Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, May 17, 2010

Itupun Pas tak mampu fikir...

Membaco penulisan Presiden PAS yang mengupas Ayat 114 daripada Surah Al-Baqarah, memberi ruang untuk Pak Sedaro membetulkan kecelaruan kupasan tambahan yang dimomok oleh Hadi Awang sebagai menghalang fungsi masjid bererti meruntuhkan masjid. Petikan ayat dalam surah tersebut memang tepat. Namun ia menjadi songsang apabila Hadi Awang mula menitik perbandingan ilmu dan kedudukan semasa zaman Roman dengan hari ini, yang berevolusi lebih 1500 tahun hijriah.

Dulu Masjid ialah segala-galanya. Pusat Perdagangan dan Perniagaan Ulung, Pusat Tarikan Pelancongan, Pusat Ilmu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah, Pusat Pentadbiran Negara dan Perundangan, Pusat Rawatan dan Perbendaharaan Negara, Pusat segala maknikam.

Keadaan tersebut terus diteladani Kristian yang menjadikan Gereja sebagai segalanya, sehinggakan kawasan larangan Istana Raja-Raja Parsi, Rom dan sebagainya, mempunyai Kuasa Gereja dan Kuasa Raja sebagai Eksekutif Pentadbiran Negara. Ini tidak diamalkan oleh Islam. Kuasa Pentadbiran tidak disama ertinya dengan Kuasa Imam.

Maka, wujudlah mursyidul khusus dalam bab Fiqh, Aqidah, Da'i, Peperangan, Tadbir Urus Negara dan Perbendaharaan. Setelah proses evolusi ilmu berlaku, maka Universiti Tertua di bumi ini diwujudkan, kesan daripada implikasi kemajuan tamadun manusia moden. Daripada sebuah Masjid Azhar kini Universiti Al-Azhar.

Pak Sedaro hendak lontarkan kepada pasukan kritis ilmuan Islam, baik UMNO mahu pun PAS; MENGAPA Masjid Kampung Ulu di Melaka selaku Masjid Tertua di negara ini, tidak dinaik taraf sebagai sebuah fakulti khas Ilmu Tamadun Islam? Kenapa kalian bisu tanpa bicara?

Kenapa Masjid Kampung Stulang Laut di Terengganu tidak diangkat sebagai Markas Tarbiyyah Hadarah Islami yang hebat? Kenapa tidak langsung pemuka PAS yang lebih hebat daripada Nik Aziz dan Abdul Hadi, tidak pun mampu berfikir soal ini? Kenapa pemuka UMNO juga tidak fikir untuk memberi nafas kepada Masjid sebagai medium ilmiah Bangsa Moden?

Masjid yang ditaja dan dibina dengan duit Kerajaan Malaysia hari ini dikhususkan hanya untuk tujuan ibadah dalam bab Aqidah dan Fiqh, Tauhid. Evolusi ini memberi sumber kekayaan kepada sebuah Negara Bangsa untuk berkembang dan seterusnya memiliki lebih banyak kaedah dan teknik mensohorkan ilmu-ilmu lain termasuk ilmu politik.

Pak Sedaro percaya, andai Rasulullah saw mengenal kesongsangan zaman ini, maka lebih mulia jika diasing payung kuliah politik dan kuliah kifayah daripada institusi masjid. Biarlah masjid hari ini dijulang sebagai markas persaudaraan Islam, membicara mengenai perpaduan ummah serta mencari titik kesatuan sebuah Bangsa Merdeka. Masjid sebagai rumah ibadah umat Islam, tidak patut disalah gunakan untuk memecah belahkan perpaduan dan kesatuan umat Islam di negara ini. Itulah kunci dan key activities yang wajib.

PAS sudah terlalu lama menipu dan membodohkan rakyat, khasnya umat Islam di bumi Melayu. PAS ini sudah mirip parti Hamas di Palestin. PAS sudah menjadi dominan kepada ahli taksub dengan kitab syiar Syiah yang diagungkan oleh PAS. Fahaman wahabi PAS semakin menyubur kerana dibaja dan disiram tanpa sedar oleh pasukan Ahli Sunnah Wal-Jamaah PAS.

Pak Sedaro fikir biarlah ramai yang macam Dr. Che Uda Che Mat, Ahli Parlimen Hulu Langat yang otaknya jelas tentang politik suku, politik kampung, politik akademia, politik ampu presiden dan sebagainya. Walaupun Ahli Parlimen Hulu Langat ini tidak kuat kedudukan politiknya, tapi syukurlah manusia seperti dia, seorang pakar Kaji Nuklear Negara yang menjadi Ahli Parlimen PAS, dapat pula memberi input kepada Rakyat.

Dia pun setuju dengan Sultan Selangor perihal titah Tuanku berkenaan institusi Masjid di Selangor. Memang Mursyidul Am dan Presiden PAS dah sewel.

21 comments:

  1. eden pikio ekau cakap merapu. setahu eden si sutan selangaor
    tu suka naik hajah . bukan gi haji tapi dok panjat si mantan
    miss malaysia -aponamo si kabitah . apo apo ajelah.

    sultan rajin nak tegor menegor kojo oghang politik. tapi
    persoalannya sapo berani tegor sutan yang hidup luar batasan
    islam. mengkongkek sini , kongkek sana .lopeh tu bagi tegoran
    pada pak politikus jangan bagi ceramah dalam masjid pulak.

    tugas sapo tegor rajo, sutan.

    takkan kojo rpk ajo.


    apa mufti nogori bikin?

    apa guno jais/ jaip /jaim/jakim/jakun semua tu?

    takkan buat kojo sampai main kejar kejar dengan remaja berkhalwat
    hingga terjatuh flat aje?

    yang si sutan dok meng-ngongkek si anak pak bai depan mata , pura pura
    tak namapak pulak?

    BUSUK BUSUK PUNYA KEJA BAGITAULAH SUTAN KAWIN AJELAH . DUIT BANYAK
    KAWIN. BUKAN MACAM AKU NAK KAWIN NAK KENA PIKIO SIANG MALAM BERBULAN BULAN.


    pelajaran dari filosofi laksamana doremi-satu pengajaran untuk mufti
    dan jakim
    -----------------------------------------------------------------------


    semalam aku tengok cerito laksamana doremi-penuh pengajaran untuk
    mufti dan sutan.

    cut the kelentong.

    sutan kawin cepat- jangan nak meng -kongkek tanpa lesen .

    mufti dan jakim - nasihatlah si sutan. ikutlah cara mat saleh kalau
    tak tahu cara sunnah nabi

    bagitau sutan- advice itu adalah mandatori baginya yang sutan tak boleh
    refuse [ala godfather] advice yang diberi kerna kome semua dah tak nak ikut sunnah nabi [saw] lagi.

    ReplyDelete
  2. ayat lu pon contradiks,

    "Biarlah masjid hari ini dijulang sebagai markas persaudaraan Islam, membicara mengenai perpaduan ummah serta mencari titik kesatuan sebuah Bangsa Merdeka"- ini politik lah nih bai.mmg ada kat masjid.

    bai,

    salah satu sebab islam mundur sbb org cam lu la..suka pisah2 kan agama dgn cara hidup.

    lu nak tiru omputeh yg p gereja time nak semayang je ke?

    kalu nak teruskan gak..go on bro.

    lu ni bad muslim

    ReplyDelete
  3. yang tak elok campak an...
    yang elok dipungut!

    ReplyDelete
  4. Hamba tak pandai memperlekeh orang lain. Biarlah orang lain dengan pandangan dia. Hamba pun tidak pandai menjadi pengikut arus emosi kerana hamba percaya bahawa apabila kita terpengaruh dengan emosi maka akan hilanglah rasional kita.

    Hamba cuma ingin melontarkan dua buah cetusan yang pernah dilontarkan melalui tindakan berfokus untuk menuju jalan panjang yang boleh sampai kepada pembinaan bermakna.

    Pertama mengenai perkara yang teramat sensitif menyalahkan, meremehkan dan memperlekehkan kehidupan Raja yang membuatkan hamba sendiri pun menjadi tersinggung. Zaman Tun Mahathir telah memperlihatkan percubaan untuk menangani perubahan melalui beberapa pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan.

    Pindaan itu pernah digunakan sebagai isu oleh pihak tertentu dengan terjemahan politikal sebagai mengurangkan kedaulatan kedudukan Raja raja. Padahal ia hanya dibangkitkan ketika pihaknya sendiri terpalit dengan masaalah derhaka kepada raja. Bukankah itu termasuk sebagai politiking ?

    Cetusan Kedua yang hamba ingin lontar kembali untuk menongan ialah mengenai percubaan bekas Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Idris Jusoh untuk memulakan satu trend baru dengan menubuhkan konsep Mesjid Hadhari yang berhasrat untuk membawa Fungsi Institusi Mesjid menjadi menyeluruh termasuk sosial, ekonomi dan Ilmu.

    Cetusan tersebut di atas ini pun pernah diselar dan diperlekehkan oleh pihak pihak yang padahalnya sewenang wenang menyatakan harapan kepada sesuatu yang sepatutnya boleh lahir dari apa yang diselar itu.

    Maka penghujung catatan yang ringkas ini hamba pun ingin bertanya: IKHLASKAH KITA ???

    ReplyDelete
  5. Nampaknya hamba juga kena catatkan perbezaan konotasi istilah Politik dengan Politiking dalam realiti kehidupan kita selepas hamba membuat catatan terdahulu diruangan ini.

    Politik adalah istilah yang biasa digunakan dengan pengertian yang longgar dan tidak menjurus menjadi khusus. Maka izinkan hamba membuat terjemahan ringkas tentang lainan maksudnya dalam fahaman minda minda yang berbeza. Semuga lainan itu bukan sengaja disembunyikan oleh sahabat sahabat pemikir semua.

    Politik ialah sains pentadbiran dan pengurusan negara. Maka kalau pengertian itu dengan ikhlas dimengertikan hamba pun tumpang bersetuju untuk menyatakan tidak sepatutnya menjadi masaalah ia dibawa ke dalam Mesjid; selagi penyampaiannya tidak mencabar perbezaan yang boleh mendorong emosi.

    Namun ramai antara kita mudah menggunakan istilah politik dengan maksud politiking iaitu seperti hamba mengertikan sebagai strategi memenangkan diri atau kumpulan sendiri. Terjerumus dalam istilah ini maka kita akan terlalu hampir dengan membakar perbezaan yang mudah menyeret emosi serta kemarahan dan kebencian. Atas kebimbangan itulah hamba fahami menjadikan sebab mengapa larangan berpolitik dalam mesjid itu menjadi teramat wajar.

    Hamba percaya dan fahami benar benar bahawa kerenah kita sesama kita dalam berpolitiking telah menyeret kita semua kearah memintal lilit berbagai pengertian untuk saling mempengaruhi khalayak umum yang mempunyai keupayaan memahami yang agak singkat. Pada hamba mengambil kesempatan untuk mencari untung bagi diri sendiri dan puak sendiri dari situ adalah satu dosa, kerana keikhlasannya memang mudah menjadi ketara.

    Semuga bukanlah kita yang mudah tergolong sebagai orang orang yang mencari kepentingan sendiri dan puak sendiri dengan cara mengelirukan orang ramai. Apa lagi kalau proses mengelirukan itu dibawa ke Mesjid.

    Wallahuaalam.

    ReplyDelete
  6. Jentera BN setiap negeri dan kawasan patut bekerja keras mulai sekarang.

    Jangan harapkan pada Datuk Seri Najib seorang.

    Umno must change

    ReplyDelete
  7. tak payah nak pikir2 pasal politik dalam masjid...senang citer masing yang komen2 ni terutama PAS. ckp pasal agama bukan main, tp nak soal sikit, berapa kali pi masjid dalam sehari?

    apa hukum tak pi solat berjemaah di masjid tanpa keuzuran?

    jawab yg ni...tak payah nak pusing2 pasal negara..pusing pada diri sendiri...

    di akhirat nati ada ke ditanya anda mengundi sape? tp yg pertama ditanya ialah solat...

    letih kerja bukanlah uzur dalam konteks islam...jawab...

    mana tau ada fatwa2 yang membolehkan tidak solat berjemaah tanpa keuzuran...nak gak tau

    ReplyDelete
  8. No..komen, gasak Lu! lah gaduh sama sendiri. Gua juga yang untung. Yang penting Gua punya keturunan bahagia. Soli..M

    ReplyDelete
  9. PAS mana boleh kena tegur sebab dah confirm syurga.

    Sekarang PAS dalam tangan DAP. Padan muka. Nak berbaik dengan sesama Melayu susah sangat. Banyak sangat Songih.

    Nah,Ambik Kau, Allah swt BUKA HATI kau terima Kapir Laknat DAP anti Melayu anti Islam jadi kawan.

    ReplyDelete
  10. ”Harap Umno dan BN sedar, tidak semua manusia boleh dibeli. Taburlah berlian dari langit sekalipun, prinsip bukan barang dagangan, kami di Kelantan sudah lama kenal perangai Umno,” kata Mursyidul Am PAS di sini.

    ReplyDelete
  11. Jangan hanya nampak sebelah pihak yo PM...yang ekau nampak PAS yo yang salah guna masjid, tapi umno pun apo kurang eh...byk gambar jd bukti pemimpin umno berucap dan beceramah di masjid...tak kan ekau tak tau...ekau pun samo yo cikai!!

    den pernah dengar PAS memberi tazkirah dlm masjid kat KL, den amati dlm ceramah tu tak do plak dio sentuh bab politik berlebihan, cumo dia kata mengupas dan memberi penerangan ttg hukum hakam memilih pemimpin yg baik...itu jer..salah ker cam tu!!!

    jangan PM..jgn tuduh org jer..awak pun samo yo..

    ReplyDelete
  12. dah kalah nk serang pas plak??cermin2 la diri dlu...wakakaka..idup lesen judi!!!idup umno apco!!!u help me,i help u...help2!!!tolon2!!!pokcik dah kolahh!!!!

    ReplyDelete
  13. Muhyidin kata PKR = Parti Kian Reput.

    beliau berkata demikian kebetulan pd hari mengundi di Sibu...alangkah sombong dan bongkaknya muhyidin. meluat rakyat mendengarnya...


    Namun kuasa Tuhan telah menterbalikkan kata2 muhyidin yg sombong itu pada masa itu juga...akhirnya muhyidin mengakui bahawa BN = BARISAN NAZAK kini dan selamanya....aduhai!!!

    lain kali ckp jgn sombong Paneh...bonci org dongar eh!!!

    ReplyDelete
  14. UMNO parti roput. Aku tgk TV tunjuk gambar Najib dan Rosmah menepung tawar anak dan menantu Drebarnya kahwin. Aku tgk muka Rosmah muncung masam macam punggung epul. Maklumlah terpaksa menepung tawar menantu drebar, nampak sgt muka masam tapi kalau menepung tawar anak Raja atau anak menteri, copat2 muka manis macam gula.Podah dey! nampak sgt perempuan puaka ni tak ikhlas.

    ReplyDelete
  15. den boto2 heran. aposal lak kau bonci ngan PAS ni sampai ko tulang itam. Apo yg PAS dah buek kat hidong kau?

    PAS berbaik ngan DAP kau marah. Kau kato PAS ditunggang kek DAP!!!
    kau harus paham, PAS bukan utk orang melayu yo...PAS FOR ALL.
    jadi x salah kalau PAS berbaik ngan sumo orang.

    Sojak PAS berbaik ngan DAP, dah x dongar DAP kondem Islam. Pasal po??? Dio dah faham yg Islam itu baik. Cumo UMNO yo yg takut kehilangan undi cino, jadi dio buek fitnah kato PAS di tunggang DAP. Sobab apo... sobab biar org melayu bonci ngan PAS.

    bilo anuar difitnah, sapo yg belo si anuar ni? kan DAP. DAP belo orang melayu. kan hebat tu. Karpal Sing yg beriyo2 mempelajari islam, di buek kajian, lopeh suntut org islam kono mandi wajib. tapi malu kan bilo org (umno) yg kononnyo disuntut tak tau mandi wajib. peh...malu betol den..gi semayang jumaat tak mandi wajib...

    so x yah lah nak buek propaganda kato PAS ditunggang kek DAP.

    ReplyDelete
  16. Dah tengok yayasan Al Bulkary di aloq staq?
    Mula-mula dibangunkan sebagai masjid, kemudian kolej serta souk. Ini contoh terbaik.

    ReplyDelete
  17. karpal bela nuar sebab senang nak korek rahsia nuar supaya bolih jadi senjata kalo nuar jadi pm sok sok. senang la nak ugut pm. singapura pun dah lama tau habit nuar sejak 1988. itu pun ko tak bulih pikiaq ka bai?

    tp bab mandi wajib ni aku sokong karpal sbb secara tak langsung karpal turut mengakui yg nuar tu menyuntut saiful bila dia tanya saiful mandi wajib ke tak dlm court. persoalan org skrg ni, nuar yg kaki sontot tu mandi wajib ke tak? sah ke mandi wajib si peliwat? kalo tak sah mandi wajib, macamana nuar solat? atau nuar hanya solat depan org, tapi bak kata pembantu2 peribadinya, belakang org nuar tak pernah solat pun. heheheh...itulah pemimpin idola hompuk aljuburi wal suntuti.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  18. tapi hulu selangor dengan sibu nampaknya UMNO yang kena tunggang dgn cina dan india..MIC vs PKR di hulu selangor.pas datang dari seluruh pelusuk negara membantu pkr tanpa memberi habuan 1 sen.tp UMNO bina sekolah untuk bangsa cina..sapa yang kena tunggang?

    di sibu pulak DAP vs CINA pas pergi berkempen tak guna duit rakyat 1 sen pon bg pada DAP atau kaum cina disana..UMNO bagi 18 juta utk cina..sapa kena tunggang?

    di kelantan baru2 ni ada prk melayu vs melayu..DAP dtg tolong.UMNO cuma janji kalau menang kita akan buat jambatan je..kalau menang!!!

    ReplyDelete
  19. Kpd Anon May 17, 2010 2:21 PM,

    Awas, awak sudah terlebih sangat tu, sebentar lagi adalah orang cari.

    So, pandai-pandai himpun bukti, gambar-gambar dan saksi-saksi, kalau tak ada, pandai-pandai lah cari tempat sembunyi...

    Hatihitam

    ReplyDelete
  20. kau ni apa hal bai orang ceta pasai masjid yang kau cita pasai kong kek apa hal biul le lu mamat

    ReplyDelete
  21. org yang x setuju tu - kebanyakannya pandangan sendiri bukan pandangan org mengaji agama .. at least ulama bercakap kita baca .. x setuju jumpa dan minta penjelasan yang lebih baik .. saya tengok ramai org kita sekarang terpengaruh dengan agenda barat - agama dan politik dipisahkan sedangkan rasululllah saw x pernah berbuat demikian .. Rasulullah saw contoh terbaik tapi kita nak komen n kondem macam2 .. ese sayang org melayu terutamanya org islam saudara sampai akhirat ..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive