Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, July 1, 2011

Majlis Syura Lembu & Kuda

Pada suatu masa, Ahli Majlis Syura Ulama' (AMS) sebuah parti sedang bermuzakarah bersama tok guru mudalilnya. Tok Guru mengemukakan persoalan bagi melihat keserasian antara fikrahnya dengan Ahli Majlis Syura parti.

Tok Guru bertanyakan soalan pertama, "Bagaimana nak masukkan seekor lembu ke dalam peti sejuk?"

AMS 1 menjawab, "Tok Guru, lembu itu besar, tak boleh masukkan dalam peti sejuk yang kecil."

Balas Tok Guru, "Dalam soalan tadi tidak diberitahu saiz sebenar peti sejuk. Ia boleh jadi sebesar kapal kontena. Juga tidak diberitahu mengenai kekuatan sebenar antum untuk mengangkat lembu tersebut. Sepatutnya kamu menjawab, buka pintu peti sejuk, masukkan lembu dalam peti sejuk dan tutup pintu peti sejuk. He..he..he..(gelak Tok Guru dalam hati)."

Tok Guru kemudiannya bertanyakan soalan kedua, "Bagaimana hendak masukkan kuda pula dalam peti sejuk?"

Sambil tersenyum AMS 2 terus menjawab, "Senang saja. Buka pintu peti sejuk, ambil lembu, masukkan kuda dalam peti sejuk dan tutup pintu peti sejuk. (Sambil berkata dalam hati, terkena juga Tok Guru aku ni)."

Tapi Tok Guru membalas, "Salah tu. Jawapannya ialah buka pintu peti sejuk, keluarkan lembu yang sudah beku, letak di atas lantai, pastikan peti sejuk benar-benar kosong, kemudian ambil kuda, masukkan kuda dalam peti sejuk dan tutup pintu peti sejuk. Ha..ha..ha..(Tok Guru tidak dapat lagi menahan tawanya)."


Catatan di atas merupakan satu tamsilan bagaimana seorang tok guru mengemukakan persoalan 'luar biasa' kepada AMS. Tujuan tok guru berkenaan untuk melihat tahap kreativiti barisan 'think tank' yang dipilih oleh partinya, berfikir dan bertindak dalam penyelesaian masalah.

Menurut Campton et al (2005), "Masalah adalah merujuk kepada satu keadaan, situasi atau pengalaman yang boleh memberi kesan kepada ketidakseimbangan dan ketidakselesaan individu mahupun kumpulan manusia dari aspek emosi, pemikiran, tindakan dan fizikal."

Analogi permasalahan di atas adalah manifestasi masalah 'luar biasa' yang kini sedang dilakukan Bapak ANUar Bin Ibrahim.

Mungkin tiada siapa menyangka bahawa seorang bekas presiden sebuah pertubuhan belia Islam yang kelihatan warak dan alim boleh terlibat dengan kes meliwat pemandu dan pembantu peribadinya?!

Mana mungkin kononnya rakyat akan terpedaya dengan bekas Timbalan Perdana Menteri yang petah berkhutbah di mimbar masjid tetapi boleh pula terlibat dalam kes zina bersama 'China Doll'?!

Bagaimana mungkin manusia yang ditabalkan 'ANUgerah tuhan' oleh bininya sendiri boleh menganut fahaman pluralisme dan menyokong aktiviti murtad dikalangan orang Islam?!

Dan bagaimana mungkin seorang makhluk madani yang dikatakan seimbang fakulti insaniahnya boleh menjadi seorang agen yahudi yang ingin melihat perpaduan dan keamanan negaranya sendiri musnah?!

Jadi siapakah 'think tank' yang mampu memBERSIHkan semua dosa dan menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh 'ANUgerah tuhan' ini? Siapa pula yang akan menyediakan hujah-hujah, nas-nas Al-Quran serta hadis bagi menyakinkan ahlul partinya bahawa 'ANUgerah tuhan' ini kononnya telah dikonspirasikan?

Maka jawapannya tak lain dan tak bukan ialah tok guru bersama barisan 16 orang Ahli Majils Syura Ulama'nya yang sedang berjuang bersungguh-sungguh semenjak kebelakangan ini semata-mata untuk mempertahankan manusia 'ANUgerah Azizah'...eh silap..."ANUgerah tuhan'.

Justeru, saya terpanggil untuk menyarankan kepada 16 orang Ahli Majlis Syura Ulama' parti pembangkang supaya segera keluar daripada kumpulan tersebut dan adalah lebih baik mereka membentuk satu badan yang lebih bebas bagi menghormati tradisi ulama' dan keilmuan. Bertambah baik jika ahli Majlis Syura mena'akul semula segala perbuatan lampau 'ANUgerah tuhan' itu dari pelbagai sudut, khususnya perkara yang melibatkan masalah peribadi si ANU serta kesan tindakannya kepada agama, bangsa dan tanah air.

Hari ini kebanyakan ahlul Pas dan rakyat Malaysia amnya, hanya melihat Majlis Syura' Pas tidak lebih daripada sekumpulan ulama' yang sedang seronok diperkuda oleh seorang penzina dan Majlis Syura' Pas jelas hanya menjadi pak turut umpama lembu yang dicucuk hidungnya.

5 comments:

  1. Memang terdapat banyak perbezaan pendapat dalam Majlis Syura Ulama' PAS contohnya dalam isu penggunaan kalimah ALLAH oleh penganut agama Kristian. Tapi biasalah Tok Guru Wali Selipar ada kuasa veto. Tok guru pulak akan dapatkan nasihat daripada Murshidul Am Parti Pembangkang, Karpal Singh is king.

    ReplyDelete
  2. kalu yang tu aku tak terima sbgai tok guru, tapi kalu tok garu...ok...kah...kah....kah..khhhhh

    ReplyDelete
  3. saya mewakili pihak mykmu.net ingin menarik perhatian pihak tuan
    bahawasanya...laman web mykmu.net akan mengadakan Majlis Himpunan penulis penulis maya pada november ini, Insya'Allah ..Perdana Menteri Malaysia turut akan menghadiri majlis tersebut tarikh resmi akan diberitahu kelak...

    Buat masa ini apa yang boleh saya beritahu Majlis berkemungkinan diadakan di lembah klang..penginapan akan disediakan bagi peserta yang datang dari luar lembah klang ...


    andai berminat sila beri nama, blog anda dan no tel untuk dihubungi..


    Tuan boleh menghubungi saya di email dkds@mykmu.net

    ReplyDelete
  4. jadi tok guru wali selipar lebih baik daripada jadi wali UMNO berok yang siang malam menipu dan merompak wang rakyat.

    Wanita UMNO pakai baju nampak tetek di 'HALAL' tapi orang awam pakai baju 'BERSIH' di 'haram'.
    Apa punya bingai....
    Kalau iapun bodoh...jangan lah nampak sangat kebodohan itu.

    ReplyDelete
  5. weh kat mana yg kau nampak wanita umno pakai baju nampak tetek tu? kau kalo tengok tu share2 la. org lain pun nak tgk gak. kenapa kau tak sound masa kau nampak wanita tu pakai baju nampak tetek? kan bagus kalau kau amal makruf nahi mungkar. ke kau pun suka tgk? bak kata ismail kamus ajk pas pusat kalu tak tgk membazir pulak. kekeke.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive