Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, November 29, 2011

PAU 2011: Perwakilan UMNO dah lama hilang tolo!

1. Perwakilan UMNO seluruh negara sudah mula berkumpul sejak semalam sempena Perhimpunan Agong UMNO 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) yang akan bermula hari ini.

2. Setiap tahun, para perwakilan akan ditempatkan di beberapa buah hotel sekitar Kuala Lumpur, dan tak lupa juga dibekalkan pelbagai goodies serta elaun...maaacam biasalah. Ada juga spesis perwakilan yang datang perhimpunan bukan nak bersidang sangat pun, tapi lebih kepada berkehendakan elaun...kerana itu lebih penting gamaknya.

3. Dan setiap tahun juga akan kedengaranlah perwakilan berucap 'menjunjung kasih', membahas ucapan dasar Presiden, Timbalan Presiden, mahupun ucapan Ketua-Ketua sayap parti. Huarghhhh...mengantuk gila dengar. Bombastik dan retorik sungguh.

4. Segala jenis bodekan, pujian, bodek lagi, up sikit, lambung tinggi sikit...ni nak dekat PRU ni...ada harapan jadi calon ni...hah...last sekali...semua ucapan dasar kepimpinan UMNO tersangaaaaatlah baik, tiada yang tidak baik melainkan baik-baik belaka. Podah chit..

5. Apa yang gagal disedari perwakilan; hakikatnya rakyat dan ahli UMNO akar umbi yang sedang dok perati kat bawah ni dah sampai tahap gaban muntah terbelahak mendengar segala tok nenek ucapan pujian melangit para perwakilan pada kepimpinan UMNO.

6. Sampai bila tak nak berubah brader?

7. Zaman Tun Dr Ismail, Saadon Jubir, Tun Ghaffar etc. dulu bukan main takut pemimpin ini setiap kali berlangsungnya Perhimpunan Agong UMNO. Kerana perwakilan di zaman itu menjadikan perhimpunan UMNO sebagai medan untuk selambanya mengkritik, mencadang, menghentam kepimpinan UMNO yang buat silap. Tun Dr Ismail sampai berpeluh takut di setiap Perhimpunan Agong UMNO dek sikap tegas dan lantangnya perwakilan yang menghadiri perhimpunan. Spesis perwakilan hari ini? Pakat-pakat amik elaun sajalah...

8. Zaman sudah berubah. Rakyat terutamanya generasi muda lebih bersikap terbuka dan ingin melihat ketelusan drastik dalam corak pentadbiran kepimpinan UMNO. Perwakilan UMNO seharusnya LEBIH BERANI MENEGUR SEGALA KEPINCANGAN DAN KESILAPAN YANG DILAKUKAN PEMIMPIN mereka. Barulah terbuka sikit mata rakyat. Barulah boleh kata yang generasi muda dah menyokong BN; dan bukan sekadar beretorik syok dengan kata-kata sendiri.

9. Tak payahlah dengar cakap-cakap bahalol yang menasihat kononnya perwakilan perlu berhati-hati agar tidak mengguris hati bukan Melayu semasa berucap. Apa...ingat bukan Melayu peduli sangat ka pasal Melayu? Mereka lagi teruk hentam Melayu, bukan setakat dalam perhimpunan parti mereka saja, bahkan segala instrumen media mereka gunakan untuk hasut kaum mereka membenci Melayu. Presiden parti komponen BN pun tersangatlah terbukanya mengkritik Melayu. Lagi kita nak bagi muka ka? Bangang sungguh la si pemberi nasihat yang suruh jaga hati bukan Melayu tu. Hati bangsa sendiri tak nak jaga, sibuk nak jaga hati kaum lain.

10. Kepimpinan UMNO juga harus belajar mengakui kesilapan sendiri. Tidak jatuh darjat seseorang itu jika mengakui kesilapan. Malah orang akan semakin hormat dengan sikap merendah kita itu. Merendah bukan menyembah, meninggi bukan melonjak.

11. Sebut pasal mengakui kesilapan ni, teringat pulak pada Kak Ijat. Pasti Kak Ijat masih ingat bagaimana bekas bosnya pernah dihentam perwakilan dalam isu AP sebelum ini. Adakah Kak Ijat akan mengalami nasib yang sama dalam isu NFC? Kak Ijat cakap, "Isu ini tak ada kena-mengena dengan saya." Really? Hahaha...rakyat pakat-pakat gelak dalam hati sajalah. Salah jawab...padah akibatnya!

12. Kepada perwakilan UMNO, selamat bersidang di PAU 2011. Harapan kami, sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda, jadilah jantan yang bona-bona betolo!

10 comments:

  1. Tak payah donga la PAU ni Paneh!

    Memokak yo! bukan main lagi publisiti masuk media TV, akhbar...ko ingat org suko ko? meluat laie ado!

    makin nampak umno makin meluap2 keboncian..

    Tak ado bondo yg dibahas, melainkan pujian, bodek, jilat tahi, hirup kentut, semuo nak menjilat dan mengampu...sejak dulu sampai lah kini, naik meloyo donga!

    sudah2 lah umno, sedar diri la, kini bukan zaman keemasan ko lagi...aku yakin propaganda PAU ni sengaja diperbesarkan tapi dari segi kentungannya, TIADA!

    Rakyat tetap muak dan jelak dengan umno...ko buek lah PAU gilang gemilang ko, den pedulik apo?

    yg penting den tak sabar2 nak sembolih umno/bn PRU 13!

    ReplyDelete
  2. Masalah PAU ni ialah sistem perwakilannya. Selagi sistem memilih perwakilan ini tidak diubah maka PAU akan terus jadi 'pau ustazah' yang den selalu jumpo kek pasar malam. Pau yang dijual beli, pau yang dikomersalkan, tak do lagi jiwo dan semangat UMNO. Luahan hati rakyat dan suara akar umbi tidak pernah menjadi agenda utama. Selagi perwakilan yang datang tu adalah ajk umno bahagian masing-masing maka selagi tu lah PAU akan jadi 'pau ustazah'. UMNO berubah atau Rebah.......

    ReplyDelete
  3. Tolo Najib Rosmah pegang!

    ReplyDelete
  4. amitah bachan, kajangNovember 30, 2011 at 2:38 PM

    Nasib baik isteri saya orang Pahang dan bukannya orang NS. Kalau tidak bala saya.

    Perempuan Negeri suka pegang telor suami. Tengoklah Rosmah pegangtelor si Najib..control habis.

    Masnah pula pegang telor Rais sampai Rais tak boleh buat apa-apa jika Masnah tak setuju.

    Sekarang mamak Bibi pegang telor Isa Samad. Pegawai-pegawai Felda dah naik bosan melihat karenah Bibi keling ini. Isa tak boleh control.

    Telor Paneh macam mana. Kena pegang ke tidak? Cakap pun besar nampak. Selalunya orang cakap besar macam Najib dan Isa itu telor bini yang jaga.

    Rais tu terus tak bawa telor kemana-mana..Masnah simpan dalam tas tangannya.

    ReplyDelete
  5. anwar jugak yang power sebab selalu pegang tolor jantan lain. kakaka.

    ReplyDelete
  6. aku dah forward artikel ni pada beberapa perwakilan umno. kalo dapat dijadikan flyers masa pau ni bagus juga.

    ReplyDelete
  7. PAU ni sebenarnya tempat korporat2 umno berkumpul bincang pasal bisnis, projek...

    org bertempik dia bertempik, org tepuk dia tepuk, org gelak dia mengilai,...itu lah dia sejak dulu...hapah pun tak do!

    ReplyDelete
  8. Den nak tengok orang senanti berkolopir tak untuk jadikan Seri Menanti sebagai "DAERAH" dan pilah cukup jadi pokan jo(Perjenamaan semula)baru ado ump sebagai bandar diraja jangan jadi bandar Tentera Darat kat PD dah lah.......

    Perago,perago, tolo,tolo kato penjual kek pasar malam ....den togo mamat jual perago dan tolo perago perago gak abang tolo abang berkilat terkeluar tu... dia pakai seluar pendek tak pakai spenda. maaf pak sedaro Tanah datar

    ReplyDelete
  9. anwar tak pegang tolo la. dio pogang mencirit.

    ReplyDelete
  10. Semo yang anto komen ni pengocot belako. Tak berani sobut nama sendiri. Kalo rasa bonar dan botul...sobut namo sondiri. Kah kah kah....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive