Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, December 8, 2010

Akhirnya...dia cakap Melayu


Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin menyampaikan anugerah Tokoh Maal Hijrah 1432H/2010M kepada Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz sempena sambutan Maal Hijrah 1432H peringkat kebangsaan. Tahniah Zeti. Akhirnya dapat dengar Zeti bercakap bahasa Melayu di media elektronik. Sebagai Gabenor Bank sebuah Negara Islam yang menggunakan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, diharap Zeti akan lebih kerap menuturkan bahasa tersebut pada masa akan datang. Tambahan pula, Bahasa Melayu adalah bahasa utama dunia Islam hari ini.

Ingatan kepada ahlul-ahlul Parlimen yang pelat bertutur bahasa Melayu atau kerap bertutur dalam bahasa Inggeris semata-mata ingin menutup kelemahan bercakap bahasa Melayu, selagi anda tidak fasih berbahasa kebangsaan, maka selama-lamanyalah anda akan dianggap sebagai PENDATANG!

Selanjutnya di sini.

8 comments:

  1. Ahli Parlimen BN Batu Sapi pun tak faseh Berbahasa Melayu.... Mengapa BN pilih dia ??

    ReplyDelete
  2. dah dpt tokoh maal hijrah tu jgn lupa plk tutup aurat..

    ReplyDelete
  3. Good posting Paneh.

    ReplyDelete
  4. Salam - Bila melayu malu nak cakap melayu, inilah geng2 dia.Tapi agaknya dia orang ini tak "boleh " cakap melayu apa pasal eh....Saya pun pelik. Tapi semalam dalam TV3cakap melayu pun semacam - jadilah kot...Boleh lah tu...

    ReplyDelete
  5. ORANG PENDATANG...BANGLA DAN MYANMAR...PUN BOLEH CAKAP MELAYU.

    LI WAT NANG

    ReplyDelete
  6. mengutuk sakan. aduhai. kan ni untuk tokoh MAAL HIJRAH ? Sabarlah sikit.

    ReplyDelete
  7. Minyak naik lagi RPRU13 kepak habis.

    ReplyDelete
  8. Sebok la dgn identiti melayu tu sangat. Zeti ni nampak jgk sumbangannya sbg muslim tapi apa sumbangan kau pada agama & negara? Inilah dia perjuangan yg sia2, kat akhirat nnt nk guna utk beli setitis air pon tak dpt.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive