Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, January 20, 2014

Cerita pasal TELUR

1. Dah dekat seminggu 'Sultan Melaka' direman sejak kena cekup polis di Jeti Anjung Batu, Serkam, Jasin. Tak lama lagi 'Bonda Ratu Kuasa Alam Tan Sri Sharifah Norlaini Kesemua Dinegeret (Ratu Kepulauan Melayu), warga Indonesia dengan keturunan Turki- Acheh' pun mungkin akan ditangkap sebab niat sama nak berebut takhta Melaka. Agaknya dek peningkatan kos sara hidup mungkin telah menjejaskan tahap kesihatan mental sebilangan kecil rakyat Malaysia sepertimana 'baginda' berdua.

2. Tapi memang kena 'puji' lah KDN sebab dalam bab2 macam ni mereka memang cekap. Tangkap sultan palsu A+. Buru pesalah trafik A+. Kenderaan cermin gelap..saman A+. Modified kenderaan...saman A+. Tangkap Al-Arqam...A+. Buru Al-Maunah...A+. Buru PATI sampai ke lubang cacing A+ etc.

3. Tapi bila kerajaan DAP Selangor hina mantan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah pada majlis Islamic Song Festival dulu...KDN Failed! Bila Nizar dan geng DAP hina Sultan Perak yang dikatakan berhala dulu...KDN Failed! Bila DAP hina Sultan Johor...KDN Failed! Bila Paderi dan DAP terang-terang perlekeh titah Sultan Selangor...KDN Failed! Konon nak buru Syiah...KDN Failed! Islam dihina oleh bukan Melayu...KDN Failed! Kalimah 'Allah' tak mampu dipertahankan..KDN Failed!! Cikgu sekolah di arah buka tudung di SJKC...KDN Failed!! Eh..eh..itu Kementerian Pelajaran la yang failed...kan?! Eh...ke Muhyiddin yang failed?! Err...

4. Rakyat pakai cermin gelap di saman tapi peniaga yang jual plastik tinted lepas...sebab...dia Cina maa!! Rakyat modified kenderaan...saman, tapi peniaga yang import dan jual part serta bengkel yang modified...lepas...sebab...dia Cina maa!! Rakyat bising harga barang naik...ada peniaga yang kena buru ke...tangkap ke...takde...sebab...dia Cina maa!! Sultan kena hina tiada tindakan...sebab...yang hina itu Cina maa!! Islam kena hina diperlekeh...tak kena tangkap...sebab...yang hina itu Cina jugak maa!! Ibadah korban jadi pertikaian...tiada tindakan...sebab..chop..chop...yang tu India lah. Tarapapala...itu worang India sokong 1 Malaysia jugaaa. Heh!

5. Siapa Menteri KDN..orang UMNO maa!! Siapa orang UMNO...orang Melayu maa!! Sejak Persekutuan Tanah Melayu Merdeka hingga kini, sejak namanya Kementerian Pertahanan dan Keselamatan Dalam Negeri pada 1957 hinggalah ditukar namanya kepada Kementerian Dalam Negeri pada 18 Mac 2008, menterinya semua terdiri daripada orang UMNO. Tanya balik siapa orang UMNO?...Itu Melayu maa!! Siapa majoriti rakyat Malaysia...orang Melayu jugak maa!!

6. Dalam sejarah Menteri KDN, yang boleh 'pakai' hanyalah Tun Dr. Ismail, Tan Sri Muhammad Ghazali Shafie dan Tun Dr Mahathir Mohamad saja. Selain daripada tu semuanya lebih hampeh daripada sampah.

7. Ada 8 buah jabatan dan agensi termasuk sebuah Syarikat Kerajaan diletakkan di bawah KDN dan bertanggungjawab terus kepada KSU; iaitu Polis Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Penjara Malaysia, Agensi Antidadah Kebangsaan, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan, Jabatan Pertahanan Awam, dan Percetakan Nasional Malaysia Berhad...TAPI rakyat masih lagi rasa tak selamat, masih lagi wujud 'bunga-bunga' amuk antara kaum yang jika dibiarkan berterusan pasti boleh mengancam kestabilan politik dan keamanan negara.


8. Teringat pula Najib sebut pasal program pengkaderan dalam PAU yang lalu. Lepas ni kalau UMNO nak buat program pengkaderan, disarankan setiap pesertanya dibekalkan dengan telur sorang sebiji sebagai simbolik barang amanah macam dolu-dolu. Tujuannya untuk mengingatkan kembali ahli UMNO supaya kembali 'bertelur'. Nak kasi lebih impak lagi, digalakkan peserta program 'merampas' telur peserta lain kerana di akhir program nanti akan diisytiharkan, peserta yang mengumpul telur terbanyak automatik layak untuk dipertimbangkan menerajui Kementerian Dalam Negeri. Mungkin itulah saja caranya bagi mengenalpasti siapakah dikalangan bakal pemimpin UMNO yang dikaderkan itu 'betolo' atau tidak demi memastikan kestabilan dan keamanan negara ini berkekalan.

9. Lagipun sejak UMNO tarik balik saman terhadap Tian Chua dan Mustapha Ali, persepsi dah merebak dikalangan rakyat yang pemimpin UMNO hari ini memang spesis tak 'betolo'. Malu seh..

8 comments:

  1. Ni ko nak cita pasal telo tembelang umno ke telo busuk kdn sebenarnya ni?

    ReplyDelete
  2. Madey kutuk Nabi cam ne lak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. N.ajis kutuk nabi gak. Mcm mat kampung sebelah kato ey. Camne gak?

      Delete
  3. Salam saudaraku paneh

    Zahid hanya betolo maso pemilihan umno sajo. Tp bkn zahid sorg. Sumo pemimpin umno betolo maso ado pemilihan. Bedogar2 memasing ckp pasal melayu dan islam. Konon memasing ngalahkan pejuang akhir zaman. Hakikatnya itu suma lakonan. Yang penting bg mereka tembolok terisi 7 keturunan. Baik umno, baik pas ko atau pkr sumo samo tak berpipit. Sekian adanya.

    ReplyDelete
  4. Goreng pun sodap itu tulur. Ekau maso najib turun senawang tak pegi ko paneh? Nampak mcm tekopit ajo najib amik gamba reramai maso tu.

    ReplyDelete
  5. kau dah toghaso ko jang yang melayu umno tu memang kangkung....??? dah kono kutok kek orang kiri kanan dopan bolakang, dah tak dapek dah nak jawab sobab yang botul-botul kangkang tu big boss, baru soda tak bokoloper ...??? kok ado koloper na pun, lombik macam kangkung ......!!!

    ReplyDelete
  6. Nasib baik KANGKUNG kalau TOGEH macam mana....? Semua Pemimpin UMNO sudah kena KASI mana ada TELOR lagi...hahahaha...

    ReplyDelete
  7. entah laa Paneh ..Den yg dulunya suko bersabar ..laaa nei dah hilang sabar tengok BANGSO MELAYU yang di Begitu mudah di perkotak katikan oleh bangso CINO dan INDIA....yg sodeh kepalo boasr yg ke ateh tu semuanyo melayu...Den setuju Paneh label dio tu jonih yg tak bertolo....Dulu Den diam pasal isu Melayu yg dipermainkan , laa neii Den dah tak boleh nak berdiam diri..kalau Den tak dapek mencakar , dapekmengaum sikit punjadilah...!!!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive