Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 28, 2011

NKRA: Perangi Kos Sara Hidup

Paneh Miang sejak 2008 telah memuntah pelbagai sudut pandang tentang isu-isu rakyat bersabit hal ehwal Kos Sara Hidup Rakyat dan Warganegaranya. Jika dibuat perbandingan kos kehidupan Malaysia dengan negara-negara lain, semakin meningkat sejak 1993 lagi.

Makhluk pengkhianat yang mula mencanai inflasi MAUT kepada Malaysia ialah Anwar Ibrahim, bekas mahasiswa Universiti Malaya Fakulti Pengajian AM, yang dipinjam sebentar sebagai Menteri Kewangan.

Catatan menunjukkan peningkatan harga ayam bersih (sebagai misalan paling signifikan) pada tahun 1993 ialah RM3.70 sekilo, meningkat ke RM7.80 sekilo pada 2011. Ikan kembung pada RM2.35 sekilo tahun 1993 kepada RM 11.70 sekilo. Beras 5% hancur super tempatan daripada RM0.80 sekilo kepada RM2.15 sekilo. Hari ini diberi subsidi Kerajaan BN, maka rakyat makan beras 5% hancur sebanyak RM1.60 sekilo.

Namun demikian, untuk 6 juta rakyat di Lembah Klang, kos sara hidup terasa menghimpit. Perjalanan ber tol misalnya, paling rendah RM 2.00 kepada yang terpaksa melalui route tersebut. Teh tarik kecil RM1.50 pakai susu Dairy Farm. Roti Canai RM1.00 dengan Kuah DalCa di Restoran Hameed 786. Nasi lemak sebesar penumbuk RM1.00 dengan sambal cair.

Seorang "despatch" atau "office-boy" kena ada dalam poket RM10.00 untuk makan nasi, bayar petrol motor, untuk hidup setiap hari. Sebab itu, sebelah malam layan "Mat Rempit" untuk dapat duit lebih. Ada yang bergadai "awek" untuk selesai masalah hutang keliling pinggang. Ada yang mengurat Janda Kaya dan Mak-Mak Datin gersang untuk dapat "upah lumayan-one night stand".

Perangi Kos Sara Hidup Rakyat ialah NKRA paling noble. Najib kena perangi dulu Kos Sara Hidup Rosmah Mansor, dan beri amaran kepada bini sendiri, termasuk semua isteri Menteri dan Timbalan Menteri. Ini kerana ramai kalangan para guru veteran di Negeri Sembilan, makin jelek dengan Rosmah Mansor. Siapa tidak kenal Cikgu Mansor dan isterinya di Seremban ini.

Najib harus insaf bahawa Negara Malaysia ialah tamadun Melayu Islam yang sedang diceroboh oleh Freemasonry, Komunis, Fasis dan Sosialis, termasuk Syiah, Qadariah, Jabariah, Muktazilah dan Khawarij.

Tak dapat ikut kepala bapak, mereka ikut teman sekatil dengan kepala batak.

8 comments:

  1. Aku sokong Paneh.
    Memang perit nak hidup memandangkan kos sara hidup yang tinggi melampau.

    ReplyDelete
  2. sobab sebonar eh,,BeeEnd@UmpoRno kuat rasuah,,, habih harto rakyat d songlap eh,,, org2 UmpoRno tk sodar2 diri lg ko?? nak menyalahkan org lain pulak apo pasal??? mongok botul la kau,,,,

    ReplyDelete
  3. Kpd Anon 7.07,

    Den ingat kau bukan mongok, tapi dah masuk taraf bahlul tahap gaban, abis yg DAP buat kat Selangor tu apa namanya ....ops itu bukan rasuah, itu namanya "money planing" yea....bangkai

    ReplyDelete
  4. pado hambo ALLAH yg ngaku ahli syurga kek ateh,,,, cubo kau beri fakta2 apo DAP dh buek kek sgor d sini,, kau pungut cerito pencacai UmPorno tu sobab kau ni BAHLUL tk abih,,,, Projek PPRT berbilion2 d SONGLAP dek kaum UmPOrno/BeeEnd tu pn dh boleh buek menjahanamkan Negaro dh,,,kau dok lolap g Ko????? Memang kau ni Katak Bawah Tempurung Lutut BOTUL lah,,,Kahh,,kahhh,kahhh!!!!!!

    ReplyDelete
  5. anon 1153 kau pun bahlil jugak sebab pungut cerito dapigs, haramkah dan keldaiandaily. begitu banyak cino songlap di selangor penang pun kau dok lolap lagi ko? tang melayu kau bising. tang cino kau sonyap. Memang kau ni Katak Bawah Tempurung Tumit BOTUL lah,,,Kahh,,kahhh,kahhh!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Kata-mengata tak mengenyangkan anak bini. Maki hamun juga tak menaikkan gaji. Hina menghina pula tidak menurunkan kos sara hidup. Jadi lah manusia yang memberi manfaat kepada manusia lain. Bak kata Ustaz Norsham Aziz 'Kalau tak boleh jadi garam yang melindungi ikan, jangan jadi langau yang merosakkan ikan. Hidup kalau tak boleh menyenangkan orang, jangan menyusahkan orang' sekadar renungan di pagi jumaat ni. Jangan lupo Sembahyang Jumaat. Salam.

    ReplyDelete
  7. Mentaliti UmPorno low Class,,,, Dah tersopit,,, dengan muko tak malu merayu nak kerjasamo dengan PAS,,,kahh,,kahhh,,kahhh,,, Asyik2 nak menipu rakyat,, Skarang bukan zaman laila majnun lagi woi,,zaman IT,, D sogok kek rakyat dengan cerito bohong,,torang2 menipu,,nyalahkan pulak org lain,,, puak2 UmPorno/BeeEnd jadi tukang karut,pencacai2 amik upah,,,kroni tambah kayo buek harto,rakyat merano,, kadang2 naik meluat Den nengok,,, sikap KOYOK masih menobal,,,

    ReplyDelete
  8. perangai orang melayu ni bila tengok org lain sonang dan kayo mulolah ado perangai hasad dongki.
    peragai ni banyak dokek org Pas.se tak kesan bilo org melayu kayo tapi puat ni jelous semacam yo.pelik den.bilo org tu kayo sikit dituduhnyo rasuah lah dapek duit haram lah.pado pendapat se selagi ado org tongah selagi tu barang naik.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive