Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, November 14, 2011

Konvensyen Transformasi Belia

Agenda Transformasi ialah subjek kebangsaan yang digamat dan dinobat di seluruh inci tanahair ini. Kerajaan BN pimpinan Haji Najib sudah melolong pasal ETP, PTP, GTP, NTP, STP (Society Transformation Plan) kalau ada?, dan yang sedang sambut Agenda Transformasi ialah Youth Transformation Plan?

Perlukan sebuah negara yang mengidam dalam gelanggang Tamadun Tinggi mengadakan Pelan Transformasi Belia? Bagaimana cabang dan ranting Pelan Transformasi Belia ini? Apakah tindakan KBS dalam Makmal Transformasi Belia yang menggaris 5 teras boleh menyumbang kepada makna dan erti Pelan Transformasi Belia?

Angin tsunami transformasi yang bertiup meletus obor kepada sebuah persidangan yang diilham atas asas-asas Konvensyen Transformasi Belia 1 Malaysia. Andai ini suatu kenyataan, maka Negeri Sembilan ialah negeri pertama yang mengambil langkah proaktif dan serius kepada pembangunan, pengkayaan dan penmantapan institusi belia dan warga belia Negerinya.

Pak Sedaro rakamkan tahniah kepada panitia dan pemikir Konvensyen ini. Yang pasti, Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri dan YAB Menteri Besar Negeri Sembilan ialah antara insan-insan yang berfikir lebih lateral, lebih analitikal, kritikal dan kritis dalam meneroka gelombang penuh onar dan merintis perjalanan survival warga belia zaman android hari ini.

Bagaimana pentingnya sebuah Konvensyen Transformasi Belia di Negeri Sembilan? Apakah ini rentetan kepad pelbagai mauduk fikir selepas Rancangan Pembangunan Belia Negeri Sembilan Pertama 2005-2010 yang gagal memberi kesan dan pulangan yang baik dek kerana Sekretariat Belia YNS yang lesu dan syok dalam kerangka cak lempong dan dondang sayang? Mungkin juga selepas ledakan-ledakan pemikiran yang lebih tajam, lebih sadis rejaman mereka dalam merungkai mauduk dan uslub Rancangan Pembangunan Belia Negeri Sembilan Kedua 2011-2016 yang perlu dilaksana menjelang 1 Januari 2012 atau Konvensyen ini sebagai Langkah Pertama yang lebih bijak daripada Langkah Seribu seterusnya?

Daripada capaian dan cetusan pemikir, penggerak, pendukung, pemimpin dan pemakmur Konvensyen Transformasi Belia 1 Malaysia NSDK ini, apakah beberapa resolusi mulia dapat dirungkai dan disantuni secara tekal dan telus:

1. Tubuh secara langsung Sekretariat Belia 1 Malaysia di bawah YAB Menteri Besar seperti difahamkan wujud cadangan tersebut semasa Zakaria Nordin (Exco Belia dan Sukan masa zaman Tok Isa), kerana Sekretariat langsung di bawah awasan YAB Menteri Besar akan bertindak lebih proaktif dan objektif. Nampaknya mungkin terbubarlah Sekretariat Belia YNS.

2. Program transformasi pemimpin belia Negeri Sembilan boleh dilaksana secara berkala dan bertahap, atau sebutan paling mudah Program Pengkaderan dan Indoktrinasi Pemimpin Belia yang mana Agenda ini akan melangkaui Program Pemimpin Belia Berkaliber 5585 (KPi Shabeery Chik) dan Program Pemimpin Perdana (yang dianjurkan untuk KPi Menteri juga, kobarnya diurus oleh Bahagian Kepimpinan JBSN), juga melampaui Program Transformasi Belia di bawah MBM yang berlangsung di seluruh negara pada April-Jun 2011 lalu.

3. Program Pengkaderan dan Indoktrinasi Pemimpin Belia NSDK ini akan khusus seperti Program Kepimpinan Belia Tun Abdul Razak yang dikendali selia oleh Malaysian Institute of Management dan Kolej Kepimpinan KD Pelandok dengan penglibatan KD Panglima Hitam. Maka, barulah tsunami transformasi belia akan dirasai hingga ke pintu dapur setiap rumah rakyat dalam Negeri Sembilan.

Cukuplah, tak payah bebanyak. Biasanya ramai yang suka cilok idea tanpa beri kredit kepada pemikir pun. Namun, apa yang penting ialah Konvensyen Transformasi Belia 1 Malaysia Negeri Sembilan ialah cokmar pemakmur dan penyantun untuk RPBNS 2.

Tahniah Setiausaha MBNS, Saudara Kahar Kamaruddin. Ingatlah pesanan Almarhum Pendeta Za'aba "Bersuluhlah dalam terang, Berpayunglah dalam siang, Berteduhlah di Pohon Merendang, Berumahlah di Tanah Terbentang, Berkaryalah di Lapang Tersayang."

No comments:

Post a Comment

Blog Archive