Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, December 12, 2010

Calon PRU-13

Spekulasi tentang PRU-13 makin menjadi-jadi. Pak Sedaro suko juga menyibuk menelaah PRU-13 ini untuk memahami siapa sebenarnya calon pilihan rakyat dan pengundi berdaftar.

Pak Sedaro fikir sudah tiba masanya UMNO di semua Bahagian buka hati dan akal budi dalam memilih supaya calon-calon yang bistari dan punya sifat perwakilan kepada rakyat serta sahabat kumpulan pemujuk politik sebelum dinobatkan sebagai calon. Apokah kriteria yang wajar dipertimbang:

1. Seseorang yang berumur antara 30 hingga 50 tahun.

2. Seseorang yang sanggup turun ke gelanggang rakyat di desa, sawah, taman, padang permainan, dusun serta perkampungan terpencil dan terpinggir.

3. Seseorang yang sanggup bangun seawal jam 4 pagi setiap hari untuk bersama rakyat sebelum panggilan azan subuh di surau dan masjid.

4. Seseorang yang sanggup jumpa rakyat seawal jam 7.30 pagi di pejabat ADUN, mahu pun di Wisma Negeri, pusat pentadbiran Negeri.

5. Seseorang yang sanggup mencari Dana Rakyat tidak kurang daripada RM1 juta setahun, bukan daripada hasil perahan projek kecil Kerajaan, tetapi melalui sumbangan pemodal dan sahabat yang cinta akan bangsa dan tanahair. Mereka yang kaya raya di saran menyumbang kepada setiap Wakil Rakyat ini.

6. Seseorang yang sempurna keluarga, tiada konflik, aman damai, ikon pilihan dalam masyarakat serta bergiat aktif dalam kegiatan majudiri masyarakat.

7. Seseorang yang bijak mengurus, serta mempunyai pasukan kerja dan think tank sendiri yang dibiayai oleh para usahawan untuk kepentingan kawasan dan rakyat setempat.

Nampaknya UMNO kena menang kesemua 117 kerusi yang dipertanding olehnya. UMNO tiada pilihan selain mendengar suara rakyat setempat sebelum membuat keputusan memilih calon. Calon yang baghlal atau has been tidak layak menjadi calon UMNO lagi. Calon yang gagap, bengap, pencetus polemik, pencetus hasad dengki bila tidak tercalon, Ketua dan AJK Bahagian UMNO yang bongkak, pengamal adu domba, songsang, berfahaman taslim, mahupun calon UMNO liberal berfahaman freemason, TIDAK LAYAK dipilih sebagai calon PRU-13, mahupun PRU seterusnya.

Kemaskini profil setiap calon yang berpotensi sebagai wakil kepada rakyat. Calon pula perlu kemaskini diri dan personaliti setiap yang tersasar aliran fikiran serta penerimaan rakyat kepada anda.

Kepada wakil rakyat semasa, anda belum pasti menjadi pilihan rakyat di PRU13 nanti. Kerana kebanyakan daripada anda adalah punca songsang tamadun PRU-12. Hari ini terlalu ramai wakil rakyat tidak kira daripada pasukan BN atau Pembangkang yang hidup menipu dan memakan duit rakyat. Malu melihat sebilangan besar keletah wakil rakyat di Malaysia hari ini yang berideologi "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan."

No comments:

Post a Comment

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive