinaik taraf kepada Suruhanjaya hingga sekarang, cuma ada satu saja kes yang melibatkan ahli politik iaitu bekas Menteri Besar Selangor yang boleh dikatakan kes itu dibuat hanya untuk meng'kambinghitam'kan beliau saja; demi menunjukkan kerajaan sangat telus dalam memerangi rasuah tanpa mengira siapa, waima ahli politik yang berpihak kepada kerajaan. 

Yang buat rakyat makin tertanya, apa jadi dengan kes rasuah politik semasa musim pilihanraya terutama kes yang melibatkan ahli politik tanpa perlu aku sebutkan siapa pelakunya. Takkanlah SPRM diwujudkan semata-mata untuk memerangi rasuah dikalangan ikan bilis, yang paling tinggipun setakat dapat RM2,000 ke RM5,000 sebulan? Bagaimana dengan ahli politik yang sampai boleh 'money changer' duit hingga ke luar negara? Apa cer? Takkan nak bagi alasan keterbatasan kuasa kot? Kemonlah, kau dah jadi Suruhanjaya, takkan benda kecik macam tu pun tak boleh nak fikir penyelesaian? Jika had kuasa undang-undang yang menjadi batas, kenapa SPRM tak cadang ke parlimen untuk pinda akta agar tidak ada siapapun yang boleh terlepas daripada tindakan undang-undang?

Kerajaan perlu pertimbangkan skim gaji lebih tinggi kepada pegawai penguatkuasa tidak kira Polis, Imigresen, Kastam mahupun APMM. Singapura menduduki ranking kedua dalam senarai negara bersih rasuah di dunia kerana antara faktornya adalah had gaji minimum bagi pegawai penguatkuasa di Singapura ialah RM5,000 ke RM6,000 sebulan. Bezakanlah dengan gaji minimum anggota penguatkuasa kita di sini. Tak payahlah nak cerita pasal intergriti kalau poket pegawai bawahan kerajaan kurang isi, terutama dalam kemelut kos sara hidup yang tinggi ketika ini.

Sebab tu pada zaman keagungan Islam di bawah Khalifah Umar Ibn Al-Khattab, beliau tidak menjatuhkan hukuman ke atas seorang hamba Allah yang mencuri disebabkan kelaparan. 

Rasuah itu memang salah, tapi bagaimana jika kesempitan hidup dijadikan alasan untuk seseorang itu menerima rasuah? Kadangkala kita sebagai manusia mudah gelap mata bila tengok duit banyak. Hutang kereta, rumah, tanggungan anak isteri, bil yang pelbagai, tol, cukai dan pelbagai lagi keperluan hidup tidak mampu ditanggung dengan gaji penguatkuasa setakat RM1,500 sebulan di bandar-bandar besar. 

Aku bukan nak kata rasuah itu adalah sesuatu yang halal atau boleh diterima; tetapi sebagai manusia, situasi penerima rasuah terutamanya pegawai kerajaan pada ketika itu perlu juga diambil kira - mengapa rasuah terjadi dan faktor pendorongnya.

Lu pikir la sendiri...

1 comment:

  1. Sedihnye next pru trpakse pangkah gambo yg bukan kati.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive