Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, May 11, 2010

KTC-FreeMalaysiaToday Post

Kee Thuan Chye seorang jurnalis untuk Free Malaysia Today menulis sebagai komentar kepada tulisan di Utusan Malaysia: Orang Cina Malaysia, Apa lagi yang anda mahu? Tulisan KTC ini dizahirkan oleh KTC katanya sebagai warganegara Malaysia, bukan sebagai seorang keturunan Cina warga Malaysia! Yang meletak premis "selamat tengkuk KTC" daripada dikelas sebagai penulis prolifik rasis. Kaedah yang mungkin dipersetujui oleh ramai kawanan, seperti mereka.

Apa yang hendak Pak Sedaro kupas ialah beberapa perenggan yang dinyatakan oleh KTC, yang akhirnya menjurus bahawa anak-anak Cina di Bumi Melayu, hari ini hanya memerlukan penghormatan dan penghargaan diri "self-respect", kerana mereka dirasa tidak menerima kehormatan demikian, khabarnya. Laungan ini seolah-olah mencermin selepas 1943 hingga 1957, Orang Cina yang menikmati kewarganegaraan bersama Orang India seramai 1.5 juta di lihat di anak tirikan.

Sedarkah kalian, bagaimana Tan Cheng Lock dan V.Sambathan berkongsi politik dengan Onn Jaafar? Peristiwa-peristiwa kecil yang berlaku antara mereka, telah memberikan implikasi penguasaan menyeluruh kelompok Cina dan India di awal kemerdekaan.

Namun, setelah 1981, Orang Cina dan India tidak melihat Malaysia sebagai Negara yang mereka junjung. Di beritakan, wujud 187 puak Kongsi Haram atau Pasukan Gelap yang mewarnai kesatuan tertentu Cina dan India, yang memberi implikasi buruk kepada Negara. Ini dipulihkan semula pada 1990, bila mana, Dasar Pembangunan Nasional diperkenal sebagai medium "pertengahan perjalanan DEB".

Hari ini tidak kurang 3000 orang anak Cina diberi gelar Dato', Datuk, oleh Raja-raja Melayu dan TYT bagi Negeri tidak Beraja, juga hampir 100 orang punyai gelar Tan Sri yang di beri oleh SPBA. Mereka ini ada yang tidak fasih, baca dan faham Bahasa Melayu pun di beri penganugerahan. KTC-dalam bab ini mengatakan mereka tidak boleh dipersoal! Pak Sedaro fikir setiap inci dan zarah kemenangan Anak Cina mesti di persoal, seperti Anak Cina bermain Api Polemik mempersoal dan menerajang Perlembagaan Persekutuan.

1. Pabila anak Cina permain isu keperluan Dana untuk urus pembangunan sekolah Agama Islam, pembangunan Masjid, Surau, Musollah, Madrasah untuk kepentingan Agama Islam? Pertikai kemaslahatan Agama Islam yang menjurus kepentingan umat Melayu dalam P.12(2)...

2. Pabila anak Cina permain Perkara 153 secara berwewenang. Tahu tak kau, bahawo tanpa P.153, kau orang pun terlelong sebagai rakyat,..., kepentingan-kepentingan sah Kaum-kaum lain terpelihara kerananya...

3. Pabila anak Cina permain kedaulatan Duli-duli Raja Melayu, mencabar Perkara 32, Perkara 38 dan Perkara 40.

4. Pabila anak Cina berpakat dengan anak India dan berada di bawah pengaruh alkohol Komunis, maka mencetus dan mempertikai kedudukan Perkara 3, Perkara 10...

5. Pabila anak Cina yang lupa diri, LUPA asal-usul mereka sebagai imigran yang mula meletak syarat itu-ini, kerana tidak cukup ilmu mereka, anak Cina dan anak India berpakat bermain api Perkara 14 dan Perkara 15...

Hari ini, anak Cina menguasai 68.95% kekayaan dan keuntungan hasil daripada kebolehan Tan Cheng Lock pada 1943, manakala anak India kaut 7.8%, selebihnya Rakyat Raja+Orang Asli+Pribumi Sarawak+Pribumi Sabah. Biar pun apa yang terjadi, ekuiti Kaum-kaum lain ialah 83.25%, manakala Rakyat Raja&kerabat di paras 16.75%.

Self-Respect yang KTC maksudkan sebenarnya ialah Kuasa Pemerintahan. Andai Perkara 43, Perkara 39, Perkara 40 dan Perkara 41 serta 42 boleh diUBAH, maka, inilah yang diidam oleh anak Cina dan anak India, selepas era 1990.

Selepas 1990, Komunis kini berpusat di pekan kecil, bandar besar, kotaraya, sebagainya. Isme-isme dan kumpulan Min Yuen, masih subur dalam kotak fikir anak Cina, anak India dan anak Melayu yang cinta kepada "konsep sama-rata KOMUNIS". Perjuangan ini didokong oleh kapitalis PKR+PAS+DAP+PSM yang menggelar diri sebagai Pakatan Rakyat!

Sidang Dewan Rakyat yang bersidang tahun 2010, amat memalukan Negara sebagai sebuah Negara Islam dan Beradab serta Beradat. Pabila Titah Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong boleh diperlekeh oleh Lim Kit Siang, maknanya, kedudukan Parlimen yang berdaulat dan berintegriti sudah dicalar dan dicabar. Tidak ramai manusia yang gila akan "self-respect" seperti kelompok anak-anak Cina tertentu.

Benar begitu ramai anak Cina dan anak India masih miskin, merempat dan paria kedudukannya. Setiap 1 orang Kaum-kaum lain yang demikian, ada 25 Rakyat Raja yang sama nasibnya. Andai KTC dan kuncunya berada di bumi Tanah Besar China atau Tanah India, mereka langsung tidak dipedulikan, malah lagi dasyhat dizalimi.

KTC turut berhujah bahawa mana-mana anak Cina bersastera agung dalam bahasa Cina tidak akan dapat Penghargaan Sasterawan Negara. Ya, benarlah demikian kerana Asas Negara ini ialah P.152. Anugerah Sasterawan Negara ialah berfalsafahkan P.152. Andai dia tulis dalam bahasa Arab, Urdu, Tamil, Inggeris, Dutch, Perancis, Jepun setinggi mana sekali pun, dia masih penulis. Nak penghormatan mintalah daripada Negara Asal Bahasa tersebut. Ini ialah pola fikir sekutu cauvinis, kiasu dan kiasi yang melampau. Pemesongan ilmu dan tamadun jika KTC mahu bikin, Pak Sedaro persilakan anda kembali ke Negara Asal Nenek Moyang saudara. Bumi Melayu ini untuk mereka yang akui bahawa Rakyat Raja+Orang Asli+Pribumi Sarawak+Pribumi Sarawak "Orang MELAYU-Bumiputera" sebagai Bangsa TERAS@Sungai UTAMA@, manakala, Kaum-kaum lain ialah sungai yang mengalir memudikinya. Inilah jua kandungan asal Perjanjian 1801, 1761 dan Durbar 1895. Triti paling tua di Bumi Melayu ialah 1643 kini, disimpan di Lisbon University yang memberitakan perihal Bumi Melayu, Kuasa Raja Melayu, Agama Islam, kemasukan Cina dan India serta Pedagang Arab. Triti ini menulis, keperluan pemisahan Nusantara Melayu Bumi Semenanjung Tanah Melayu dengan Kepulauan Sumatera, Jawa dan Filipina.


Pepatah lama berpesan "Cakap Siang Pandang-pandang, Cakap Malam dengar-dengar". Hari ini, mana-mana Rakyat yang lupa diri dan asal-usul ialah kelompok yang TIDAK BERSYUKUR, TIDAK BERTERIMA KASIH. Malaysia ini masih belum matang daripada penjajahan politik 446 tahun. Malaysia memerlukan kesepakatan dan muafakat antara warga yang tulen sifatnya, mengakui bahawa siapa empunya TERAS pemasyhuran Negara Bumi Melayu ini, mengenal erti kasih sayang dalam keluarga berbilang warna, keturunan, agama, budaya, bahasa, kepercayaan dan kiblat anutan, memberi faham dan mendalami episod pati Perlembagaan Persekutuan bukan secara zahir malah ilmu mantiq dan ruh jiwanya.

Orang Cina Malaysia: anda mahu apa lagi? Orang India Malaysia: masih mahu lagi? Rakyat Raja+Orang Asli+Pribumi Sarawak+Pribumi Sabah masih belum selesai kemelut dan kesulitan survival mereka?

Bolehkah Orang Cina korbankan kepentingan ekuiti dan kekayaan mereka kepada Orang Melayu sebanyak 50%. Berikan nilai RM1 Cina = RM1 Melayu. Hari ini RM 10 anak Cina = RM 1 anak Melayu. Berapa kerat anak Melayu seperti Mokhtar Bukhary? Berapa ramai anak Cina seperti YTL, Robert Kouk yang bantu negara ini semula? Berapa ramai anak India seperti Ananda Krishnan?

Apakah pemimpin Melayu BUTA HURUF-BUTA MATA-BUTA AKAL-BUTA HATI-BUTA NAFSU untuk membina Negara Malaysia Demokrasi dan Berdaulat? Apakah pemimpin Cina dan India hanya Celik Duit-Celik Betina-Celik Gelaran-Celik Kedudukan-Celik Tuntutan?

Apakah dengan KTC mengatakan laungan Reformasi dan Pakatan Rakyat oleh PAS+PKR+DAP+PSM memberi gambaran Malaysia lebih maju dan dihormati? Rakyat dihormati atau rakyat dilaknat?

3 comments:

  1. Salam Uncle Paneh,

    Saya sokong 100% taipan ini.

    Masalahnya sekarang mereka macam KTC ni disokong oleh Melayu Pembangkang. Sebab tu mereka naik kepala dan pura pura lupa asal usul mereka.

    Mustahil yang bijak berpuisi dalam bahasa ibunda mereka boleh lupa pekara semudah dari mana asal mereka.

    Mereka jenis yang ambil pandai AMBIL KESEMPATAN atas APA JUGA. Sejarah telah membuktikan, tanyalah perihal orang Cina di ceruk mana pun mereka bertapak. Tak usah pergi jauh, tanya sahaja jiran seberang kita Indonesia. Sebab tu 5 atau 6 tahun sekali orang Indonesia mengamuk atas KETAMAKAN mereka dan bakar gedung dan kilang mereka.

    Tapi ini semua tidak mengapa pada mereka. Mereka kaya raya dan dapat bertahan asalkan boleh perah keringat orang tempatan ke maksimum yang boleh.

    Kalau di Malaysia tidak adan UMNO tidak ada DEB, Maaflah, dah lama kita semua jadi macam di Indonesia.
    Ini adalah kenyataan, ini adalah fakta.

    Kita tidak rasis, Orang Melayu amat baik, toleran, rela berkongsi tanah air, kuasa dan segalanya. Tetapi jika tidak ada Dasar seperti DEB, mahukah, ikhlaskah orang Cina mahu berkongsi kekayaaan mereka dengan Orang Melayu, Indis dan lain lain sebagai tanggungjawab sosial mereka selain dari membayar cukai yang boleh dielakkan??

    Kalau BOLEH, sudah tentu tak perlu susah payah ada DEB, MARA, FAMA, dll...faham-fahamlah..

    ReplyDelete
  2. Salam semua..saya baru saja membaca MI apa kata Presiden MCA,dia akan membawa harapan dan pemasalahan orang Cina untuk mendapatkan pertimbangan dari kerajaan. Andai kata UMNO berbuat demikian...rasis.apatah lagi klau Datuk IA (Presiden Perkasa)..bertentangan dgn aspirasi 1Malaysia.

    Fikir2 kn bersama

    ReplyDelete
  3. Aku tak benci cina , aku tak benci india, kerana sejak lahir aku dibesarkan, disekolahkan dan sehingga kini tinggal dalam kelompok kaum dan masyarakat yang pelbagai, tanpa sebarang masalah. Orang-orang seperti KTC, seperti C David, orang-orang seperti AnuA ibrahim inilah yang telah merosakkan dan menyemarakkan sentimen perkauman sehingga kami rasa gelisah mengenang masa depan kami. Pemikiran dan pahaman rakyat dikotori dan diracuni untuk mencapai tujuan peribadi. ISA di tentang demi memudahkan matlamat puak2 ini meneruskan agenda tanpa ada undang-undang ketat yang mengawal mereka. Jangan lupa manusia ini kadang kadang lebih liar daripada haiwan liar , yang perlu dikawal.
    Cubalah renung luahan Virginia Lim dalam tulisannya TM ...

    Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak, TAPI JANGAN MASUK KANDANG B.A.B.I., naas anda , kerana itu perangkap maut.

    whiteorange

    ReplyDelete

Blog Archive