Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, December 10, 2010

Tuan Melayu

Akhbar berantakan sosial HARAM JADAH a.k.a. Harakah, kembali dengan kupasan-kupasan fahaman Syiah tentang Tuan Melayu. Akhbar arus perdana sedang digasak editorial mereka dengan kupasan-kupasan titah daripada semua Raja Melayu yang memberi amanat dan titah khusus semasa Sambutan Maal Hijrah yang menekan konteks keTuanan Melayu.

Gamaknya, geruh DYMM Sultan Selangor amat benar dan tepat masanya. Di mana Tuan Melayu? Apakah makna keTuanan Melayu?

24 Ogos 1511 ialah tarikh kejatuhan Empayar Kesultanan Melayu Islam Melaka, yang dikenang juga sebagai "Perang Salib Ketiga". Runtuhan Kota Melaka telah dirancang dengan rapi oleh bangsat-bangsat Portugis bermula 1492, selepas kekalahan mereka dalam Perang Salib Kedua.

Pada 1927, Parti Koumintang di China menyebar dakyah Komunis ke Bumi Melayu. Pada 1933, Parti Komunis Malaya ditubuhkan secara rasmi.

KeTuanan Melayu telah banyak dihujahkan dalam blog ini. Apo yang Pak Sedaro lebih minat ialah mengupas Tuan Melayu dalam perspektif berbeza dan di luar konvensional.

Tahun 1995-1997, semasa Anwar Ibrahim Insan Terlaknat diberi tugas sebagai Menteri Kewangan Malaysia, dia telah menolak wawasan Tuan Melayu! Dia sedang menghimpun harta dan bersekongkol dengan regim Zionis yang berpangkalan di White House. Rahsia perbuatan dan gerakan liciknya telah dihidu oleh Tun Mahathir pada Mac 1995. Maka terkumpullah ratusan laporan dan fail-fail yang dikelas sebagai RAHSIA BESAR, SULIT DAN RASMI berwarna MERAH.

Tahun 1998, Che Det memecat Anwar setelah Anwar diberi ingatan dan pesanan untuk undur diri secara terhormat. Anwar mambantah Che Det dengan biadab dan sungguh bedebah sekali. Che Det kena guna khidmat Ibrahim Ali si katak dari Pasir Mas, kerana Ibrahim ini begitu rapat dengan Anwar. Turun-naik Ibrahim Ali dari Seri Perdana ke Bukit Damansara untuk berunding dan menyampai pesan Che Det kepada Anwar. Anwar yang sudah naik nafsu syahwat kerana gilakan kerusi Perdana Menteri, sanggup melawan Che Det. Ternyata Anwar seorang yang LUPA DARATAN, TIDAK BERSYUKUR DAN AMAT KURANG AJAR. Sedarkah Anwar bahawa Che Det yang bawa dia masuk politik UMNO dan kerusi Timbalan Perdana Menteri?

Di mana Tuan Melayu? Anwar Ibrahim telah ranapkan legasi keTuanan Melayu sejak dia memasuki kabinet Malaysia semasa dia Menteri Belia dan Sukan, sebuah kementerian yang mengabiskan duit sahaja waktu itu. Ketika Anwar Menteri Pendidikan, dia belasah betul-betul segala projek dan mula memperkenal model pengajian yang meracuni zarah-zarah fikiran umat Malaysia melalui program-program indoktrinasi halus karya Hitler.

Hari ini Malaysia masih beruntung kerana misi Anwar untuk merobek institusi Raja-Raja Melayu belum sampai ke titik permulaan. Anwar yang berketurunan Keling, baik sebelah bapa dan emaknya, yang langsung tiada darah Melayu, bercita-cita menjadi Perdana Menteri Keling bermuka cerah...ganjil sekali kedudukan ini.

Pak Sedaro fikir, keTuanan Melayu hari ini hanya legasi purba yang dimomok bagi maksud politiking semata-mata. Bangunlah dan Berlarilah wahai Bangsa Melayu untuk kembali di persada dunia.

Tuan Melayu mesti kuasai POLITIK, ILMU, DUIT. Apakah kekuatan 17.538 juta Melayu (66.8%) VS Kaum-kaum Lain 8.717 juta (33.2%) akan ditentukan oleh 33.2% golongan minoriti itu? Apakah makna Tuan Melayu jika 24.5% daripada 33.2% kaum bukan bumiputra itu masih tamak haloba, hanya tahu mentekedarah wang di Bumi Melayu dan kini berhasrat pula untuk derhaka kerana ingin berkuasa di negara ini sepertimana sahabat mereka menguasai Singapura?

Jadi dimanakah sebenarnya konsep perkongsian untung atau perkongsian sosio-ekonomi?

12 comments:

  1. suka. tak ada tuannya kalau tak ada duit. Melayu Islam telah lama menjadi kuli dan orang kalah. Ini realiti. Hak untuk bukan islam untuk lihat adanya judi, arak dan maksiat di negara ini dipenuhi. Hak orang melayu Islam untuk lihat semua benda itu tiada, siapa yang peduli? Kalau ambil contoh yang paing bodoh pun kita boleh lihat sebenarnya, apalah tuan itu sebenarnya. Lihatlah kalau perempuan islam berzina dengan bukan Islam, kenapa hanya perempuan Islam yang didakwa. Tidak bolehkah ada undang-undang jenayah untuk menghadapkan yang bukan Islam berkait zina@hubungan seks? dan soalnya lagi, ini melibatkan tuan, tapi pokoknya, dimana makna tuan itu? Jadi benarlah tuan itu hanya momok dan hantu sejak purba kala.

    ReplyDelete
  2. agak2nya bila mati esk malaikat tanya... hang bangsa pe? melayu ekkk? owh xpela xmo la soal lbh2.. sbb melayu.
    kah kah kah kah kah kah..
    bodoh punya olang...
    akal dah xde...

    ReplyDelete
  3. Jangan lah kerana sibuk membontot politik, sejarah bangsa dan tanah air kita lupakan.. Jgn kerana kita pakai kopiah, terasa benar sungguh Islam dlm diri.. Jgn kita bodoh sombong jikada org lain menegur kita.. Mengata org mmg mudah, hakikat diri kita biasanya org lain yg nampak..

    MAT BOND..

    ReplyDelete
  4. Mengong sunguh hujah mu..xde fakta lngsung..mngkin mu kne blja lbh ckt..biasa la org bru nk mmbesr..idea pn kolot..ckp pn ikt prasaan..xpe la aku bg pluang ko blja lbh ckt..kaji tul2 fakta sejarah..jgn men ckp xserupa bikin..tu la..org srh blja tul2 nk jdi katak d bwh tmpurung..ni la akibtnya ckp xde fkta..buta sejarah..xde kajian..pesanan aku kt ko..byk2 brtobat la dunia kta dh nk akhr zaman..dh xsmpt nk fkr ko bangsa ape..yg pntng ko tu ISLAM ke x...renung2kn lah whai saudara brjiwa kecil...jgn la jdi mnusia yg hnya brckp tp smbngn apa pn tarak..B-)

    ReplyDelete
  5. Kalau macam tu, tangkap si pengkhianat negara tu dan dakwa dia jadi orang pertama didakwa kerana mengkhianati negara.

    Hukum bunuh dengan ditembak oleh firing squad.

    ReplyDelete
  6. semua tu terjadi sebab melayu TOLAK Islam
    kita tgk bila sultan2 melayu dulu disogok dgn kemewahan, kekayaan, maka bermulalah detik2 hitam kejatuhan Islam di Malaysia
    ini berbeza dgn sultan2 pada zaman melayu melaka yg mn mereka inilah yang pertama menjalankan hukum Allah
    segala nasihat ulama digunapakai

    tp kita tgk hari ini, sultan pun x reti agama
    bila besday, buat parti, tunggang air kencing setan
    benda ni lama-kelamaan menjalar dlm semua hati umat Islam

    tgk masalh sosial
    berlaku sebab apa?
    sebab Allah dh tarik sifat MALU dari dlm hati umat melayu Islam
    melayu sendiri dh x reti cakap melayu
    melayu sendiri dah lupa adat melayu
    ALlah dh kata perjuangan selain Islam itu tak kekal dan palsu belaka
    mmg kita nk tgk Msia maju
    tp biarlah maju secara Islam
    jgn terlalu kejarkan dunia
    ada org kata nk tunjuk kpd dunia bhw Islam juga boleh maju
    btul, tp majulah secar Islam
    kuatkuasa pengasingan laki-perempuan, batalkan riba, jalankn hukum Allah, amalkan perubatan secara Islam

    ni dak
    umat mengaku Islam sendiri xmau kpd Islam
    yahudi bt bb hatch, pnddkn seks, seklh hrpn, suma kita ikut
    tp ALlah suruh kita xmau ikut puun
    Islam bkn sekdar solat, malah lebih dr itu

    ReplyDelete
  7. semua tu terjadi sebab melayu TOLAK Islam
    kita tgk bila sultan2 melayu dulu disogok dgn kemewahan, kekayaan, maka bermulalah detik2 hitam kejatuhan Islam di Malaysia
    ini berbeza dgn sultan2 pada zaman melayu melaka yg mn mereka inilah yang pertama menjalankan hukum Allah
    segala nasihat ulama digunapakai

    tp kita tgk hari ini, sultan pun x reti agama
    bila besday, buat parti, tunggang air kencing setan
    benda ni lama-kelamaan menjalar dlm semua hati umat Islam

    tgk masalh sosial
    berlaku sebab apa?
    sebab Allah dh tarik sifat MALU dari dlm hati umat melayu Islam
    melayu sendiri dh x reti cakap melayu
    melayu sendiri dah lupa adat melayu
    ALlah dh kata perjuangan selain Islam itu tak kekal dan palsu belaka
    mmg kita nk tgk Msia maju
    tp biarlah maju secara Islam
    jgn terlalu kejarkan dunia
    ada org kata nk tunjuk kpd dunia bhw Islam juga boleh maju
    btul, tp majulah secar Islam
    kuatkuasa pengasingan laki-perempuan, batalkan riba, jalankn hukum Allah, amalkan perubatan secara Islam

    ni dak
    umat mengaku Islam sendiri xmau kpd Islam
    yahudi bt bb hatch, pnddkn seks, seklh hrpn, suma kita ikut
    tp ALlah suruh kita xmau ikut puun
    Islam bkn sekdar solat, malah lebih dr itu

    ReplyDelete
  8. Empayar Melayu ditegakkan dgn sultan berdaulat menjunjung hukum2 tuhan dan agama yg diredhainya. Kejatuhannya adalah dgn kemasukan agama sesat iaitu Islam. Kenyataan yg wajib di yakini kerana sistem kerajaan tuhan adalah melalui raja yg di daulatkan. Hamba akan buktikan kehebatan Melayu tanpa Islam. http://mahadaya-asalama.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Jangan kamu meggelar seseorang insan sebagai insan terlaknat melainkan Allah Taala saja yg boleh melaknatkan hambanya. Tiada ada dalam sejarah mSia yg lebih laknat melainkan silaknat yg mencipta epik fitnah yg sehingga hari kiamat pun akan di Tertawakan oleh semua bangsa didunia ini, termasuk dgn mereka yg mengiakan cerita karut tak masuk diakal. Ketuanan Melayu KUNUN!

    ReplyDelete
  10. Sekali dapat surat dari APCO DSAI digantung terus dari Parlimen. Ini menunjukan kebenaran apa yg di katakan BN yg bertunjangkan UMNO tunduk dgn kuasa asing.

    ReplyDelete
  11. aku dah cakap. tuan ramai jugak kat malaysia ni. tuan mamat b. tuan seman, tuan ali b. tuan ya, tuan ramlah bt tuan ramli...tapi tuan2 ni semua ramai yg hanya jadi ngo (noreh getah orang!), petani, penanam tembako, awak2 dgn tokeh... tak dak gaya jadi Tuan Besar langsung!!! kalau adapun sorang dua dlm board of directors syarikat2 gergasi bukan melayu punya yg terpaksa ambik 'tuan'2 ni semua sbg syarat perkonsian bijak(?) dlm deb tuh!!! mujurla ada syarat tu dlm deb. cuba check tengok syarikat2 bukan orang melayu punya ni, berapa 'mamat' dgn 'bedul' bergelar 'dato' @ 'tan sri' yg jadi ahli? ahli tempelan, angguk2, geleng2 ikut syarat sajala, power tak dak pun!!!

    ReplyDelete
  12. dok sembang hebat semcm ja..beri hujah dgn tepat,samapi ke matlamat,mcm mendatar ja. islam yg bgaimana kita hendak ,realitinya bgaimana.Tengk sekeliling kita,ummah kita ..mcm mana lani..ummah kaum laen mcm mana..duk maju sakan doh

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive