Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Wednesday, May 19, 2010

Bila kita nak smash balik?

LIN Dan (kanan) cuba mententeramkan pemain negara, Lee Chong Wei selepas mengalahkan pemain No. 1 dunia itu pada separuh akhir Piala Thomas, kelmarin.

KUALA LUMPUR – Lin Dan meninggalkan sindiran tajam yang patut direnungkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei sejurus selepas mengetuai kemenangan 3-0 China ke atas Malaysia pada separuh akhir Piala Thomas, kelmarin.

Jaguh China itu menegaskan, dia tidak berminat langsung untuk merampas ranking No. 1 dunia daripada Chong Wei, kerana kedudukan tersebut tidak memberi sebarang makna andai ia tidak disusuli dengan gelaran besar.

Baginya, apa yang akan membuatkan pemain dihormati adalah kejuaraan yang berjaya dimenanginya, bukan ranking.

Justeru, dia lebih rela tidak menyertai banyak kejohanan asalkan pengorbanannya dapat memberikan dia kejuaraan lebih besar seperti Sukan Olimpik, Kejohanan Dunia, All England dan Piala Thomas.

“Tidak.. saya tidak berminat untuk merampas kedudukan No. 1 dunia. Sasaran saya adalah mencari kejuaraan besar dan bukan mencari ranking yang baik.

“Tidak kisahlah apa pun ranking saya, saya tetap akan diingati sebagai pemain yang hebat kalau saya memenangi pingat emas Olimpik, gelaran dunia, All England dan membantu negara saya menjuarai Piala Thomas.

“Saya sudah memiliki semua gelaran besar, bermakna karier saya sudah lengkap. Sekarang adalah masa untuk saya lebih relaks dan menikmati permainan. Ia saya mengharungi detik yang menyeronokkan dalam karier saya,” ujarnya.

Cara Lin Dan nyata jauh berbeza dengan BAM mahu pun Chong Wei, yang terlalu berbangga memburu kejuaraan Terbuka seperti Siri Super tetapi gagal dalam mencari kejuaraan yang lebih membanggakan seperti emas Olimpik, kejuaraan dunia atau Piala Thomas.

Tahun ini saja contohnya, Chong Wei beraksi dalam tiga kejuaraan berturut-turut, Terbuka Korea, Malaysia dan All England.

_____________________

Petikan akhbar ini memberi pelbagai perspektif kepada pola fikir pentadbiran Sukan Tahap Tinggi atau pun Sukan yang tiada kelas kepada Kerajaan Malaysia.

Apakah kito heboh dan bongkak melahirkan jaguh SUKAN Kelas Dunia Peringkat Marhaen? Kenyataan Lin Dan ialah ubat paling mujarab yang wajar diangkat oleh semua Badan Berkuasa Sukan Tempatan dan Antarabangsa. Misi meletak kepentingan dalam merebut gelaran amat strategik. Guru mereka Sun Tzu telah memberi petua yang cukup tepat kesannya.

Persatuan sukan kita nama saja gah dengan anjuran kursus selepas kursus, hantarlah pemain bersepah-sepah untuk rebut Nama Sebagai Pemain Nombor 1 Dunia. Tapi bilo pertandingan paling glamor, popular, penting yang diberikan penarafan pertandingan 5 bintang, Malaysia selalu bungkus, bawa telur masing-masing ajo. Bilo kena sorak dan di boo, mula turun psikologi perjaungan dan kecot telur.

Pengakuan Lin Dan cukup jelas. Cuma main All England, Thomas Cup, Olympic Game, World Series dah cukup. Kejuaraan ini meletak dia dalam pena sejarah. Tapi kito, baru monang ontah apo class game pun, balik borikan Datuk. Hari ini Datuk Lee Chong Wei kalah dengan Lin Dan, digasak Lin Dan buka baju, merah dan kecut telur Chong Wei. Apa ini? BAM tidak belajar daripada kesilapan besar 1992 ke? Menang 1992 terus langsung tak menang-menang?

Banyak lagi Sukan yang kita sering tertonggeng. Hari ini banyak pula sukan berasaskan mental dan fizikal seperti Survival, Adventure Race, Explore Race, Triathlon, Multi-Discipline Races dan sebagainya. Apokah Rakyat punya kekuatan setinggi manusia Negara Maju?

Apokah silapnya Kerajaan Malaysia dalam urusan tadbir sukan negara? Apokah silapnya Persatuan Sukan dalam mengurus Ahli Sukan? Menu Sukan Malaysia masih terlalu mentah dan diurus dalam keadaan penuh emosi dan tidak profesional. Menu Sukan Malaysia juga ditunggang oleh pemuka "tepung talam" dan suka makan satay. Menu Sukan Malaysia tidak berada pada tahap kritikal dalam membina ketumbukan pahlawan Sukan yang Tangkas, Cergas dan Cerdas. Otak mereka tidak di tune kepada kualiti Sukan Bertahap Tinggi. Otak mereka tidak di adjust untuk menikmati kekalahan yang memalukan dan kemenangan yang boleh diurus. Otak mereka dikhayal dengan pengaruh Ringgit Malaysia, kemewahan berlebihan dan keseronokan yang mencabul stamina mental mereka.

Pak Sedaro kono ambik bebudak sukan ni untuk ikut Latihan Mental Fitness dan Survival Endurance selama 30 hari...baru kito boleh justify alignment, kedudukan dan prestasi atlit kito yang masih baby syndrom.

8 comments:

  1. kepimpinan melaului telan dan dan. Msia jauh ketinggalan sbb boli kapal solam sampai sekarang ini tak boleh menyolam. Itu lah pencapaian 1 msia.

    ReplyDelete
  2. Saya dapat lihat antara kelemahan pemain kita dalam Piala Thomas adalah:

    1. Teknik smash untuk "membunuh" yg tidak beberapa kencang. Kebanyakan smash pemain kita jarang sangat yang dilihat melebihi 250km/j.

    2. Emosi dan minda sangat goyah apabila pihak lawan memungut dan terus memungut point menghampiri game point.

    3. Gaya agresif untuk melawan dan menang ke atas pihak lawan tiada.

    Mungkin BAM dan MSN kena kaji betul-betul kelemahan yang ada dan cuba selidik bagaimana China melahirkan pemain sehebat Lin Dan itu.

    Sebenarnya sedih melihat kita kalah dengan Jepun yang mana badminton bukanlah sukan utama di sana..

    ReplyDelete
  3. There were too many Datuks on our side. Datuk Lee is being trained by players from the 70s and 80 when court craft was more inportant physical fitness. In the sporting world today physical fitness is everything, and is the one that carries your court craft. I understand that Lin Dan after having defeated our Datuk could have taken on Indonesian Taufik immediately and also defeated him. That is his level of physical fitness.

    We are products of the system. In the real world we constanly hear that our graduates cannot be employed because they cannot speak english. What do we expect they are products of the Natiol System of Education where the medium of instruction is Bahasa malaysia. Datuk Lee is unfortunately a product of the syatem. Please do not ask him to perform above that.Ramalx

    ReplyDelete
  4. Elok lah tak monang tu!
    Kok monang borapa ekar tanah lak nak kona bori.
    Borapa banyak pulak anugerah datuk nak kono bori.
    Duit borapa banyak pulak nak abih.
    Orang yg dah mati lawan kominis marin tu apo yg dapek!Orang pun tak pandang.
    Kok orang Molayu tak sokong UMNO memang kono bona lah tu.....
    Jgn marah yo...........

    ReplyDelete
  5. Menang sekali pada 1992 tidak bererti kita harus berpuas hati dengan prestasi pemain negara.

    Latihan keras berterusan harus dikekalkan agar kita tidak terus lemah dan merasa puas hati dengan pencapaian itu.

    I support I.S.A.

    ReplyDelete
  6. ketahanan fizikal ahli2 sukan negara dalam semua jenis sukan menurun ketara bermula dari tahun 80an kerana kebanjiran restoran makanan segera.......

    ReplyDelete
  7. Baginya, apa yang akan membuatkan pemain dihormati adalah kejuaraan yang berjaya dimenanginya, bukan ranking.

    Itu Pemain Cina,

    Pemain Malaysia, duit banyak,pakai krte Mewah hrge RM780K itu membuat ia nya di hormati.,tambah title Dato' cukup bergaya 1 Malaysia.

    Jgn Maree.

    ReplyDelete
  8. peduli an lah. kok monang pun bkn dapek pa po. No 1 dunio usd 20k sebulan. Dio dah pueh hati tu. Kok yg lain la tolan air liur yo......... Oh yo! hargo lantun berapo jam ni ha..... hehehe baik motong dapek pekdah eh. hahahahahahahahahahahahahhahahahah

    ReplyDelete

Blog Archive