Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Saturday, December 11, 2010

Tuan sebenar di Malaysia...

Adakah wujud istilah Tuan Kaum-Kaum Lain di Malaysia? Hari ini rantaian nilai harga barang di negara ini ditentukan oleh Kaum-Kaum Lain yang terdiri daripada bukan Melayu. Rantaian nilai kepada produk import dan eksport juga ditentukan oleh kartel Kaum-Kaum Lain.

Rundingan pembiayaan kewangan atau pinjaman komersil di bank komersil, mahupun di bank yang berorientasikan kerajaan juga didalangi oleh usahawan-usahawan kiasu daripada Kaum-Kaum Lain. Meja perundingan harga dan tender, turut ditopeng oleh Kaum-Kaum Lain di sebalik nama seorang pengerusi syarikat atau pengerusi mesyuarat tender berketurunan Melayu. Pengerusi syarikat itu Melayu pun kerana disyaratkan oleh kerajaan di bawah DEB sejak sekian lama.

Hari ini yang melabur besar dalam Bumi Melayu ialah Kaum-Kaum Lain. Mana anak-anak Melayu yang dilahirkan di zaman Tun Mahathir melalui Dasar Persyarikatan dan Penswastaan? Di mana anak-anak Melayu yang diacu oleh Daim Zainuddin? Apakah wujud generasi kedua dan ketiga konglomerat Melayu?

Jika usahawan besar Melayu sanggup pulangkan 5% daripada Aset Tunai mereka ke dalam Tabung Membina Legasi Melayu Niaga di bawah payung Dana Terbuka Perdana Menteri Malaysia [khusus Perkara 153], maka tidak kurang daripada RM10 trillion akan dapat dikumpulkan menjelang tahun 2020. Dan ini tentunya akan merancakkan proses pembangunan sumber manusia dan sosial ekonomi kepada 29.255 juta warganegara Malaysia.

Tuan Kaum-Kaum Lain hari ini semakin rancak mewujudkan Yayasan berasaskan keluarga dan etnik masing-masing. Dipercayai nilai terkumpul Dana Kaum-Kaum Lain sudah mencecah RM100 billion di Malaysia. Dana Terbuka di Negara Asing yang dikumpul oleh mereka kini ialah RM3 trillion. Hari ini siapa pun dalam kelompok Kaum-Kaum Lain, berkemampuan untuk berniaga di mana sahaja projek pembangunan komersil yang baru. Shopping Mall di Genting World Resorts, tidak kelihatan kelibat usahawan makanan dan operator Melayu di sana. Apatah lagi hendak mencari makanan halal di luar premis KFC atau sekufu dengannya.

Tuan Kaum-Kaum Lain menguasai semua projek pembekalan bahan pembinaan bermula dari Gudang di pelabuhan, hinggalah ke pintu jamban dan reban seorang Melayu. Walau apa jua bentuk dana di SMIDEC, atau dana Melayu daripada Kementerian Kewangan, termasuk pegawai PTD di semua Kementerian dan Jabatan yang ditawarkan; tetapi natijahnya masih ramai yang hanya bangga menjawat jawatan kerana dapat makan duit haram yang rancak ditawar oleh Kaum-Kaum Lain dan munafiq Islam berketurunan Melayu. Apakah ia benar? Biarlah yang makan cili terasa pedasnya!

Hari ini Rosmah Mansor juga sedang didodoi dengan lagu-lagu yang membutakan Najib. Ingatlah kisah rumah kecil, tiang seribu. Kisah dan teladan Seorang Tua di Kaki Gunung harus dijadikan pengajaran yang besar kepada Rosmah Mansor agar Negara ini Aman, Damai dan Sejahtera fid dunya, wal Akhirah.

Pak Sedaro amat sedar bahawa Tuan Kaum-Kaum Lain sedang merombosi tembok-tembok Perdana Putra melalui permaisurinya. Moga Allah berikan hidayah dan rahmah kepada Bumi Melayu dan pemimpinnya.

7 comments:

  1. APO CITO PAK SEDARO? LAMO BONA DEN TAK MASUK BLOG PAK SEDARO NIH!!

    POSTING PAK SEDARO AMAT BERNAS SEKALI..DEN RASO DLM BYK2 BLOG PRO UMNO, BLOG PAK SEDARO LAH YG PALING ILMIAH SOKALI...(ITU MUKADDIMAH DEN)

    TAPI PAK SEDARO, DEN KDG2 POLIK BONA DGN PERANGAI UMNO NIH, BILO ADO PIHAK2 TERTENTU YG MEMPERTIKAI ISTILAH KETUANAN MELAYU, BUKAN MAIN LG UMNO BISING, SAMPAI NAK GUNA ISA LAH, TERMASUK JUGO LAH PAK SEDARO..

    TAPI BILO CHUA SOI LEK MARAH GUNA ISTILAH KETUANAN MELAYU, DAN BERGADUH PULAK DGN HISYMUDIN, TOTIBO NAJIB MENGALAH PULAK DAN TAK MAHU SOBUT2 LG ISTILAH KETUANAN MOLAYU TUH...APO BONDO EH NI PAK SEDARO?

    PERSOALAN DEN :

    1. APOKAH JIKA PIHAK2 LAIN YG MEMPERTIKAI ISTILAH KETUANAN MELAYU TAK BOLEH DAN PATUT DIMARAHI DAN DIHUKUM?
    2. KENAPAKAH MCA DAN CINA DAN BANGSA LAIN DLM BN MEMPERTIKAI ISTILAH KETUANAN MELAYU, UMNO DIAM SERTA AKUR DAN MENGALAH PULAK, SIAP NAK GANTI PULAK ISTILAH KETUANAN MELAYU DGN PERKATAAN YG LBH LEMBUT MAKNANYA..?...KENAPO UMNO TAK MELENTING MARAH2 PULAK...
    (NAK UNDI KO?)

    PONING DEN DGN UMNO NIH!!

    .........HARAP PAK SEDARO JELASKAN...

    ReplyDelete
  2. Artikel yang memaparkan realiti di Malaysia.
    Punca yang jadi begitu disebabkan kerajaan yang memerintah.
    AP selalunya akan diberikan kepada proksi atau kroni bertaraf Melayu bumiputera(untuk mengaburkan mata rakyat)

    Si pemegang AP akan JV (hanya guna lesen saja) sebaliknya kaum Cina yang menjadi rakan kongsi yang menjalankan perniagaan sebenarnya. Pemegang AP atau konsesi hanya goyang kaki dapat untung hanya pakai lesen. Sebaliknya rakan kongsi kaum Cina lah membuat untung berlipat ganda jika dibandingkan dengan rakan kongsi melayu. Ibaratkan kalau untung Rm 100 ringgit pemegang AP hanya akan diberikan Rm5 manakala rakan kongsi Cina yang keluarkan modal dan menjalankan bisness sepenuhnya mendapat untung rm95.(ini sebgai contoh.
    Pemegang AP juga akan kaya raya tetapi hanya pada dirinya sendiri dan sebaliknya rakan kongsi Cina akan membantu kaum mereka sebagai "distributor" atau pengedar. mereka menguasai Networking dan tiada jalan bagi kaum Melayu untuk bersaing.
    (Ini dinamakan pengkhianat Bangsa)

    Sebagai contoh, kita lihat saja HALAL HUB, majoritinya penggunanya adalah Melayu Islam manakala pengimpotnya adalah Kaum Cina

    Penanam Padi atau Petani Melayu hidup miskin manakala "orang tengah" yang menjual beras yang majoritinya Cina
    hidup kaya raya.

    ReplyDelete
  3. Bagiuh sangatla hg sodark la CiCit Sedaro. Inilah yg kita dapat dari 53 tahun parti Melayu ketuanan melayu memerintah Msia. Kami dah tau lama dah sbb sifu kami mamak. Dia saja pun perintah lobih 20 thn. Yg aku tahu dapatlah dia bina rumah 1 juto dgtn gaji 20k sebulan selama 20 tahun. Klinik dah tak jaga lamo dah. Anak dia pun termasuk rangking billionwan mcm anak Mantan Pres. MCA.Anak didik dia pun dia tak cayo dpt bina Bangalow berpuloh juta. Kalau tak caya tanya Mantan MB Selangor. Dongar khobar ini pun satu lagi lakunan 1 Msia jugak. Masakan tidak dah ujung tahun dokek pilihan rayo laei. TV 3suku TV satu belanga siang dan malam tunjuk kempen bonci Rasuah. Ekau cayo ko lakunan ni. Den nak tanya apa macam dgn Dato Kasitah Godam dan Dato Norza Zakaria, adakah mereka dalam penjara? Mereka terlepas dikkkk, Pak Sedarlah. Hatta mendiang yg terbabit perwaja pun lena sampai kiamat dlm jiratnya. Ini puak2 semua kaki temberang. Kalau tak caya tanya budak yg baju merah belakang gambar Dato Norza Zakaria. Budak inilah yg mengepalai tunjuk perasaan kek PWTC membantah SPRM. Budak ini juga selaku pengerusi Gabungan Melayu Utara yg disuruh bekukan aktivitinya baru2 ini disbbkan disiasat ada kesalahan conflict of interest. Den cerito ajo cayo tak cayo itu ekau punya hal tapi den raso ini ntk kepentingan Melayu jugak. Mari kita nyanyi lagu kentut. Bersatu bla bla bla put put.

    ReplyDelete
  4. NAMPAKNYA, BETUL LAH MELAYU HANYA MENJADI TUAN...TUAN TENGOK SAHAJA BANGSA LAIN MELAHAP EKONOMI DI TANAH TUAN MELAYU INI...

    AKU DAH KATA LAMA DAH, APA FAEDAHNYA ISTILAH KETUANAN MELAYU JIKA KITA HANYA SEKADAR MENJADI TUAN TENGOK, SEDANGKAN PERNIAGAAN BESAR2 DIKUASAI OLH BUKAN MELAYU...

    SALAH SIAPA KAH INI? JIKA BENAR LAH UMNO DGN NIAT HATI NAK TOLONG TUAN2 MELAYU INI DAH LAMA MELAYU KUASAI EKONOMI, SEBAB UMNO PEGANG KUASA..TAPI SEMUA ITU TDK BERLAKU KERANA UMNO MENGAMALKAN DASAR KRONI...BAGI LESEN PD MELAYU TP MELAYU ALIBABAKAN KPD BANGSA LAIN..BAGI LESEN NIAGA, MELAYU BAGI PD ORG LAIN TUK NIAGA, BAGI AP IMPORT BUKAN MELAYU YG MENGURUSKAN...JADI APAHAL DGN MELAYU? MELAYU HANYA JD TUAN DUDUK GOYANG KAKI, DAPAT DUIT BULAN2...

    ADA YG KAYA DAN BERJAYA, DIA AKAN UTAMAKAN KRONI DAN KELUARGA SENDRI...ITULAH DASAR UMNO...

    ReplyDelete
  5. LOL kita start pula gelaran Ketuanan Cina....bila cakap pasal bank kita kata, bank ketuanan cina, bila cakap pasal pengankutan kita kata, laor ketuanan cina dan lain seterusnya, temasuk ayam ketuanan cina..

    tengguk dia orang marah tak...

    ReplyDelete
  6. Could be the top read that I read today??

    Clare

    ReplyDelete
  7. ore melayu nie lomah dio tang ringgit malaysia,keluargo,kawan2,ore tino,kemewahan dll.Tak reti nk bezokn kuasa di dlm rumah dn di luar rumoh,utk sapo?..di bueknyo samo je sepanjang maso...blh jejas periuk nasi dn masa depan anak bangso...mrk tak pduli doh...jgn masuk lebih ke mari.Wlaupn puaso beratueh tahun pn menten jo smpai bilo2.

    ReplyDelete

Blog Archive