Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, December 21, 2010

Kak Limah sindir Nik Aziz

1. Dah lama rasanya kami tak menulis. Asyik Pak Sedaro Cicit Kamat saja yang berfikir & menulis, letih la dia gamaknya. Lagipun kerja berfikir dan menulis ni bukan tugas mudah. Kalau setakat nak mengutuk dan mencarut macam Hishamuddin Rais, spesis yang lepak kat tangga Terminal One tu pun berlambak boleh kita jumpa. Namun untuk mengubah persepsi dan mengajak masyarakat berfikir, ia memerlukan daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi.

2. Terkini, kami menonton filem terbaru Mamat Khalid bertajuk "Hantu Kak Limah Balik Rumah". Kami memang meminati buah tangan Mamat Khalid sejak dulu kerana merasakan beliau bukannya "Orang Seni" sembarangan. Kehebatan karya Mamat Khalid mampu membuatkan kami berfikir walaupun ianya disampaikan secara bersahaja. Malah penonton kadangkala tidak menyedari betapa sinikalnya Mamat, terutama kritikannya yang menjurus kepada persoalan semasa yang banyak dilontarkan menerusi filemnya.

3. Mamat Khalid dikenali sebagai pengarah genre komedi. Di sebalik tawa kelucuan tatkala menonton filem arahannya, hakikatnya Mamat banyak menyelitkan falsafah tersirat yang kadangkala sukar difahami terutamanya spesis penonton yang malas berfikir macam penyokong pembangkang. Walaupun banyak cerita yang dipersembahkan dalam filem arahannya tampak seperti merapu, namun Mamat Khalid sering membuktikan filem-filem beliau bukanlah merapu sembarangan. Filemnya telah diiktiraf ramai pihak kerana mempunyai pemikiran dan falsafah yang tersendiri, terutamanya yang melibatkan semangat Patriotisme dan Kenegaraan.

4. Kritikan sosial dan kesinisan terkini Mamat Khalid dapat dilihat menerusi filem terbarunya, "Hantu Kak Limah Balik Rumah", melalui dialog yang dilontarkan pelakonnya. Antaranya;

"Itulah pentingnya English Education" (perihal PPSMI).

"Panjang ceritanya", "Haa...ce ceghita...ce ceghita" (perihal orang Melayu yang suka lepak bersembang dan bergosip).

"Mana ada hantu. Di Singapura, rakyatnya hanya mementingkan kemajuan dan pembangunan. Mereka tidak percaya hantu. Kalau ada hantu pun di sana, hanya si tua yang cuba mengajar kita bagaimana untuk mentadbir negara kita sendiri" (menyindir Lee Kuan Yew dan mereka yang terlalu mengagongkan pemimpin Singapura itu seperti Nik Aziz).

"Kita bakar saja rumah Kak Limah" (menyindir para demonstraters yang menjadi rutin pembangkang).

"Kita kena ketengahkan pemimpin muda bagi menggantikan pemimpin tua" (menyindir pemimpin lama hari ini yang masih nak menongkat langit sampai mati).

"Itulah orang kita, pembangunan depan mata pun buat-buat tak nampak" (perihal rakyat yang tak pernah bersyukur dan merasa puas).

"Saya orang Indonesia. Jika tidak penuh ilmu di dada, takkan ku sampai ke kutub utara." (perihal orang Indon yang sentiasa merasakan diri mereka hebat berbanding orang lain, serta menyindir sebahagian masyarakat negara ini yang sering mengagongkan orang luar berbanding rakyat sendiri).

"Ini off day saya" dan "Saya banyak kerja lain lagi. Esok nak meeting pulak. Ini semua menyusahkan saya" (perihal kakitangan awam yang lebih banyak merungut dan mencipta alasan berbanding melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan).

5. Banyak lagi dialog, ekspresi wajah, props, sinematografi, mahupun bahasa tubuh yang mempunyai pelbagai pemikiran serta falsafah yang diadaptasikan Mamat Khalid menerusi filem arahannya. Filem Mamat Khalid umpama langit dan bumi jika hendak dibandingkan dengan filem arahan Hishamuddin Rais. Kami ingin mencadangkan kepada Hishamuddin Rais supaya dapat bikin filem "Jenglot" dengan Hisham sendiri sebagai pelakon utamanya. Hehehe...Confirm filem "Jenglot" tu akan 'box office' macam filem lama Hisham, "Dari Jemapoh ke Manchestee".

6. Kepada pembaca Paneh Miang, kami nak buat promosi percuma..."Tontonlah filem Hantu Kak Limah Balik Rumah di pawagam berhampiran anda." Jika berpeluang, tontonlah juga filem-filem Mamat Khalid yang lain seperti Man Laksa, Rock, Zombi Kampung Pisang, Kala Malam Bulan Mengambang dan Estet. InsyaAllah, anda akan mendapat sesuatu yang bermanfaat, bagi mereka yang mahu berfikir.

7. Kepada Mamat Khalid, tahniah diucapkan dan teruskanlah berkarya selagi hayat dikandung badan. Peace on Earth!

24 comments:

  1. kah kah kah... hantu kak limah tak ambik port sagt. sebab baik jaga tepi kain org je. kah kah kah.. mmg patut dalam kampung tu takda pembagunan sebab yg ada spm nye sorang je! kah kah kah... salah pas ke? kah kah kah bodoh!

    ReplyDelete
  2. adoii setakat baris2 dialog standard kampung solok tu pun kira tinggi imaginasi dan kreativiti ke ? nampak sangat BN ni kekurangan kreativiti

    ReplyDelete
  3. Sebab tu filem tu dibuat untuk 2 golongan, satu yang macam pengomen diatas ni yang tengok&gelak..tinggalkan otak kat parking lot cinema
    satu lagi dibuat untuk orang yang berfikir sambil gelak dan menangis dalam hati tengok gelagat bangsa dia macam golongan nombor 1 tu.

    ReplyDelete
  4. Ishkk jgn dok kait BN pulak, kita cerita hal filem & seni..

    Hang (anon 11:10am)p tgk cerita gay lesbian mcm seorang dua pengarah tu kot...entah2 pengarah tu puak pakatan..

    ReplyDelete
  5. org PAS memang nak senang je, malas nak fikir.. semua nya nak murah,nk free, tak payah bayar, kalau boleh nak ehem2 aje ngan bini org dlm koc kereta api...Mat Sabu dah diampunkan Nik Ajiz ni tiba giliran Ustaz Saipol plok keh..keh..keh..
    dan kpd penyokong2 si Syaitan Nik Ajiz sama2lah kita menyokong org tua tu jd tambah sesat.

    ReplyDelete
  6. ko ni bodoh ke ape mat sabu? kesian mak ko lahirkan anak yg bodoh cam ko. wtf

    ReplyDelete
  7. ..seni cerita sekarang pun banyak pasal tipikal melayu di kampung tapi lagi bijak befikir dan lebih pandai besyukur dari orang yang 'mengalami pembangunan'..
    -sape yang makan cili dia yang terasa pedas- keh keh keh

    ReplyDelete
  8. tabik spring pada abg mamat khalid dengan crite baru ni..kebanyakan drama @ movie melayu akan ada keluar memo cnth:cerita ini tidak ada kena mengena samaada yang masih hidup atau yang sudah mati..so..kita semua muhsabah lah diri masing2

    ReplyDelete
  9. teringin tgk cerita hantu dan syaitan bergelimpangan di atas jalan sambil memegang bendera bulan mengharapkan bulan kembali...agar mereka boleh bertukar kpd serigala jadia..wahahahahaa WTF WTF WTF man.....

    ReplyDelete
  10. Lpas ni boleh buat filem
    ostat dan ustazah yang melampau...kepala butuh punya ostat memantat dalam koch keretapi yang kena pantatkan bertudung peeergaaahh....pantek pantekkk

    ReplyDelete
  11. cerita lucah dlm koc kereta api, yg tu boleh suruh Hisyam tukar tiub buat, tajuk.. from KL to Tumpat, kah.. kah..kah.. bodoh punya Ustad Pas, tau mantat ngan bini org aje, pas tu ngajar agama kat org, khhhaaaakkk ptuihhhh... haramjadah punya manusia, setan pon lari tgk egk la weii... chowwww.....

    ReplyDelete
  12. aku simpati dengan hidup mat sabu 121..moga dia,keluarga dia,keturunan dia,hidup bahgia lepas ni..amin...

    ReplyDelete
  13. Yo Paneh, ekau bikin filim main jubo belakang sodomy 3 boleh gak. Ekau nak banding dgn Hisham ibarat bumi dgn langit. Keberanian yg dia ado ekau pun hanya bersembunyi dgn nama samaran Pantet Miang.

    ReplyDelete
  14. hompuk aka hisham dah paneh. terasa sungguh hang hompuk dgn filim mamat kalid nor? dah letih kena suntut dengan nuar ka hompuk? skrg heboh pulak kisah suntut di puduraya dan koc ketapi. mmg hang suka crita gitu kan hompuk? kakaka.
    cerita mamat kalid ni sambil ketawa terbahak2 kita akan merasa sedih, terutama bila memikirkan spesis hompuk dan juaknya dalam team pembangkang yg sgt tipikal dan lemah ilmu mantiknya. hantam la labu. good job mamat kalid.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  15. sungguh cilako bila bertopengkan Islam sambil membalun bini org, cilako3 bak kata Tok Guru Murshitdull Am, penjual agama utk memenuhi nafsu kebencian sesama ummah

    ReplyDelete
  16. menilai sesuatu perlukan pemikiran waras..apa yg aku nmpak org PAS tak pernah waras pn..jd, mcmana diorg nk menilai? menilai lobang bini org bleh la..ubat kuat,ubat besar, masuk lubang kuar lubang tu mmg keje PAS..ape sgt la pencacai2 PAS ni bleh buat, baring atas jln raya bleh la

    ReplyDelete
  17. Tak layak nak layan tokey blog ini, kekuncunya mat sabu 121 dan gerombolan pencacai umno-bn yang macam kaum jahiliyah ketuanya abu jahal!


    - zunodeng.

    ReplyDelete
  18. Hurmmm... kebanyakan filem mamat Khalid memang ada selit jugak unsur2 politik... Itulah yang membuatkan aku suka dgn karya beliau... berbanding prof razak mohaiden dan Hishamudin Rais, memang mcm langit dan bumi laa... Hehehehe


    Penyokong pembangkang usahla cepat melatah... Ini merupakan pandangan peribadi bagi penulis jer... Tapi logik jugak kan hujah penulis?? Hehehe...


    ps:- nak komen, tapi bacul letak nama anynomous, apa barang bhai??

    ReplyDelete
  19. Tem dah keluar, ingatkan dah kojol. Hello tem sepanjang tahun lalu sebanyak 1280.5 hektar tanah simpanan Melayu hilang status di bawah BN. Jgn pulak ekau buat lopong nganga bingai. Jawablah ilmau mantaik kau tinggi!

    ReplyDelete
  20. Patutlah DSAI dihalang speaker beri ulasan kaitan APCO, sila rujuk alditta.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. hompuk...hompuk. tanah rizab melayu tak penah hilang la hompuk. yg byk hilang tanah persendirian melayu yg nak kaya cepat jual kat org. jika sesuatu tanah rezab dipajak, kerajaan wajib ganti utk kekalkan jumlah yg sama. gi la hang rujuk jtdu hompuk. jgn dengar cakap nuar jubur je. kaji sendiri. byk kali dah cakap pasal ni hompuk. Ke hang ni spesis tak reti baca rumi. Jawi pun entah pandai pun tak hang ni. Lawak la hang hompuk.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  22. aku rasa anon 9:39 AM @ alditta tu lobang idung tersumbat, oksigen tak pi ke otak, sebab tu sapa2 pun tak payah la pi tengok blog dia. tak dak maknanya!
    adaka nak suruh orang percaya surat akuan sumpah bala kata ds najib terlibat dgn kes altantoot tu padahal sebagai orang melayu Islam kita lebih afdal percaya SUMPAH MUHABALAH ds najib drp surat akuan sumpah harga 4,5 hinggit tuh!

    ReplyDelete
  23. Sekali dapat surat terus gantung. Itu namanya Demokrasi Terpimpin kata Mahafiraun. Itu menunjukkan betapa kuatnya pengaruh Yahudi latnatullah. Dulu tuduh DSAI agen Yahudi sekarang baru terbukti siapa dalang yahudi. TemTerkucil jgn tersengeh bingai lak.

    ReplyDelete
  24. yang hantu tua tu pada aku tuju kt dr M....cz zaman pak lah jd PM....dia yg lebih2 duk nasihat psl ekonomi (cth-jambatan bengkok)...zaman najib pn cmtu gak....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive