Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 7, 2011

Majoriti rakyat dah letih tunggu keberanian Najib


Mungkin kerana tiada ketegasan yang ditunjukkan Paklah dalam menangani isu Bersih pertama pada 10 November 2007, yakni 4 bulan sebelum pilihanraya umum, menjadi salah satu faktor mengapa ramai rakyat menolak BN di PRU-12. Jelas keputusan Paklah dalam menangani sebarang isu sensitif telah mencerminkan bahawa Paklah sebenarnya tidak peka dengan aspirasi sebenar silent voters.

Mungkin majoriti rakyat hari ini, terutamanya silent voters sangat merindui KEBERANIAN kerajaan dalam menangani sebarang isu yang boleh menjejaskan keadaan aman dan damai yang telah dikecapi rakyat sekian lama sebelum bermulanya rejim Paklah. Mungkin majoriti rakyat sangat berharap isu sebegini segera ditamatkan oleh kerajaan sebelum ianya bermula lagi.

Keputusan kini di tangan Perdana Menteri Ke-6. Adakah Najib akan mengulangi cara Paklah, atau memilih cara yang telahpun terbukti berkesan sebelum rejim Paklah?

Yang pasti, sikap playsafe bukanlah jalan penyelesaian terbaik dalam semua situasi.

The game has just begun...and things might turn badly.

11 comments:

  1. bukan setakat letih je bro. meluat, menyampah, fedup bala bala semua ada.

    ReplyDelete
  2. Rentetan Peristiwa Bersih 1

    -Perhimpunan yang tidak mendapat permit polis diteruskan juga pada hari Sabtu, 10 November 2007 jam 3.00 petang.

    -Perhimpunan itu disertai sekitar 4,000 orang sahaja yang berbaju kuning. Lokasi mereka di anjung Masjid Negara, bawah jambatan Masjid Jamek, dan Jalan Tuanku Abdul Rahman. Selain itu dikatakan mereka diseru untuk berkumpul di Hentian Puduraya dan Central Market.

    -Pada 16 November 2007, pihak Istana Negara membuat kenyataan rasmi kepada pihak media bahawa baginda Yang di-Pertuan Agong tidak memperkenankan perhimpunan ini.

    -Pada 17 November 2007, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menyatakan sebagai tidak manis dan satu fitnah jika Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Istana Negara memperkenankan perhimpunan haram itu. Tidak elok nama Yang di-Pertuan Agong dibabitkan. Orang Islam tidak boleh menfitnah antara satu sama lain. Baginda yakin Tuanku mizan tidak terbabit sama sekali dengan perhimpunan berkenaan.

    ReplyDelete
  3. N = Nak tengok saja ke...
    A = Aku dah letih tengok amBaBIga ni.
    J = Jailkan jer bawah akta hasutan.
    I = Islam dan Insan pasti terbela.
    B = Bro takkan nak diam lagi, banyak desakan dah ni.

    ReplyDelete
  4. Ni ke cara berpolitik pemimpin negara?

    Tak malu ke terikut-ikut cara komunis negara China, Israel, Korea Utara, Zimbabwe, Mesir, Algeria dll?

    ReplyDelete
  5. Rejim lama mahakuttypundyputaqalam lebih steady.

    ReplyDelete
  6. tuan tanah,

    simple question ...

    Bersih bt ambiga minta coklat drp SPR bt senget.. kenapa UMNO bt huha huha susah hati ek ?

    sapa boleh jawab, boleh jadi menti di KDN.

    pakya

    ReplyDelete
  7. iya ke umno yg susah hati?

    ReplyDelete
  8. pada pendapat saya punca sebahagian rakyat menyokong pembangkang bukanlah pasal demo bersih pada 2007,tapi lebih kepada kenaikan harga minyak pada masa pilihan raya dibuat kalau tak silap bulan march ke?kalau buat pilahan raya bulan ocktober 2007,ketika iti harga minyak telah turun dengan banyaknya,saya rasa 2/3 mojoriti boleh dikekalkan.

    ReplyDelete
  9. -malaysia ada undang2 ,gunakan sebetulnya.
    -siapa x puas hati hidup dalam malaysia ,jangan jadi warga malaysia,hidup kat luar..
    -india tak puas hati berambus balik india.
    -cina tak puas hati berambus balik negara cina.
    -melayu tak puas hati balik indonesia..
    -negara ni tanah melayu,datang india & cina jadi malaysia..orang melayu bagi muko kat 2 bangso pendatang ni..apo kau nak lagi.
    -pentadbiran kito demokrasi,kito bagi taraf warganegara kat 2bangso ni jadi rakyat malaysia..apo kau nak lagi..
    -PRU 13 akan tiba...pada BN @ PR buat kerja masing2,yakinkan pengundi dengan fakta dan bukti,tunjuk kan jasa,budi,kemajuan,pendidikan,ekonomi,sosial,teknologi,sahsiah dan lain lain lagi..untuk rakyat malaysia ni..
    -baru pengundi yakin nak pilih siapa yg layak memerintah..
    -keputusan di tangan rakyat malaysia..

    ReplyDelete
  10. pakya,

    simple question, kenapa ambiga lawyer murtad aka orang kuat IFC nak tuntut dari SPR tapi nak serah memo kepada Agong walau hari tu dipanggil menghadap tak serah apa2 pun boleh nak berdemo kat tempat Melayu meniaga?

    Peniaga2 tu ke yang akan luluskan tuntutan ambiga lawyer murtad tu? Jangan lupa iron baju kuning tu ye pakya.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive