Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, July 22, 2011

PAS Khawarij Moden IV

Dari Mana Al-Khawarij Muncul di Kalangan Muslimin?

Ketahuilah bahwa kaum Khawarij muncul di tengah-tengah muslimin melalui pintu (slogan) amar ma'ruf nahi munkar. Mereka menyangka bahawa diri mereka adalah orang yang memiliki tanggungjawab terhadap agama ini, dan kononnya mereka adalah pelindung agama, serta bermisi untuk melindungi dan membelanya.

Jika kaum Khawarij menampakkan diri kepada umum melakukan amar ma'ruf nahi munkar dan kaum muslimin melihat hal itu, maka apakah agaknya reaksi atau tanggapan majoriti umat? Sudah tentu secara zahirnya umat akan membenarkan golongan mereka dan mendukung aktiviti mereka, bahkan ada yang sanggup membela mereka. Kerana yang ternampak dari aktiviti kaum Khawarij ini seolah mereka merupakan pembela agama, sementara fitrah (manusia) yang lurus bendul tentunya akan terpedaya kepada perbuatan tersebut.

Maka tentu setiap muslim yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap agamanya akan meletakkan dirinya bersama pihak yang mendasari aktivitinya dengan slogan amar ma'ruf nahi munkar dalam rangka membela agama yang lurus ini.

Salah satu contoh propaganda Khawarij di zaman ini ialah kelompok yang menamakan dirinya dengan Hizbut Tahrir, yang sering menampilkan slogan amar ma'ruf nahi munkar. Bahkan mereka mengatakan bahawa latar belakang berdirinya kelompok ini adalah bersandarkan kepada firman Allah:

"Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyerukan kepada kebaikan, menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung." [Ali 'Imran: 104]

Disebalik slogan ini, mereka akan menghasut kaum muslimin untuk menentang penguasa Islam dan memprovokasi rakyat untuk berlawan dengan penguasanya. Hal ini sebagaimana mereka tegaskan dalam buku mereka yang berjudul: Mengenal Hizbut Tahrir, hal. 16-17;

"Perjuangan politik ini juga tampak jelas dalam menentang para penguasa, mengungkapkan pengkhianatan dan persekongkolan terhadap umat, melancarkan kritik, mengawasi, dan mengutuk terhadap mereka serta berusaha menggantinya apabila hak-hak umat dilanggar atau tidak menjalankan kewajipannya terhadap umat, iaitu bila melalaikan salah satu urusan umat, atau mereka menyalahi hukum-hukum Islam."

Begitu pula perkataan tokoh besar Hizbut Tahrir, sekaligus pendokongnya yang bernama Taqiyyuddin An-Nabhani, dalam bukunya yang diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia dengan judul Terjun ke Masyarakat hal. 7; mengatakan:

"...melainkan dengan menyerang seluruh bentuk interaksi yang berlangsung antara penguasa dengan rakyatnya harus digoyang dengan kekuatan penuh, dengan cara diserang sekuat-kuatnya dengan penuh keberanian..."

Dalam buku Mengenal Hizbut Tahrir, hal. 26-27, mereka juga menyatakan:

"Dalam menyampaikan pemikiran dan menghadapi idea-idea yang salah atau yang menyeleweng dari Islam, menentang kelompok-kelompok politik lain (yang tidak berideologikan Islam), atau dalam menghadapi negara-negara kafir imperialis dan menentang para penguasa, sikap Hizb dalam hal ini adalah menyampaikan pendapatnya secara terang-terangan, menyerang dan menentang. Tidak dengan cara nifaq (berpura-pura), menjilat, bermanis muka dengan mereka, simpang siur ataupun berbelok-belok dan tidak pula dengan cara mengutamakan jalan yang lebih selamat."

Tentunya fahaman sesat mereka ini adalah fahaman warisan kaum Khawarij yang sangat bertentangan dengan aqidah dan manhaj Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam serta para shahabatnya radhiyallahu 'anhum. Propaganda Hizbut Tahrir ini lebih mirip kepada salah satu propaganda Khawarij yang tergolong dalam propaganda paling jahat dan berbahaya, iaitu Al-Qa'adiyyah. Dengan alasan-alasan yang cukup diplomatik, mereka secara halus menggalak penentangan dengan mengangkat senjata kepada penguasa Islam. Disebabkan itu, ramai dikalangan umat Islam yang terdiri dari para daie (pendakwah) telah terjerumus dikalangan mereka.

Inilah kedudukan yang sering terjadi di kalangan kaum muslimin. Betapa ramai saudara-mara kita yang memiliki semangat dan sikap tanggungjawabb untuk membela Islam, tetapi telah terjebak secara langsung ataupun tidak langsung dalam pelbagai kelompok pergerakan kaum Khawarij kerana terpesona dengan berbagai slogan yang disebarkan.

5 comments:

  1. The European left the worship of the divine king or ruler and throws them out the office. This is pre-Islamic disease. But in Malaysia UMNO Muslim now everywhere you go they worship of their tyrant..... They will do anything just to please their divine ruler. They are the follower of “The Gog & Magog” and essentially godless. Power is being used pitilessly to take from the poor and give to the rich.

    Now let’s see the followings similarities between these regimes.

    UMNO Regime = Tel Aviv Regime
    Both are worshiping the same God
    Jews kissing the wall & cry…. UMNO kissing the ground 5 x day and fart

    Jews arrogantly claim that they are the chosen people.... whereas UMNO claim they are more supreme (Ketuanan Melayu) than the others.

    Jews control world media, finance, economy.... but amazingly UMNO possessing more than that. UMNO posssesses such powers of deception that control almost everything on this soil. From natural resources (PETRONAS) Judiciary, AG, SPR, MACC, PDRM, SPRM, Perkasa, sex videos, C4, sodomy, DNA laws, Muftis, Friday's sermons etc..

    Jews are cursed by Allah bocoz they are mischief makers on this planet.

    UMNO will be the next...??


    1 Malaysia... 1 Israel

    Shalom...

    ReplyDelete
  2. zionist=pkr- komunis=dap - pas=khawarijJuly 22, 2011 at 6:42 PM

    anon..paneh nampak bila pas dikatokan khawarij? hehe. such a big accusation to umno n gov...but still cannot be proven nor disproved.

    everyone knows zionist were similar to pkr...not umno.

    but again, try hard huh..

    ReplyDelete
  3. zionist=umno=pkrJuly 22, 2011 at 8:40 PM

    PKR pun keluar dari lubang jubor umno, meaning Zionist=Umno=PKR

    ReplyDelete
  4. Gaza flotilla bans from entering Gaza by zionist regime

    French Lawyer bans from entering Malaysia by Umno/Bn regime

    conclusion
    Zionist=Umno/Bn worst than khwarij

    ReplyDelete
  5. salah la. pas pun kluar dari jubor umno gak. makanya pas=zionist.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive